OSCAR 2015-SPESIAL: DISSE VINNER

Det nærmer seg utdelingen av årets Oscar-statuetter, den 87. Academy Awards (Oscar), der fjorårets beste filmprestasjoner skal hedres.
Prisutdelingen foregår natt til mandag 23. februar norsk tid i Los Angeles, der skuespilleren
Neil Patrick Harris leder det stjernespekkede showet. Her i Norge er det (desverre) TV6 som viser showet, en kanal slett ikke alle har tilgang til, fra klokken 00:30 natt til mandag (selve utdelingen starter ikke før rundt 02:30). Det vil også selvsagt være mulig å følge showet på nett. Jeg MÅ ihvertfall selvsagt få med meg Oscar-utdelingen, selv om natten blir lang.

Totalt skal det deles ut 24 priser (og kanskje æres-Oscar?). I dagens filmhjerte-blogg kan du lese mine tips for hvem som vinner, med synspunkter og film-snikk-snakk rundt kategoriene og de nominerte.

Sett med norske øyne knytter det seg selvsagt stor spenning til om den norske regissøren Morten Tyldum vinner pris. Han er selv nominert i klassen beste regissør, og filmen hans “The Imitation Game” har totalt fått hele 8 nominasjoner. Dessuten er Norge representert i animerte kortfilmer-klassen også, ved tidligere Oscar-vinner Torill Kove.

Innlegget er oppdatert 21.02.15

BESTE FILM (Best picture)

American Sniper
Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Boyhood
The Grand Budapest Hotel
The Imitation Game
Selma
The Theory of Everything
Whiplash

* Her håper jeg virkelig Boyhood vinner. Og jeg tror den vinner også. Filmen er som kjent laget over en periode på 12 år, der regissøren og teamet hans har fulgt samme skuespillere, noe som har resultert i en unik film. Boyhood er dessuten en knakende god film, den er ingen kontroversiell film, og vil være et veldig trygt og lite omstridt valg av Oscar-akademiet. Fjorårets beste film i mine øyne. Vi finner en klar utfordrer i Birdman. Men det sies at det taler mot den at den er litt for “kritisk” mot Hollywood og showbiz.

Kan Whiplash være en dark horse her som smyger seg til topps? Jeg så nettopp drama-musikk-filmen Whiplash, og ble særdeles positivt overrasket. Den er en suggerende og intens rå jazzfilm, som absolutt har fortjent sine nominasjoner, og som filmatisk sett er glimrende både i spill og tekniske detaljer.

Jeg må ellers si at jeg hadde forventet å se Gone Girl blant de nominerte, så årets skuffelse må være at den er utelatt. Når det gjelder The Grand Budapest Hotel, så fatter jeg ikke hva den har å gjøre blant de nominerte i klassen beste film, for den likte jeg absolutt ikke. American Sniper er bra, men jeg synes heller ikke den er så god at den fortjente nominasjon i beste film-klassen, men siden den portretterer en amerikansk krigshelt så måtte den vel med?

BESTE REGISSØR (Best director)

Richard Linklater, Boyhood
Alejandro González Iñárritu, Birdman
Wes Anderson, The Grand Budapest Hotel
Morten Tyldum, The Imitation Game
Bennett Miller, Foxcatcher

* Dersom Boyhood vinner beste film, vinner også trolig Richard Linklater for regi. Han har med filmen Boyhood lagt ned et imponerende og som nevnt unikt stykke filmkunst. Største konkurrent her er trolig Iñárritu for den sterkt kritikerroste Birdman, som også er en veldig spesiell laget film.

Som nordmann er det selvsagt også morsomt med en norsk regissør blant de nominerte, det er bare hyggelig om Morten Tyldum stikker av med prisen, men det har jeg svært liten tro på at han gjør. Jeg blir derimot “sur, gretten og grinete” hvis Wes Anderson vinner for Grand Budapest-tøvet sitt.

Om jeg skal si at jeg savner noen her, så må det være Gone Girl-regissør David Fincher.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE (Actor – in a leading role)

Steve Carell, Foxcatcher
Benedict Cumberbatch, The Imitation Game
Michael Keaton, Birdman
Eddie Redmayne, The Theory Of Everything
Bradley Cooper, American Sniper

* Eddie Redmayne (33 år, fra England) er for meg ganske ukjent inntil nå (jeg kan ikke huske å ha sett noen av filmene han har vært med i, jeg skal ihvertfall få sett denne som han er nominert for). Han er i alle fall kritikerrost opp i skyene for rollen i The Theory Of Everything, der han spiller og portretterer den verdensberømte fysikeren Stephen Hawking.
Ettersom filmen er en biografisk film der Redmayne får vise frem karakterskuespill tror jeg han stikker av med prisen istedet for Michael Keaton, som mange mener leverer Oscarvinnerspill i Birdman, som er en svart komedie. Her blir det trolig close race, en av de to er jeg helt sikker på tar prisen. 51-49 i favør Redmayne?

Jeg liker ellers Benedict Cumberbatch godt, så jeg syns det er svært hyggelig om han vinner, men jeg putter mine 2 cent på Redmayne som vinner. Forøvrig synest jeg Boyhoods Ellar Coltrane burde vært med her blant de nominerte, og også Miles Teller fra Whiplash, for begge de to imponerte stort. Det er ellers ett fett for meg hvem som vinner av Redmayne, Keaton, Cooper og Cumberbatch. Steve Carell har jeg derimot ikke den store sansen for.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE (Actress – in a leading role)

Julianne Moore, Still Alice
Reese Witherspoon, Wild
Rosamund Pike, Gone Girl
Felicity Jones, The Theory of Everything
Marion Cotillard,  Two Days, One Night (To dager, en natt)

* Jeg føler meg nokså overbevist om at prisen her går til Julianne Moore, som spiller ung Alzheimer-rammet, et tema som engasjerer – Moore har også fått mye ros for rollen, selv om filmen har fått blandet mottagelse. Gone Girl, som jeg i fjor var sikker på kom til å feie med seg noen Oscar-statuetter/nominasjoner, har faktisk kun denne ene Oscar-nominasjonen, til Rosamund Pike, som spilte den savnede kona til Ben Affleck. Men Gone Girl får nok ingen pris.

BESTE MANNLIGE BIROLLE (Actor – in a supporting role)

Ethan Hawke, Boyhood
Edward Norton, Birdman
Mark Ruffalo, Foxcatcher
J.K. Simmons, Whiplash
Robert Duvall, The Judge

* De aller fleste “forståsegpåere” utroper J.K. Simmons som vinner her. I rollen som intens og brutal musikkinstruktør har han høstet stående ovasjoner. Han vant Golden Globe for prestasjonen, så det er vel en indikasjon på at han ligger godt an. Jeg har som sagt nettopp sett Whiplash, og kan godt forstå at han seiler opp som favoritt her. Han fortjener å vinne.
Simmons huskes ellers til nå best for rollen sin i fengsels-serien Oz der han spilte psykopaten Vernon Schillinger. Sterkeste utfordrer her er trolig Edward Norton. Jeg elsker filmen Boyhood, men Ethan Hawke får neppe Oscar for rollen sin der.

Jeg synest også det er morsomt at den 84 år gamle veteranen Robert Duvall er med blant de nominerte. Han er faktisk tidenes eldste nominerte i denne kategorien. Duvall har vært Oscar-nominert 6 ganger tidligere, men kun vunnet en gang, i 1984 for Tender Mercies (Sangen Til Livet). Han vinner neppe denne gangen heller, om da ikke akademiet har noen ekstrapriser på lur? 😉  (Hvor aktuelt det er har jeg ingen formening om, var bare en vill tanke som slo meg).

BESTE KVINNELIGE BIROLLE (Actress – in a supporting role)

Patricia Arquette, Boyhood
Keira Knightley, The Imitation Game
Emma Stone, Birdman
Meryl Streep, Into the Woods
Laura Dern, Wild

* Patricia Arquette gjorde en gjennomført glimrende og bunnsolid prestasjon i Boyhood, og fortjener en pris.

Dern og Streep er nevnt som utfordrere her. Arquette fikk Golden Globe-pris for rollen sin i Boyhood, og belønnes trolig med en Oscar også.

BESTE FREMMEDSPRÅKLIGE FILM (Best foreign language film)

Ida, Polen
Leviathan, Russland
Tangerines, Estland
Timbuktu, Mauritania
Wild Tales, Argentina

* Jeg har kun sett Leviathan og Wild Tales, og kjenner litt til Ida. De to andre er for meg helt ukjente filmer. Ida er nok antagelig bookmakernes favoritt til å vinne, da den allerede har fått flere anerkjente internasjonale priser, og har et bakteppe med handling fra andre verdenskrig (noe akademiet ser ut til å verdsette), men jeg håper ikke den vinner ettersom jeg syns den virker lite tiltalende etter mine filmpreferanser. Ida vinner antagelig, men jeg velger likevel å holde en knapp på Leviathan, som også er en massivt kritikerrost film, med storslått russisk bakteppe.

Den jeg imidlertid håper vinner, er den helsprø Wild Tales, en skikkelig latterbombe til tider, med strålende latinamerikansk fortellerkunst. Men jeg tviler på at den type film tildeles Oscar. Her kunne jeg forøvrig gjerne sett at den svenske filmen TURIST hadde blitt nominert.

BESTE ORIGINALMANUS (Best original screenplay)

Birdman, Alejandro G. Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Jr. og Armando Bo
Boyhood, Richard Linklater
Foxcatcher, E. Max Frye og Dan Futterman
The Grand Budapest Hotel, Wes Anderson og Hugo Guinness
Nightcrawler, Dan Gilroy

* Jeg håper egentlig Boyhood vinner denne også, men jeg ser Birdman som en større favoritt i denne klassen, og en mye mer sannsynlig vinner her enn Boyhood er. Men jeg satser på en liten utfordrer her; Dan Gilroy for Nightcrawler, som kun har denne ene nominasjonen. Manuset er omtalt som sterkt, basert på et lite men oppslukende plot. Men, med hele 9 nominasjoner vil det være smått overraskende om ikke Birdman får seg minst en pris.

BESTE TILRETTELAGTE MANUS (Best adapted screenplay)

American Sniper, Jason Hall
The Imitation Game, Graham Moore
Inherent Vice, Paul Thomas Anderson
The Theory of Everything, Anthony McCarten
Whiplash, Damien Chazelle

* Her tipper jeg The Imitation Game får prisen, fordi filmen er et biografisk drama, der Moore har skrevet manuset basert på en bok, og med det i bakhodet at Oscar-akademiet gjerne liker biografiske filmer og andre verdenskrig-tematikk så er denne spådd gode sjanser her.
Whiplash er spådd å være en sterk kandidat her den også, da manus her er basert på en kortfilm Chazelle skrev for et par år siden.

BESTE ANIMASJONSFILM (Best animated feature film)

Big Hero 6
Song of the Sea
The Boxtrolls (Bokstrollene)
The Tale of The Princess Kaguya (Fortellingen om prinsesse Kaguya)
How To Train Your Dragon 2 (Dragetreneren 2)

* I denne klassen har jeg egentlig ikke noen større formening om vinner, men jeg tipper at det blir Dragetreneren 2 fordi den kommer fra gigantstudioet DreamWorks, er en populær oppfølger, og den
har fått ros for spesielt svært gode 3D-effekter.

Bokstrollene eller Big Hero 6 kan nok også snuse på prisen her, mens de to siste; Song of the Sea, og Fortellingen om prinsesse Kaguya neppe når opp i konkurransen mot de langt mer populære/kjente animasjonsfilmene.

BESTE DOKUMENTAR (Best documentary – feature)

CitizenFour
Finding Vivian Maier
Last Days in Vietnam
The Salt of the Earth
Virunga

* I dokumentar-klassen er det kun to av filmene jeg har hørt om. Jordens Salt (The Salt of the Earth) er den ene, den ble blant annet nylig vist på filmfestivalen i Tromsø. CitizenFour som handler om Edward Snowden, mannen som ble verdenskjent for å avsløre topphemmelige opplysninger om NSA og amerikanske etterettningstjenester, er nok favoritten her. Med alt oppstyret som har vært rundt Snowden vil det overraske meg om Citizenfour ikke blir vinneren.

BESTE KINEMATOGRAFI (Foto, Best cinematography)

Birdman, Emmanuel Lubezki
The Grand Budapest Hotel, Robert Yeoman
Ida, Lukasz Zal, Ryszard Lenczewski
Mr. Turner, Dick Pope
Unbroken, Roger Deakins

* Det står trolig mellom Birdman, The Grand Budapest Hotel og Ida her, så da er spørsmålet om juryen har latt seg begeistre mest av det “lekne” eller det dypt seriøse. Jeg tipper Birdman flyr høyest i denne kategorien.

BESTE FILMREDIGERING/klipp (Best film editing)

American Sniper, Joel Cox, Gary D. Roach
Boyhood, Sandra Adair
The Grand Budapest Hotel, Barney Pilling
The Imitation Game, William Goldenberg
Whiplash, Tom Cross

* Her er igjen min fascinasjon for Boyhood sterk. 12 års arbeid med å lage denne filmen førte garantert til mye råmateriale, så å redigere dette sammen til en film har sikkert vært en svært omfattende jobb. Her er noen sterke kandidater, men jeg håper de gir prisen til Sandra Adair for Boyhood. Om ikke Boyhood får prisen, håper jeg det blir Whiplash, for den er glimrende klippet, man formelig føler man er tilstede, og den raske kameravekslingen mellom svetteperler på trommesettet, hurtige bevegelser og samspillet mellom de to hovedrolleinnehaverne er ekstremt bra fanget opp.

BESTE PRODUKSJONSDESIGN (Best production design)

The Grand Budapest Hotel, Adam Stockhausen, Anna Pinnock
The Imitation Game, Maria Djurkovic, Tatiana Macdonald
Interstellar, Nathan Crowley, Gary Fettis
Into the Woods, Dennis Gassner, Anna Pinnock
Mr. Turner, Suzie Davies, Charlotte Watts

* Selv om jeg sterkt mislikte The Grand Budapest Hotel, pga at jeg synes det var en elendig film, så skal filmen helt klart ha mye cred for sine produksjonsmessige detaljer, selve bakteppet, kulissene med mere, i filmen er storslått, så den er antagelig en favoritt her. Men jeg liker som sagt ikke filmen; så jeg holder en liten knapp på Interstellar. Jeg håper at Oscar-akademiet lar seg imponere mer av sci-fi-detaljene. Men for å være helt ærlig, denne prisen fortjener trolig The Grand Budapest Hotel, og jeg tror den vinner.

BESTE KOSTYMEDESIGN (Best costume design)

The Grand Budapest Hotel, Milena Canonero
Inherent Vice, Mark Bridges
Into the Woods, Colleen Atwood
Maleficent, Anna B. Sheppard, Jane Clive
Mr. Turner, Jacqueline Durran

* Her kommer man nok antagelig ikke utenom The Grand Budapest Hotel. Som sagt er filmen god på akkurat disse områdene, uten tvil. Kostymekreasjonene her er fargerike og spenstige, så jeg er rimelig sikker på at det blir pris til Grand Budapest Hotel i denne kategorien. Selv om det er noen spesielle kostymer å se også i et par av de andre nominerte kandidatene, ser jeg likevel ikke den store utfordreren i de andre filmene her. Kanskje Into The Woods?

BESTE ORIGINALMUSIKK (Best original score)

The Grand Budapest Hotel, Alexandre Desplat
The Imitation Game, Alexandre Desplat
Interstellar, Hans Zimmer
Mr. Turner, Gary Yershon
The Theory of Everything, Jóhann Jóhannsson

* Dette er altså klassen for beste originale filmmusikk (som er laget spesielt for den enkelte film). Prisen deles ut til den komponisten som har laget den beste originale filmmusikken året før. I følge ubekreftede kilder skal Alexandre Desplat ha laget  soundtracket til The Imitation Game i løpet av kun 3 uker (tydeligvis ikke helt uvanlig at komponister bruker relativt kort tid dog) og ja, filmen har et bra soundtrack. Jeg har en følelse på at The Imitation Game vinner denne prisen, men dette er ganske så åpent. Flere av disse filmene har fint komponerte soundtracks. Filmmusikken fra de nominerte kan man ved et enkelt søk finne på YouTube.

BESTE ORIGINALSANG (Best original song)

«Everything is Awesome», The Lego Movie (Legofilmen)
«Glory», Selma (Fremført av Rita Ora)
«Grateful», Beyond the Lights
«I`m Not Gonna Miss You», Glen Campbell: I`ll Be Me!
«Lost Stars», Begin Again – Forelsket i New York

* Hør de nominerte sangene her: https://www.youtube.com/watch?v=HEFRPLM0nEA&list=PLKy3yEIJNL_52CF9PhkIO-b_5K8Q4V-1N

En morsom kategori, der jeg liker 4 av 5 låter. De to sangene jeg umiddelbart likte best er “Grateful” fra filmen Beyond the Lights, og jeg ler faktisk litt godslig av meg selv når jeg også sier “Everything is Awesome” fra Legofilmen. Jepp, jeg liker den, det er gladpop. “Glory” fra Selma er også bra, særlig etter noen gangers lytting, men de to førstnevnte låtene synest jeg klinger bedre i mine ører. Imidlertid klarer jeg ikke ennå å legge “Grateful” helt på minnet, selv om den er veldig behagelig å høre på, mens de to andre refrengene lettere trenger seg inn i hjernebarken. “Lost Stars” er veldig grei den også og behagelig å lytte på etter en litt treg start. “I`m not gonna miss you” er en sippelåt som jeg definitivt ikke håper vinner.

“Glory” fremstår som en litt rar mix mellom blant annet rap og gospel, men er som sagt en bra sang. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at Glory vinner på grunn av teksten i sangen. Selma er kanskje også den mest kjente filmen av disse (OK, mest omtalte kanskje, for Legofilmen er vel minst like kjent).

“Everything is Awesome” fra Legofilmen må forresten være årets spøk fra Oscar-akademiet 😀  Den minner meg om svensk partydisco, den kunne glatt gått for å være en Grand prix-fjolleelektronikamelodi, eller som tatt rett ut av Russe-hits 2015, den vil nok være en vinner på fjortisvors, russebil eller noe sånt 😉 For all del, sangen er suggerende og oppløftende på sin måte, refrenget kommer jeg til å ha på hjernen en stund for enten jeg vil eller ikke så trenger det inn (“evrytiiiiing is ååååsåååm, evryting is cuuul when you part of the team”). Jeg liker den jo faktisk, fordi den har partyfaktor over seg – Men den er IKKE Oscar-materiale, sangen er noe du finner hundre av på dusinet. Jeg ler ihvertfall godt om den vinner.

BESTE VISUELLE EFFEKTER (Best visual effects)

Captain America: The Winter Soldier
Dawn of the Planet of the Apes
Guardians of the Galaxy
Interstellar
X-Men: Days of Future Past

* Jeg har på følelsen at Interstellar tar prisen for visuelle effekter. Dawn of the Planet of the Apes kan også ligge godt an. Apene som regjerer verden kan meget vel stikke av med prisen, men noe sier meg likevel at det er Interstellar som vinner.

BESTE MAKEUP OG HÅR (Best makeup and hairstyling)

Foxcatcher, Bill Corso, Dennis Liddiard
The Grand Budapest Hotel, Frances Hannon, Mark Coulier
Guardians of the Galaxy, Elizabeth Yianni-Georgiou, David White

* Ut fra bilder og klipp jeg har sett fra disse filmene (jeg har sett hele Budapest Hotel) vil det overraske meg om noen andre enn Guardians of the Galaxy vinner denne prisen. Skulle en av de andre vinne, så blir det vel antagelig Grand Budapest i så fall.

BESTE LYDMIKS (Best sound mixing)

American Sniper, John Reitz, Gregg Rudloff og Walt Martin
Birdman, Jon Taylor, Frank A. Montaño og Thomas Varga
Interstellar, Gary A. Rizzo, Gregg Landaker og Mark Weingarten
Unbroken, Jon Taylor, Frank A. Montaño og David Lee
Whiplash, Craig Mann, Ben Wilkins og Thomas Curley

* Lydmiks er ikke det jeg har best peiling på, men Whiplash er jo en film med musikk i fokus, så jeg tipper den vinner her. Jeg er ikke akkurat noen kjenner av jazz, trommiser og storband, men lyden i filmen, musikken og den intense bruken av dette, skaper en rå og medrivende stemning.

BESTE LYDREDIGERING (Best sound editing)

American Sniper, Alan Robert Murray og Bub Asman
Birdman, Martin Hernández, Aaron Glascock
Hobbiten: Femhærerslaget, Brent Burge, Jason Canovas
Interstellar, Richard King
Unbroken, Becky Sullivan og Andrew DeCristofaro

* Lydredigering har jeg nok enda mindre greie på enn lydmiks. Jeg registrerer at en av 2014s største filmer; Hobbiten: Femhærerslaget, har sin eneste nominasjon her. Siden jeg ikke tror American Sniper treffer blink i noen andre kategorier tipper jeg den som vinner her. Lyden i filmen var dessuten reell og føltes naturlig.

BESTE KORTFILM (Best live action short film)

Aya
Boogaloo and Graham
Butter Lamp (La Lampe au Beurre de Yak)
Parvaneh
The Phone Call

* Jeg har kun sett noen korte trailere fra disse filmene. Boogaloo and Graham, fra Belfast, der vi får et innblikk fra Nord-Irland vi kanskje ikke hadde forventet, er en liten sjarmør kan det se ut som. The Phone Call virker dog mer som en som kan vinne dette, den later til å være en spenningsfilm om en sjenert kvinne på et hjelpesenter som mottar en telefon som endrer livet hennes.

I kortfilm-kategoriene (og dokumentar?) er det ikke kun amerikanske filmer som er med, men fra hele verden. Aya er israelsk/fransk, Boogaloo er fra Nord-Irland, Butter Lamp er fransk-kinesisk, Parvaneh er sveitsisk, og The Phone Call er fra Storbritannia (UK). Selv kan jeg godt tenke meg å se Boogaloo and Graham, The Phone Call, og Aya. Vinnertipset blir The Phone Call, men Parvaneh som handler om en afghansk asylsøker på et transitsenter i de sveitsiske alpene kan kanskje være en utfordrer.


BESTE ANIMERTE KORTFILM (Best animated short film)

The Bigger Picture
The Dam Keeper
Feast
A Single Life
Me and my Moulton (Moulton og meg)

* Jeg har sett trailerene til alle de 5 nominerte, og den filmen her med best animasjoner er Disney-produksjonen Feast, i tillegg er den som nevnt fra giganten Disney. Derfor vinner den trolig. Verdt å merke seg her at den norskfødte norsk-canadiske animasjonsfilmskaperen Torill Kove er nominert for “Me and my Moulton” (Moulton og meg). Ut fra klippene jeg har sett synest jeg Me and my Moulton skiller seg en hel del ut fra de andre, så jeg tror faktisk Koves film har en bra sjanse her. Det er en animasjonsfilm med litt mening i seg, med et litt underfundig uttrykk.

I 2007 vant Torill Kove Oscar i samme kategori som nå, for kortfilmen “Den danske dikteren”, noe som gjør henne til en av to norske Oscar-vinnere gjennom tidene (Thor Heyerdahls dokumentar Kon-Tiki fra 1952 var den første). “Moulton og meg” er produsert av Lise Fearnley ved Mikrofilm (norsk produksjonsselskap) i samarbeid med National Film Board of Canada. Om ikke Feast vinner tror jeg det blir Koves film, Moulton og meg. Jeg håper sistnevnte film vinner, men jeg tror det blir Disney-animasjonen.

BESTE KORTDOKUMENTAR (Best documentary – short subject)

Crisis Hotline: Veterans Press 1
Joanna
Our Curse
The Reaper (La Parka)
White Earth

 * Crisis Hotline: Veterans Press 1 er en kortdokumentar om krisetelefon for hjemvendte amerikanske krigsveteraner, som setter fokus på det faktum at hver dag tar flere krigsveteraner sitt eget liv. De ansatte på krisetelefonsentralen har i oppgave å forhindre selvmord. Den konkurrerer mot to polske filmer (Joanna, Our Course), en spanskspråklig (La Parka), og en film om amerikanske oljefelter (White Earth) sett gjennom barneøyne.

Ut fra de korte trailerne jeg har sett virker ihvertfall HBO-dokumentaren Crisis Hotline: Veterans Press 1 som den definitivt mest interessante, og faktisk en jeg godt kan tenke meg å se. White Earth virker også litt interessant.

————————–           ————————-              ———————————–

Det er altså mine tips for Oscar-utdelingen. Hvor mange riktige jeg har prikket inn, eller om jeg er helt på bærtur, får vi vite natt til mandag norsk tid. Da er det bare å glede seg til showet, og ha kaffen klar 🙂

 

Tror du jeg treffer blink? Har du synspunkter og kommentarer? Skriv i vei! Klikk på kommentarer-lenken under dette, klikk på send kommentar etter at du har skrevet, vent til den nye siden vises, klikk så på “Post kommentar” for å bekrefte innlegget.

4 kommentarer
    1. Tipsene dine tror jeg kanskje går inn -mange av dem, i hvert fall.
      Jeg håper Birdman blir “beste film”; Ensemblet med gode skuespillere som Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts og Emma Stone i spissen, gjør en fremragende innsats i en film som er “skutt” slik at det ser ut som mye er sammenhengende uten kryssklipping. Boyhood har jeg ikke sansen for; Jeg prøvde å se den på nett, men skjønte etter ca 10 minutter at dette ikke var noe jeg var villig til å bruke nesten 3 timer på, så derfor hoppa jeg av streaminga.
      Jeg håper Keaton vinner for beste hovedrolle. I denne kategoriene kunne de godt ha nominert Jake Gyllenhaal (Nightcrawler) og/eller Oscar Isaac (A Most Violent Year) i stedet for noen av de andre.
      Jeg håper Marion Cotillard -en av verdens beste filmskuespillerinner- vinner for beste hovedrolle (Deux jours, une nuit), men hun er muligens nominert for feil film? Hun kunne like godt vært nominert for rollen i The Immigrant, men eksperter mener at filmselskapet har tabbet seg ut med både lanseringstidspunkt og for svak Oscarkampanje for filmen. Julianne Moore gjorde en vanlig grei figur i en ellers middelmådig film (Still Alice), og er nok dessverre favoritt.
      For beste biroller (supporting actor/actress) håper jeg på Edward Norton (han ble jo forbigått på 90-tallet for hovedrollen sin i American History X) og Laura Dern (men Patricia Arquette fortjener kanskje å vinne, for de 10 minuttene jeg så virket jo lovende i så måte). Ellers så savner jeg Jessica Chastain på lista over de nominerte (for enten A Most Violent Year eller Interstellar), eller muligens også Emily Blunt (Edge of Tomorrow, eller Into the Woods (som kanskje hører hjemme i hovedrollekategorien)).
      Beste regi: her håper jeg på han Birdman-duden med navnet jeg aldri klarer å huske.
      De andre prisene er jeg ikke like interessert i, men det er jo artig nok å se det på direktesendinga.

    2. Jeg har fortåelse for at ikke alle syns Boyhood er årets beste film. Den mangler selvsagt et plot, da den jo i all hovedsak er en såkalt coming of age-movie (er det oppvekstfilm man kaller det på norsk?) der vi følger en gutts oppvekst fra han er 7-8 år og frem til han er i tidlig 20-åra, gjennom diverse familiekonstellasjoner som han blir en del av pga morens stadige nye mannebekjentskaper. Min største fascinasjon for filmen baserer seg på det faktum at den er så unik da denne type måte å lage film på ikke har vært gjort før i en slik grad. Dessuten er spillet godt også. Men Birdman kan absolutt komme til å vinne flere priser, både for film, regi, hovedrolle og birolle.
      Filmen med Marion Cotillard har jeg ikke sett ennå, får se om jeg rekker den før oscar-showet 😉 (hvis jeg finner den på nett). Ellers enig i at Norton var særdeles god i Am. History X, men jeg tror prisen i den klassen han nå er nominert i går til JK Simmons for Whiplash. Dog er det trolig jevnt mellom de to, så kan bikke begge veier.

    3. Filmen To dager, en natt (deux jours, une nuit) som Marion C. er nominert for, er kanskje på Viaplay. Alle anmeldelsene jeg har sett, vurderer skuespillerprestasjonen hennes som fabelaktig, verken mer eller mindre. Den er franskspråklig, så da nytter det ikke uten tekster på et forståelig språk.
      Filmen The Immigrant kan sees uten teksting, men enkelte sekvenser har dialog på polsk. Marion lærte seg å snakke polsk kun for den rollen!
      Det kan hende jeg tar opp tråden i Boyhood en gang senere, men ikke akkurat nå.
      Julianne Moore er en av de mest talentfulle som ikke har vunnet Oscar, akkurat som Leonardo Di Caprio og Amy Adams. Marion C. har jo allerede vunnet en for beste hovedrolle, men det skal jo ikke være noe hinder for å få enda en. Det er uansett langt fram til Katherine Hepburn som vant 4 stykker i sin tid.

    4. “To dager, en natt” kan streames (“leies” i 48 timer) for 39,- kroner fra film2home.se.
      Du trenger da en plug-in til nettleseren, men det kan enkelt lastes ned.
      The Immigrant fant jeg på en piratside, men vet ikke om jeg kan offentliggjøre det her?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg