Golden Globe delt ut i natt: Imponerende tale fra Streep

Prisutdelingssesongen er i full gang! Golden Globe hadde sin utdeling natt til mandag norsk tid. Her er noen små synspunkter på  prisutdelingen.

Som kjent er det to store prisutdelinger i statene, med Oscar som den digre prisen, og Golden Globe som den nest største, en prisutdeling som i tillegg til prestasjoner innen film også er en prisutdeling for TV-serier/filmer.

Nattas store høydepunkt var uansett ikke noen av prisene som ble delt ut. Talen en bokstavlig talt glitrende Meryl Streep (sjekk bilder av  kjolen ;p) holdt med stoisk ro etter at hun ble tildelt Golden Globes ærespris Cecil B. DeMille Award var nemlig mildt sagt minneverdig. For en enorm tale og for ei dame! Har du ikke sett den bør du absolutt finne den på nett, for Streep ass, fy flate! Om jeg likte Streep fra før, så ble hun nærmest gudinne i løpet av natta. Det hun sa om mobbing, å vise empati og utredningen hennes om mangfoldet i Hollywood, var glimrende. Det var selvsagt et velrettet stikk til den kommende presidenten, sånn forresten.

Showets store vinner ble musikalen LA LA LAND, med 7 nominasjoner og like mange priser. Filmen røsket med seg beste film i kategorien beste musikal/komedie, beste regi og manus til unge og fantastiske Damien Chazelle, og beste skuespillere i en musikal/komedie til Ryan Gosling og Emma Stone. At filmen dominerte så mye under GG kan være et forvarsel om hva vi har i vente senere i vinter under Oscar-gallaen.

Foreløpig har jeg sett få av de nominerte filmene og seriene fra årets GG, men en av de jeg nettopp har sett er MANCHESTER BY THE SEA, en glimrende film som gav Casey Affleck en veldig fortjent Golden Globe for beste mannlige skuespiller i kategorien dramafilm, som vel er kategorien som henger høyest blant prisene for beste film og beste skuespillerprestasjoner (?). Som kjent er GG delt opp, slik at det deles ut to priser for beste film, til beste musikal/komedie, og beste drama, og likeså er skuespillerkategoriene delt opp i to også. HELL OR HIGH WATER har jeg også sett, men den gikk tomhendt hjem. Uansett en veldig god film.

Utdelingen gjorde meg ellers selvsagt veldig lysten på å se en del av filmene som vant eller var nominerte, når de nå engang ankommer Norge. LA LA LAND må jeg selvsagt se, selv om musikaler på film virkelig ikke er min greie egentlig (på teater, ja, på film, nja). Imidlertid er jeg stor fan av regissør Chazelle, og både Gosling og Stone er sympatiske skuespillere, så kanskje er det bra. Jeg har også en stygg anelse om at filmens soundtrack kan komme til å gi meg noen strofer på hjernen 😉

MOONLIGHT, som fikk prisen for beste dramafilm, er en annen å sjekke ut, det samme med den fransk-hollandske kontroversielle filmen ELLE, som gav Isabelle Huppert prisen for beste kvinnelige skuespiller i en dramafilm. Filmen ble også kåret til beste utenlandske. Ellers har jeg notert meg LION (med Dev Patel), Hacksaw Ridge (tja? Jeg liker Andrew Garfield, men at den er regissert av Mel Gibson gjør meg skeptisk), og LOVING, blant annet.

Av TV-serier så må jeg vel få sjekka ut THE NIGHT MANAGER etter at serien fikk tre priser, både beste mannlige hovedrolle i en miniserie eller TV-film og begge birolle-prisene.

Som seg hør og bør var det selvsagt mye glamour og store skuespillere, og mye tøys og kødd. Ikke vet jeg om Goldie Hawn gjorde seg til og spilte på scenen, hun virka ihvertfall ikke helt sober 😉 Forøvrig liker jeg Hawn, hvis du lurte, så det var nok bare kødd. De stivpynta i salen flirte ihvertfall 😉

Her kan du se alle vinnerene (wikipedia).

Legg gjerne igjen synspunkter og kommentarer om Golden Globe og filmene i kommentarfeltet. Snakkes!

#goldenglobe #film #filmhjerte #filmsnakk #filmtips

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg