Hidden Figures – filmen om romteknologikappløpet og de afro-amerikanske kvinnene som stod bak på 60-tallet – imponerer og overbeviser!

Dagens Oscar-snakk er viet Hidden Figures, som har fått tre nominasjoner til årets Oscar-utdeling, og som slår knallsterkt fra seg på kino i USA.

FILMOMTALE: HIDDEN FIGURES

USA, 2016, Biografisk drama/dramakomedie, Spilletid 2t 06 m
Regi: Theodore Melfi
  Med: Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Kevin Costner, Kirsten Dunst, m.fl.

Jeg skal innrømme at jeg gikk til denne filmen med lave forventninger. Ikke er jeg ekstremt interessert i romfartsteknologi og den heltedyrkelsen som ligger knyttet rundt det, og ikke er filmen veldig promotert heller her til lands, men jammen er Hidden Figures en film som i løpet av sine to timer rekker å være både svært interessant, tankevekkende, underholdende og emosjonelt fin. I tillegg til å i enkelte tilfeller være provoserende.

Hidden Figures, som er en biografisk historisk dramafilm, er ikke bare interessant fordi det viser en for mange ukjent side av USAs gjennombrudd i romfartsteknologien på 60-tallet, som igjen førte til at amerikanerne i 1969 fikk den legendariske månelandingen, filmen er også et svært interessant og viktig tilbakeblikk på USAs nære historie, i et tidsbilde da raseskille var dagligdags, og noen av de mange utfordringene dette skapte.

Da filmen i januar ble vist på filmfestivalen i Tromsø skrev TIFF.NO følgende om filmen i sin programomtale:

Den gang noen fikk den vanvittige tanken om å sende levende vesener ut i verdensrommet, stod og falt alt på datamaskiner – noe som i sin tid refererte til et utvalg kvinners matematiske utregninger. HIDDEN FIGURES er historien om en liten armé håndplukket av NASA for å sende den aller første astronauten ut i bane rundt jorda – og få ham trygt ned igjen. Samtlige av disse kvinnene var afro-amerikanere. Lynende intelligente stod de bak de mest komplekse og avgjørende kalkuleringer. Samtidig møtte de stadige hindre på veien, grunnet både farge og kjønn.

Basert på boka om denne sanne historien, løfter HIDDEN FIGURES fram en fortsatt ukjent og ganske utrolig historie. Et amerikansk stjernelag, med Pharrell Williams blant produsentene, har laget en overbevisende film om en viktig del av amerikansk historie vi ikke bør la gå i glemmeboken

Filmen overbeviser i sin realistiske og humane fortellerstil, der fokuset ligger på de tre kvinnene Katherine Goble Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) og Mary Jackson (Janelle Monáe), som alle er/var foregangskvinner på sitt felt i NASAs og USAs historie. Rolleprestasjonene til de tre, men i særdeleshet Henson og Spencer, er førsteklasses.

Octavia Spencer fikk en helt fortjent Oscar-nominasjon i kategorien beste kvinnelige birolle, mens Oscar-akademiet desverre forbigikk Taraji P. Henson. Henson hadde nemlig absolutt fortjent en nominasjon for sin bunnsolide tolkning av tallknuseren Katherine. Feltet over kvinnelige hovedroller i årets Oscar er sterkt, men Henson burde kanskje likevel vært funnet verdig en plass der.

Utpreget god er også Kevin Costner i rollen som en av NASA-sjefene som ledet prosjektet. Costner er en skuespiller jeg alltid har likt, men om han også har en del svake filmer bak seg er Hidden Figures etter min mening en knallsterk opptur. Av andre solide prestasjoner i denne filmen vil jeg også trekke frem Mahershala Ali, Glen Powell (som spiller den amerikanske romhelten John Glenn), Jim Parsons og Kirsten Dunst.

Med noen småkomiske innslag (som helt klart også er meningen at skal være humoristisk) og en litt lett fortellerstil uten de dramatiske virkemidlene blir Hidden Figures en veldig publikumsvennlig filmopplevelse, om enn ikke så dyp og alvorstynget. En del matematiske formler, uttrykk og tekniske detaljer er det, og det er naturligvis ikke så lett å henge med på for de fleste, men dette er brukt på en måte som ikke gjør at man på noen måte mister tråden i handlingen.

Noen emosjonelle scener har man ryddet plass til, som noen muligens vil finne en smule melodramatisk. Husk da at dette er en biografisk film basert på virkelige hendelser. Hidden Figures blir en feelgood-movie, akkompagnert av et soundtrack som er både rytmisk og velfungerende.

At Hidden Figures nok fremstår som en tydelig “Oscar-bait” skal jeg ikke legge skjul på, men hva så?

Filmen er iallefall en viktig historisk påminnelse, den løfter frem viktige kvinner i USAs historie, er velspilt, og den er også en litt sjarmerende nostalgisk reise tilbake i tid til 1960-årene. Innledningsvis nevnte jeg også at filmen provoserer litt, for selv om det kanskje var vanlig på den tiden gir filmen et tankevekkende syn på samfunnets frykt for fargede personer, med egne toaletter for fargede, adskilte seter i bussene, biblioteker kun for hvite, ja du ser tegninga?

Forøvrig meldes det om glimrende besøkstall på amerikanske kinoer for denne filmen (Se omtale lengre ned i blogginnlegget).

Hos Filmhjerte er Hidden Figures helt klart helt der oppe blant årets Oscar-filmer. Denne bør du få med deg når den settes opp på kino i Norge i vinter.

Fem filmhjerter fra Filmhjerte.blogg.no – tilsvarende terningkast 5. Skal jeg stjernerangere filmen etter imdb-skalaen blir det hele 8/10.

HIDDEN FIGURES:

Innlegget fortsetter under bildet

Oscar awards
Bilde lisensiert fra: adrenalina / yayimages.com

HIDDEN FIGURES SINE OSCAR-SJANSER:

Beste film: Sjanseløs? Eller har den en mulighet, som en virkelig “dark horse”? Etter min mening er den en solid positiv overraskelse, og fortjener så definitivt nominasjonen. Filmen har likevel antagelig små sjanser i konkurransen om beste film mot langt mere omtalte Manchester by the Sea, Moonlight og La La Land. Angående La La Land, som er en av de heteste kandidatene i de fleste kategoriene den er nominert i, så kan det kanskje hende filmen får seg en Oscar-overraskelse i negativ retning likevel? La La Land fremstår etter fleres syn ikke nok “Trump-kritisk”, noe som i disse dager ikke er helt uten betydning.

Dessuten, og her ligger en vesentlig styrke for Hidden Figures, så har Hidden Figures gjort knallsuksess på amerikanske kinoer, og faktisk blitt den av de 9 beste film-nominerte som har spilt inn mest penger pr. 7. februar.

Dette melder blant flere medier det amerikanske populærkulturelle magasinet Entertainment Weekly (EW.com).

Se tallene fra Box Office, som viser den interessante oversikten over inntjeninger på amerikanske kinoer.

Beste kvinnelige birolle: Octavia Spencer er gjennomført glimrende, og har en viss vinnersjanse. Men hun fikk Oscar så sent som i 2012 for Barnepiken (The Help, 2011), og når hun nå er satt opp i et felt mot Viola Davis som gjør en like glimrende innsats i Fences,  tror jeg ikke Spencer vinner. Michelle Williams i Manchester by the Sea er også en knallsterk konkurrent.

Beste adapterte/tilrettelagte manus: Vinner neppe. Moonlight regnes vel som den som leder an i racet her, og trolig ligger også Fences og kanskje også Arrival bedre an hos de som avgjør.

Filmhjertes rangering av filmene som er nominert som beste film:

(Klikk på filmtittelen for å lese filmanmeldelse)