Rebecka Martinsson er en ny krimserie fra det nordlige Sverige, som til tider serverer severdig krim.
Serien ble tidligere i år sendt på svensk TV, og har akkurat hatt sin premiere i Norge, hvor statskanalen sender serien på mandagskveldene. Etter at episodene er vist på TV er de også tilgjengelig på NRK Nett-TV i fire uker, så benytt sjansen nå.
SERIEOMTALE: REBECKA MARTINSSON
Krimserie i 8 episoder, Sesong 1, Sverige, 2016
Medvirkende: Ida Engvoll, Eva Melander, Ville Virtanen, Lars Lind, Thomas Oredsson, Jakob Öhrman, Göran Forsmark, Stina Ekblad, Niklas Engdal, Samuel Fröler, Jesper Malm, med flere.
Aktuell: Seriestart i Norge var på NRK 1 18. september.
NRK1 sendte 18. september den første episoden av den nye krimserien “Rebecka Martinsson”, hvor handlingen utspilles helt nord i Sverige, i Kiruna og områdene rundt.
Selv gadd jeg ikke vente på rikskringkastingen, og har sett hele sesong 1 på svensk TV hos CMore.
Det ble en blandet opplevelse.
Serien er nemlig litt rotete. Men, la meg si det før jeg starter, at på sitt beste er dette god krim som absolutt er verdt å se. Det er dog en del minuser også.
Krimserien som er basert på fire bøker (med rollefiguren Rebecka Martinsson) av Åsa Larsson er først og fremst litt for kjedelig halvparten av tiden. Hva serien vil, er jeg heller ikke helt sikker på. Å forstå rollefiguren Rebecka, er heller ingen enkel kunst. Et annet merkelig valg man har gjort er at det som er seriens hovedrolle, egentlig bare har en birolle i en del episoder.. For det er politietterforskeren Anna Maria Mella som egentlig styrer showet og er mest i fokus i flere av episodene.
I Sverige, der serien gikk for godt over et halvt år siden, fikk den først og fremst kritikk for dårlig språk. Rebecka som kommer fra tettstedet Kurravaara litt over en mil nordøst for Kiruna, uttalte nemlig ikke stedsnavnet på stedet hun er vokst opp riktig. Hun sa rett fram “Kurravarra”, noe som tydeligvis har opprørt de innfødte, da det vistnok uttales “Koravaara”. Så er da skuespiller Ida Engvoll langt fra norrlending heller, men derimot fra Hälsingland langt lengre sør i Sverige. Heller ikke Eva Melander i rollen som Mella går fri fra språkpolitiet, og har fått ord på seg for å ha en litt for tydelig fikset dialekt.
Språket er dog ikke det jeg legger merke til her, men jeg registrerer kritikken (men som vel ikke akkurat har rammet Wallander-serien, hvor det ikke er så mange som taler Skåne-dialekt, for eksempel). Så angående språket er det ikke noen store minus for min del her, annet en at lyden noen ganger er litt dårlig (vanskelig å høre hva som sies).
Derimot er manuset ikke av beste merke. Scenografien og den geografiske tilhørigheten kommer heller ikke tydelig nok frem syns jeg, og skuespillerprestasjonene ligger nok ikke på øverste nivå. At man dessuten har valgt å presse hele fire krimbøker fra Åsa Larsson inn i en åtte episoders serie på omlag 40 minutter i hver episode, gjør nok også sitt til at mange snarveier må tas.
La oss ta scenografi og det å utnytte landskapet i og rundt Kiruna. For Kiruna, og mye av Norrland, skulle passe utmerket godt for å skape en spennende krim. Landskapet er vidt, det er til tider ugjestmildt, det er dype grønne skoger, eller mørke, grå, svarte og vinterkledde skoger, alt ettersom årstiden, og avsidesliggende små steder, pluss et Kiruna som har en mystikk over seg i en slik setting. Men på disse områdene har man ikke, føler jeg, klart å utnytte til fulle de fordelene man kan finne i det norrlandske landskapet. Noen mener dog at det er et pluss, at man ikke peiser på med masse unødvendige backdrop kun for å få en spektakulær natur i bakgrunnen.
Javisst er det et og annet oversiktsbilde over Kiruna eller vide vyer, over øde vegstrekninger med dyp skog på begge sider, et islagt Torneträsk (Torneträsk er en innsjø som strekker seg over mange mil på strekningen fra Abisko mot Kiruna) og en del fjellvann, men jeg syns det hele blir for oppstykket og lite konsekvent. Eller, det er vanskelig å forklare, det føles som om det kunne vært gjort litt mer spenstig. Jeg syns og det blir litt stereotype rollefigurer og miljø tidvis.
Ida Engvoll og Eva Melander i rollene som Rebecka Martinsson og Anna Maria Mella.
Serien på 8 episoder, er dessuten lagt opp sånn at det ikke er en enkelt sak som strekker seg over alle episodene. Etter to episoder er en sak oppklart og løst, og det dukker opp nye mysterier. Her ligger også en av seriens fallgruver, som den desverre har klart å snuble i. Serien gir en plausibel forklaring på hvorfor Rebecka, som har en påstartet og stor karriere foran seg som advokat i Stockholm, i 1. episode reiser hjem til Kurravaara og Kiruna for å delta i begravelsen til en venn som er funnet død. Hun vikler seg raskt inn i etterforskningen og avdekker at vennens død var et mord. Men når saken etter en smått sjokkerende slutt på episode 2 er oppklart, står det egentlig som et åpent spørsmål om hvorfor hun blir værende i nord, i Kurravarra, eller om det nå egentlig er der hun holder til? Inngangen på episode 3, som i tid har gjort et mange måneders byks fremover i tid er nenlig ganske så rotete.
Det tys dessuten til litt for enkle løsninger og snarveier, som gjør at det blir brister i fortellingen. Det mangler litt dybde.
Ikke er det engasjerende nok heller hele tiden, og da som sagt særlig i midtpartiet. Rebecka fremstår som alt for innesluttet og plaget, uten at vi gis et skikkelig backdrop om hva det er med fortiden hennes i Kurravaara som hemmer henne. Ikke før helt mot slutten på sesongen får vi noen bra svar på det. Engvoll har dessuten en lite spennende mimikk, enten sitter hun med halvåpen munn og ser tenkende/mystisk ut i luften, eller er på bristen til å rakne. Det blir for introvert. Jeg syns Engvoll med fordel kunne fått vist noen flere følelser, og jeg må vel og si jeg syns hennes tilstedeværelse i en del av mordetterforskningene er noe merkelig. I de siste episodene er hun derimot god.
Jakob Öhrman (til venstre) spiller politihundefører.
De to politietterforskerne Mella (Eva Melander) og Sven-Erik Ståhlnacke (Thomas Oredsson) fremstår heller ikke akkurat som etatens muntrasjonsråd, men begge gjennomfører rollene på det jevne. Dårlig er de ikke, troverdigheten er grei nok, men de er ikke utpreget interessante eller spennende. Den ene starter som gravid, får unge og blir surere og surere, mens den andre, Stålnacke, muligens greit nok for serien, er den mer stille typen som ikke snakker for mye, en overtydelig stereotyp utgave av en mannsperson fra Norrland, har jeg latt meg fortelle.
Serien mangler nok de store trekkplasterene på skuespillersiden. Engvoll har en del filmer på CV`en sin, men er nok ikke av de absolutt ypperste skuespillerinnene vårt naboland har å by på etter min mening, og brorparten av ensemblet befinner seg helt på midten av treet, det er ikke så mange som utmerker seg verken veldig positivt eller i negativ retning. Samuel Fröler (som bl.a. huskes fra Nobel) har en for kjedelig birolle, men klarer å irritere seerne litt som den selvgode politijuristen. Et pluss er forresten veteranen Lars Lind, som spiller Rebeckas hjelpsomme nabo, og finske Ville Virtanen som patolog er ganske munter (jada, selvsagt er det typisk krimserie at han som jobber på likhuset har den mest ironiske humoren og alt det der). Jeg vil også trekke frem Jakob Öhrman som spiller hundeføreren Krister, som får et godt forhold til Rebecka.
Seriens klart beste avsnitt er de to siste, samt de to første. Disse fire episodene er ganske bra. Midtpartiet med episodene 3-6 er derimot for kjedelige og famler litt formålsløst fremover. Rebecka får seg jobb som politijurist (eller hva man skal oversette det til norsk med?) hos politiet i Kiruna, men klarer seg vel ikke helt greit i stillingen. Scenografien og bakteppet i de to første episodene er gråere og mere livløst enn det blir fra E3 og utover. Så på det området blir det en positiv progresjon.
Jeg virker kanskje vel negativ til en hel del av serien, men for all del, serien funker fint for å slå ihjel tid med, og jeg synes det er et pluss med seriens lokasjon, som altså er Kiruna, og distriktet rundt (samt litt i Stockholm). Jeg syns det er kult med handling som utspilles i Kiruna-regionen. Norrland (fylket) og det nordlige Sverige har fått et solid filmløft de siste par årene med en rekke innspillinger som er lagt dit. For Kirunas del har for eksempel to høyprofilerte serier satt byen på krimkartet, gjennom “Midnattssol”, en serie som jeg likte godt, men som har måttet tåle hard kritikk fra de svenske kvenene og samene for seriens fremstilling av dem, og “Rebecka Martinsson”.
Åsa Larssons Rebecca Martinsson får et godkjentstempel , og jeg vipper terningen såvidt over på 4 (fire filmhjerter) takket være en spennende sesongavslutning. Toppen av svensk krim nærmer den seg ikke. På sitt beste er den god, men for det meste er den bare midt på treet og innimellom middelmådig. Ikke dårlig, for da hadde jeg ikke giddet se alle episodene, men det er nok en fordel å verdsette nord-Sverige, krim generelt såklart, og en sjanger hvor krim og drama sys sammen. Filmhjerte gir en anbefaling, for alt i alt liker jeg serien mer enn jeg ikke liker den. Det er verdt å sjekke ut Rebecka Martinsson.
♥ ♥ ♥ ♥ – –
#krim #filmhjerte #film #serie #krimserie #seriesnakk #Sverige #Kiruna #Kurravaara #RebeccaMartinsson #åsalarsson #svenskkrim #NRK #SVT #TVserier #TVkrim
* PS: Filmen “Solstorm” fra 2007 er også en filmatisering av en Åsa Larsson-bok om Rebecka Martinsson med handling i Kiruna. I filmen har Izabella Scorupco rollen som Rebecka.
** PS II: Serien har ètt norsk innslag. I 2 av episodene (nr 3 og 4 tror jeg det var) spiller Kirsti Stubø fra Norge en av birollene (“Ester Kallis”).
*** PS III: Det er ikke bestemt om det blir laget sesong 2 av “Rebecka Martinsson”.
Kommenter gjerne hvis du har synspunkter om serien 🙂 Snakkes!