Skrevet av: Lars Jørgen Grønli, Filmhjerte.blogg.no
Christopher Nolans episke atombombedrama Oppenheimer ble årets klart mestvinnende film, med hele 7 Oscars, av sine 13 nominasjoner. Den eksplosive filmen hans ble belønnet med blant annet beste film, beste regi, beste kinematografi (beste foto) og beste mannlige hovedrolle og birolle.
Nærmest kom Poor Things som hanket inn 4 priser, og The Zone of Interest som fikk 2. Sistnevnte ble beste internasjonale film, som henger høyt. De tre filmene var de eneste som fikk mer enn èn Oscar. Gledelig nok ble det iallefall èn Oscar-statuett til både The Holdovers og Anatomy Of a Fall. Barbie som hadde hele 8 nominasjoner, måtte nøye seg med kun en statuett, for beste sang. Killers of The Flower Moon hadde hele 10 nominasjoner, men måtte gå tomhendt hjem.
Om man skal lete etter overraskelser må det sies å være litt overraskende at American Fiction fikk Oscaren for beste adapterte manus, foran Oppenheimer og Barbie. En hyggelig overraskelse var det og at Gutten og Hegren vant prisen for beste animasjonsfilm, istedet for Spider-Man, og i kategorien beste kvinnelige hovedrolle ble iallefall Emma Stone showets mest “sjokkerte” prismottager, da hun gråtkvalt og hes fremførte takketalen sin.
Hva takketaler angår var regissør Mstyslav Chernov av den ukrainske dokumentaren 20 Days In Mariupol sin takketale den kanskje sterkeste. I den gripende takketalen sa han – forståelig nok – at han er den første prisvinneren som egentlig skulle ønske han aldri hadde lagd filmen, som omhandler Russlands grufulle invasjon av Ukraina, før han avsluttet med å si slaviukraini.
Rørende og svært sympatisk var også den tårevåte takketalen fra fantastiske Da`Vine Joy Randolph, som fikk prisen for beste kvinnelige birolle for The Holdovers. I studio hos danske TV2 berømmet også panelet henne, og fremhevet at det faktum at hun er så stor kroppslig også har vært en seier for henne, og en utfordring, som gjør henne til et forbilde. For min del var ihvertfall hennes pris kveldens aller hyggeligste, for hun var veldig god i en strålende film.
Den dårligste prispresentatøren var vel Al Pacino som virket halvsøvnig og snøvlete da han delte ut beste film, og den mest komiske takketalen kom nok fra den særdeles lite engelsktalende japanske delegasjonen som vant beste visuelle effekter for Godzilla Minus One.
Jimmy Kimmel ledet Oscar-utdelingen, og serverte diverse morsomheter og stikk underveis. Nattens morsomste kommentar som jeg lo godt av var da han etter at Emma Stone hadde gått av scenen etter sin pris, rett før utdelingen av beste film, sa “Riv den konvulutten i stykker så vi ikke får en mixup på beste film”! Dette var selvsagt hint til episoden i 2017, da Stone hadde vunnet pris da også rett før beste film skulle utdeles, og presentatørene for beste film fikk feil konvolutt, og feilaktig utropte La La Land til vinner, ettersom det stod “Emma Stone – La La Land” på arket.
Showet ellers var underholdende nok, og gjennomført uten noen større “skandaler” Nærmest var kanskje Schwartzeneggers humoristiske “son of a bitch”-kommentar, da han delte ut pris sammen med Danny de Vito (morsomste duo på scenen! og ingen ble vel krenket av det vel..), en naken, men tildekt, wrestler i et småhumoristisk innslag, og Kimmels småfrekke fleipete stikk til flere av stjernene (men det var selvsagt åpenlyst fleip).
Kimmel fikk også helt til slutt sendt avgårde et velfortjent svar til en viss tidligere president, som vistnok i løpet av sendingen hadde postet noen sure betraktninger til sine følgere på sin sosiale medierplattform, denne gang om Kimmel og Oscar. Kimmel avsluttet med å lese opp innlegget, og takket med ironi og glimt i øyet; – “Takk, president Trump. Takk for at du så på, er det ikke forbi din fengselstid?” XD
Ellers er det verdt å bemerke seg at Wes Anderson som vant beste kortfilm ikke hadde tatt seg bryet med å være tilstede, noe både Kimmel og studio hos danskene vitset med, og kritiserte.
Filmhjertes Oscar-vinner-tipping gikk ganske bra. 18 av 23 tips ble fulltreffere. Det ble bom på kun adapterte manus, animasjonsfilm, lyd, sminke og kortdokumentar, men i alle de fem ble vinneren den jeg trakk frem som mulig utfordrer – og på lyd var det ekstremt hyggelig at The Zone of Interest vant, ettersom lyden i filmen utgjør en så enorm stor del av filmen.
Her er alle vinnerene, i den rekkefølgen de ble utdelt:
BESTE KVINNNELIGE BIROLLE: DA`VINE JOY RANDOLPH, THE HOLDOVERS
BESTE ANIMERTE KORTFILM: WAR IS OVER – INSPIRED BY THE MUSIC OF JOHN & YOKO
BESTE ANIMASJONSFILM: GUTTEN OG HEGREN (The Boy And The Heron)
BESTE ORIGINALE MANUS: ANATOMY OF A FALL (Fritt fall)
BESTE ADAPTERTE MANUS: AMERICAN FICTION
BESTE SMINKE OG HÅR: POOR THINGS
BESTE PRODUKSJONSDESIGN: POOR THINGS
BESTE KOSTYMEDESIGN: POOR THINGS
BESTE INTERNASJONALE FILM: THE ZONE OF INTEREST
BESTE MANNLIGE BIROLLE: ROBERT DOWNEY JR, OPPENHEIMER
BESTE VISUELLE EFFEKTER: GODZILLA MINUS ONE
BESTE FILMREDIGERING/KLIPP: OPPENHEIMER
BESTE KORTDOKUMENTAR: THE LAST REPAIR SHOP
BESTE DOKUMENTAR: 20 DAYS IN MARIUPOL
BESTE KINEMATOGRAFI/FOTO: HOYTE VAN HOYTEMA, FOR OPPENHEIMER
BESTE LIVE-ACTION KORTFILM: THE WONDERFUL STORY OF HENRY SUGAR
BESTE LYD: THE ZONE OF INTEREST
BESTE ORIGINALE FILMMUSIKK: OPPENHEIMER
BESTE ORIGINALE SANG: WHAT WAS I MADE FOR (av BILLIE EILISH OG FINNEAS), FRA BARBIE
BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE: CILLIAN MURPHY, OPPENHEIMER
BESTE REGI: CHRISTOPHER NOLAN, OPPENHEIMER
BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE: EMMA STONE, POOR THINGS
BESTE FILM: OPPENHEIMER
Har du kommentarer, rop ut i kommentarfeltet!
Takk for oppsummering
Bare hyggelig
Lars JG
Trump vant vel også. All reklame er god reklame!
Haha, spørs vel hvem det var flest av, de The Donald nådde ut til med hundefløyten sin, eller Oscar-seere verden over som lo
Al Pacino tabbet seg vel ut? Planen var vel å lese opp alle nominerte først, men han surra det bort.