TIFF 2018 – et hav av filmopplevelser
Flere store filmopplevelser i vente i januar.
Les dagens pressemelding fra Tromsø internasjonale filmfestival i anledning dagens programslipp for TIFF2018. Filmhjerte kommer selvsagt etterhvert med tips for hvilke filmer som er verdt å holde et ekstra øye med, når programmet er finstudert 😉
Umiddelbart er det verdt å notere seg at en av 2017`s mest omtalte og roste filmer,
CALL ME BY YOUR NAME, omsider får sine første visninger på norsk kino. Endelig! Filmen som hadde verdenspremiere på Sundance i januar i år, har av flere blitt dratt frem som en av årets aller beste filmer, og var den mest kritikerroste filmen på Sundance 2017. Senere var også det norske film-nettmagasinet Montages (TIFFs samarbeidspartner) sine utsendte full av begeistring for “Call Me BY Your Name” da de så filmen på Berlinalen.
Andre titler som ved første lynraske øyekast virker interessante er Team Hurricane, hvor det dras linjer til norske SKAM. Filmen som er dansk tar oss med i møtet med en punkete jentegjeng. The Florida Project er en annen film det har vært mye positiv buzz rundt, i en historie hvor vi får se noen av skyggesidene i det moderne USA. Filmen har Willem Dafoe i en av rollene.
Andre som virker interessante er slovenske The Basic of Killing, som skal vise hvor kort vei det er mellom trygghet og desperasjon, og det kan også være interessant med dokumentarfilmen om den “sagnomsuste” Per “Parker” (uttales som det du gjør når du sier du skal parkere bilen) som var en av Tromsøs bybildes løse fugler gjennom et helt liv. Filmen Parkert vil helt sikkert trekke til seg mye publikum.
Den tyske (tysk-norske) filmen Bright Nights (Helle Nächte), hvor mye er spilt inn i Troms fylke/Nord-Norge, blir sikkert også spennende for publikum. En tysk far og hans 14 år gamle sønn reiser til Nord-Norge i begravelse, og faren bestemmer seg for å prøve å reparere det skrantende forholdet til sønnen gjennom at de tar en tur inn i det storslåtte nordnorske landskapet. Filmen er betegnet som en roadmovie.
Flere tanker om TIFF 2018 kommer senere 😉
Her er pressemeldingen fra TIFF:
Programmet for Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) byr på en stor bredde i sjanger, stil og geografi, men hovedkriteriet for samtlige filmer er likevel det samme: kvalitet!
– Dette er et program jeg personlig er veldig glad i. Det blir mye drama og humor, men også både sprø og tankevekkende filmer sier Martha Otte, program- og festivalsjef for TIFF.
Hovedprogrammet er bygd opp av drøyt 90 spillefilmlengdefilmer som er organisert i ulike tema, noen faste, og noen som definerer det særegne ved TIFF2018. I tillegg kommer festivalens viktigste sideprogram, Film fra Nord, med 34 kortfilmer og dokumentarer fra den sirkumpolare region.
Mennesket og havet
TIFF2018 tar publikummet med på en reise til steder man sjelden får oppleve, utenom via kinolerretet: Fra en leilighet i Damaskus mens bombene faller utenfor (INSYRIATED) til syngende humleplukkere i kommunismens Tsjekkoslovakia (THE HOP PICKERS), fra Ferentari, det fattigste nabolaget i Bucuresti, hvor vi får oppleve en underlig kjærlighetshistorie (SOLDIERS. STORY FROM FERENTARI) til Colombias kokainhovedstad Medellín, hvor en jente vil hevne drapet på sin far (KILLING JESUS).
Men fremfor alt tar årets TIFF deg med til havs. Det er laget filmer om havet, i havet, på havet og ved havet. På TIFF2018 har vi valgt å fokusere på hvordan havet har inspirert og påvirket filmskapere i over hundre år. «Havet» er med sine ti filmer festivalens største tematiske program, og programmet viser noe av dette mangfoldet, med særlig vekt på menneskenes forhold til havet.
– Vi bor i Arktis, på ei øy, og vi merker det på kroppen hver dag hvor essensielt det er for oss; dette kommer til å gjøre seg mer og mer gjeldende. Temaet er både evig aktuelt og dagsaktuelt på samme tid, sier festivalsjef Martha Otte.
Vi begynner med en film fra 1917: TERJE VIGEN. Havet som gir og havet som tar. De to dokumentarene THE COVE og A WHALE OF A TALE problematiserer fra hver sin kant hvalfangst i Japan, og i et større perspektiv: forvaltning av ressurser og spørsmålet om hvem som bestemmer over dem. Dette følges opp i dokumentaren A TURNING TIDE IN THE LIFE OF MAN, som handler om en irsk kystfisker som tar opp kampen mot EU-systemet for å få lov til å opprettholde en 700 gammel levevei. Baltasar Kormákurs THE DEEP viser det nådeløse havet, når en islandsk tråler går på grunn i det iskalde Atlanterhavet. I DREAMS BY THE SEA reiser vi til Færøyene, hvor havet representerer avstanden mellom den kjedelige hverdagen og drømmene til en ung jente. Programmet byr ellers på arktisk surfing av den mest ekstreme sort i UNDER AN ARCTIC SKY, gjensyn med hav-sci-fi-klassikeren THE ABYSS samt en skikkelig godbit for barna: OPPDRAG NEMO på utekinoen.
Radikalisert
Et av festivalens tematiske sideprogrammer har fått tittelen «Radikalisert». Programmet består av seks sterke filmer som belyser radikalisering i tida etter 9/11.
– UT AV INTET av tysk-tyrkiske Fatih Akin og FORÆRMELSEN av fransk-libanesiske Ziad Doueiri er to helt nye spillefilmer som tar for seg ulike aspekter ved denne problematikken.
Programmet inneholder også Matthew Heinemans prisbelønte dokumentar CITY OF GHOSTS: RAQQA, hvor vi kommer tett på de unge aktivistene bak nettstedet “Raqqa is being slaughtered silently”. De velger informasjon som våpen når den islamistiske terrororganisasjonen ISIS tar over hjembyen deres i 2014. “Radikalisert” er kuratert sammen med Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap ved NTNU, som jobber med forskningsprosjektet “Face of Terror”.
Naoko Ogigami – et annet univers
En av gjestene som kommer til TIFF 2018 er den japanske regissøren Naoko Ogigami. Som regissør er hun i konstant opprør mot stereotypier, noe som kler TIFF godt. TIFF skal vise fire av hennes filmer.
– BRILLER er en publikumsfavoritt fra TIFF2008 – en lun, smårar film som kan beskrives som en åndelig hvileskjær. Vi viser også hennes nyeste film, CLOSE-KNIT. Den handler om elleve år gamle Tomo som drar for å bo hos sin onkel Makio etter mora drar hjemmefra en dag, noe hun også har gjort før. Siden sist har Makios kjæreste Rinko flyttet inn hos ham, og Tomo blir overrasket når hun forstår at Rinko er transkvinne.
– Ogigami bryter ny grunn med CLOSE-KNIT. Hun tar opp et tabubelagt tema i det japanske samfunnet gjennom denne hverdagslig skildring av en forbilledlig, omsorgsfull mor som tilfeldigvis var født i en manns kropp, sier Otte.
Sterkt konkurranseprogram
Konkurranseprogrammet er selve ryggraden i programmet. Her finner finner vi i år 12 filmer som har sin norske premiere. Sterke, originale, vidt forskjellige typer film fra 11 forskjellige land. (Tyskland er alene om å ha to filmer i konkurranse.)
– Her er også spredningen stor. Vi har både debutregissører (Carla Simón SUMMER 1993 og Ivana Mladenović? SOLDIERS. STORY FROM FERENTARI) og veteraner (88-åringen Frederick Wiseman, EX LIBRIS – THE NEW YORK PUBLIC LIBRARY) med 45 filmer bak seg, sier Otte..
Stumfilm og “dance-along”!
TIFF byr i år på hele tre filmkonserter. Først ute er TERJE VIGEN, svenske Victor Sjöströms mesterverk basert på Ibsens episke dikt. Det blir en magisk opplevelse å se denne filmen i Ishavskatedralen med akkompagnement av amerikanske Ben Model, som spiller på katedralens kirkeorgel. Så kommer årets Barents-prosjekt THE PROSTITUTE. Musikken lages av norske og russiske musikere under Jon-Eirik Boskas kunstnerisk ledelse, og den nye musikken får sin urpremiere på fredag under TIFF. På lørdag får man oppleve skiffle-bandet The Dodge Brothers med den virtuose pianisten Neil Brand som spiller til filmen BEGGARS OF LIFE, amerikansk stumfilm fra 1928. Beste match ever mellom musikk og film, mener Otte.
I fjor sto karaokevisning av GREASE på programmet, en publikumssuksess uten tvil. I år er konseptet videreutviklet med «dance along»-visning av DIRTY DANCING. Visningen vil være på Studentsamfunnet Driv torsdag i festivaluka, og det ryddes plass på gulvet slik at publikum kan danse med til filmen.
– TIFF2018 er fylt til overmål med et vanvittig spekter av filmopplevelser. Filmer som vil bevege både følelsene og tankene, som vil engasjere og irritere, egge til refleksjon og diskusjon. Festivalen får det perfekte anslaget i Erik Poppes film PER FUGELLI – SISTE RESEPT, en film om en mann som sto for et sett humanistiske verdier som TIFF kjenner seg godt igjen i, mener en fornøyd festivalsjef Martha Otte.
TIFF 2018 arrangeres 15.-21. januar. Les om alle filmene på TIFF 2018 her: http://tiff.no/program
Pressefoto: Tiff.no