TIFF 2017: Filmhjerte klar for filmfestivalen i Tromsø

Nå blir det filmfestivalfeber her på filmbloggen!

Hurra!  Endelig er det den tida igjen. Tromsø Internasjonale Filmfestival 2017, eller populært kalt TIFF, arrangeres neste uke, fra tidlig mandag morgen til sent søndags kveld. Tiden er inne for litt forhåndstanker om noen av filmene.

For 27. året på rad går TIFF av stabelen i januar her i Tromsø, og sentrumsgatene, byens kafèer, serveringssteder, kinosaler og andre visningssteder fylles opp av filminteresserte mennesker og stemning. Atmosfæren i byen denne ellers så kalde januaruka er magisk. Og nå er filmhjerte.blogg.no med for fulle seil etter at akkreditering er innvilget. Jeg takker ydmykt og bukker til fantastiske TIFF og det festivalen har blitt. Nå blir det TIFF-fest på filmbloggen 🙂

Husk at du kan følge filmhjerte på FACEBOOK, der det er en egen side for filmhjerte.blogg.no. Liker du siden blir du oppdatert når det er noe nytt på filmbloggen. Husk også at du på “følger”-knappen på siden kan velge om du vil ha varsler og om oppdateringene skal følge facebooks standard eller komme først i feeden din. Eller noe sånt, hvem vet hvordan facebooks såkalte algoritmer funker? 😉

Du kan også følge undertegnede på TWITTER (@LarsJG), der det også sikkert blir noe TIFF-kvitring under festivalen. Undertegnede er også å finne på INSTAGRAM, (larsgronli) og også der vil det kunne dukke opp noe i løpet av TIFF.

Lenker:
Facebook: https://www.facebook.com/Filmhjertebloggno-911698952187897/
Twitter: https://twitter.com/LarsJG
Instagram: https://www.instagram.com/larsgronli/

TIFF sin offisielle åpningsfilm i år er den norske dokumentaren TUNGESKJÆRERNE, der man får følge lokalsamfunnet på Myre i vesterålen. Den filmen får jeg desverre ikke med meg da akkrediteringen ikke gjelder på åpningsfilmen, og dessuten ble den og utsolgt. Det er imidlertid mulig å få seg såkalte rush-tickets ved å møte opp i egen kø rett før visningene av den. Filmen kommer sikkert senere på kino/TV også, og er trolig en sjarmerende greie.

Avslutningsfilmen er LA LA LAND, som for et par dager siden håvet inn hele 7 Golden Globe-priser, blant annet for beste film og beste mannlige og kvinnelige hovedroller i kategoriene for beste musikal eller komedie (Ryan Gosling og Emma Stone).

Den vises kun lørdag og søndag kveld under TIFF, og begge er utsolgte. Men igjen, et lite antall rush-tickets (ledige billetter ved filmens start) vil kunne være tilgjengelige. Det spørs om jeg får med meg La La Land under TIFF, men den kommer på ordinær kino senere i vinter. Den bør man få med seg.

Det er mange filmer under TIFF jeg selvsagt skal på, og som jeg ser frem mot. Her er noen av de.

Den jeg kanskje har størst forhåpninger til er islandske HEARTSTONE (Hjartasteinn). Noen ganger har man nærmest på forhånd en klar idè om at man vil like en film. Heartstone ser jeg for meg viser en historie om ungdom i brytningstiden mellom barna de er i ferd med å forlate, og den voksenverdenen som venter i nær fremtid, i en slags “den siste sommeren sammmen”-historie, der de unge hovedrollekarakterene vil slites mellom følelser og valg, alt akkompagnert av et sikkert storslått islandsk landskap som et fantatstisk bakteppe for handlingen.

Island har jo det siste året levert et par skikkelige kraftfulle perler av noen filmer, med Småfugler (Sparrows) og Stabukker (Rams) friskt i minne, så jeg har store forhåpninger til Heartstone. Jeg er da og en generel tilhenger av “coming-of-ages filmer”, eller oppvekstskildringer på godt norsk, og i den kategorien tror jeg Heartstone befinner seg i.

Finner du ledige billetter til den under TIFF bør du ta sjansen 😉 Denne våget jeg ikke å vente på akkrediterings-ja på, så den kjøpte jeg billett til. Torsdags morran` klokka 9 starter visningen jeg skal på gitt! 😀

Innlegget fortsettetter under bildene

Finner Hjartasteinn veien inn i filmhjertene? Jeg tror det. Pressefoto: tiff.no

Jeg har også peilet meg ut noen forhåndsfavoritter i fengselsfilmen (?) BLESSED BENEFITS fra Jordan, og ikke minst fotballdokumentaren FOREVER PURE fra Israel, som etter sigende gir oss et sjokkerende innblikk i den israelske klubben Beitar Jerusalem, og viser hvordan fansen av klubben, voksne som barn, gikk fullstendig av hengslene etter at klubben hentet to muslimske spillere til klubben. TIFF skriver i programmet dette:

“I flere tiår representerte fanbasen i Beitar Jerusalem sterkt høyrevridde jøder, og når de to tsjetsjenerne ankommer, får rasismen fritt spillerom. Med utrolig tilgang til spillere, tribune og bakrom, har regissør Zinishtein laget en sterk film om Israel, identitet, politikk og hvordan rasisme kan styre et miljø med ødeleggende konsekvenser”.

Den tror jeg blir veldig interessant.

Ellers er ELLE fra Frankrike en film å sjekke ut. Den vant Golden Globe for beste utenlandske film (utenfor USA altså), og Isabelle Huppert vant pris for beste kvinnelige hovedrolle i en dramafilm. Dette skal være en noe kontroversiell film har jeg latt meg fortelle fra noen som har sett filmen allerede, Huppert sies å overbevise og filmen har kontroversielle temaer som bl.a en voldtekt.

“Fytti katta, jeg vant jaggu Golden Globe!” Isabelle Huppert og katta, i Elle. Pressefoto fra tiff.no

Den russiske THE ICEBREAKER er en annen film jeg har forhåpninger om at skal slå  til som en god opplevelse. Den handler om en russisk isbryter i Antarktis som kommer på kollisjonskurs med et isfjell. For å unngå sammenstøtet, kjører skipet seg fast i isen og tvinges til å drifte uten motorkraft.

Det loves mye spenning i denne filmen ut fra programomtalen, og jeg aner en viss klaustrofobisk følelse, og ikke minst iskald stemning, der mannskapet er ute i det store isødet…

En annen film jeg tenker kan være rent underholdende er den engelske actionfilmen FREE FIRE, med en  historie lagt til Boston i 1978. I programomtalen skriver  TIFF dette: FREE FIRE er en overveldende action-thriller som tipper hatten sin til de klassiske krim-filmene fra 70-tallet, samtidig som den er moderne fortalt og utført. Full av action og bekmørk humor, og levert med knivskarp dialog og timing er den trolig et av årets mest originale og underholdende filmer i sjangeren.

Jada TIFF, jeg er med på den. Det der høres fett ut! Når i tillegg Brie Larson er med i en av hovedrollene, og filmen er regissert av samme geniale gærning, Ben Wheatley, som stod bak den kølsvarte komedien Sightseers (2012) lukter det suksess for min del. Filmen har vunnet publikumsprisen  “Midnight Madnes” under filmfestivalen i Toronto.

Tøffeste jenta i klassen. Bilde fra Free Fire. Pressefoto: tiff.no

THITHI  fra India ser jeg også frem til. Den er omtalt som et satirisk blikk på den indiske landsbygda, som også tar sosiale problemer på alvor, i historien om en 101 år gammel patriark som dør. Når barnebarnet vil selge landet han skal arve blir det trøbbel, når den sta og sære faren setter seg på bakbeina.

Filmer fra Sør-Amerika har jeg også et godt øye til. På årets utgave av TIFF har jeg forventninger til blant annet THE DISTINGUISHED CITIZEN og til PANAMERICAN MACHINERY. Førstnevnte film kommer fra Argentina, og er landets Oscar-kandidat. Dette er en komedie, som forteller historien om en uinspirert forfatter som kommer hjem til Argentina etter flere år i europa for å motta en pris, men når jubelen har lagt seg er ikke alle så fornøyde med prismottageren.

Sistnevnte film, fra Mexico, presenterer  temaer som jobbsikkerhet, arbeidere i  krise og usikkerhet rundt hva som vil skje når arbeiderne på en fabrikk en morgen finner sjefen død. Begge filmene sies å by på mye mørk humor og litt absurde karakterer. Jeg tror dette blir litt festlig.

“Ja, jøss, gi meg mere papirarbeid”. Panamerican Machinery.Pressefoto: tiff.no

Kortfilmer elsker jeg forresten, så et eller to av TIFFs kortfilmprogram håper jeg å få med meg. Blant annet skal Atle Antonsen, Bjørn Sundquist og Lennart Jæhkel dukke opp i et par av kortfilmene som er med i år. Det som gjør kortfilmer så spenstige er at man sjeldent har tid til noe bakgrunn og oppbygging, her er det rett på som oftest, og følelser, virkemidler og dramatikk skal alt smeltes inn i et lite antall minutters spilletid.

Dette er NOEN av filmene jeg håper å få sett. Som vanlig vil det nok og dukke opp flere titler etterhvert som jeg gransker programmet og tar noen  avgjørelser. Med akkreditering rundt halsen blir det spennende å se om jeg får billetter til det jeg vil, kvotene til hver film kan jo bli full før jeg rekker å få meg billett. Uansett blir det en cool, spennende og tøff filmfestival og uke.

Join meg gjerne på noen av filmene hvis du føler for det, så kan vi krangle etter filmen om hvorvidt den var bra eller ikke, hehe.

“Peis nu på, TIFF starter snart!”. Bilde fra Thithi. Pressefoto: tiff.no

Alt praktisk om TIFF 2017, tider, filmer, steder og kjøp av billetter finner du på tiff.no

Skal du på TIFF? Kommentarer, spørsmål eller noe annet av interesse å melde? Meld det i kommentarfeltet! 😉

Chattes!
 

#filmfestival #TIFF #TIFF2017 #kino #film #filmer #filmtips #Tromsøfilmfestival #filmsnakk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg