OSCAR17: FILMHJERTE TIPPER ÅRETS OSCAR – DISSE VINNER!

Årets Oscar-utdeling for filmåret 2016 er like rundt hjørnet. Her er Filmhjertes tips og håp for hvem som får Oscar.

Natt til mandag 27. februar norsk tid foregår årets Oscar-galla, som finner sted på Dolby Theatre i Hollywood, California. 24 priser skal deles ut.

I løpet av januar og februar har jeg gjennom flere innlegg diskutert en del av kategoriene og lagt frem synspunkter, så for en grundigere omtale av diverse kategorier kan dere lete i arkivet her 😉 De siste to årene har jeg hatt mye rett i tipsene, men i år er jeg mere skeptisk til spådommene mine, ettersom det har vært vanskelig å vurdere mange av kategoriene.

Dette er mine Ocar-prediksjoner for 2017, med vinnertips (Uthevet skrift), hvem jeg håper på, og korte kommentarer. Natt til mandag sitter vi med fasiten 😉

Skrevet av Lars Jørgen Grønli, filmhjerte♥1337.no (bytt ut hjertet med @)

BESTE FILM (Best picture)

Arrival

Fences

Hacksaw Ridge

Hell or High Water

Hidden Figures

La La Land

Lion

Manchester By the Sea

Moonlight

La La Land er så massivt omtalt og suksessfull at den nok vinner, og med sine retrominner til Hollywoods storhetstid vil den nok også falle i smak hos mange av de som bestemmer. Moonlight og Manchester by the Sea største utfordrere, men se opp for Hidden Figures også, den er en dark horse.

Håper vinner: Manchester by the Sea, Hell or High Water, Moonlight, Hidden Figures, La La Land, Lion, Arrival. Alle unntatt Fences og HR er ok vinnere. Vinnersjanser: LLL, Moonlight, MbtS, Hidden Figures.

BESTE KINOMATOGRAFI / FOTO (Best cinematography)

Arrival

La La Land

Lion

Moonlight

Silence

–  La La Land er nok en opplagt vinnerkandidat her. Og den er forsåvidt også en fortjent nok vinner isåfall. Arrival er ikke utenkelig som vinner, ei heller Moonlight. Men pris til La La Land og vår svenske venn filmfotograf Linus Sandgren.

BESTE MANNLIGE BIROLLE (Best supporting actor)

Mahershala Ali (Moonlight)

Jeff Bridges (Hell or High Water)

Lucas Hedges (Manchester By the Sea)

Dev Patel (Lion)

Michael Shannon (Nocturnal Animals)

– Knallhardt felt. Personlig likte jeg Hedges best, men Ali er strålende. Bridges bør man også se opp for.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE (Best actor)

Casey Affleck (Manchester By the Sea)

Andrew Garfield (Hacksaw Ridge)

Ryan Gosling (La La Land)

Viggo Mortensen (Captain Fantastic)

Denzel Washington (Fences)

– Gosling er kanskje forhåndsfavoritten her hos mange, men Affleck og Garfield er også sterke kandidater, derfor settes kronene på Affleck, som gjør en fantastisk sterk innsats. Washington likte ikke jeg i Fences, men han nevnes som en sterk utfordrer. Jeg håper enten Affleck eller Garfield vinner, men Gosling er OK som vinner ettersom jeg syns han er bra.

BESTE KVINNELIGE BIROLLE (Best supporting actress)

Viola Davis (Fences)

Naomie Harris (Moonlight)

Nicole Kidman (Lion)

Octavia Spencer (Hidden Figures)

Michelle Williams (Manchester By the Sea)

– Like jevnt  som i mennenes birolle-felt. Davis imponerte meg mest, Williams briljerer (men har en veldig liten birolle) og Spencer er og knallgod. Harris bør ikke avskrives.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE (Best actress)

Isabelle Huppert (Elle)

Ruth Negga (Loving)

Emma Stone (La La Land)

Natalie Portman (Jackie)

Meryl Streep (Florence Foster Jenkins)

– Stone og Portman er muligens de største favorittene? Jeg tar likevel en sjanse på Huppert, som leverte en glitrende rolle.

BESTE FREMMEDSPRÅKLIGE FILM (Best foreign language film)

Under Sanden (Land of Mine, Danmark)

En mann ved navn Ove (A Man Called Ove, Sverige)

The Salesman (Forushande, Iran)

Tanna (Australia/Vanuatu)

Min pappa Toni Erdmann (Toni Erdmann, Tyskland/Østerrike)

– Flere vinnerkandidater her. The Salesman får tipset pga Trumps innreiseforbud som kan ha påvirket stemmegiverne til å stemme den iranske filmen fram. Toni Erdmann vil nok også sanke stemmer. En mann ved navn Ove er også med i kategorien beste sminke, men jeg håper virkelig den råsterke danske Land of Mine vinner.

BESTE KOSTYMEDESIGN (Best costume design)

Allied

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Florence Foster Jenkins

Jackie

La La Land

– Jackie Kennedy var jo et stilikon, så Jackie er en favoritt hos mange. Jeg tipper likevel på La La Land. Fantastic Beasts kan heller ikke utelukkes.

BESTE ORIGINALMUSIKK (Best score)

Jackie

La La Land

Lion

Moonlight

Passengers

– Åpenbart vinnervalg. Langt fra enestående eller uforglemmelig musikk i La La Land, men denne prisen tar den, noe annet ser jeg på som ganske  utenkelig. Har ikke sett Passengers forøvrig.

BESTE ORIGINALE SANG I EN FILM (Best song)

Audition (La La Land)

Can`t Stop the Feeling! (Trolls)

City of Stars (La La Land)

The Empty Chair (Jim: The James Foley Story)

How Far I`ll Go (Moana)

– “La La Land” sin klart beste sang og eneste som vel egentlig fester seg på minnet. Sangen fra “Moana” er nevnt som utfordrer, og også den andre  sangen fra LLL kan vinne. Min soleklare favoritt er Justin Timberlakes “Can`t Stop the Feeling” fra “Trolls”, men den vinner ikke.

BESTE LYDREDIGERING (Best sound editing)

Arrival

Deepwater Horizon

Hacksaw Ridge

La La Land

Sully

– Musikaler står vanligvis sterkt her, men også filmer med “mye” lyd av stort omfang, så noe sier meg at Hacksaw Ridge kan stikke av med prisen. Jeg sjanser litt og velger den, da den har fått flere lydpriser allerede, og lydklipp er den vel god på, mens ikke like spenstig på lydmiksen. Jeg håper egentlig mest på La La Land.

BESTE LYDMIX (Best sound mixing)

Arrival

Hacksaw Ridge

La La Land

Rogue One: A Star Wars Story

13 Hours

– Står trolig mellom samme to her som i den andre lydkategorien. Så da får de vel hver sin pris? Men Star Wars-filmen er en outsider. Personlig syns jeg også lyden i 13 Hours er bra.

BESTE DOKUMENTAR (Best documentary)

Fire at Sea

I Am Not Your Negro

Life, Animated

OJ: Made in America

13th

– Her har jeg ikke sett noen av dokumentarene, men OJ-filmen, som varer i utrolige 7 timer og 47 minutter (fordelt på 5 deler riktignok) får tipset. Den saken dør aldri ut, og filmen (eller er det en TV-serie? Derav strides de lærde) skal vistnok være ekstremt bra. 13th som omhandler afro-amerikansk slaveri og moderne (?) “Jim Crow” kan kanskje overraske? (Tilgjengelig på Netflix). “Havet brenner” (Fire at Sea) fra Italia er en mye omtalt film om immigrasjon (den var Italias bidrag til beste fremmedspråklige film).

BESTE KORTFILM-DOKUMENTAR (Best documentary short)

4.1 Miles

Extremis

Joe`s Violin

Watani: My Homeland

The White Helmets

The White Helmets har jeg sett på Netflix, av de andre har jeg kun sett trailere. Syria-krisen er tema i 4.1, Watani og The White Helmets, og en av de to sistnevnte vinner trolig, begge har et par sterke scener. The White Helmet viser de lokale mannskapene som er de første som kommer til unnsetning etter bombinger. Traileren inneholder sangen “When the saints go marching in”, men den er ikke i filmen. Jeg gidder ikke google hvorfor, annet enn at jeg leser at traileren skapte diskusjon…

Hvis filmen er kontroversiell (? aner ikke om den er det) så kan kanskje Watani ta prisen.
Joe`s Violin er noe om en 92-åring som overlevde Holocaust, som donerer bort familiens fiolin (javel…), og Extremis handler om et sykehus med kampen mellom liv og død.

BESTE “LIVE ACTION” KORTFILM (Best live-action short)

Ennemis Interieurs

La Femme et le TGV

Silent Nights

Sing

Timecode

– Her har jeg kun sett trailere (I.E. bare 16 sek…). Jeg heier uten tvil på den danske Silent Nights, som er en imigrasjonshistorie om en dansk kvinnes kjærlighetsforhold med en ghanesisk immigrant, vakkert tonesatt med,  ja selvsagt; Silent nights. Imidlertid er kanskje Ennemis Interieurs favoritten, også det en immigrasjonshistorie, satt til tidlig 90-tall der en fransk politimann forhører en fransk-algerisk mann som søker statsborgerskap under den algeriske borgerkrigen.

Sing, med sitt sjarmerende barnekor og steppelignende takter, virker å være bra, og har ord på seg for å være gripende. Timecode er en (litt fascinerende virker det som) film om en ung vekter-kvinnes ensomhet, mens La Femme et le TGV er en film om en kvinne som forelsker seg i en mann hun aldri har møtt. Sikkert noe for gamle Oscar-gubber, men bra foto i den ihvertfall.

Jeg vil iallefall se Silent Night, Sing og kanskje Timecode.

BESTE PRODUKSJONSDESIGN (Best production design)

Arrival

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Hail, Caesar!

La La Land

Passengers

– Jeg skulle helst sett at LLL ikke vinner tosifret antall av de 13 prisene den kan vinne, men den er favoritt her også. Og, den har et bra produksjonsdesign. Det har definitivt også Fantastic Beasts og sikkert Hail, Caesar! også, og da på en fantasifull og original måte for begge to. Jeg likte filmen Arrival, men vinner den produksjonsdesignet må jeg likevel flire litt 😉

BESTE ORIGINALE MANUS (Best original screenplay)

Hell or High Water

La La Land

The Lobster

Manchester By the Sea

20th Century Women

– Kenneth Lonergan fortjener denne prisen for Manchester by the Sea, men får hard konkurranse fra Damien Chazelle (La La Land). Mest originalt (dog ikke best) er kanskje The Lobster? Kult også hvis Hell or High Water får priser.

BESTE TILRETTELAGTE/ADAPTERTE MANUS (Best adapted screenplay)

Arrival

Fences

Hidden Figures

Lion

Moonlight

– Barry Jenkins og T.A. McCraneys manus ble satt i kategorien for adapterte manus istedet for i originale, noe som gjør den til en trolig vinner. Arrival er også en film med et smart manus, og (desverre) er vel heller ikke Fences helt sjanseløs.

BESTE ANIMASJONSFILM (Best animated feature)

Kubo and the Two Strings

Moana

My Life As a Zucchini

The Red Turtle

Zootopia

–  Disneys påkostede produksjon Zootopia en klar favoritt her. Moana (eller Vaiana som den kalles i mange land), også den fra Disney, er en utfordrer, og kanskje også Kubo. Jeg har forøvrig ikke sett noen av filmene, men de tre nevnte har jeg selvsagt hørt mye om.

BESTE ANIMERTE KORTFILM (Best animated short)

Blind Vaysha

Borrowed Time

Pear Cider and Cigarettes

Pearl

Piper

– Ettersom det digre Pixar studios i år ikke nådde opp til å bli nominert for beste animasjonsfilm, får de nøye seg med beste animerte kortfilm, om en liten fugleunge som overvinner frykt. Sikkert rørende nok for de som liker det. Får dog hard konkurranse fra Oscar-grossist-studio National Film Board of Canada sin mørke Blind Vaysha, i en tegnet animert stil jeg hater, eller Pearl, som er en far-datter-roadmovie i en spesiell filmstil i virtual reality. Den sistnevnte virker nok så fascinerende.

Borrowed Time er vistnok en melankolsk western-animasjon, og Pear Cider and Cigarettes en dyster historie. Jeg er absolutt ingen fan av animasjonsfilm, det er kun unntaksvis jeg liker det, men Pearl så interessant ut.

BESTE FILMREDIGERING/KLIPP (Best film editing)

Arrival

Hacksaw Ridge

Hell or High Water

La La Land

Moonlight

– Vanskelig å vurdere. Jeg håper alle unntatt Hacksaw Ridge får pris, da alle er bra klippet (også HR, men Gibson kan jeg styre min begeistring for).
La La Land får tipset.

BESTE REGI (Best director)

Denis Villeneuve (Arrival)

Mel Gibson (Hacksaw Ridge)

Damien Chazelle (La La Land)

Kenneth Lonergan (Manchester By the Sea)

Barry Jenkins (Moonlight)

– Sannsynligheten for at Chazelle vinner anser jeg som ihvertfall 60%. Jenkins største utfordrer, og Lonergan kan også vinne. Jeg håper på Lonergan, eventuelt Jenkins, mens Chazelle blir mitt tredjevalg hva håp angår.

BESTE VISUELLE EFFEKTER/SPESIALEFFEKTER (Best visual effects)

Deepwater Horizon

Doctor Strange

The Jungle Book

Kubo and the Two Strings

Rogue One: A Star Wars Story

– Har ikke sett noen av disse fem, kun korte klipp, men The Jungle Book virker imponerende nok og klart best sammen med Star Wars-filmen. En av de to vinner garantert, og jeg håper på Jungelboka. Men HVA gjør en animasjonsfilm, Kubo and the two strings, i denne kategorien?

BESTE SMINKE OG HÅR (Best makeup and hairstyling)

En mann ved navn Ove (A Man Called Ove)

Star Trek Beyond

Suicide Squad

– Ikke at jeg syns En mann ved navn Ove fortjener denne prisen, men når jeg ser hva den er oppe imot her, så sier jeg heia Sverige! Dessuten synest jeg det er en bra film, men ikke så bra at den skal være Oscar-vinnende. Uansett kult hvis den vinner. Jeg frykter imidlertid at det blir søppelet Suicide Squad som får prisen for sminke og hår. Den vant nylig pris på “The Makeup Artists and Hair Stylists Guild Awards” i kategorien den var med i, noe også Star Trek Beyond gjorde.

 

Slik er ihvertfall tipsene mine. Enig? Uenig? Kommentarer? Slå deg løs i kommentarfeltet! 🙂

#filmhjerte #film #oscartips #oscar #oscar2017 #oscar17

1 kommentar
    1. Jeg så akkurat The Jungle Book, og de dyrene var fantastiske.
      Ikke mer enn 3 – 4 priser for LLL hadde vært bra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg