TIFF 2018 Dag 4: En stemningsrapport

Rolig men trivelig TIFF-torsdag.

Torsdag var jeg forhindret fra å se filmer på dagtid (nei det ble ikke en øl for mye på presse- og Arthaus-festen kvelden i forveien tenk! Men hadde jobb), og kveldsfilmene var enten ikke så interessante for min del, ikke mulig å få billett til lengre, eller med alt for sen start.

Imidlertid valgte jeg å gå på visningen av THE NILE HILTON INCIDENT (2017) som startet like etter “barne-TV-tid”, men den var ikke det store for mitt vedkommende.

Svenske Fares Fares (bra skuespiller) spiller hovedrollen i den for det meste arabiskspråklige politithrilleren med handling fra Kairo i 2011 i perioden like før den egyptiske revolusjonen. Jeg hadde på forhånd sett traileren og syns ikke den virket så lovende, og jeg falt desverre ut av handlingen. Men jeg hørte andre nevne etter filmen at de syns det var spennende, og det er den vel forsåvidt, jeg bare gadd ikke henge med. Det kan også nevnes at salen var fylt til randen av publikum. Slikt er uansett morsomt å se.

Men TIFF er mer enn bare filmvisninger. Det skjer også mye spennende utenom visningssalene.

For eksempel “Film Talks”, “Filmprat”, i foajèen på Kulturhuset hvor det hver dag fra tirsdag til lørdag klokka 16:30 er en halvtimes seanse hvor redaktør Karsten Meinich fra filmnettmagasinet Montages får besøk av (i hovedsak) regissører som gjester festivalen.

Filmpraten filmes og legges også ut på tiff.no og montages.no. Blant annet har Erik Poppe gjestet Filmprat og snakket om filmen om Per Fugelli tidligere i uka, og fredag kommer Oscar-vinner Asif Kapadia som gjest. Kapadia fikk Oscar i 2016 for beste dokumentar (Amy, fra 2015).


Regissør Naoko Ogigami og Montages-redaktør Karsten Meinich på Kulturhuset.

Ettersom jeg valgte en rolig TIFF-torsdag var det fint å stikke innom dagens filmprat, der Meinich denne gangen hadde den japanske regissøren Naoko Ogigami som gjest.

Ogigami har fire filmer på årets festival, og samtalen dreide seg naturligvis i all hovedsak om de filmene, blant annet dramakomedien RENT-A-CAT (2012) som jeg så onsdag, og som er en sjarmerende liten film om en ung kvinne som leier ut katter til ensomme personer hun møter. Før torsdagens Film Talks startet snakket jeg noen ord med Karsten, som anbefalte Ogigamis film CLOSE-KNIT, som er en film hvor strikking (!) har en sentral rolle. Under intervjuet fortalte den japanske regissøren en del om nettopp den filmen ettersom det er en ny film fra 2017, mens de tre andre TIFF-filmene hennes er fra 2006, -07  og -12. Får jeg plass til det på lørdag ser jeg kanskje Close-Knit da.

Les også de andre bloggpostene med filmanmeldelser/omtaler fra årets TIFF:

“TEAM HURRICANE”, “BURNOUT”, “RENT-A-CAT”, “KORTFILMPROGRAM 1” – DANSK DYNAMITT OG UNDERHOLDENDE MAROKKANSK DRAMA

“CALL ME BY YOUR NAME” – ESTETISK OG STORSLÅTT KJÆRLIGHETSDRAMA ! EN AV ÅRETS BESTE FILMER

“BRIGHT NIGHTS” – TYSK ROADMOVIE I TROMS! SUPER TROMS-REKLAME I MIDDELS FILM

“KILLING JESUS”, “CITY OF GHOSTS: RAQQA”, “SAVNET” (Loveless)

Terningkast-tabellen:

6: CALL ME BY YOUR NAME (Italia/Fr.rike/USA)
5: SAVNET (Russland)
5: TEAM HURRICANE (Danmark)
5: BURNOUT (Marokko)
4: BRIGHT NIGHTS (Tyskland / Norge)
4: RENT-A-CAT (Japan)
4: KILLING JESUS (Colombia)
3: CITY OF GHOSTS: RAQQA (USA)
2: FFN: SHORTS 1 (Nor/Sve/Fin/Rus)

Ikke satt karakter på: Reinventing Marvin, The Nile Hilton Incident

 


På TIFF:
Lars Jørgen Grønli
tlf 950-23-181
filmhjerte @ 1337 . no


#filmhjerte #filmsnakk #film #filmer #filmtips #filmtalks #tiff18 #tromsofilmfest #filmfestival

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg