TIFF2017 dag 2: THITHI – bortkastet tid


Tirsdag var dag 2 av TIFF.  En film som så definitivt var bortkastet tid var den indiske filmen Thithi.  Ettersom det kjedet meg stort mistet jeg tidlig tråden i denne dramakomedien, som har vært svært populær på diverse internasjonale festivaler. Hos meg ble det derimot ikke i nærheten av klaff.

FILMANMELDELSE

THITHI, India, 2015, spilletid 2 t 03 m.

Sett på kino under filmfestivalen i Tromsø

Vi presenteres en historie som begynner ganske morsomt, det skal jeg dog gi filmen. Når den 101 år gamle patriarken, som er en ufyselig gammel gubbe med et friskt ordforråd dør, vil hans eldste barnebarn selge jorda han arver.  Den ekstremt sta og sære faren, som ser ut som han er minst 200 år og aldri har satt sine bein i en frisørsalong, setter seg til sønnens fortvilelse på bakbeina.

Den avdødes barnebarn tyr etterhvert til spesielle grep for å presse frem et salg. Mens landsbyen forbereder en storslått begravelse for den nylig avdøde oppstår det stadig komplikasjoner.

Humoren i filmen når meg ikke i det hele tatt etter de første minuttene, jeg mister ganske fort interessen også, og da er egentlig løpet kjørt. Han gamle sta og sære faren er forøvrig en grusomt irriterende karakter, og den storslåtte begravelsesseremonien som arrangeres for å hedre den avdøde 101 år gamle landsbypatriarken faller heller ikke i smak. Det er sikkert slik det foregår, det har jeg ikke noe problem med å akseptere, men er ikke noe jeg ønsker å delta på. Vi gis ellers litt landsbyliv og inntrykk fra den indiske bygda, noe som ikke bedrer mitt inntrykk av filmen.

Vi får også en liten sidehistorie om en kurtiserende tenåring, sønnen til han som vil selge eiendom, som har lagt sin elsk på en jente, men riktig så enkelt som i kulturer vi kjenner godt er jo selvsagt ikke slikt i det indiske samfunnet. Om noe skal sies å være en smule sjarmerende ved denne filmen er det denne delen av handlinga. Stort sett kjeder jeg meg nemlig fra 10 minutter er gått og ut filmen.

Det blir terningkast 2.

Pressefoto: tiff.no


Lenker:

Følg filmhjerte på facebook. Lik siden og få oppdateringer fra filmhjerte.blogg.no.

Har du lest disse innleggene fra filmfestivalen i Tromsø?

TUNGESKJÆRERNE – Glimrende fra nord! “Fesk lukta ikkje møkk, det lukta pænga”

RARA – Viktig film fra Chile om omsorgsrett

THE ICEBREAKER – Iskald spenningsaction fra Russland

THE DISTINGUISHED CITIZEN – Argentinas Oscar-kandidat

PANAMERICAN MACHINERY (i samme innlegg som The Icebreaker)

BLESSED BENEFIT (i samme innlegg som The Desting. Citizen)

Topp 10 ting ved TIFF

Forhåndstips før TIFF

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg