Filmtips 24.-25.januar: Filmhelg på TV og kino

Lørdag og søndag betyr filmtid i mange hjem, eller kinobesøk. Fortsatt er film på TV populært tidsfordriv, selv om strømmetjenester som Netflix, med flere tar over mer og mer.

Utvalget og kvaliteten på filmene som sendes på TV er av høyst variabel kvalitet, og kanskje ikke akkurat siste skrik fra filmbransjen. Særlig lørdagsmenyen er vanligvis skrale greier på TV. Jeg finner stort sett ikke en eneste film i passende sendetid denne lørdagen, som jeg vil anbefale på kanaler de fleste (eller mange) har tilgang til.


LØRDAG


Lørdagens anbefaling blir nok ikke av det mest originale, men er en klassiker.


JAMES BOND – SPIONEN SOM ELSKET MEG. Klokken 23:30 på TV Norge.
Klassiske Bond går vel aldri helt av moten, selv om filmene har gått tusen ganger på TV. I “spionen som elsket meg” er det Roger Moore som er agent 007. I filmen fra 1977 er det forsvunnede ubåter som skaper hodebry, men Bond er på saken, sammen med en russisk skjønnhet. Som vanlig jager Bond en superskurk på jakt etter verdensherredømme eller som har andre stormannsgale planer. Noe som gjør akkurat denne Bondfilmen ekstra verdt å se er at vi får et gjensyn med den kanskje mest populære Bond-skurken gjennom tidene; Jaws (bildet til høyre), i Richard Kiels legendariske skikkelse. “Spionen som elsket meg” var den første filmen hvor Jaws, kjempen med monstertennene, dukket opp. Bond byr som vanlig på action så det holder, spenning, humor og en dose sjarm. Se opp for Q`s tekniske duppedingser, klassiske drinker og kvikke kommentarer.

Er du litt lei Bond, kan kanskje ubåt-actionthrillerene RØDT HAV klokken 21:30 og
JAKTEN PÅ RØD OKTOBER klokken 23:50,
begge på Max, være noe å ta en titt på. Maktbalansen mellom USA og Russland/Sovjet står sentralt i begge filmene, og faren for atomkrig er overhengende. I “Rødt hav” fra 1995 er det Gene Hackman, Viggo Mortensen og Denzel Washington som bekler hovedrollene. I “Jakten på rød oktober” fra 1990 er trioen Sean Connery, Alec Baldwin og Sam Neill i hovedrollene. Solide skuespillere i begge filmene altså. Det er ganske lenge siden jeg så disse to filmene, men jeg husker at jeg likte “Jakten på rød oktober” best. Terningkast 3 og 4 muligens.

Ellers har jeg blitt fortalt at kveldsfilmen på “ettan” (SVT1 klokken 23:05) er vel verdt tiden.
Den amerikanske krigsfilmen THE HURT LOCKER fra 2009 fikk hele 6 Oscars, blant annet for beste film, men skal være den Oscarvinnende filmen som har vunnet beste film-kategorien som har hatt dårligst seertall. Handlingen foregår under Irak-krigen der filmen følger en tropp som uskadeliggjør bomber. Hvorfor filmen ble sett av så få vet jeg ikke, jeg har ikke sett den selv ennå, men kanskje kan mangelen av de store trekkplasterene på rollelista være en grunn? Ikke det at Ralph Fiennes (“Den engelske pasienten”), Evangeline Lilly (“Lost”) og David Morse, med flere, i skuespillercrewet ikke er kjente, men det store trekkplasteret mangler kanskje? Men nå har jeg aldri ment at en film MÅ ha de største navnene på plakaten for at filmen skal være verdt å se. Krigsfilmer er likevel ikke helt min greie, men 6 Oscars kan jo tyde på at den er bra.


SØNDAG


Søndagsmenyen er også noe laber. NRK1 og 2, TV 2 og TVN byr ikke på noe, mens TV 3 sender et par teite romantiske komedier jeg glatt lar passere.

Men en film jeg husker at jeg likte som sendes søndag er U.S. MARSHALS, am. actionthriller fra 1998, klokka 21:30 på Max. Tommy Lee Jones, Wesley Snipes og Robert Downey Jr spiller hovedrollene i denne action- og spenningsfylte filmen om et fly med fangetransport som styrter
(eller nødlander veldig brutalt). Når flyet finnes og passasjerene telles opp er det en fange som mangler, en tidligere CIA-agent som hevder sin uskyld. Det blir U.S. Marshals som får jobben med å spore han opp. Snipes spiller fangen som er den jagede som får U.S. Marshals, Jones og Downey Jr, etter seg.

Ellers er DANGEROUS MINDS, Kl 21:00 på Fem, et brukbart alternativ. Michelle Pfeifer spiller en engelsklærerinne med bein i nesa som tar på seg jobben med å undervise tøffe getto-ungdommer med sine egne særegne metoder.

For de som vil se en TV-film tidlig ettermiddag søndag, kan NRK2 klokken 13:55 være kanalen å velge. Der vises KLASSEN. Filmen som følger en klasse med studenter fra ulike kulturer i en forstad til Frankrike er kritikerrost. Jeg har til gode å se denne filmen, men den er en av de
jeg vil se en gang.

Bortsett fra dette er det ikke mye jeg finner tiltalende på noen av de mest tilgjengelige kanalene.
Er det rart folk heller bruker Netflix og andre mer eller mindre lovlige filmnedlastingssider? Neppe 😉


KINO


Syns du alle disse TV-filmene lukter gammelt støv, møll og brukte sokker, ta heller en tur på kino!

For tiden går det flere Oscar-nominerte filmer. American Sniper med Bradley Cooper, regi Clint Eastwood, er historien om USAs mest dødelige snikskytter gjennom historien. Filmen hadde Norgespremiere denne helga.

Leviathan, Oscar-nominert i kategorien beste utenlandske film og vinner av Golden Globe, omtales som et storslått russisk mesterverk fra dagens Russland som på en smart og opprørende måte forteller om korrupsjon, maktmisbruk, politikk og religion. Også denne hadde offisiell Norgespremiere denne helga. Gjennomgående strålende kritikker og omtaler. Virker spennende,  selv om jeg er noe skeptisk til russisk film.

Eller hva med den Oscarnominerte The Imitation Game, regissert av norske Morten Tyldum, som har blitt en hit. Benedict Cumberbatch i hovedrollen er intet minus ihvertfall. Denne må man vel få med seg? “The Imitation Game er den intense og nervepirrende historien om det brilliante, men kompliserte geniet Alan Turing, som under umenneskelig press bidro til å forkorte en verdenskrig – og redde livene til tusenvis av mennesker”.

Så du de to første Taken-filmene med Liam Neeson og syns de var bra, så er Taken 3 et trygt valg. Ex-agenen Mills anklages for et mord han ikke har begått. Han tar opp jakten på morderen for å renvaske sitt eget navn. Blir nok noen heftige actionadrenalinkick her?

For de som vil se en familievennlig film kan kanskje Paddington passe godt. “I denne filmen med den lille duffelcoat-kledde bjørnen Paddington reiser han til London for å få seg et bedre liv”. For litt sprøere humor, fortsatt i kategorien som også passer familiens minste, må Madagaskarpingvinene nevnes. Pingvinene fra filmen Madagaskar har fått sin egen film, i den herjer spionpingvinene rundt i Antarktis, Venezia, Shanghai, New York City, Kentucky og ørkenen. Jeg har sett traileren til filmen, og selv om animasjonsfilm vanligvis ikke er det jeg liker best, så virket dette morsomt. På kino (ihvertfall her i Tromsø) vises filmen kun med norsk tale, mens man ikke får sett originalversjonen med stemmene til bl.a Benedict Cumberbatch, John Malkovich og Ben Stiller. Jeg kommer nok til å se denne, med original tale når sjansen byr seg, men denne vil jeg ha med meg.

Alle disse kinotipsene, kanskje unntatt Paddington, er i alle fall filmer jeg selv kommer til å se før eller siden på en eller annen såkalt plattform for film.

Den norske filmen Staying Alive, med blant annet Linn Skåber og Anders Baasmo Christiansen, styrer jeg derimot unna. Norske komedier av typen jeg har oppfattet dette å være har en lei vane for å være alt for lite morsomme. skåber er morsomm i Nytt på nytt på NRK1, men jeg er mere skeptisk til henne her. Jeg betaler ihvertfall ikke for å se den, så kanskje om den kommer på TV en gang, eller noe…

Som vanlig varierer selvsagt kinotilbudet fra sted til sted. I Oslo finner man jo for eksempel fortsatt filmer rullende på kino som hadde premiere for flere måneder siden. Deriblant den fantastiske dramafilmen BOYHOOD – fjorårets desidert beste film, og også Oscar-nominert i kategorien beste film og beste regissør, blant annet. Booyhood er filmen som er ulikt noe annet som er laget i filmhistorien. Den følger de samme skuespillere over en periode på 12 år, der vi ser den naturlige utviklingen hos rollekarakterene. Et fascinerende og unikt filmprosjekt. Førsteklasses skuespill, mesterlig regi. Ellar Coltrane i rollen som Mason (bildene under), som vi altså følger gjennom 12 år, er glimrende. Oppvekstfilmen fremfor noen annen oppvekstfilm. Se den på Saga eller Klingenberg i Oslo, om du har sjansen.


PS: får du ikke sett denne perlen på kino, så er det mulig å finne den andre steder, men leterunden får du ta selv ;p

 

Franske Mamma er en annen film som er rost opp i skyene, som fortsatt går i Oslo. Det gjør også Turist (se eget blogginnlegg her på bloggen) og Pride, to filmer jeg definitivt anbefaler, som jeg har sett. Pride er en feelgood-film, om en gruppe homofile og lesbiske i London som i 1984 samlet inn penger for å støtte streikende gruvearbeidere som slet under jernkvinnen Thatchers harde lederstil. “PRIDE er en herlig og fantastisk morsom film om to fullstendig ulike kulturer som krasjer i hverandre, og som forsøker så godt de kan å samarbeide mot et felles mål”.

Kinoomtaler: Tromsø Kino og Oslo Kino (skråtekst).

 

Skrevet av Lars JG

 

Har du en kommentar? Klikk på kommentarer-linken under dette innlegget.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg