Filmhjertes julekalender – Luke 13 – 5 filmer jeg overraskende nok sovnet til!

Luke 13 skjuler 5 filmer Filmhjerte overraskende nok sovnet midt i! Om jeg sovnet fra eller av filmen, kan kanskje diskuteres 😉

young People sleeping head on hand shoulder in Movie Theatre
Foto: Licensed from moodboard / yayimages.com

Du kjenner muligens fenomenet der du sitter i kinomørket, eller foran skjermen hjemme. Bildene flimrer foran deg, i stadig tregere tempo i takt med at øyelokkene siger nedover, mens du fortvilt prøver alt tenkelig for å holde deg unna drømmeland (for det er jo sååå flaut å sitte på kinoen med kjeften på gap og hodet på skakke, og etter filmen høre fra de du gikk sammen med at “haha du sovna”, eller?).

Joda, det har hendt meg. Både på trasige festivalfilmer som er et mareritt å holde seg våken gjennom, andre kinofilmer, og hjemme. At jeg duppet av underveis i en tristesse fra Kina en gang under TIFF, eller av en film jeg syns er gørr og bånn, eller av finsk fjernsynsteater, er ikke overraskende.

Mer overraskende at Jon Blund stakk innom var det derimot i filmene nedenfor, for det er filmer av god kvalitet. Jeg tror forresten aldri at jeg har sovnet skikkelig av på kino sånn liksom en time, men heller litt til og fra hvor man sitter og døser av…

Poenget med lista, sånn rent bortsett fra å gjøre seg selv litt til klovn og servere noe småhumoristisk, er vel å si at man kan sovne av i en film enten den er god som gull eller dørgende kjedelig. Dagsform! dagsform! dagsform!

Håper denne lista ikke er så kjedelig at du sovner.

5

LORD OF THE RINGS

Sovne-Overraskelsesfaktor: Egentlig ikke så sjokkerende i seg selv, men at det skjer hver gang, hver bidige gang jeg har prøvd å se de filmene uten avbrudd 😉

4

WIND RIVER (2017)

Sovne-Overraskelsesfaktor: Tja, det var mye blest rundt filmen og den var skrytt opp i skyene, men rullegardinen gikk ned midtveis eller deromkring i sofaen hjemme. Kan muligens skyldes et glass rødt for mye, for da jeg våknet var flaska tom og filmen ferdig. Sånn kan det gå.

3

VALKYRIE (2008)

Sovne-Overraskelsesfaktor: Joda. Tom Cruise i krigsfilm med dunder og brak på kino… (OK, litt småkjedelig var det jo). Aner ikke hva som skjedde i filmen, for “sceneteppet” mitt  senket seg flere ganger. Jeg var bare glad jeg var våken når lyset kom på 😉


…Også Tom Cruise tok seg en høneblund under Valkyries gang 😉

2

THE RULES FOR EVERYTHING (2017)

Sovne-Overraskelsesfaktor: Ganske overraska over at Jon Blund stakk innom, for filmen var artig og spesiell, stemninga i salen bød på lattersalver, og jeg hadde supet i meg kaffe i starten av filmen! Likevel senket øyelokkene seg. Her skal jeg skylde på at jeg hadde et hardt filmprogram de dagene, ettersom filmen ble sett på filmfestival der jeg så film fra mårra til kvelds… (jada, buhu…haha).

Det finnes regler for alt. Det finnes regler for hvordan sovne på kinoen. Ikke snork. Ikke gå i søvne. Ikke våkn med et digert rykk. Ikke drevj over på sidemannen/kvinnen. Heldigvis holdt jeg disse reglene 😀 Og jeg gikk heller ikke glipp av så mye at jeg datt ut av handlingen for mye 😉

1

MISSION: IMPOSSIBLE (1996)

Sovne-Overraskelsesfaktor: Nesten som julekvelden på kjerringa! Å duppe av på kinoen midt under adrenalinactionen i Mission: Impossible, med Tom Cruise (hva er det med han og at jeg dupper av! Jeg digger han jo!) er jo nesten som et….*kremt*.. Oppdrag: Umulig. Men en trøtt ung soldat som hadde rølpa rundt i skauen fra før hanen galte og til etter middagstider i “kongens klær” klarte det.

Heldigvis mistet jeg ikke tråden i filmen av de par korte powernappene, kan vi jo kalle det.

Mission: Impossible er forøvrig en av mine actionfavoritter gjennom tidene. Keep awake, and watch it!


– Hei gammer`n, nå må du se til å våkne! Nå starter filmen!

 

Jeg kunne kanskje også nevnt Eyes Wide Shut, for med den iøynefallende tittelen og dagens tema kunne man sikkert lagd noen småvittige ordspill, men stakkars Tom Cruise igjen da 😉 Og helt serr, Tom Cruise er ikke årsaken til avduppinga, for han er knallgod 😀

PS: Ha en riktig fin Luciadag 🙂

#filmhjerte #julekalender #film #filmer

Hvilke filmer våger du å innrømme at du har sovnet av, eller i? 😉 Kommentarfeltet er åpent og anonymt. Vi snøvles, hoho 😉

Christmas background with ornament garland | designed by Qvectors / vexels.com
1 kommentar
    1. Jeg har to filmer på en slik liste:
      Chinatown, med Jack Nicholson og Faye Dunaway. Har prøvd å se filmen tre ganger, men duppa av underveis hver gang, men jeg tror at jeg til sammen har sett hele filmen.
      Blade Runner, den første av dem. Har prøvd minst to ganger, men mistet interessen og sovna. Den nye som er på kino nå, kan ikke sammenlignes, for den er mye bedre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg