🟨 PÅSKEKRIM-ANMELDELSE:

✅️ Miniserie, krimdrama, Storbritannia, 2023
✅️ 4 episoder, ca 58 minutter ganger fire
✅️ Med: Timothy Spall, Éanna Hardwicke, Anne Reid, Annabel Scholey, Conor MacNeill, m.fl.
✅️ Hvor: NRK TV

Oppdatert 25.03.2024, 07:45/08:25

Skrevet av: Lars Jørgen Grønli, filmhjerte.blogg.no

Serien er en av flere såkalte påskekrim du kan se i år hos NRK og NRK TV, og består av kun fire omlag timelange episoder, så dette er krim som er lett å pløye gjennom på en kveld eller to. Dette er ingen krim i klassisk forstand slik man gjerne forbinder med tradisjonell påskekrim, men er en serie som utrolig nok er en bisarr dramatisert historie fra virkeligheten, hvor uhyggen ligger i at man egentlig skjønner hva som er i gjære.

Serien som altså er basert på grufulle virkelige hendelser, handler om en ung mann som sjarmerte seg inn i livene til eldre, sårbare og ensomme personer, for så å manipulere de for egen vinning på umenneskelig vis.

Peter Farquhar og Ann Moore-Martin er nok navn de færreste drar kjennskap til her på berget, men i virkeligheten er sakene om dem blant de mest komplekse og sjokkerende i nyere britisk kriminalhistorie. At serien er en dramatisert fortelling fra virkeligheten er selvsagt skremmende å vite, men ekstra grøssende blir det når man googler frem bilder av de virkelige personene fra saken, for noen av skuespillerne er nemlig gjort skremmende lik originalen!

Den første episoden forteller historien om Peter Farquar (spilt av Timothy Spall), en eldre snart pensjonsklar lærer og universitetsforeleser som gjennom hele livet har levd alene. Peter er en klok herre, høyt respektert og avholdt, men som alltid har manglet noen ved sin side.

Når han så blir kjent med den mye yngre studenten Ben Field (spilt av Éanna Hardwicke) som skrur på sjarmen og vet nøyaktig hvilke knapper han skal trykke på, lar Peter seg forføre – noe som fører til at undertrykte følelser han aldri før har kjent på blomstrer, og en livsendring han tidligere bare har drømt om blir virkelig. Imidlertid går det ikke lang tid før det tilsynelatende vakre vennskapet tar en bekmørk vending.

Ben, som også er kirkeverge, må virkelig være en skruppelløs, iskald psykopat og morder, for etter å ha tvinnet Peter rundt lillefingeren, går han videre til sitt neste prosjekt, Peters aldrende nabo Ann (spilt av Anne Reid), en eldre kvinne som også er enslig. På samme måte som med Peter innynder Ben seg hos også henne og kurtiserer henne på en måte som får henne til å føle seg elsket og mer verdifull enn noen gang før.

Serien er særlig god på å skildre bekymringene og frykten de to sine nærmeste familier går gjennom, samt forvirringen som gradvis river tak i Peter og Ann, og effektfullt kryper inn under huden på seerne, ihvertfall i de to første episodene.

Det er hjerteskjærende gripende å se Peter og Ann manipuleres til å føle seg elsket, før forvirringen og mørket rykker inn hos dem selv og deres nærmeste familiemedlemmer. Hva er det som skjer med de? Spenningen i serien ligger mest i den konstant ulmende uhyggen som ligger latent under overflaten gjennom historien, med en vedvarende nerve som holder bra tak.

Naturligvis kan man argumentere med at den virkelig store spenningen ikke er der, ettersom dette er en sann historie med kjent utfall, men som en dramatisert true crime er dette veldig bra.

Serien er en rystende dramatisert true crime historie, med først og fremst imponerende og sterkt manus, samt kruttsterke skuespillerprestasjoner. Særlig Timothy Spall og Anne Reid er forrykende gode, som de to svært elskverdige Peter og Ann, hvor de på glimrende vis klarer å levendegjøre den komplekse balansen mellom det å leve som enslig, å begge være oppegående mennesker, til å bli manipulert og lurt i døden av en ulv i fåreklær.

Og selvsagt, Éanna Hardwick, som den virkelig beregnende og slu Ben, gir kalde gys nedover ryggen. En annen sterk prestasjon leveres av Annabel Scholey, i rollen som Ann-Marie, som Ann er tanten til. Hennes mistenksomhet og bekymring for tanten er et sterkt kort. Seriens fortellertekniske grep er ganske god, dog med noen innslag jeg syns forvirrer litt eller ikke passer helt, men det ødelegger ikke helhetsinntrykket

Til slutt vil jeg komme med et lite hjertesukk, eller et lite spark i retning NRK (eller de ansvarlige), angående den norske tittelen (NRK har satt) på serien. Dette avsnittet er redigert etter publisering pga feil i opprinnelig innlegg. Navnet serien har fått på statskanalen er som vi vet «I famnen til ein mordar». At tittelen er nynorsk er nå en ting (nei, jeg liker ikke nynorsk men akkurat det betyr ikke noe), men når jeg ser at originaltittelen er «The Sixth Commandment», blir den norske tittelen både svak og malplassert, og drar tankene tilbake til flaue norske titler på utenlandske filmer og serier før i tiden. Rett oversatt til norsk heter altså serien “det sjette budet”, noe som da hinter til de ti bud, hvor det sjette bud er “Du skal ikke bryte ekteskapet” (Kilde: Store Norske Leksikon,  og bibel.no). I enkelte andre trosretninger er det sjette bud “Du skal ikke drepe”, noe som er direkte sitat også brukt av Ben Field i serien da han taler fra prekestolen i en scene i kirken i serien.

Hvorfor kunne ikke serien bare fått beholdt sitt originale navn, enten på engelsk eller oversatt til norsk?

Originaltittelen er nemlig ekstremt mye mer beskrivende for serien enn det den norske tittelen er. For her handler det om på sitt grufulle vis om nettopp hva det sjette budet formaner.

Det var en leser som oppdaterte meg på at det sjette bud lyder “du skal ikke drepe”, og etter litt research så jeg da at det er forskjell på rekkefølgen på de ti budene ulike steder. I følge den norske kirke er det sjette budet om ekteskap mens innen noen andre trosretninger er det om å ikke drepe. Men poenget mitt om den norske tittelen på serien står likevel.

NRK tror kanskje nordmenn ikke forstår den originale tittelen og mistolker den, så dermed har de istedet kokt sammen en tåpelig nynorsk. Om NRK mente det ville forvirre pga at rekkefølgen den norske kirke bruker på de ti bud er annerledes enn i England/i serien, kunne de heller kalt serien “Det femte bud” isåfall, da det omhandler å ikke drepe, etter norsk budnummerering. Ordene “I famnen” tror jeg faktisk langt flere sliter med å forstå isåfall.

Men, NRKs navnevalg fremstår litt mer forståelig etter at jeg ble gjort obs på dette.

Uansett tittelkrøll, «I famnen til ein mordar» er vel anvendt tid og en solid påskekrim som brer seg som en kald klam klut på ryggen.

Serien kan du se hos NRK TV.

❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ 🤍

Ps: Jeg er ingen religionskjenner, så om begrepet mitt “innen andre trosretninger” er uklart/feil håper jeg likevel dere forstår poenget, at det eksisterer ulike versjoner med nummerering av de ti bud.

Hyl gjerne ut i kommentarfeltet om du har meninger om serien eller noe annet å melde. Preikes! 😉