Fredagens TV-film 20. februar: Umulig oppdrag eller Tarantino-klassiker


Det har blitt et “fast innslag” her på filmbloggen å komme med en anbefaling for fredagsfilm på TV.  Nå er helga her igjen snart, så da er det på tide med kveldens filmanbefaling fra fjernsynet.

Forrige fredag bommet jeg desverre med anbefalingen av Taxi Driver da det viste seg at NRK slett  ikke sendte den filmen, de hadde nemlig endret på programmet etter at blekka som jeg brukte som kilde var trykket, men jeg håper kveldens filmer går som oppsatt 😉

Dagens meny på TV er nok samlet sett ikke superspennende desverre, jeg har problemer med å finne særlig mange av interesse på de mest “vanlige” kanalene, det vil si på de kanaler som jeg antar er mest utbredt blandt norske TV-seere. Som vanlig har jeg likevel plukket ut et par som fortjener oppmerksomhet.

MISSION: IMPOSSIBLE (USA, 1996) 

Tom Cruise er som oftest bra, og i actiongiganten Mission: Impossible der han spiller agenten Ethan Hunt leverer han halsbrekkende action. Hunt er den hemmelige agenten som uskyldig anklages for drapene på sine egne etterrettningskollegaer. Han må flykte for livet fra leiemorderne regjeringen sender etter han, samtidig som han på egen hånd må avsløre spionen som er skyldig. Minneverdige roller av Jon Voight og Ving Rhames også. Regien er det velkjente Brian De Palma som står for. Se opp for lyntog i full fart, svevende agenter og mange stunts.

På verdens største nettbaserte filmdatabase imdb.com har denne filmen en gjennomsnittlig stjernerating på 7,1 av 10, basert på stemmene fra over 249 000 brukere.

Det er senere laget flere oppfølgere, men den aller første er den klart beste. Personlig synes jeg Mission: Impossible er en veldig god og spennende actionthriller, som jeg vil si fortjener terningkast 4 eller 5. For actionelskere blir dette kveldens beste TV-anbefaling.

Det umulige oppdraget starter på TV 2 ZEBRA KLOKKEN 21:00.

DE HENSYNSLØSE (RESERVOIR DOGS, USA, 1992)

Quentin Tarantinos spillefilmdebut som regissør. Stjernespekket gangsterdrama om et ran som går over alle støvelskaft, med bl. a. Harvey Keitel, Steve Buscemi, Tim Roth og Michael Madsen i rollene.

Etter et ran som ikke går som planlagt blir ranerne mistensomme mot hverandre. Har en av dem tystet til politiet? På imdb har den et snitt på hele 8,4 av 10 basert på over 530 000 stemmer. Den omtales av enkelte som en moderne klassiker og en kultfilm. For de som har sansen for Tarantinos filmkunst er Reservoir Dogs et sikkert kort på hånden.

Har du noen gang lurt på hva tittelen på filmen sikter til, så kan forklaringen på begrepet fra urbandictionary.com oppklare det:

reservoir dog:
A rat. Slang term for one who snitches to the police, or is an undercover police officer themselves. Origin comes from the great size of rats living in and around reservoirs.
“The police know about our heist because Mr. Orange is a reservoir dog”.

Filmen ser du på TV 2 FILMKANALEN KLOKKEN 21:00.

Et noe dristig tips fra TV 2 Filmkanalen kan være den norske horrorgrøsseren DUNDERLAND (2012) som starter klokken 00:35 natt til lørdag. I 1695 anklages en kvinne for hekseri, og kastes i dypet i et bunnløst tjern i Dunderlandsdalen. Tre århundrer senere ankommer et teaterensemble en nedlagt speiderleir i dalen for å sette opp et stykke om hekseprosessene i Norge. Det sies at filmen er basert på virkelige hendelser, og tar for seg de historiske hekseprosessene som foregikk her til lands. Filmen er veldig ukjent for meg, men som en som liker norsk film tar jeg med denne her. Kanskje tar jeg en titt på den også.

For natteranglere kan TV 3 klokken 01:45 natt til lørdag kanskje være noe å se på, de viser da den amerikanske actionkomedien WELCOME TO THE JUNGLE (2003), der vi ser “The Rock” (Dwayne Johnson), Sean William Scott og Christopher Walken i hovedrollene i denne fartsfulle komedien fra jungelen. Jeg husker at jeg så denne filmen for en god del år siden, og synes den var grei underholdning.

Har du tilgang til C More First, så kan du der se fjorårets Oscar-vinner 12 Years a Slave klokken 00:20 (natt til lørdag), en film jeg absolutt anbefaler. Kanalen er riktignok neppe den flest folk har i kanalpakkene sine. Det er neppe heller Viasat Film Action, men de viser ihvertfall The Amazing Spiderman 2 (2014) allerede klokka 18:00, og 3 Days To Kill med Kevin Costner fra 2014 klokken 22:00.

Skulle du ikke ha anledning til å få med deg filmene på TV, ja da byr nettet sikkert på muligheter for strømming eller nedlasting, både av det lovlige slaget og det litt mindre stuerene 😉 Til slutt tar jeg forbehold om programendringer og endringer av sendetidspunkt, jeg har brukt en trykket TV-guide som kilde.

God filmfredag!

PS: Husk Oscar-utdelingen natt til mandag! Sendingen vises på TV 6 natt til mandag klokken 00:30 (prisutdelingen starter ca 02:30). Du kan lese mine Oscar-tips her.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg