TIFF 2017 dag 3: Life of Pi imponerer fortsatt, sterke Nowhere to Hide, Gullpalmevinner og nye kortfilmer


Filmfestivalen i Tromsøs tredje dag gav mange nye inntrykk. 

Anmeldelsen av onsdagens beste TIFF-film, den rystende fotballdokumentaren FOREVER PURE, kan du lese HER.

I dette innlegget kommer noen kortere vurderinger av de andre filmene som stod på onsdagens program hos meg, en dag på filmfestivalen hvor jeg var på fem filmvisninger på rad fra klokka 09:00 til 20:15, før kvelden ble avrundet med en liten tur innom Ølhallen og Bastard, hvor det var tid for henholdsvis “presseparty” og feiring av filmdistributør Arthaus som er 25 år i år. Gratulerer! Så derfor er onsdagens TIFF-rapport først på plass nå 😉

NOWHERE TO HIDE

Norge, 2016, sett på kino under TIFF

Den norske dokumentaren Nowhere to Hide, regissert av Zaradasht Ahmed, som selv presenterte filmen for publikum før visningen, er en tidvis sterk og gripene dokumentasjon på ettervirkningene av krigen i Irak, og hvordan det påvirker lokalbefolkningen.

Filmen som er spilt inn i nord-Irak, i området kalt “Dødens triangel”, følger hovedpersonen Nori, som jobber som sykepleier, og familien hans gjennom en periode på fem år, og skildrer krigens konsekvenser og etterdønninger på en realistisk og ekte måte. Publikum blir servert flere sterke inntrykk, det var et knippe ganger hvor det knøt seg litt i magen. Filmen bidrar til å gi en forståelse for hvorfor mange velger å flykte til Europa.

Jeg syns det er vanskelig å sette terningkast på Nowhere to Hide. Filmatisk sett er den ikke så ekstremt bra syns jeg, men den forteller en viktig historie mange bør se eller kan ha godt av å se. Terningkast 4.

Nowhere to Hide går også lørdag klokka 13:45 på TIFF.

LIFE OF PI (3D-versjon)

USA/England/Taiwan 2012, sett på kino under TIFF


Så fikk jeg endelig sett Life of Pi på kino! 🙂

Ang Lee sitt fantastiske fantasifulle eventyr LIFE OF PI fra 2012 trenger vel egentlig ingen nærmere presentasjon?

Life of Pi er iallefall historien om den indiske unggutten Pi, som er eneste overlevende etter et skipsforlis midt i Stillehavet. Eller, eneste overlevende er han ikke, for i livbåten havner han sammen med en bengalsk tiger, en orangutang, en hyene og en zebra. Slik starter den fabelaktige historien Pi selv forteller oss. Men hvordan overlevde han? Snakker han sant? Og får historien de som hører den til å tro på Gud, slik han hevder den vil gjøre?

Life of PI er en av favorittfilmene mine, men jeg hadde fra før kun sett den på DVD. Å få sett dette visuelle mesterstykket av fortellerglede på kino var en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg, og at den ble vist i 3D gjorde opplevelsen til nærmest noe helt nytt. Det var rett og slett eventyrlig, men selv om du ikke får den sjansen, se den på hjemmekino i 3D om du har mulighet til det.

På TIFF ble Life of Pi satt opp med kun èn visning, i festivalens sidekategori “In Transit: Migration”.

Jeg har lite erfaring med å se filmer i 3D, men “Life of Pi” var fantastisk i dette formatet. Flere ganger kom det som skjedde i filmen “ut av skjermen” og ble så nære at man nesten følte man kunne ta på fuglene, dyrene, vanndråpene o.l. og bildet var selvsagt klokkerent. Har du sett 3D-filmer vet du sikkert hva jeg snakker om, og har du ikke gjort det kan jeg bare anbefale det på det sterkeste når det gjelder denne filmen i alle fall. Cinematografien er storslått fra før, men visningen i 3D gir filmen en ekstra dimensjon. Detta var artig gitt!

Life of Pi har tidligere fått terningkast 6 av meg, som du kan lese i dette innlegget. Den karakteren består.

4 MÅNEDER, 3 UKER OG 2 DAGER (4 Luni, 3 Saptamani si 2 Zile)

Romania, 2007, sett på kino under TIFF

Denne noen år gamle filmen fra Romania vant gullpalmen i Cannes, og forteller historien om en ung kvinne som hjelpes til en illegal abort, i 80-årenes Romania hvor slikt var strengt ulovlig.

For min del blir det aldri noe mere enn midt på treet i denne filmen fra festivalens æresgjest Cristian Mungiu. Jeg synest ihvertfall ikke at dette luktet gullpalmevinner, til det er prestasjonene forran kamera for gjennomsnittlige. Mange andre vil garantert like dette bedre enn meg, blant annet den realistiske stilen den er filmet i bidrar til at det føles mer ekte. 3 på terningen.

Denne kan du også se på TIFF fredag. I og med at den er flere år gammel er den garantert også å oppdrive på nett eller annet format.

FFN: SHORTS 1 (Film fra nord: Kortfilmprogram 1)

Norge/Sverige, 2016,  sett på  kino under TIFF


Kortfilmprogram på 78 minutter med 6 nye kortfilmer fra Sverige og Norge. Blant de seks trekker jeg frem tre. “Brothers in midnight sun” (Bröder i midnattssol) fra svenske Lars Persson er en 8 minutters historie med veteranene Lennart Jähkel og Jacob Nordenson i rollene, om to gamle brødre et sted nord i Sverige som er på fisketur. Kommunikasjonen mellom dem er ikke den beste.

Jähkel er fra før en av mine svenske favorittskuespillere. Dette var nok den av kortfilmene jeg absolutt syns var best.


Kommunikasjon er også et nøkkelord i Lorentz Celo sin, også den 8 minutter lange, kortfilm, med navnet “Artisjokk“, en film med den herlige trioen Atle Antonsen, Bjørn Sundquist og Ingar Helge Gimle, som utgjør henholdsvis ansatt og klientell på en pub. Sundquist er i kjent stil tørrvittig som få.

Ellers hadde filmen “Gos leat don?“, av Egil Pedersen, som faktisk også var 8 minutter, et lydspor verdt å legge seg på minnet, fra artisten Måsø, som har laget en fascinerende mix av tradisjonell joik og elektronisk musikk.

Ellers deltok svenske “Midsummer night” (Sommarnatt, 29m), samt de to norske filmene “Restriktorama” (15m) og “True north” (10m), sistnevnte forøvrig en animasjon/stop motion-film.

Kortfilmprogrammet vises også senere i uka på TIFF, både i dag torsdag, fredag og lørdag. Verdt et besøk? Ja.

Alle foto: pressebilder fra tiff.no

#film #filmtips #filmhjerte #tiff17 #filmfestival #tromsofilmfest

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg