Oscar17: Arrival – Filmomtale og full gjennomgang av Oscar-sjansene

Oscar-nedtellingen fortsetter, denne gang med synspunkter rundt ARRIVAL, sci-fi-filmen med Amy Adams i hovedrollen. En film med hele 8 Oscar-nominasjoner, deriblant som en av ni nominerte for beste film.

I dagens pre-Oscar-bloggpost blir det anmeldelse av Arrival, og en gjennomgang av hvilke sjanser jeg tror filmen har i Oscar-racet.


FILMOMTALE: ARRIVAL

USA, 2016, Sci-Fi /Drama, Spilletid 1t 56 m
Regi: Dennis Villeneuve
  Med: Amy Adams og Jeremy Renner m.fl.


Ettersom Arrival når dette skrives ikke er en ny film, den gikk på norsk kino i november, kommer det et par spoilere i teksten, men jeg skal advare om den største når jeg kommer dit slik at lesere som vil bevare spenningen ikke får avslørt for mye.

Umiddelbart etter filmen satt jeg med langt flere spørsmål enn svar, og med en usikkerhet om hvorvidt dette er noe jeg likte eller ikke. Etter en liten tenkepause –  noe Arrival så absolutt inspirerer til å ta – ser jeg flere sider ved filmen som løfter inntrykket – og ikke minst finner jeg et par elementer ved hva Arrival ønsker å fortelle seerne.

Jeg vil først erkjenne at denne type film på langt nær ikke er blant sjangeren jeg verdsetter høyest. Arrival er ikke for meg, på en måte, samtidig som den likevel er det, selv om det høres litt merkelig ut.

Underveis i filmen har jeg visse problemer med å følge linjene i filmens fragmenterte fortellerstil, med minner og syn i tid, om det er for- eller fremtid, men som sagt etter en tenkepause faller i det minste noen brikker på plass i puslespillet.

For å ta filmens synopsis kort så handler historien om 12 lakrisbåtformede romskip fra verdensrommet, kall det gjerne ufoer med aliens i, som samtidig ankommer jorden spredt over hele verden fra Kina, til UK, til Montana, USA, hvor filmens handling finner sted. En hel verden er med ett i krise. For å opprette kommunikasjon med de langveisfarne henter de amerikanske styrkene inn lingvistikk-eksperten Louise Banks (Amy Adams) som får det store oppdraget: Finn ut hva de ankomnes hensikt med besøket er. Mens en verden holder pusten og Kina og Russland ruster til krig mot romvesenene, jobber Louise mot klokka for å forhindre en katastrofe.

Jeremy Renner, Amy Adams
at the 17th Annual Hollywood Film Awards Backstage, Beverly Hilton Hotel, Beverly Hills, CA 10-21-13/ImageCollect
Jeremy Renner og Amy Adams har et bra samspill i Arrival. Bildet er fra 17th Annual Hollywood Film Awards i 2013. Foto lisensiert fra: ImageCollect / yayimages.com

SPOILER I DETTE AVSNITTET. Det Arrival ikke overraskende handler om er kommunikasjon, og det språkeksperten Louise Banks klarer i filmen kan sikkert sees på som en slags politisk pekepinn på hva verdens ledere og stormakter i dag ikke klarer; å kommunisere og skape fred uten å benytte våpen. I tillegg er Arrival en film hvor tidsbegrepet fremstår som flytende for meg. Akkurat disse scenene og blikkene til fortid/framtid er nok hva jeg personlig har størst vansker med å se helheten i, og ihvertfall sette ord på. Det fremstår også som åpne spørsmål hvordan Louise klarte å se fram i tid, og hennes nær gudebegavelse hva kommunikasjon og tolkning angår, er vel noe som også kan diskuteres.

Aliens ja, et uttrykk jeg forresten tror nevnes kun èn gang i filmen. Det er mulig jeg husker helt feil angående det, men poenget mitt er at Arrival er en atypisk sci-fi-film med det klassiske temaet menneskenes første møte med intelligent liv fra verdensrommet.

Her ligger da også Arrivals for min del udiskutable styrke. Den er ikke som mange av sine “sjangerkollegaer”. For der filmer som “Independence Day” er en kanonade og et brakende tordenvær av effekter og masseødeleggelser, er Arrival et stillfarent sci-fi-drama, befriende spart for actionsekvensenes heseblesende jag.

Tja, jeg lar det bli med det angående syn på selve handlingen og hva filmen vil fortelle, her er jeg åpen for alle innspill.

Visuelt sett da? Arrival er som sagt ikke noen eksplosivt masseødeleggelsesfilm, og det er bra, men den er heller ikke etter mitt syn utpreget heller med tanke på produksjonsdesign og cinematografi.  Filmens soundtrack fra den islandske Jóhan Jóhansson er velkomponert og fungerer fint som følge til handlingen som utspilles.

Amy Adams spiller bra i rollen som Louise, men fikk ingen Oscar-nominasjon. Hadde hun fortjent det? Njæ. Usikker. En god rolleinnsats, men jeg heller vel mest mot at det er greit at nominasjonen uteble. Hvem av de fem nominerte skulle hun isåfall tatt plassen til?

Jeremy Renner som spiller matematikeren som er kompanjongen hennes gjør et positivt inntrykk. Renner er ikke blant de mest fremtredende skuespillere som riktig løfter en film, men han er faktisk ganske bra i Arrival. Forest Whitaker som obersten som står i ledelsen for operasjonen syns jeg mindre om. Han blir for “typeriktig”.

Karakteren til Arrival er jeg litt i tvil om. Det er som sagt ikke en type film jeg trakter etter. Likevel er den jo ikke dårlig, om enn noe vanskelig å tolke.

Det blir fire filmhjerter, tilsvarende terningkast 4. På “imdbs stjerneskala” ville jeg satt 6/10.

ARRIVAL :

ARRIVALS OSCAR-SJANSER

Oscar awards
Bilde lisensiert fra: adrenalina / yayimages.com

Med hele 8 nominasjoner vil det være en smule merkelig om filmen går tomhendt hjem, så jeg tror det blir pris(er) til Arrival.

Beste film: Tvilsomt. Arrival er nok med som årets Sci-fi-bidrag. Den er uansett på min liste langt bak filmer som Manchester by the Sea og Hell or High Water, og La La Land, og jeg tror også Oscar-akademiet plasserer den bak filmer som Moonlight, Manchester by the Sea og La La Land.

Beste regi: Dennis Villeneuve har laget en tankevekkende film, men jeg føler vel at det ikke er et mesterverk av absolutt ypperste kvalitet. Jeg holder ihvertfall Chazelle (LLL) og Lonergan (MbtS) som større favoritter. Jenkins`sin Moonlight har jeg ennå ikke sett. Villeneuve er imidlertid flere mil forran Mel Gibson sin drapsorgie i Hacksaw Ridge.

Beste cinematografi: Det vil overraske meg om den vinner denne prisen. For all del, det er noen fine oversiktbilder, men for meg er ikke dette en vinnerfilm i denne kategorien. Det sies at Moonlight (skal se den snart) kan ligge godt an her, og La La Land er etter min mening en mye finere cinematografisk opplevelse. Lion og Silence har jeg heller ikke sett ennå.

Beste lydredigering (Sound editing): Vanskelig å spå. Her kan det fort bli en Oscar. Dog kan konkurransen fra La La Land og et par andre bli hard.

Beste lydmix (Sound mixing): Hva er egentlig den store forskjellen på disse to kategoriene? Disse to tekniske prisene er blant de jeg har vanskeligst forutsetninger for å si mye kvalifisert om, men jeg føler vel at lyden i Arrival er jevnt over grei. Kan det bli pris på redigering kan det bli det her og, eller mest sannsynlig i en av de to om det blir lydpris. Tre av filmene er blant de fem nominert i begge lydkategoriene (Arrival, La La Land og Hacksaw Ridge). En joker i beste lydmix tror jeg kan være “13 Hours – the secret soldiers of Benghazi”, som til tross for å være kjedelig har en bra lydmix.

Beste produksjonsdesign: Kan ikke tenke meg til at Arrival får denne prisen. Igjen mener jeg at La La Land er bedre, og de klippene jeg  har sett av “Fantastic Beast and Where to Find Them” (skal se den snart) og “Hail, Ceasar!” tyder og på at de to er bedre her. Altså, lakrisbåter og noen svarte blekksprutlignende romvesener. Arrivals styrke som film er at disse romvesenene og farkosten ikke er spektakulære. Så nei, ingen produksjonsdesignpris.

Beste tilrettelagte/adapterte manus (best adapted screenplay): Arrival er basert på Ted Chiangs novelle “Story of Your Life” fra 1998. Nok en gang vanskelig å spå. Jeg tror imidlertid det kan bli en statuett her, men konkurransen fra Lion, Moonlight og Hidden Figures er ikke enkel. Langt bedre enn Fences er det iallefall.

Beste filmredigering/klipp (best film editing): Jeg tviler litt, men umulig er det ikke. Hacksaw Ridge er bedre klippet, La La Land er bedre, og Hell or High Water er bedre. Moonlight vet jeg ikke med ennå, uansett med tre av fire som bedre overrasker det meg nok noe om Arrival ankommer Oscar-nachspielet med pris for beste klipp.

Slik ser Filmhjertes rangering ut pr nå (klikk på filmtittel for omtale). Dette er min personlige rangering, ikke endelig tips.

NOMINERTE BESTE FILM                                           Terning    Stjerner                     
MANCHESTER BY THE SEA 5 8/10
HELL OR HIGH  WATER 5 8/10
LA LA LAND 4 7/10
ARRIVAL 4 6/10
HACKSAW RIDGE 4 6/10
FENCES 3 4/10
HIDDEN FIGURES   ikke sett ennå
LION   ikke sett ennå
MOONLIGHT   ikke sett ennå

 

Nominerte beste regi          Karakter   
Kenneth Lonergan (Manch. by the Sea) 9/10
Damien Chazelle (La La Land) 8/10
Dennis Villeneuve (Arrival) 6/10
Mel Gibson (Hacksaw Ridge) 3/10
Ikke sett ennå: Barry Jenkins (Moonlight)

ikke sett ennå

 

#oscar17 #oscar2017 #oscar #film #filmtips #filmsnakk #filmer

Kommentarer mottas gjerne 😉

1 kommentar
    1. Jeg satte 8/10 på denne!
      Tiden er et begrep som de teoretiske fysikerne fortsatt sliter med, og filmen tok seg vel noen friheter her.
      Tzi Ma som spiller den kinesiske generalen, ligner jo merkelig nok på Kinas nåværende statssjef Xi Jinping. Morsomt bare det.
      Oscarstatuetter i de store kategoriene har jeg heller ingen tro på for Arrival, og så var det mange gode kandidater i kvinnenes hovedrollekategori (så Adams hadde konkurranse der, andre som ikke kom med var f.eks. Emily Blunt (“The Girl on the Train”) og Jessica Chastain (“Miss Sloane”), og noen til). Stone vant jo Screen Actors Guild Award (SAG) i år, så da er det noen som mener hun allerede har vunnet Oscar…hmmm. Jeg har satt opp en sammenligning av vinnere i denne kategorien fra Oscar, Golden Globe og SAG fra 1994 og til nå (SAG kom med i 94), og det viser seg at SAG og Oscar samsvarer i 16 av 22 år, men har forskjellige vinnere i 6 av 22, altså ca. 2,5 – 1 i forhold for samme vinnere. Golden Globe drama og Oscar samsvarer i 14 av 22 år, mens Golden Globe komi samvarer i 5 av 22 -hvis vi slår sammen så har GG og O hatt samme vinnere i 19 av de 22 siste årene. Vet ikke om dette sier så mye, men.. Emma Stone vant jo GG komi også i år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg