Oscar 2016: Vinner-tipsene

Hvem tar årets Oscar-priser? Her er tipsene fra Filmhjerte. Natt til mandag norsk tid deles årets Oscar-statuetter ut for filmåret 2015, med Chris Rock som programleder. I dag er tiden kommet for å tippe hvem som vinner de 24 prisene som deles ut.

Kveldens vert er altså skuespiller og komiker Chris Rock, som leder showet for andre år på rad. Oddsen for at Rock kommer med noen stikk til Oscar-akademiet angående den skrikende mangelen på mørkhudede nominerte er neppe stor forøvrig 😉 Ellers er det bare for Oscar-interesserte norske TV-seere å brøle ut sin skuffelse.
For mens et stort antall millioner mennesker verden over sitter benket foran skjermen for å overvære et av verdens mest omtalte begivenheter, så kan Ola og Kari Nordmann gå og legge seg.
Det er nemlig INGEN av de råtne norske kanalene som sender det glamorøse showet! Elendige hengerumper og amatører! Så om noen i Nordens Paris med tilgang til dansk TV 2 har lyst på nattlig Oscar-besøk er jeg ikke tung å be 😉

Da jeg tippet i fjor havnet jeg på ca 20 riktige av 24 priser (16 fulltreffere, mens 4-5 av andrevalgene/de jeg ikke håpet på, gikk inn), noe jeg var godt fornøyd med. Om like mange av årets tips går inn spørs, for jeg syns det er mye vanskeligere å spå utfallet av mange av kategoriene dette året, enn hva tilfellet var i fjor.  Uansett, Oscar-tipping er artig!

Her er lista over de nominerte. Vinnertipsene mine står i uthevet skrift, og selvsagt også med mine mer eller mindre vel utarbeidede kortfattede analyser. God lesning 🙂


 

BESTE FILM

Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
Room
Spotlight
The Big Short
The Martian
The Revenant (VINNER)

Det står mellom The Revenant og Spotlight. De fleste tror det går mot at The Revenant vinner, mens det som taler imot er at regissør Iñárritu vant med beste film i fjor. Vinner han to år på rad for beste film? Jeg håper som nevnt før at Room vinner, men Rooms vinnersjanser anser jeg desverre som minimale.

BESTE REGI

Lenny Abrahamson, Room
Alejandro Iñárritu, The Revenant
Adam McKay, The Big Short
Tom McCarthy, Spotlight
George Miller, Mad Max: Fury Road (VINNER)

Ettersom Iñárritu vant for beste regi i fjor blir han neppe å vinne også denne to år på rad. Prisen går her til George Miller. Mad Max er ikke en film jeg liker noe særlig, men jeg tror at den pumpende actionen, som altså ikke er dataanimert, slår an, og jeg skal gi filmen det, at som actionfilm er den godt regissert. Dessuten har jeg fått med meg at akademiet nok liker Miller litt ekstra. Jeg håper prisen går til Abrahamson for Room, men sjansen for det er nok minimal.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE

Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, Room (VINNER)
Jennifer Lawrence, Joy
Saoirse Ronan, Brooklyn
Charlotte Rampling, 45 Years

Brie Larson sikrer Room en høyst velfortjent pris. Hun er i særklasse best her, og en annen vinner vil være overraskende.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE

Bryan Cranston, Trumbo
Leonardo DiCaprio, The Revenant (VINNER)
Matt Damon, The Martian
Michael Fassbender, Steve Jobs
Eddie Redmayne, Den danske piken

Leonardo vinner nok dette, som kompesasjon for alle de gangene han tidligere har blitt forbigått. Men best er han langt derifra, for alle unntatt Damon fortjener prisen mer enn Leo når prestasjoner i de nominerte filmene skal være tellende.

BESTE KVINNELIGE BIROLLE

Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Rooney Mara, Carol
Rachel McAdams, Spotlight
Alicia Vikander, Den danske piken (VINNER)
Kate Winslet, Steve Jobs

Jeg ble overrasket over å se at et kjent norsk filmnettsted omtalte Kate Winslet som favoritt her. Jeg syns hun var bra, men langt unna topp 3 (Vikander, Leigh, McAdams). Alle unntatt Mara (som også var veldig bra) er vel dog mulige vinnerkandidater slik jeg ser det. Jeg holder uansett på en av mine topp 3, og spår svensk Oscar-party. Vikander vinner. Og gjør hun det ikke får Leigh den.

BESTE MANNLIGE BIROLLE

Christian Bale, The Big Short
Tom Hardy, The Revenant
Mark Rylance, Bridge of Spies
Mark Ruffalo, Spotlight
Sylvester Stallone, Creed (VINNER)

Jeg håper det egentlig ikke, men det går mot første Oscar for Sylvester Stallone. Og skal han noen sinne få en slik pris må det være nå, siden Rocky er den eneste rollen han virkelig gjør det bra i.

BESTE ORIGINALMANUS

Spotlight (Tom McCarthy, Josh Singer) (VINNER)
Ex Machina (Alex Garland)
Innsiden ut (Josh Cooley, Pete Docter, Meg LeFauve)
Straight Outta Compton (Andrea Berloff, Jonathan Herman, S. Leigh Savidge, Alan Wenkus)
Bridge of Spies (Matt Charman og Ethan Coen & Joel Coen)

Spotlight tar prisen siden den ikke får noen av de andre store. Det sies og at Ex Machina har et ganske spesielt manus med mange overraskelser. Siden Spotlight er en ekte og viktig historie tror jeg det teller mest.

BESTE TILRETTELAGTE MANUS (ADAPTED SCREENPLAY)

The Big Short (Charles Randolph og Adam McKay) (VINNER)
Brooklyn (Nick Hornby)
Carol (Phyllis Nagy)
The Martian (Drew Goddard)
Room (Emma Donoghue)

Brooklyn og Carol sjanseløse. Room ikke helt utenkelig, men jeg tror The Big Short og The Martian rangeres høyere hos juryen, som de to kandidatene som kan vinne. The Big Short er satt sammen såpass originalt at den peker seg ut som vinneren.

BESTE FREMMEDSPRÅKLIGE FILM

Mustang (Frankrike)
Sauls sønn (Ungarn) (VINNER)
Krigen (Danmark)
Embrace of the Serpent (Colombia)
Theeb (Jordan, Storbritannia)

Så godt som alle tror at Sauls sønn fra Ungarn stikker av med prisen her. Og det gjør den nok. Filmen er vel den av de fem nominerte som har fått bredest og best omtale i media. Jeg har ennå ikke rukket å se noen av disse fem filmene, men danske Krigen og Theeb fra Jordan/UK er filmer jeg skal se, og Sauls sønn da.

BESTE ANIMASJONSFILM

Anomalisa
Innsiden ut (VINNER)
Sauen Shaun
Boy and the world
When Marnie was there

Innsiden ut (Inside Out) er enda en Disney Pixar-produksjon, og gjorde suksess i fjor. I tillegg har den nominasjon også for beste manus, noe som er litt uvanlig for animasjonsfilmer. Den er et naturlig vinnertips.

En liten dark horse her kan  være Anomalisa, som er en noe annerledes animasjonsfilm, betegnet som en film med scener og dialog man aldri har opplevd i en animasjonsfilm før, og andre har betegnet den som årets mest menneskelige film, til tross for at ingen ekte mennesker spiller i  den.

BESTE DOKUMENTAR

Amy (VINNER)
Cartel Land
The Look of Silence
Winter of Fire: Ukraine`s Fight for Freedom
What Happened, Miss Simone?

Norges lille Oscar-alibi er dokumentaren “The Look of Silence”. Filmens hovedprodusenter er danske, men norske Piraya Film er blant fire medprodusenter. Filmen handler om folkemordet i Indonesia på 60-tallet.

Tre av de andre filmene handler også om viktige menneskelige temaer som angår det daglige liv og som retter viktige søkelys, som kamp mot narkotika (“Cartel Land”), om borgerrettigheter (“What Happened, Miss Simone”) og frihetskamp i Ukraina (“Winter of fire”). Da burde selvsagt en av disse vinne, men ingen av de er i nærheten av å være så opphauset og promotert som “Amy”, som er portrettet av den britiske artisten Amy Winehouse sitt liv og død. Om noen andre enn den vinner er det overraskende.

BESTE KINEMATOGRAFI (ofte omtalt som beste foto)

Carol (Edward Lachman)
The Hateful Eight (Robert Richardson)
Mad Max: Firy Road (John Seale)
The Revenant (Emmanuel Lubezki) (VINNER)
Sicario (Roger Deakins)

Lubeckis foto i The Revenant er storslått og prangende, så denne prisen fortjener den vel. Største utfordrer er Mad Max. The Hateful Eight er en bra film, men jeg syns ikke den utmerker seg så mye innen denne kategorien. Carol har en god kinematografi, men vinner neppe. Sicario har jeg ikke rukket å se ennå (skal se den), men har hørt den skal være bra.

BESTE FILMREDIGERING (beste klipp)

The Big Short (Hank Corwin)
Mad Max: Fury Road (Margaret Sixel) (VINNER)
The Revenant (Stephen Mirrione)
Star Wars: The Force Awakens (Maryann Brandon, Mary Jo Markey)
Spotlight (Tom McArdle)

Kommentar: Mad Max og Star Wars kriger om denne prisen, tipper jeg. Og jeg har en klar fornemmelse av at Mad Max vinner, for klippinga av scenene er hurtige og pulserende.

BESTE PRODUKSJONSDESIGN

Bridge of Spies (Adam Stockhausen, Rena DeAngelo, Bernhard Henrich)
The Danish Girl (Eve Stewart, Michael Standish)
Mad Max: Fury Road (Colin Gibson, Katie Sharrock, Lisa Thompson) (VINNER)
The Martian (Arthur Max, Celia Bobak, Zoltan Horvath)
The Revenant (Jack Fisk, Hamish Purdy)

Jeg ville valgt Bridge of Spies eller kanskje The Danish Girl, da jeg syns de historiske bakteppene er langt mere interessant enn resten av lista her. De to er dessuten filmer med dybde i, også det galakser mere interessant enn de tre andre. The Martian har et kjedelig og for kunstig, kall det gjerne plastaktig, produksjonsdesign, mens The Revenant nok er svakest av de nominerte.

Mad Max derimot har en detaljrikdom, med finurlige kreative doninger som dundrer gjennom den grufulle ørkensanda. Og sand er det jaggu nok av forresten. Ja også har man vel et par fjellknauser også. Nok til å vinne ihvertfall, for Mad Max får denne prisen også, og blir en av Oscar 2016s store vinnere.

BESTE KOSTYMEDESIGN

Carol (Sandy Powell)
Cinderella (Sandy Powell)
The Danish Girl (Paco Delgado) (VINNER)
Mad Max: Fury Road (Jenny Beavan)
The Revenant (Jacqueline West)

Jeg kan ikke tenke meg at Carol vinner, selv om de har veldig fine kostymer der. Cinderella (Historien om Askepott, norsk tittel) tviler jeg også en del på. Mad Max tenkte jeg på først, og også The Revenant har jo noen slående og “barske” kostymer, men med kostymer tenker jeg litt stil og fasjonabelt, og den som da peker seg ut er The Danish Girl.

BESTE ORIGINALMUSIKK (Best original score)

Carter Burwell, Carol
Ennio Morricone, The Hateful Eight  (VINNER)
Thomas Newman, Bridge of Spies
Jóhann Jóhannsson, Sicario
John Williams, Star Wars: The Force Awakens

Ennio Morricones intro (særlig den) og mye av komposisjonene i The Hateful Eight er rå og fengende, den setter stemningen og skiller seg ut. Jeg kjenner ikke så godt til dette, men leste et sted at det er brukt noe gammel musikk også, så om det svekker vinnersjansene vet jeg ikke? Ihvertfall er dette min favoritt her og en sterk kandidat tror jeg.

Star Wars-musikken syns jeg ble litt for ensformig og litt for mye “dette har vi vel hørt før”?, men Williams er jo rimelig velkjent han også, og vinnersjansene er helt klart tilstede. Carol har et dramatisk score med mye følelser i, stemningsfullt og rolig, bra det også og av enkelte nevnt som vinnertips. Men skiller det seg nok ut? Bridge of Spies sitt score er også tidvis ganske bra, med velkjente dramatiske grep, men i sum er det ikke blant den ypperste kremen her. Det lille jeg har hørt av Sicarios soundtrack høres bra ut, noen suggerende toner der, men jeg tviler på vinnersjansene. Her syns jeg alle unntatt Star Wars godt kan forsvare en Oscar.

BESTE ORIGINALSANG

“Earned It”, (Fremført av The Weeknd), 50 Shades of Grey
“Simple Song #3”, (Fremført av Sumi Jo), Youth
“Writing`s On The Wall”, (Fremført av Sam Smith), Spectre
“Til It Happens To You”, (Fremført av Lady Gaga), The Hunting Ground (VINNER)
“Manta Ray”, (Fremført av J. Ralph & Anthony), Racing Extinction

Fem sanger fra fem filmer som ikke har noen andre nominasjoner,og et par er da også rimelig ukjente filmer også, men den ene, The Hunting Ground, har selveste Lady Gaga som artist.

Kort om de fem nominerte: “Earned It” er et tungtgående kliss, og er et herk å høre på (litt lik som filmen er å se på m.a.o.?). “Manta Ray” har et bra piano, men er ellers en trasig og gørrkjedelig zzzzzang (skjønner?) med stygg stemme. “Simple Song #3” er noe jæ*** kattejammer, voldtekt av hørselen, og gir 6 ulidelig kjedelige minutter.

I dette selskapet fremstår “Til It Happens To You” som rene mesterverket, det er den ikke, men den er en sang av typen dramatisk/virkningsfull filmmusikk, og selv om den er litt repeterende og ikke særlig lystig sang er det en sang som setter seg raskt i øregangene, og ikke minst har Lady Gaga en solid stemme. En klar favoritt og vinner her, om mine ører fikk bestemme. “Writing`s On The Wall” fra James Bond-filmen er ikke så verst den heller, som Bond-sang, men den vinner neppe.

Sangene kan du høre (med musikkvideo) på YouTube.
Klikk på lenken og sangene spilles av i en egen spilleliste på YouTube.

BESTE VISUELLE EFFEKTER (beste spesialeffekter)

Mad Max: Fury Road (Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver, Andy Williams)
The Martian (Richard Stammers, Chris Lawrence, Anders Langlands, Steven Warner)
The Revenant (Rich McBridge, Matt Shumway, Jason Smith, Cameron Waldbauer)
Star Wars: The Force Awakens (Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan, Chris Corbould) (VINNER)
Ex Machina (Andrew Whitehurst)

Star Wars tar denne prisen spår jeg, men Mad Max er neppe et elendig tips det heller, selv om effektene vel er litt “nedtonet”? Mange mener imidlertid at The Revenant bør vinne, på grunn av den mye omtalte bjørnescenen der Leo sloss med en stor diger og illsint fullvoksen bjørn. Men hvor lenge varer de scenene? Det vil være for dumt med Oscar til The Revenant her, da den vel i sum for hele filmen muligens er den dårligste kandidaten. Bjørnescenene isolert sett er antagelig de beste spesialeffektene, så det kan fort bli The Revenant som glefser til seg prisen.

BESTE MAKEUP OG HÅR

Mad Max: Fury Road (Lesley Vanderwalt, Damian Martin, Elka Wardega) (VINNER)
The Revenant (Graham Johnston, Adrien Morot, Robert Pandini)
Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant (Eva Kozma, Erzsebet Racz)

Denne er jeg 100% sikker på at Mad Max tar med seg, og av de nominerte er det da også 100% fortjent. At Hundreåringen fra Sverige er nominert er et sjokk. Ikke er det særlig vanskelig å sminke noen til å se gamle ut, og ikke er det gjort ekstremt troverdig heller når vi ser det totale resultatet. I Mad Max er det derimot sjuke detaljer og et gjennomgående sterkt arbeid som er lagt ned særlig hva sminking angår. The Revenant på sin side har jækla mye hår og gjørmete tryner.

BESTE LYDMIX

Bridge of Spies (Drew Kunin, Andy Nelson, Gary Rydstrom)
Mad Max: Fury Road (Ben Osmo, Chris Jenkins, Gregg Rudloff) (VINNER)
The Martian (Mac Ruth, Paul Massey, Mark Taylor)
The Revenant (Chris Duesterdiek, Frank A. Montaño, Jon Taylor, Randy Thom)
Star Wars: The Force Awakens (Stuart Wilson, Andy Nelson, Chris Scarabosio)

Lyden i Mad Max er spenstig (noe plagsom til  tider, men men…) og er en av filmens største styrker, da den er pulserende og intensiv hele veien. Måten lyden er satt sammen på gjør helt klart filmen mere interessant og livlig/spennende også.

BESTE LYDREDIGERING (beste lydklipp)

Mad Max: Fury Road (Scott Hecker, Mark Mangini, David White)
The Martian (Oliver Tarney)
The Revenant (Martin Hernandez, Randy Thom, Lon Bender)
Star Wars: The Force Awakens (David Accord, Matthew Wood) (VINNER)
Sicario (Alan Robert Murray)

Star Wars får vel muligens en pris eller to, så denne tar de tipper jeg, for alle de superteknologiske greiene sine som lager rare romlyder 😉

BESTE KORTFILM

Ave Maria (Basil Khalil, Eric Dupont)
Day One (Henry Hughes)
Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut) (Patrick Vollrath)
Shok (Jamie Donoughue) (VINNER)
Stutterer (Benjamin Cleary)

I de tre kortfilm-kategoriene er det egentlig mest gjetning. Jeg har ikke sett noen av disse kortfilmene, ei heller hørt om de før nominasjonene ble sluppet. Etter litt research har jeg dog lest en del om de, og sett noen korte trailere, og pekt ut tre vinnere basert på tema, info fra noen som har sett alle, og hvordan jeg innbiller meg at akademiet ser på det.

Filmen som ut fra trailerne ser mest interessant ut er “Everything Will Be Okay”, som er en tysk-østerriksk kortfilm (den lengste av de nominerte, spilletid 30 minutter). Den virker spennende, et familiedrama utspiller seg, med en fraskilt far og hennes datter, og den har trolig godt spill også av ei ung jente på rundt 10-12 (?) i en av hovedrollene. Den er jeg ihvertfall interessert i å se. Omtalt som en thriller, men kanskje ingen typisk Oscar-vinner i kategorien.

Den andre som umiddelbart ser interessant ut er den albanske kortfilmen Shok, som vistnok er basert på en sann historie, med noen rivninger mellom Albania og Kosovo, med to unge gutter i hovedrollene i en handling lagt til Kosovo ca 1990. Tematikken i Shok føles mest som det som vinner prisen, med et krigsbakteppe. Trolig en film med mer “tyngde” og budskap, men antagelig også noe tyngre å se enn den tyske.

De tre andre virker ved første øyekast som bortkasta tid, noe også “inside informasjonen” jeg senere kom over understøtter.

BESTE ANIMERTE KORTFILM

Bear Story (Historia de un Oso) (Gabriel Osorio, Pato Escala)
Prologue (Richard Williams, Imogen Sutton)
We Can`t Live Without Cosmos (Konstantin Bronzit)
World of Tomorrow (Don Hertzfeldt)
Sanjay`s Super Team (Sanjay Patel og Nicole Grindle) (VINNER)

En kategori som ikke opptar meg noe særlig. De korte trailerne gav meg en ørliten pekepinne på hva jeg liker av de. Og det var vel kun Sanjay`s Super Team, som er en produksjon fra Pixar. World of Tomorrow har en strek-animasjon, i mangel på bedre ord for å beskrive det, som jeg absolutt ikke er noen tilhenger av, men er en film som tydeligvis har fått mye ros. Bear Story er og trukket frem som en joker.

BESTE KORTDOKUMENTAR

Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah (Adam Benzine)
A Girl in the River: The Price of Forgiveness (Sharmeen Obaid-Chinoy)
Last Day of Freedom (Dee Hibbert-Jones, Nomi Talisman)
Chau, Beyond the Lines (Courtney Marsh)
Body Team 12 (David Darg, Bryn Mooser) (VINNER)

HBO-dokumentaren Body Team 12 viser historien om en gruppe mennesker som rydder opp etter Ebola-epidemien, og omtales som en film som viser mot både fra de forran og bak kamera.

Oscar-showet starter lokal tid søndag 28. februar klokka 5:30 p.m. (17:30 lokal tid) og går av stabelen i Dolby Theatre, Hollywood, Los Angeles, California. Her hjemme i Norge vil det si at gallaen pågår natt til mandag 29. februar norsk tid, med start rundt midnatt norsk tid.

I sum føler jeg meg usikker på mange av tipsene her, og føler det vil bli mye feil dette året. Mange timer er iallefall brukt på å komme gjennom mange av  Oscar-filmene og på litt research, så nå blir det spennende å se hvordan det går.

Svaret får vi søndag/natt til mandag.

Hvem tror du får årets Oscar-priser? Diskuter og kommenter gjerne i kommentarfeltet 🙂

#Oscar #Oscar2016 #filmer #film #filmhjerte #academyawards

3 kommentarer
    1. Hvis du er i Stavanger en gang. Gi lyd, hadde vært gøy å ha deg med i studio hos oss i Skont:)

    2. Jeg måtte krype til korset og putte på dansk-og-tysk-pakka til mitt altibox-abonnement -der er det dansk TV2! Jeg får også med i alt 3-4 danske og 3-4 tyske kanaler. Disse sender mange brukbare filmer, så vidt jeg kan se, og da er det ikke helt bortkastet. Tipsene dine ser jo ikke helt halvgæ’ærne ut. Jeg syns Spotlight var litt tradisjonell, dette har jeg sett før i en annen setting. Se opp for The Big Short. Hvis akademiets eldre distingverte herrer legger kunstneriske kriterier til grunn, så er vel Redmayne og Fassbender aktuelle. Larson MÅ vinne blant damene. Birollene ; Alicia var god, og i tillegg faktisk så fin at hun er til å spise opp. SS er faktisk ikke ille i Creed, men jeg har også lest at akademiet sannsynligvis verdsetter Ruffalo for det han har gjort igjennom karriere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg