10 filmtips til kvinnedagen!
Aller først, gratulerer med kvinnedagen 🙂
Når så kvinnedagen går mot kveld er det godt å plante seg foran en skjerm, med beina rakt ut, snop i skåla og noe i glasset. Også var det det evige spørsmål da, hva i all verden skal man finne å se på?
Her er i allefall 8 (pluss to) filmtips som er mer eller mindre (?) passende å trekke frem i anledning kvinnedagen, og jeg har fokusert på å dra opp filmer som skal være mulig å finne til kvelds fra norske strømmetjenester (med ett unntak), on demand som vi sier her til lands.
De fire førstnevnte filmene har til felles en ting, de har glimrende kvinnelig regissør, og alle filmene har kvinnelige hovedroller. Som seg hør og bør selvfølgelig.
LADY BIRD (2017)
Regi og manus: Greta Gerwig
Tilgjengelig hos Viaplay, iTunes, plejmo, sfanytime, Google Play, (leie hos) YouTube
Gerwigs oppvekst-dramakomedie som med bitende ironiske undertoner og store mengder sjarme er en smart skrevet historie satt til 2002, hvor vi følger en kreativ tenåringsjente, Christine “Lady Bird” McPherson, som med finurlige betraktninger, nyskjerrighet og pågangsmot prøver å legge grunnlaget for en vei videre i livet. Saoirse Ronan gjør en praktrolle i denne sjarmbomben om hvordan oppveksten og overgangen fra tenåringsjente til ung kvinne arter seg på det moderne 2000-tallets USA.
Christine lengter vekk fra det stillestående livet i Sacramento og forsøker å komme inn på college i New York. Hun er på kant med moren, som hun er mer lik enn hun ønsker å innrømme, og har omdøpt seg selv til “Lady Bird” for å skille seg ut. Veien mot å bli 18 år er fryktelig lang når man har et mye større vingespenn enn omgivelsene tillater (filmweb).
OG PUST NORMALT (And Breathe Normally)
Regi: Ísold Uggadóttir
Tilgjengelig hos Netflix
Islandsk gripende drama om to kvinners skjebner som krysses. Livet til en enslig og fattig islandsk ung mor, og en kvinnelig afrikansk asylsøker knyttes sammen.
Satt til Islands kalde og i filmen grafisk fremstilte ugjestmilde bakteppe byr denne historien på allmenngyldige universelle temaer. Om menneskelighet, anstendighet, og det å kunne være til hjelp for andre selv når man føler seg selv som hjelpesløs, samtidig som den retter fokus mot flyktningestrøm og det å leve under trange kår.
MONSTER (2003)
Regi: Patty Jenkins
Tilgjengelig hos sfanytime, plejmo
Biografisk dramathriller om en kvinnelig seriemorder! Ok, kanskje ikke i utgangspunktet den mest iøynefallende å dra frem på en kvinnedag, men Charlize Theron gjør faktisk en “monsterprestasjon” -som hun ble tildelt Oscar for som beste kvinnelige hovedrolle – i det som av mange omtales som en av de mest humane seriemorderfilmene som er laget.
Historien viser hva som kan forme oss mennesker til å bli som vi er, i dette tilfellet en kvinnes transformasjon til et “monster”. Så absolutt en film verdt å se.
FISH TANK (2009)
Regi: Andre Arnold
Tilgjengelig ? (ikke funnet hos norske tilbydere, men er tilgjengelig hos Amazon Prime Video)
Britisk slående sosialrealisme og blant kremen av britisk film. Katie Jarvis, den gang amatør, 17 år og filmdebutant, spiller en 15 år gammel tenåringsjente som får et nært forhold til morens kjæreste. En uredd historie om kvinnelig seksualitet og oppvekst i et grått og satt arbeiderklassemiljø. Det er en film som er både styggvakker og beinhard, med en intens og knallsterk kvinnerolle i front. Bra soundtrack har den også forresten.
Et knippe andre filmtips for filmer med rå kvinnelige hovedroller, dog med mannlig regissør 😉
COLETTE (2018)
Regi: Wash Westmoreland
Tilgjengelig hos iTunes, Viaplay, plejmo, sfanytime, Google Play
Ny film på markedet, basert på en sann historie om et ekteskap på 1800-tallet.
Colette (Keira Knightley) presses av ektemannen sin, en suksessrik forfatter, til å skrive romaner under hans navn. Etter at bøkene gjør suksess må hun kjempe for å gjøre skrivetalentet sitt kjent, og få den hyllesten hun fortjener.
THE DEVIL WEARS PRADA (2006)
Regi: David Frankel
Tilgjengelig hos Viaplay, iTunes, plejmo, sfanytime, Google Play
Nyutdannede Andrea Sachs (Anne Hathaway) drømmer om å jobbe som seriøs journalist i New York, men ender istedenfor opp som personlig assistent for Miranda Priestly (Meryl Streep) – den mektige og hensynsløse sjefsredaktøren for motebladet Runway. For å gjøre fremskritt på jobb må Andrea sette Miranda framfor alt annet, og Andrea blir stilt overfor en rekke tøffe valg (byas.no/Stavanger Aftenblad).
Meryl Streep er forøvrig en av favorittene mine blant nåtidens kvinnelige skuespillere. Ikke minst fordi hun er god i de fleste rollene hun spiller, men også fordi hun er den hun er, og sier det som trengs.
ROOM (2015)
Regi: Lenny Abrahamson, Manus: Emma Donoghue
Tilgjengelig hos iTunes, Viaplay, sfanytime, plejmo, Google Play
Å være kvinne er for mange også å være mor. Sterkere morsrolle enn det vidunderlige Brie Larson gir liv til i Room har jeg nesten aldri sett. Larson fikk selvsagt sin høyst fortjente Oscar for beste kvinnelige hovedrolle, i filmen der hun spiller en mor som har vært holdt sperret inne i et lite rom i 7 år, sammen med sin 5 år gamle sønn – som altså har levd hele livet til nå i fangenskap. Flukten deres blir en hel verden som åpner seg.
Riktignok er det purunge Jacob Tremblay som imponerer aller mest, imidlertid er Larsons prestasjon en av de absolutt sterkeste jeg noensinne har sett av en kvinnelig skuespiller, jeg simpelthen digger Brie Larson, og Room står for meg som en av favorittfilmene mine, som en av de mest rørende og sterke filmopplevelser.
HIDDEN FIGURES (2016)
Regi: Theodore Melfi
Tilgjengelig hos Viaplay, iTunes, plejmo, sfanytime, Google Play
Et opplagt filmtips som jeg ikke kommer unna på en dag som denne der kvinners kamp for sine rettigheter står i fokus, er den amerikanske dramakomedien “Hidden Figures”, som tross sin seriøse tematikk er et feelgood publikumsfrieri.
Vi tas med tilbake til 60-tallets USA, der tre afroamerikanske kvinner var hjernen bak oppskytingen av romfartøyet som fikk astronaut John Glenn til å bli første amerikaner i bane rundt jorden, noe som er en av historiens største vitenskapelige bragder. I tillegg til å være en fortelling om afroamerikanske kvinners kamp mot diskriminering i NASA, er filmen, som baserer seg og bygger på virkelige hendelser, også en historie om datidens rase- og klasseskille.
Til slutt – om noen skulle lure på det – Bildet helt øverst i dagens bloggpost er av filmlegenden og -ikonet Grace Kelly (1929 – 1982), i et stillbilde fra den herlige Hitchcock-filmen To Catch a Thief (1955, tilgj. hos iTunes, sfanytime).
Grasiøse Grace Kelly (det ordspillet måtte jo komme, og hun var da virkelig også grasiøs), som jeg naturlig nok ikke fikk oppleve på film før lenge etter hennes for tidlige bortgang, er iallefall en av de kvinnelige legender fra filmhistorien jeg liker aller best.
Se henne også i thrilleren Dial M for Murder (1952, tilgj. hos iTunes, Google Play), også den et av Hitchcocks mesterverker.
Kelly pensjonerte seg forøvrig som skuespillerinne i en alder av bare 26 år, etter at hun hadde giftet seg med fyrst Rainier III av Monaco. Sterkt symbol for kvinnedagen og kvinnekamp er hun muligens ikke, det kan vel isåfall diskuteres. Hun drev imidlertid med en del veldedig arbeid og støttet amming, så at hun var populær, både som skuespiller og fyrstinne, er det nok liten tvil om 😉
Kilder for tilgjengelighet: streamingguiden.filmweb.no, Netflix
Kom gjerne med kommentarer og filmtips i kommentarfeltet 😀