Oscar 2018: FILMHJERTES OSCAR-TIPS

Hvem får årets oscar-priser? Filmhjertet har sedd i spåkula, spådd i kaffegruten og snakket med de klarsynte (vel..).

Her er iallefall mine tips for årets Oscar og hvem som får med seg statuettene som deles ut natt til mandag 5. mars norsk tid. Som vanlig presterer de amatørmessige norske TV-kanalene å ikke sende Oscar-utdelingen, så filmfrelste i Norge som vil se showet er henvist til enten dansk TV, for de med tilgang, eller muligens svenske Aftonbladets nett-TV, eventuelt mer eller mindre lovlige eller lugubre streamer.

Mange av kategoriene har vært vanskelige å tippe vinner i, jeg føler nesten det blir vanskeligere for hvert år selv om jeg hadde ganske mye riktig både i fjor og i forfjor. I noen av kategoriene har jeg en kort begrunnelse for tipset og noen kategorier har jeg også tatt med hvem jeg håper vinner.

 

BESTE FILM:

Vinner: The Shape of Water

Utfordrer: Get Out; Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Håper vinner: Call Me By Your Name; Get Out eller Dunkirk

Derfor vinner The Shape of Water: Filmen er opphauset av kritikerne, filmen har fått flere andre priser som kan ha betydning for avstemningen, del Toro (regissøren) har en høy stjerne og konkurrentene har “svakheter” sett med øynene til stemmegiverne.
De filmene som ikke også har en nominasjon blant beste regi kan trolig se langt etter beste film-pris, selv om det selvsagt har hendt at vinneren ikke har reginominasjon. Men av den grunn tipper jeg CMBYN, Three Billboards OEM, The Post og Darkest Hour kan siles bort. Three Billboards kan dog alikevel klare kunststykket, ettersom filmen er populær, har flere skuespillernominasjoner, og kjennes litt trygt ut å plukke som vinner. Dessuten vant Moonlight ifjor, og av den grunn tipper jeg at akademiet ikke to år på rad stemmer frem en vinnerfilm som omhandler homofili. Såpass konservative tror jeg de fortsatt er, og da er CMBYN ute. Lady Bird blir for enkel selv om den nevnes som en mulig sjokker. Phantom Thread har vært for lite snakk rundt og Dunkirk mangler de fremtredende enkeltprestasjonene på skuespill (påstås det, jeg syns jo Fionn Whitehead var glimrende), og i tillegg kan fort Dunkirk og Darkest Hour stjele stemmer fra hverandre pga at begge er WW2-filmer som har samme tema som en del av handlingen.

En dark hourse kan dog være The Post, mtp medias rolle i USA der Trump stadig kritiserer mediene for “fake news”, og Get Out kan være den fremste utfordreren også nettopp pga USAs politikk mtp raseskilletematikken som ulmer i Get Out. Dessuten, “Oscar-gubbene” er ikke lenger bare “Oscar-gubbene”, Oscar-akademiets stemmegivere er utvidet i aldersspenn og har også flere yngre stemmegivere enn før, har jeg nå lest ihvertfall.

Beste regissør:

Vinner: Guillermo del Toro (The Shape of Water)

Utfordrer / Håper vinner: Jordan Peele (Get Out) eller Christopher Nolan (Dunkirk)

Øvrige nominerte:
Greta Gerwig (Lady Bird)
Paul Thomas Anderson (Phantom Thread)

Den som fortjener det minst av de fem blir vinneren, fordi filmen trolig får mange beste film-stemmer får den trolig også mange stemmer til del Toro, som dessuten er en jovial og godt likt fyr. Han virker jo som en likanes kar og hyggelig og alt det der, så får vel bare si grattis.

Beste mannlige hovedrolle:

Vinner: Gary Oldman (Darkest Hour)

Utfordrer: Timothée Chalamet (Call Me By Your Name)

Håper vinner: Timothée Chalamet, Daniel Kaluuya (Get Out), Gary Oldman (Darkest Hour)

Daniel Day-Lewis (Phantom Thread) og Denzel Washington (Roman Israel, esq.) kan umulig gå til topps her, og Kaluuya blir antagelig for lettvekter. Jeg anser Chalamet som fremste utfordrer, en seier for han vil forøvrig være historisk, siden den yngste vinneren i denne kategorien gjennom historien var 29 år.  Oldman er storfavoritt til å vinne, og han vinner garantert.

Beste kvinnelige hovedrolle:

Vinner: Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)

Utfordrer: Margot Robbie (I, Tonya)

Øvrige nominerte:
Saoirse Ronan (Lady Bird)
Meryl Streep (The Post)
Sally Hawkins (The Shape of Water)

McDormand gjorde en så sterk prestasjon at hun nok vinner. Personlig likte jeg Robbie bittelitt bedre, men en av de to som vinner er tipptopp.
 

Beste mannlige birolle:

Vinner: Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)

Utfordrer: Willem Dafoe (The Florida Project)

Øvrige nominerte:
Christopher Plummer (All The Money in the World)
Woody Harrelson (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Richard Jenkins (The Shape of Water)

Ettersom de som burde blitt nominert her ikke ble nominert håper jeg Sam Rockwell vinner, og det er jeg ganske sikker på at han gjør også i dette selskapet. Dog kan Defoe snike seg forbi hvis stemmegiverne splitter Three Billboards-duoen Rockwell/Harrelson?

Beste kvinnelige birolle:

Vinner: Alison Janney (I, Tonya)

Utfordrer: Laurie Metcalf (Lady Bird)

Øvrige nominerte:
Octavia Spencer (The Shape of Water)
Mary J. Blige (Mudbound)
Lesley Manville (Phantom Thread)

Janney var suveren i rollen sin og er favoritt til å vinne, og en annen vinner her vil overraske meg litt, men Metcalf er en brukbar utfordrer.

Beste originalmanus:

Vinner: Jordan Peele (Get Out)

Utfordrer: Guillermo Del Toro, Vanessa Taylor (The Shape of Water)

Øvrige nominerte:
Martin McDonagh (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Greta Gerwig (Lady Bird)
Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani (The Big Sick)

Håper vinner: Jordan Peele

Denne er vanskelig å spå. Peele får tipset fordi Get Out ikke får film- og regi-prisene. Men dette er åpent. Kan fort bli del Toro her også, og kanskje kan McDonagh få denne siden han ble vraket i regiklassen. Nanjiani/Gordon anser jeg som sjanseløse, mens Gerwig kan overraske.

Beste adapterte manus:

Vinner: James Ivory (Call Me By Your Name)

Utfordrer: Scott Neustadter, Michael H. Weber (The Disaster Artist)

Øvrige nominerte:
Aaron Sorkin (Molly`s Game)
Dee Rees, Virgil Williams (Mudbound)
Scott Frank, James Mangold, Michael Green (Logan)

Også dette er vanskelig å tippe, men jeg har en anelse om at CMBYN kan få en pris og da blir det denne. Manuset er jo da også veldig godt tilrettelagt, og jeg håper virkelig James Ivory tar hjem denne prisen, som helt klart er en prestisjefull kategori den også. Men her er det mulig også for The Disaster Artist å få en pris, eller eventuelt Mudbound. Molly`s Game aner jeg kan blir for tradisjonell, og Logan som film når ikke opp i dette feltet.

Beste animasjonsfilm:

Vinner: Coco

Utfordrer: Neppe noen, mye omtalte og poppis Coco vinner. Men The Breadwinner kunne gjerne vunnet, da den vel har en langt bedre historie, om ei afghansk jente som kler seg ut som gutt for å kunne brødfø familien sin, og forfatteren av barneboka filmen bygger på gjorde bl.a. research i flyktningeleire før hun skrev novellen. Ser ellers at Boss Baby er nominert, til de flestes forundring.

Øvrige nominerte:
The Breadwinner
Loving Vincent
Boss Baby
Ferdinand

Beste dokumentar:

Vinner: Last Men in Aleppo

Utfordrer: Faces Places

Øvrige nominerte:
Abacus: Small Enough to Jail
Icarus
Strong Island

Last Men in Aleppo har vel en tematikk som fort fører til mange stemmer, og dermed vinner. Filmen tar oss med på innsiden av borgerkrigen i Syria, og er en film som har fått bred omtale. Imidlertid har også Faces Places fått mye omtale, og har en 90 år gammel kvinnelig regissør (Agnes Varda). Jeg har sett folk si at de syns FP virker litt uekte og litt for iscenesatt, men den er nok en sterk kandidat her med sin varme skildring av historien rundt menneskene de møter på sin vei gjennom Frankrike, og det er neppe et minus med kvinnelig regissør i disse tider.

Beste ikke-engelskspråklige film:

Vinner: The Square (Sverige)

Utfordrer: A Fantastic Woman (En fantastisk kvinne, Chile)

Øvrige nominerte:
The Insult (Fornærmelsen, Libanon)
On Body and Soul (Om kropp og sjel, Ungarn)
Loveless (Savnet, Russland)

Vanskelig å spå da jeg bare har sett den russiske og svenske filmen. Som patriot av svensk film og fan av Ruben Östlund heier jeg på The Square. Flere trekker frem den chilenske filmen om en transkvinne og samfunnets fordommer mot henne som en utfordrer og favoritt, og antagelig vinner vel den, men pokkern heller, jeg digger Östlund og legger ikke mer prestisje i tipset enn at jeg håper svenskene får denne selv om jeg egentlig tror Oscaren går til en fantastisk kvinne, som jeg også antar er en fantastisk film (jeg skal nok sikkert se den etterhvert).

Men også The Insult fra Libanon kan fort vinne, ettersom politiske temaer ofte er populære. Jeg syns iallefall at Loveless (Savnet) er en fantastisk film, men den vinner neppe mot mer kunstneriske og sensitive temaer og filmer.

Beste klipping (film editing):

Vinner: Lee Smith (Dunkirk)

Utfordrer: Jonathan Amos, Paul Machliss (Baby Driver)

Øvrige nominerte:
Tatiana S. Riegel (I, Tonya)
John Gregory (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Sidney Wolinsky (The Shape of Water)

Jeg tipper krigseposet Dunkirk får med seg noen av de tekniske prisene. Dunkirk fortjener da også absolutt denne. Hva filmer som Three Billboards og TSoW gjør i denne bolken aner jeg forøvrig ikke. Baby Driver kan ikke utelukkes her som en overraskende vinner, for der går det fort unna og det er satt sammen godt, mens I, Tonya hadde noen smått spektakulære kunstløp-scener og har en litt særegen sammensetning av filmen. Men det bør være en såpass kvalitetsforskjell på Dunkirk og forsåvidt og I, Tonya versus Baby Driver, som gjør at sistnevnte ikke overraskende får flest stemmer.

Beste foto (Cinematography):

Vinner: Roger Deakins (Blade Runner 2049)

Utfordrer: Hoyte van Hoytema (Dunkirk)

Øvrige nominerte:
Dan Laustsen (The Shape of Water)
Rachel Morrison (Mudbound)
Bruno Delbonnel (Darkest Hour)

At enten BR2049 eller Dunkirk tar denne føler jeg meg nokså sikker på. Ettersom Deakins har vært nominert hele 13 ganger før uten å vinne, blir det trolig hans tur nå. Jeg håper imidlertid på Hoytema og Dunkirk.

Beste produksjonsdesign:

Vinner: The Shape of Water

Utfordrer: Dunkirk, Blade Runner 2049

Øvrige nominerte:
Beauty and the Beast
Darkest Hour

Veldig vanskelig å tippe. Jeg håper på Dunkirk, som med sin Dunkirk-oppbygging til lands, vanns og fra luften er storslått. Men The Shape of Water har et visuelt godt 60-tallsbakteppe med en del lekre detaljer, og har et amerikansk bakteppe, og Darkest Hour har også detaljrikdom med sitt 40-talls-London i krigsårene med fine interiørdetaljer og kostymer, og Blade Runner 2049 har selvsagt et storslått og detaljert oppbygget univers rundt seg.

Beste visuelle effekter:

Vinner: War for the Planet of the Apes

Øvrige nominerte:
Star Wars: The Last Jedi
Blade Runner 2049
Guardians of the Galaxy, Vol. 2
Kong: Skull Island

Egentlig veldig vanskelig å spå for min del. Har ikke sett noen av disse ennå, selv om jeg har BR2049 og Kong: Skull Island liggende på plater. Sistnevnte kan jeg ikke tenke meg vinner, men trailerene til den andre “ape-filmen” har effekter som virker skremmende troverdige. Villdyrene der ser ekte ut, de snakker og har mimikk på linje med menneskene. I tillegg har den noen krigsscener som nok gnister. En type film som ikke interesserer meg nevneverdig å se, men den har sine visuelle effekter som funker, av det lille inntrykket jeg har av trailerene og klipp. Her kan også enten Blade Runner eller Star Wars fort være den som vinner.

Beste originale filmmusikk:

Vinner: Alexandre Desplat (The Shape of Water)

Utfordrer (som jeg håper vinner): Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch (Dunkirk), eller Johnny Greenwood (Phantom Thread)

Øvrige nominerte:
John Williams (Star Wars: The Last Jedi)
Carter Burwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)

Om TSoW fortjener noen Oscar er dette den ene, for vannmannsprøytet har et veldig forførende og nostalgisk soundtrack. Så joda, denne prisen kan filmen godt få, men siden jeg forakter den filmen så håper jeg at Dunkirk vinner, en film som forøvrig og har et glimrende og renint suggerende soundtrack.

Beste sminke og hår:

Vinner: Darkest Hour

Øvrige nominerte:
Victoria & Abdul
Wonder

Å få Gary Oldman til å bli en Winston Churchill-look-a-like fortjener Oscar. Wonder (Mirakelet) er en bra utfordrer, for Jacob Tremblay er gjort ugjennkjennelig men ekte med ansiktsdeformasjonen han spiller at han har, mens V.&A. vel mest er et kostymedrama (?), som dog nevnes som en mulig priskupper.

Beste kostymedesign:

Vinner:  Phantom Thread

Øvrige nominerte:
Beauty and the Beast
The Shape of Water
Darkest Hour
Victoria & Abdul

En film om en som designer klassiske, stilige og overklasseskreddersydde kostymer til fiffen, joda det lukter litt Oscar-agn av den, og det vil isåfall være helt greit.

Beste originalsang:

Vinner: Remember Me (Coco)

Utfordrer: This Is Me (The Greatest Showman)

Øvrige nominerte:
Mighty River (Mudbound)
Mystery Of Love (Call Me by Your Name)
Stand Up for Something (Marshall)

Fem sanger som mer eller mindre er av samme ulla, og går på samme tralten, men “Remember me” er kanskje den som huskes best…. Min favoritt er uansett Mystery of Love fra Call Me By Your Name.

Beste lydmiks (Sound mixing):

Vinner: Dunkirk

Utfordrer: Baby Driver

Øvrige nominerte:
The Shape of Water
Blade Runner 2049
Star Wars: The Last Jedi

Dunkirk belønnes muligens med disse såkalte tekniske prisene, noe som og er den fullt ut fortjent, for lyden i Dunkirk var – spektakulær – rett og slett. Men her er vanskelig å tippe hva som vektlegges. Baby Driver har en musikk som passer til scenene og er en musikkdrevet film, og man vet liksom aldri om sci-fi-filmer som Blade Runner og Star Wars imponerer stemmegiverne med sine mange lyder. Men igjen tror jeg at det vektlegges at Dunkirk er en mye bedre og mer likt film enn for eksempel Baby Driver. Skal Baby Driver ta en av disse prisene tror jeg sjansen er større på “Lydmiks” enn på “Lydklipp”.

Beste lydklipp (Sound editing):

Vinner: Dunkirk

Utfordrer: Baby Driver

Øvrige nominerte:
The Shape of Water
Blade Runner 2049
Star Wars: The Last Jedi

Beste kortfilm:

Vinner: DeKalb Elementary

Øvrige nominerte:
The Silent Child
My Nephew Emmett
The Eleven O`Clock
Watu Wote/All of Us

DeKalb Elementary handler om en ung mann som inntar en skole bevæpnet. Dagsaktuell tematikk vil jeg tro. The Silent Child, om en døv fireåring som læres å kommunisere trass sitt handikap, er av mange nevnt som en sterk konkurrent. Jeg har forøvrig ikke sett noen av disse kortfilmene.

Beste animerte kortfilm:

Vinner: Dear Basketball

Øvrige nominerte:
Garden Party
Negative Space
Revolting Rhymes
Lou

Dear Basketball er skrevet av den tidligere basket-stjernen Kobe Bryant, og handler om et brev han skrev i forbindelse med at han annonserte at han skulle legge opp som basketspiller i 2015. Filmen er tegnet som noe skisselignende, med noen snev av virkelige bilder (?) og er sånnsett litt spesiell. Amerikanerne liker vel og sine idrettshelter, og traileren oser av “hero” og “dream comes true” osv.
Revolting Rhymes er basert på en historie skrevet av Roald Dahl, den engelske barnebokkongen med norske foreldre, og er en klar utfordrer. Den filmen har en “tradisjonell” moderne animert stil og har blant annet med rødhette og ulven i historien.

Beste kortdokumentar:

Vinner: Heroin(e)

Øvrige nominerte:
Edith+Eddie
Heaven Is a Traffic Jam on the 405
Knife Skills
Traffic Stop

#Oscar2018 #oscar18 #90oscar #90scar #oscartips #oscartipping #oscars #theoscars #Oscarpredictions

Kom gjerne med dine tips og synspunkter, skryt eller ris av mine tips, og whatever, i kommentarfeltet 😉

Husk også at du kan like Filmhjertes side på Facebook, som du selvsagt også kan følge. Klikk “Liker” og deretter ved å velge fra “Følger”-knappen kan man velge om innleggene fra Filmhjerte skal vises som standard eller vises først. Filmhjerte spammer ikke ned facebook med statuser, og bruker Facebook-siden kun til å poste linker til nye bloggposter her på filmhjerte.blogg.no.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg