OSCAR 2019: FILMHJERTES OSCAR-TIPS

I siste liten. Her er Filmhjertes tips for hvem som får årets Oscar-priser, som deles ut natt til mandag norsk tid.

I år er undertegnede mye dårligere forberedt til Oscar enn de siste årene. Det er flere årsaker til det, både at Oscar-interessen min for årets Oscar-sesong har dalt på grunn av mye tull fra de kanter og at mange av de nominerte ikke er så interessante, men i år har jeg iallefall sett mye mindre av de nominerte filmene enn før da tipsene har blitt satt opp.

Med en historikk som viser gode resultater for tipsene mine måtte det selvsagt likevel bli spådommer også dette året. De to siste årene har jeg jo sågar blitt premiert for andreplass på Fokus kino i Tromsø sin årlige Oscar-konkurranse må vites, hehe..

 

Her er lista med alle de nominerte, og vinnertips i uthevet skrift

 

BESTE FILM

ROMA

Bohemian Rhapsody
Green Book
BlacKkKlansman
Black Panther
The Favourite
A Star Is Born
Vice

** Jeg har kun sett fire av filmene, og liker både Bohemian Rhapsody, Green Book og Roma, men håper egentlig kun på de to førstnevnte.  Klansman håper jeg ihvertfall ikke det blir. Green Book og Roma tror jeg er de to største favorittene. Superheltfilm (Black Panther) har ikke noe her å gjøre, og A Star is Born har jeg ikke sansen for. Heldigvis er sistnevnte ikke med i beste regi, så den er neppe en vinnerfilm.

 

BESTE REGI

Alfonso Cuarón (Roma)

Spike Lee (BlacKkKlansman)
Paweł Pawlikowski (Cold War)
Yorgos Lanthimos (The Favourite)
Adam McKay (Vice)

** Må vel bli Cuarón for Roma som tar dette hjem. Spike Lee nevnes som en outsider, som kan bli historiens første mørkhudede Oscarvinner for beste regi. De tre andre utenkelige at vinner.

 

BESTE MANNLIGE SKUESPILLER

Rami Malek (Bohemian Rhapsody)

Bradley Cooper (A Star Is Born)
Christian Bale (Vice)
Willem Dafoe (At Eternity’s Gate)
Viggo Mortensen (Green Book)

** Den jeg håper på som vinner er Rami Malek for sin herlige prestasjon som Freddie Mercury. Mortensen sin rolle i GB syns jeg ble litt for lett for Oscar, men jeg liker han jo, og også Dafoe og Bale er typer jeg liker, så det vil være morsomt uansett hvem som ropes ut som vinner så lenge det ikke er Cooper, som absolutt ikke må vinne. Det står trolig kun mellom Malik og Bale, sistnevnte for visepresidentrollen sin i Vice.

 

BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER

Glenn Close (The Wife)

Yalitza Aparicio (Roma)
Olivia Colman (The Favourite)
Lady Gaga (A Star Is Born)
Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?)

** Lady Gaga og Melissa McCarthy Oscarnominert. Herrefred… Jeg  tenner et lys for Oscarakademiet.
Close er nok storfavoritt her, og etter å ha vært nominert 6 ganger tidligere uten å vinne er jeg rimelig sikker på at hun står for tur i år, og det unner jeg henne. Imidlertid digger jeg Olivia Colman fra før, og Yalitza Aparicio var herlig i Roma, så de to vil glede mest som vinner, men Glenn Close er også hyggelig.

 

BESTE MANNLIGE BIROLLE

Mahershala Ali (Green Book)

Adam Driver (BlacKkKlansman)
Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)
Sam Elliott (A Star is Born)
Sam Rockwell (Vice)

** Her går prisen nesten garantert til Mahershala Ali. Sam Elliott ble Oscar-snubbet ifjor for The Hero, men får altså nominasjon i år for A Star is Born. Grant har jeg omtrent ikke noe kjennskap til. Driver imponerte meg ikke nok i Klansman, og Rockwell vant i fjor og vinner neppe igjen nå. Mahershala Ali soleklar favoritt, og jeg håper helt klart han gjør det også i dette selskapet.

 

BESTE KVINNELIGE BIROLLE

Regina King (If Beale Street Could Talk)

Amy Adams (Vice)
Marina de Tavira (Roma)
Emma Stone (The Favourite)
Rachel Weisz (The Favourite)

** Ingen sterke følelser for noen av disse. King har fått mye skryt og får tipset. Nominasjonsgrossist Adams utfordrer.

 

BESTE ORIGINALMANUS

Deborah Davis, Tony McNamara (The Favourite)

Paul Schrader (First Reformed)
Brian Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga (Green Book)
Alfonso Cuarón (Roma)
Adam McKay (Vice)

** Ganske åpent her mellom The Favourite (som passende nok utpekes som…), Green Book og Roma. Historisk kostymedrama med pikant trekantdrama får få tipset.

 

BESTE ADAPTERTE MANUS

Barry Jenkins (If Beale Street Could Talk)

Joel and Ethan Coen (The Ballad of Buster Scruggs)
Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel, Kevin Willmott (BlacKkKlansman)
Nicole Holofcener, Jeff Whitty (Can You Ever Forgive Me?)
Bradley Cooper, Will Fetters, Eric Roth (A Star Is Born)

** Barry Jenkins FTW! Coen-brødrenes ballade om Buster er bare vas, og Klansman-filmen syns jeg ikke er Oscar-god, men har likevel sterk følelse av at den vinner, i en konkurranse jeg er med i tippa jeg den som vinner.

 

BESTE ANIMASJONSFILM

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Incredibles 2
Isle of Dogs
Mirai
Ralph Breaks the Internet

** Jeg har et håp  om at Isle of Dogs vinner denne, da den har en spesiell stil. Men trolig vinner vel en mer “kjent” produksjon.

 

BESTE DOKUMENTAR

Free Solo

Hale County This Morning, This Evening
Of Fathers and Sons
RBG
Minding the Gap

 

Beste ikke-engelskspråklige film:

Roma

Capernaum
Cold War
Never Look Away
Shoplifters

** Shoplifters, Roma, Cold War og Capernaum er alle filmer som har blitt hyllet vidt og bredt. Tyske Never Look Away kjenner jeg nesten ikke til. Jeg håper faktisk japanske Shoplifters vinner. Av de ni filmene det stod om til slutt for å bli blant de fem nominerte burde absoklutt den Sør-Koreanske Burning vært med her, som faktisk er bedre enn Shoplifters. Roma er også en god film, for all del, men jeg syns filmen burde vært i farger heller, og jeg syns heller ikke den er så fantastisk som mange mener. Men den kan gjerne vinne, jeg har ikke noe særlig imot den annet enn dette.  Roma ER storfavoritt til å vinne.

 

BESTE KLIPP (editing)

John Ottman (Bohemian Rhapsody)

Barry Alexander Brown (BlacKkKlansman)
Yorgos Mavropsaridis (The Favourite)
Patrick J. Don Vito (Green Book)
Hank Corwin (Vice)

** Skjønner ikke hva Klansman og GB gjør her, men det får være. Bohemian Rhapsody bør få denne i min bok, men jeg har tippet Klansman i konkurransen jeg er med i…

 

BESTE FOTO (Cinematography)

Alfonso Cuarón (Roma)

Lukasz Zal (Cold War)
Robbie Ryan (The Favourite)
Caleb Deschanel (Never Look Away)
Matthew Libatique (A Star is Born)

** Beste foto, altså kinematografi. Roma var ihvertfall god på å gjenskape Mexico på 70-tallet og strandscenen en av de absolutte klart beste fra fjoråret.

 

BESTE PRODUKSJONSDESIGN

Black Panther

The Favourite
First Man
Mary Poppins Returns
Roma

** Som sagt ser Roma bra ut, og jeg antar den ligger godt framme i løypa sammen med First Man. Men Black Panther med hele sitt særegne univers får vinnertipset.

 

BESTE VISUELLE EFFEKTER

Avengers: Infinity War

Christopher Robin
First Man
Ready Player One
Solo: A Star Wars Story

 

BESTE ORIGINALE MUSIKK (Score)

Terence Blanchard (BlacKkKlansman)

Alexandre Desplat (Isle of Dogs)
Ludwig Göransson (Black Panther)
Marc Shaiman (Mary Poppins Returns)
Nicholas Britell (If Beale Street Could Talk)

 

BESTE MAKEUP

Vice

Grensen
Mary Queen of Scots

** Her heier jeg på svenskene og Grensen (Border), men tror sminkingen av Bale i Vice stikker av med prisen.

 

BESTE KOSTYMEDESIGN

Black Panther

The Ballad of Buster Scruggs
The Favourite
Mary Poppins Returns
Mary Queen of Scots

** Vinner BP for produksjonsdesign tror jeg den får denne på kjøpet, da det jo er ganske gjennomført særegen stil.

 

BESTE ORIGINALE SANG

‘Shallow’ from (A Star Is Born)

‘All the Stars’ (Black Panther)
‘I’ll Fight’ (RBG)
‘The Place Where Lost Things Go’ (Mary Poppins Returns)
‘When a Cowboy Trades His Spurs For Wings’ (The Ballad of Buster Scruggs)

** Lady Gagas sang fra A Star is Born med stort favorittstempel.

 

BESTE LYDMIKS

A Star Is Born

Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
Roma

** Bohemian Rhapsody takk! Imidlertid tror jeg A Star is Born stikker av med prisen.

 

BESTE LYDKLIPP

First Man

Black Panther
Bohemian Rhapsody
A Quiet Place
Roma

**Siden A Quiet Place kun har denne ene nominasjonen håper jeg virkelig de får denne, men det er ikke unaturlig at den som vinner denne også vinner den andre lydkategorien, og da får det isåfall bli Bohemian Rhapsody, som og vil glede meg her. Desverre tror jeg First Man får en pris, da man vel vil gi den noe…

 

BESTE KORTFILM (Live action short)

Marguerite

Detainment
Fauve
Mother
Skin

**Bare ikke Detainment vinner er det uvesentlig hvilken av de andre det blir. Nevnte kortfilm burde som tidligere nevnt i en annen bloggpost aldri vært nominert. Vinnertipset går til en film der en sterkt aldrende kvinne ser tilbake på livet sitt via minner, noe det sies eldre stemmegivere vil falle mer for enn sterke historier om barn, som vistnok resten er.

 

BESTE ANIMERTE KORTFILM

Bao

Animal Behaviour
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

** Bao fra digre Pixar Animation studios får få tipset, Pixar vinner jo ofte disse animasjonsgreiene, gjør de ikke?

 

BESTE KORTDOKUMENTAR

End Game

Black Sheep
Lifeboat
A Night at the Garden
Period. End of Sentence.

 

Ellers har det blåst heftig rundt årets Oscargalla allerede lenge før den avholdes. At arrangøren tidligere i februar besluttet, noe som i mange måneder har vært diskutert, å kutte fire av prisene fra direktesendingen for å gjøre sendinga mer kompakt, førte ikke uventet til en storm av kritikk. Prisene for kinematografi (foto), makeup, filmredigering og beste kortfilm vil ikke vises, men deles ut i reklamepausene og redigeres inn senere i sendingen. Neste år vil det så være fire andre priser som gjemmes bort. Om de senere har omgjort på dette idiotiet vet jeg ikke, men det er synd at/hvis det skal bli slik da prisene og hele utdelingen mister en del av glansen og sjarmen.

Et annet stridsspørsmål har vært valget av vert (programleder) etter at Kevin Hart trakk seg på grunn av mindre smarte uttalelser fra fortiden om homofile. Man klarte vistnok ikke å få noen til å stille, eller som man ville ha, whatever, så dermed blir utdelingen uten en vert for andre gang i Oscars 91 år lange historie.

Oscar-utdelingen finner altså sted natt til imorgen (natt til mandag 24. feb.) norsk tid.

Som vanlig er det desverre og skammelig ingen norske kanaler som gidder å vise utdelingen, men de med tilgang til dansk TV 2 kan se det der.

 

Tips? Rop ut i kommentarfeltet 🙂

7 kommentarer
    1. Jeg er litt skuffet over det snevre utvalget av filmer blant de nominerte, for her er det nok noen nominasjoner som har “hengt med på lasset”, så å si, antakelig fordi mange av de som nominerer ikke gidder å se mer enn de mest “hypete” filmene – eller noe sånt. Noen av de filmene som kanskje hadde fortjent en nominasjon eller to: “You Were Never Really Here”, “Adrift”, “Hereditary”, “Beautiful Boy”, “Boy Erased”, “Eighth Grade”, “Leave No Trace”, “Suspiria”, “Ben Is Back”, “Vox Lux”, “Sorry To Bother You”, “The Hate U Give”, “The Rider”, “The Old Man and the Gun” og “Searching”. Det er sikkert andre filmer også, men jeg må se dem først.

      1. Eighth Grade burde fått for film og kanskje manus, og Fisher såklart. Vox Lux, ikke særlig god film syns jeg, men Portman burde vært nominert. Ganske sjukt at hun ikke fikk en nominasjon. THUG burde vel også vært nominert for et eller annet, for den premierte vel ifjor?

        1. Glenn Close ble nominert, men filmen “The Wife” er jo ganske kjedelig – men det er vel “hennes tur” i år.

          Raffey Cassidy var heller ikke så verst i “Vox Lux”, forresten.

          Tomotheé Chalamet ble vel også “snubbet” denne gangen?

        2. Willem Dafoe var ganske god i “At Eternity’s Gate”, kanskje bedre enn både Bale, Cooper og Mortensen.

    2. Veldig stor skam at ingen norske Tv-kanaler viser utdelingen. Spesielt for NRK som har rettigheter til å gjøre det. Men én må ta av seg hatten for Dansk TV2, det er en virkelig god sending. De har et panel i studio som prater om det som skjer og skal skje. Pluss reporter på den røde løper har de også.

      1. Synd jeg ikke har tilgang til dansk TV 2. Så sendinga deres på nett-TV i fjor, og den var bra ja, men i år spørs det vel om jeg må stå over, har ikke særlig lyst å betale over 100 DKR for en mnd ab. for å se kun et program (og i tillegg håpe på at vpn-opplegget funker siden de vel bare sender til danske ip-adresser).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg