Oscar 2016: Vurdering av de nominerte for beste film og skuespillere


Jeg har endelig sett alle de åtte Oscar-nominerte i kategorien beste film, og gir her rangeringen min av filmene, slik jeg likte de og ikke basert ut fra hvem som sannsynligvis vinner. Jeg har også sett filmene med de nominerte i beste mannlige og kvinnelige hovedroller og biroller (unntatt en film), og har satt opp rangeringen min av disse også.

Oscar-utdelingen som finner sted 28. februar er et av årets filmhøydepunkter for mange. Den viktigste prisen er selvsagt årets beste film, som altså da blir den beste filmen fra 2015 siden prisen som kjent deles ut året etter filmenes release.

I dagens innlegg er vurderingene mine over hvem som fortjener å vinne. ALLE Oscar-tipsene mine, slik jeg tipper det går, kommer senere i uka, i god tid før det braker løs med utdeling natt til 29. februar norsk tid.


ROOM

Terningkast: 6. Stjerner: 10/10.

4 Oscar-nominasjoner.

Da jeg skrev anmeldelsen av Room etter å ha sett den på kino var jeg full av lovord og ros til filmen, som er en av de beste jeg har sett faktisk. Room er uten tvil den filmen jeg håper vinner prisen som beste film, og prisen som beste kvinnelige hovedrolle bør like utvilsomt gå til Rooms Brie Larson. Soleklart terningkast 6 til Room.

Jeg håper som nevnt den vinner, men jeg er langt fra overbevist om at Room går til topps, ettersom det er noen filmer blant de nominerte som jeg kan tenke meg at juryen vil foretrekke istedet. Det som kan tale imot er at det ikke er en amerikansk film, men fra Irland/Canada, samt at filmen ikke har de aller største stjernene, hvis nå slikt skal ha betydning? Oscar-nominert er også regissør Lenny Abrahamson for beste regi, og filmens fjerde nominasjon er for beste adapterte/tilrettelagte manus. Hadde det vært opp til meg vinner den alle prisene, og dessuten burde 9 år gamle Jacob Tremblay selvfølgelig hatt en nominasjon enten for hovedrolle eller birolle.

Room hadde norsk ordinær kinopremiere 19. februar (Norgespremieren var i januar på TIFF) og går altså nå på kino.

Kan ROOM vinne? Nei jeg tror ikke det, selv om den bør ha vinnersjanse, men jeg tror ikke den vinner. Til det er filmen for lite promotert, og for “liten” i manges øyne. Filmen har ikke de aller største navnene (selv om William H. Macy, Brie Larson og Joan Allen er kjente nok såklart), regissøren er vel noe ukjent, filmen er ikke amerikansk heller, og regnes vel som en lavbudsjettsfilm vil jeg tro. Synd, for Room er den klart beste filmen av de nominerte. Nettstedet indiewire regner indiefilmene Room og Brooklyn som sjanseløse mot de langt større studieproduksjonene. Men jeg innbiller meg likevel i min naivitet her at Room likevel har en liten sjanse. Jeg jubler selvsagt høyt hvis den stikker av med trofèet.


BRIDGE OF SPIES

Terningkast: 5. Stjerner 8/10.

6 Oscar-nominasjoner.

Nokså spennende og ganske velspilt biografisk spenningsdrama, som altså bygger på virkelige hendelser under den kalde krigen rundt 1960, med en stram og godt skrevet historie, og når man vet at regien er ved Steven Spielberg og at manus er skrevet av Coen-brødrene (sammen med Matt Charman) borger det for kvalitet.

Tom Hanks gjør en av sine beste roller i karrieren, og han har gjort mange strålende før. Hanks ble desverre ikke Oscar-nominert for rollen sin, men kanskje burde han det? Mark Rylance gjør en gjennomført og stilfull rolle som russisk spion, noe han har fått beløning for i form av en fortjent nominasjon til Oscar for beste mannlige birolle – og jammen er også gode gamle Alan Alda med i filmen i en sentral birolle, som for min del var noe av det artigste med Bridge of Spies.

Hanks er den amerikanske advokaten som påtar seg oppgaven å forsvare den russiske spionen, før han hyres inn av CIA for å få gjennomført en utveksling for å få hjem to amerikanske fanger. Lyd og foto er bra, og det er et godt produksjonsdesign eller bakteppe, lagt til slutten av 50-tallet og den kalde krigen. I tillegg til beste film og birolle er filmen også nominert til Oscar for beste originalmanus, produksjonsdesign, lydmiks og originalmusikk.

Jeg tipper at den ikke er blant favorittene til beste film-statuetten, til det er den kanskje litt for lite ekstraordinær? Og kanskje er den litt for mye “Oscar-bait”? Best vinnersjanser tror jeg den har i klassene beste mannlige birolle (Rylance) og for manus.

I min bok er det iallefall en ganske god film som fortjener publikum, og terningkast 5.

Bridge of Spies går fortsatt enkelte steder på norske kinoer (ihvertfall inntil ganske nylig).

Kan BRIDGE OF SPIES vinne? Jeg tror mye mere på nei enn på ja, men utelukker ikke vinnersjansene helt. Men 80/20 i favør nei. Den er imidlertid min nest-beste film blant de nominerte.


BROOKLYN

Terningkast 5. Stjerner: 7/10.

3 Oscar-nominasjoner. Beste film, beste kvinnelige hovedrolle (Saoirse Ronan) og beste adapterte manus.

Filmen var for meg veldig ukjent da jeg så lista over de nominerte filmene, og skuespillerne i den fikk det heller ikke til å ringe noen bjeller umiddelbart før jeg så filmen. Det betyr derimot ikke at jeg ikke liker Brooklyn, for det gjør jeg så absolutt. Noen Oscar-vinner er den muligens ikke i mine øyne, men jeg likte det jeg så. Terningkast 5 er kanskje litt snillt (7 av 10 stjerner skulle vel tilsvare terningkast 4 egentlig slik jeg regner det, men er fin nok til terningkast 5).

Brooklyn bæres av hovedrolleinnehaver Saoirse Ronan, som gjør en bortimot bunnsolid og sterk prestasjon som Eilis, en ung irsk kvinne som rundt 1950 imigrerer fra Irland til New York, der hun får seg jobb, utdannelse, og forelsker seg. Brooklyn er en film om familie, fremtidshåp, hjemlengsel, savn og  kjærlighet. Det er en noe sorgtung stil over filmen som holder den nede på et svært troverdig nivå hele tiden, men har også mange lyse stunder. I sum blir det en veldig fin filmopplevelse, med sin stillferdige stil.

Brooklyn er først og fremst en historie om kjærlighet, og følelsene Eilis slites mellom, med hennes irske røtter, venner, søster og mor hjemme i den lille hjembyen i Irland på den ene siden, og hennes nye liv i Amerika på den andre, alt i et svært kledelig nittenfemtitalskt univers (jeg vet, rart ord), befriende fritt for tekniske nymotens duppeditter. 

Nevnes må også Emory Cohen, som spiller Eilis sin store kjærlighet Tony. Begge de to (Saoirse Ronan og Cohen) fremstår nemlig som særdeles sympatiske rollekarakterer som man ønsker det beste for, mens det ellers i filmen ikke er så mange fremstående rollekarakterer egentlig, ingen som utpreger seg spesielt for å si det mer presist, og det føles som mye stemmer med det bildet man fra før av har av 50-årene og datidens samfunn. Men Brooklyn har en tematikk som også kunne vært lagt til nåtid.

Helt klart en film verdt å se, fra filmhjerte blir dommen at dette bikker over på en femmer på terningen, med andre ord ganske god.

Kan BROOKLYN VINNE? Av de 8 nominerte er den en av fire jeg syns var ganske bra, men jeg tror ikke den vinner nei. Til det er også denne filmen for lite promotert, for ukjent for publikum tror jeg, og kanskje litt for lettbeint fortellerstil? Heller ikke Brooklyn har de store internasjonale navnene på rollelista, har en noe ukjent regissør, og er altså ikke amerikansk den heller (Fra Irland/UK/Canada) hvis nå det teller noe? Jeg er faktisk helt sikker på at Brooklyn ikke vinner.


SPOTLIGHT

Terningkast 4. Stjerner 7/10.

6 Oscar-nominasjoner

Historien om ei avis sin granskning som førte til avsløringer om sexovergrep av barn utført av prester i den katolske kirka i Boston. Spotlight bygger på en sann historie. Filmen gir noen sterke inntrykk noen ganger, men er en film absolutt alle kan se, da den verken er skummel eller inneholder særlig upassende språk, og heller ikke inneholder noen form for voldelighet eller trusler.

Spillet i filmen er stort sett bra, særlig gjør de Oscar-nominerte i klassene beste biroller en solid gjennomføring. Mark Ruffalo og Rachel McAdams spiller med god innlevelse og engasjement, men også Michael Keaton og Liev Schreiber er bra. De to førstnevnte er altså Oscar-nominerte, og bør ha brukbare sjanser. Men jeg tror ikke McAdams vinner, og egentlig er vel Vikander i Den danske piken og Jennifer J. Leigh i Tarantinos The Hateful Eight hakket over.

Ruffalo er derimot best av de nominerte i sin kategori syns jeg. Så han kan ha gode sjanser, men det er jevnt.

Filmen er ganske dialogdreven og litt krevende å henge med i, det er en del navn å holde styr på også. Filmen er muligens litt stillestående tidvis, men jeg tipper Spotlight er blant favorittene til å vinne hele greia på grunn av tematikken den tar opp. Dessuten er det en passe bra film også.

I tillegg til beste film og de to birollene er Spotlight også nominert for beste regi, beste originalmanus og beste filmklipp/redigering.

Hos meg blir det et greit terningkast 4.

Spotlight kommer snart på kino i Norge (utrolig at det går så treigt før filmene får norsk premiere!).

Kan SPOTLIGHT vinne? Helt klart en potensiell vinnerfilm pga tematikken og bra rolletolkninger. Og, den er 1 av 4 jeg syns kan forsvare en Oscar som beste film. Jeg gråter ikke om Spotlight vinner.


THE MARTIAN

Terningkast: 3 (+). Stjerner: 6/10.

7 Oscar-nominasjoner.

The Martian er vel et slags science-fiction-eventyr med elementer av drama og lett komedie, og er en film jeg ikke syns hører hjemme blant de nominerte som beste film. Den er helt grei liksom, og går heldigvis ikke i fella å blande inn romvesener og annet tøys, men fokuserer på Matt Damons kamp for overlevelse i rommet etter å ha blitt forlatt ensom og alene på Mars ved et uhell. Greit produksjonsdesign er det vel og, men jeg registrerer at den ikke er nominert i kategorien for kinematografi. For meg er dette terningkast 3 pluss, en helt grei film som jeg så uten å kjede meg nevneverdig 😉

Matt Damon gjør en humoristisk og god innsats, men er hans innsats virkelig verdt en oscar-nominasjon for beste mannlige hovedrolle? Jeg syns ikke det. The Martian vant golden globe for beste film i klassen komedie/musical, men der var altså kategorien beste film delt i to priser – en til beste drama og en til beste komedie/musical. The Martian vinner ikke Oscar for beste film, ei heller får Matt Damon prisen for beste mannlige hovedrolle, men The Martian kan fort reise hjem med noen av de andre prisene den er nominert i; beste adapterte manus, beste produksjonsdesign (men hvor vanskelig er det å lage en haug av rød sand og noen romfartøy?), beste lydmiks, beste lydredigering og beste visuelle effekter.

Filmen som vel gikk på kino i fjor sommer/høst er nylig sluppet i Norge på dvd,blu-ray og VOD.

Kan THE MARTIAN vinne? Nei, det tviler jeg sterkt på. En Oscar som beste film vil være en stor overraskelse.


THE REVENANT

Terningkast: 2 (+). Stjerner: 4/10

12 Oscar-nominasjoner.

En skuffelse av en film for min del, men jeg frykter/tror likevel at denne filmen har store vinnersjanser i en rekke av kategoriene den er nominert i, inkludert beste film. The Revenant er trolig den av de 8 nominerte filmene med mest delte meninger blant publikum, for noen elsker denne filmen, mens andre hater den.

Jeg liker imidlertid ikke The Revenant altså, den er blodig og barbarisk, men med bra spill av Leonardo DiCaprio og Tom Hardy, som er nominerte som hhv beste mannlige hovedrolle og beste mannlige birolle.

Filmen fikk terningkast 2 av meg etter at jeg hadde sett den på kino. Jeg håper absolutt ikke at dette blir vinnerfilmen i den gjeveste kategorien, beste film, som den ikke fortjener nominasjon som, men flere av de 11 andre av totalt 12 nominasjoner er fortjente, og den drar garantert med seg noen priser.

De fleste håper tilsynelatende at Leonardo får Oscar omsider, og det gjør han trolig også, men for å være hundre prosent oppriktig syns jeg faktisk ikke denne rollen hans fortjener Oscar, selv om jeg aldri så mye liker Leonardo og unner han en Oscar. Han er dessuten langt fra best av de nominerte. Bedre enn Damon i The Martian er han, men jeg har og sett “The Danish Girl”, der Eddie Redmayne gjør en mye mere kompleks og vanskeligere rolletolkning enn den DiCaprio smågryntende gjennomfører i overlevelseskampen sin.

Men både han og filmen er (desverre) favoritter, og den drar nok med seg flere statuetter fra de 10 andre kategoriene den er nominert i; beste regi, mannlige birolle, kinematografi (god vinnersjanse her), filmklipp/redigering, produksjonsdesign, kostymedesign (god sjanse også her), makeup/hår, lydmiks, lydredigering og visuelle effekter.

Jeg syns kanskje Mad Max er en bedre laget  film men i Oscar-konkurransen håper jeg heller på The Revenant som vinner før Mad Max, som bare er en action-orgie.

The Revenant går på norske kinoer nå.

Kan THE REVENANT vinne? Ja, dette er en av de tre største favorittene til prisen tror jeg, og muligens kanskje den største favoritten. Jeg tror desverre dette blir årets Oscar-vinner for beste film.


MAD MAX: FURY ROAD

Terningkast: 3 (-). Stjerner: 4/10

10 Oscar-nominasjoner.

Hva skal jeg si om Mad Max-filmen? Det er en post-apokalyptisk dundrende orgie i action og noe som aldri i verden burde vært med som en av de nominerte som beste film. Greit nok er det vistnok ikke CGI-bruk i actionscenene (ikke dataanimerte scener), sånn at filmen er godt laget, det skal den selvsagt ha, og den fortjener nominasjonene sine for kinematografi, produksjonsdesign, kostymer, visuelle effekter, filmklipp/redigering, makeup/hår og kanskje også for regi? Men som beste film? Overhodet ikke. I tillegg er den og nominert  for lydmiks og lydredigering.

Dette er ikke en type film jeg liker, noe som selvsagt farger oppfattelsen min av filmen, som jeg gir terningkast 3 fordi den er godt laget med disse fantasifulle motoriserte doningene som dundrer gjennom den grusomme ørkensanda.

Mad Max: Fury Road gikk på kino i fjor her til lands, og er vel nå ute på kjøpefilm.

Kan MAD MAX: FURY ROAD vinne? Tja, jeg utelukker det ikke, basert på at den har en haug av andre viktige nominasjoner også med tanke på filmopplevelsen, men basert på handling og skuespill hører den absolutt ikke hjemme her. Så nei, beste film vinner den neppe, men den tar garantert med seg noen priser, f eks for makeup/hår, kostymer og kanskje redigering/klipp.


THE BIG SHORT

Terningkst: 2. Stjerner: 3/10.

5 Oscar-nominasjoner. 

Nominert som beste film, beste mannlige birolle (Chr. Bale), beste regi, beste adapterte manus og beste redigering/klipp.

Jeg så nettopp The Big Short på kino, og gikk intetsigende ut fra visningen. Filmen er sikkert bra den, hvis man forstår det som skjer i den, for her florerer det av uttrykk og fraser fra bank, sparing, investeringer og økonomi, noe jeg forstår omtrent diddelisquatt av, og i tillegg servert i en merkelig miks av ironi, humor og en dose alvor.

The Big Short forteller utvilsomt en viktig historie om bankers påvirkning på vanlige menneskers økonomi, men filmen har alt for stor avstand til det vanlige publikum, selv om diverse “forståsegpåere” har gitt en innføring i filmens begreper.

OK, jeg overdriver jo litt, jeg fatter jo litt av tegninga, men disse begrepene og de såkalte forklaringene for dummies som serveres underveis er rotete og ekstremt vanskelige. Jeg føler nok at man bør ha ganske mye mere enn bare grunnleggende kunnskap om storøkonomi og disse tingene som tas opp i filmen, for at man skal ha et bra utbytte av den.

Dessuten, og det irriterer mye mere, så er filmen usammenhengende, har en stil som innimellom minner om dokumentarisk,  et klipp som er direkte ekkelt, og med en veldig irriterende og ofte ironisk fortellerstemme, som henvender seg direkte i kamera, som “bryter ut” av rollen og snakker til kamera. Slikt liker jeg ikke, selv om det er gjort i diverse suksesser, som f eks i House of Cards, for å nevne et eksempel. Christian Bale er på uforståelig vis nominert til Oscar for beste birolle. Jeg liker Bale veldig godt ellers, men her er han flat, i en film som stort sett kjedet meg fra start til mål. Hadde jeg forstått begrepene ville nok filmen havnet litt høyere på terningen. Ironisk nok syns jeg at filmens største pluss er Steve Carell, som jeg ellers ikke er noe fan av. I The Big Short er han faktisk veldig god.

The Big Short er ikke den dårligste av de nominerte filmene, med tanke på historien som fortelles, og den fortjener sikkert bedre enn min dom. Men for MEG er den de nominertes minst interessante film, derfor blir dommen såpass ublid.

Kan THE BIG SHORT vinne? Vanskelig å si. Jeg tviler, men det skulle jaggu ikke forundre meg heller. Men pga at den er litt vanskelig å henge med på så håper jeg inderlig at den ikke utropes som vinner. Men det er en stor produksjon, og er nevnt som en vinnerkandidat av enkelte.


MIN PLASSERING / TITTEL Terning Stjerner
1. ROOM 6 10/10
2. BRIDGE OF SPIES 5 8/10
3. BROOKLYN 5 7/10
4. SPOTLIGHT 4 7/10
5. THE MARTIAN 3 6/10
6. MAD MAX: FURY ROAD 3 4/10
7. THE REVENANT 2 4/10
8. THE BIG SHORT 2 3/10

Som du ser håper jeg årets Oscarvinner for beste film blir ROOM. Skulle ikke den ta prisen håper jeg på Bridge of Spies, Brooklyn eller Spotlight. De fire vil være verdige vinnere. The Martian vil være tøv å utrope som beste film, da ler jeg  bare, mens Mad Max, The Big Short og The Revenant vil irritere meg stort som vinner av beste film.

Hvem tror jeg vinner statuetten for beste film? Jeg tror ingen av de filmene jeg likte best er blant de som har størst sjanse, bortsett fra Spotlight som er en av forhåndsfavorittene. De jeg og utelukker er Mad Max og The Martian, de velges ikke ut som beste film her. The Big Short er heller ikke enestående nok til å vinne, den er for komplisert, og Brooklyn er for ukjent. Bridge of Spies faller bort også, den er ikke en eksepsjonell film i den forstand at det er en unik historie. Og min store favoritt Room, er antagelig alt for liten i øynene til akademigubbene og de folka der.

Er så The Revenant, Room og Spotlight mer unike? Ja. Jeg misliker The Revenant, men kinematografisk står den sterkt, med godt foto, og handlingsmessig kan det vel hende at akademiet lar seg imponere av svovelhistorien. Room er en nokså unik historie som på en måte kan sees på som den ultimate oppvekstfilm, coming of age og det å oppdage verden. Den bør være en klar kandidat, men man vet aldri helt hva akademiets utvalgte mener. Kanskje finner de den for lett og for mye feelgood eller følelsesstyrt? Og den er jo ikke amerikansk heller… Og Spotlight tar opp et viktig tema, om enn kontroversielt, som rystet et helt miljø ved grunnvollene. Akkurat det kommer riktignok ikke frem i filmen, og det er kanskje det som trekker ned. Men den kan vinne prisen. Når alt kommer til alt og en vinner skal kåres er jeg stygt redd det ender med at The Revenant vinner. Jeg tror det ihvertfall. Vinner ikke den blir det trolig Spotlight. For meg er uansett den klart beste filmen fra 2015 Room, og det er uansett en hedersbetegnelse å være nominert.


BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE, MIN RANGERING UT FRA PRESTASJONENE

Før jeg hadde sett filmene håpet jeg sterkt på at Leonardo DiCaprio endelig må vinne, men etter å ha sett filmene har jeg endret mening, hvis skuespill skal være måleskalaen. DiCaprios rolle er for det første ikke så enormt god, den blir etterhvert trøttende og repeterende med kravling og grynting, og Eddie Redmayne er faktisk mye bedre. Imidlertid liker jeg jo Leo, så   vinner han syns jeg vel likevel det er hyggelig. Men Redmayne vant ifjor, får han virkelig pris to år på rad? Dessuten spiller han en danske, men snakker engelsk (lik alle andre i filmen som liksom har danske rollekarakterer), slikt irriterer meg, men ikke nok til at Redmayne ikke bør vinne, for det bør han.

Den som overrasket meg mest her var Bryan Cranston, som er en skuespiller jeg ikke har sett særlig mye av før (jeg husker han dog fra komiserien “Malcolm i midten”, ellers har jeg sett lite av det han har spilt i, som for det meste er serier). I Trumbo, der han spiller manusforfatteren Dalton Trumbo, gjør han ihvertfall en meget solid innsats utover i filmen, og nominasjonen er velfortjent. Jeg syns han og filmen var litt “falsk”(parodiaktig på en måte?) tidlig i filmen, men både filmen og Cranston kom sterkt fra det. Filmen som forteller den sanne historien om hvordan en rekke personer i filmindustrien fra rundt 1947 og i en årrekke ble svartelistet fra å jobbe med film på grunn av deres politiske ståsted, er en interessant historie som jeg som filminteressert fant både lærerikt og severdig. Cranston ligner faktisk også på mannen han spiller, Dalton Trumbo. Men kan han vinne prisen? Jeg tviler, liker akademiet kritiske røster? Men ufortjent vil det ikke være.

Michael Fassbender gjør en gjennomført solid jobb som, og i, Steve Jobs, og er også bedre enn DiCaprio. Fassbender vinner neppe prisen, men heller ikke han vil være ufortjent vinner dersom han får Oscaren. Matt Damon var morsom og bra i The Martian, men at han er Oscar-nominert for rollen er ganske uforståelig.

Jeg føler meg vel her nokså sikker på at den som vinner Oscar for beste mannlige hovedrolle heter Leonardo DiCaprio, da jeg tror den dramatiske fremføringen hans imponerte akademiets medlemmer mest, samt at filmen er hauset opp og media har matet verden med historier om krevende innspilling osv.  Men Redmayne utelukkes ikke, og Cranston kan også ha en vinnersjanse, hvis man ikke helst ville vært denne filmen foruten, siden den tar for seg et mørkt kapittel av historien. Fassbender tviler jeg på vinner, rollen ble kanskje litt for lett? Det eneste jeg imidlertid er helt sikker på er at Damon ikke får prisen.

1. Eddie Redmayne, The Danish Girl

2. Bryan Cranston, Trumbo

3. Michael Fassbender, Steve Jobs

4. Leonardo DiCaprio, The Revenant

5. Matt Damon, The Martian


BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE, MIN RANGERING UT FRA PRESTASJONENE

Brie Larson soleklar favoritt hos meg, og jeg tror også at hun vinner. Innsatsen hennes er suveren og fantastisk.

Charlotte Rampling var også strålende, i ekteskapsdramaet 45 Years som er en film som ikke var på langt nær så god som jeg hadde trodd, dog var Rampling filmens store styrke, men Larson er i en helt egen klasse. Ettersom jeg liker Rampling godt vil jeg likevel ikke bli gretten om hun skulle vinne, selv om rollen hennes er mye mindre krevende enn Larsons. Saoirse Ronan er også imponerende, sjarmerende og sympatisk som få i sin rolle i Brooklyn, men et hakk under Rampling. Likevel er Ronan den av de nominerte som i sin rolle fremstod mest sympatisk, og får derfor tredjeplassen på listen min.

Cate Blanchett var OK i Carol, men at hun fortjente en Oscar-nominasjon vil jeg ikke si.

1. Brie Larson, Room

2. Charlotte Rampling, 45 Years

3. Saoirse Ronan, Brooklyn

4. Cate Blanchett, Carol

5. *

* Jeg har ennå ikke sett filmen Joy (med Jennifer Lawrence). Muligens får jeg sett den i løpet av uka.


BESTE MANNLIGE BIROLLE, MIN RANGERING UT FRA PRESTASJONENE

Jevnt mellom de tre øverste på min liste, men Mark Ruffalo viser mest innlevelse og karakter. Mark Rylance litt for laidback, men “would it help” om han hadde gjort noe annet? 😉 Meget god innsats. Tom Hardy farlig god han og, men veldig endimensjonal som hard møkkamann. Ett fett egentlig for min del hvem av de tre som vinner.

Må faktisk også rose Sylvester Stallone, alias Snøfte Smith mener noen, for Stallone er faktisk bra i Creed. Skal jeg tippe hvem som vinner, så tror jeg mest på Stallone som vinner, helt ufortjent vil det heller ikke være, tro det eller ei, selv om jeg personlig ikke hadde kommet til å nominert han. Jeg håper absolutt på en av de tre over han på min liste. Dette er veldig åpent, alle her bortsett fra Bale tror jeg har en vinnersjanse, men vinner ikke SS tror jeg mest på Ruffalo.

Selve filmen, Creed, er ellers midt på treet minus. Helt på bunn er mannen jeg liker best av alle disse fem; Christian Bale. Innsatsen hans i The Big Short gav meg ingenting av verdi fordi filmen ikke var noe for meg.

1. Mark Ruffalo, Spotlight

2. Mark Rylance, Bridge of Spies

3. Tom Hardy, The Revenant

4. Sylvester Stallone, Creed

5. Christian Bale, The Big Short

Her må det også nevnes at Rooms Jacob Tremblay burde vært nominert (eller for beste hovedrolle).


BESTE KVINNELIGE BIROLLE, MIN RANGERING UT FRA PRESTASJONENE

Her sliter jeg, for de tre på topp er jevngode syns jeg, og leverer alle glimrende. Alicia Vikander kanskje hakket vassest, med en vanskeligere rolle enn de andre. Samtidig gjør Jennifer Jason Leigh en rå prestasjon som lovløs, men rollen blir kanskje litt for lite ekte. Ekte spill leverer derimot Rachel McAdams, men hun er ikke nødt til å virkelig ta i bruk følelsesregister eller kraftanstrengelser, men som sagt er alle de tre verdige vinnere.

Kate Winslet spiller på det trygge og er solid hun også, men hun ligger langt under topptrioen min. Et stykke bak topp 3 ligger også Rooney Mara, som gjør en fin rollefigur i Carol, men verken Mara eller Winslet gjør roller som fikk meg til å tenke at “jøss, den fortjener hun jammen meg å Oscar-nomineres for”.

Jeg håper Vikander tar prisen, eller Leigh, og jeg tror en av de to vinner.

1. Alicia Vikander, The Danish Girl

2. Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight

3. Rachel McAdams, Spotlight

4. Rooney Mara, Carol

5. Kate Winslet, Steve Jobs

 

Hva syns du om de nominerte? Hvem tror du vinner? Har du synspunkter om mine vurderinger og tips? Si gjerne meningen din om dette eller andre Oscar-relaterte greier i kommentarfeltet 🙂

#film #filmhjerte #Oscar #oscar2016

2 kommentarer
    1. Jeg tror på The Revenant eller Spotlight. Di Caprio kommer til å få en pris som kompensasjon for alle de han ikke har fått tidligere -på samme måte som kompensasjonsdømming i fotball. Larson bør være i særklasse blant damene. “Birolleprisene” er ganske åpne, men mulig at Vikander er favoritt, men rollen hennes var jo ingen birolle. Lawrence var OK i Joy, men ikke fantastisk. Blant gubbene tror jeg mest på Ruffalo eller Stallone. Jeg trodde først Stallone var kandidat til WTF-prisen, men han var jo ikke helt rævva i Creed -kanskje han kan få en nostalgipris?
      Jeg syns The Big Short var verd 7/10. The Big Short handler om shorthandel (derav navnet) i alle varianter. Shorthandel betyr rett og slett at man selger verdipapirer man ikke eier, dvs. du låner dem (hos en megler) og selger dem med det samme, og så kjøper du dem tilbake når kursen går ned, og leverer dem tilbake til eieren -og så beholder du mellomlegget. Hvis kursene går opp så har du et problem, for eieren kan når som helst kreve å få verdipapirene sine tilbake. Hvis man lykkes med shorthandel, så er det ofte mer å tjene på det enn vanlig handel med aksjer der man håper at kursene stiger. Men finansproduktene ble etter hvert mer og mer kompliserte enn bare ren shorting, og det var her også jeg datt av lasset.
      Hvem og hva er så kandidater til WTF-prisen? I den grad det er noen i år.

    2. Her er noen filmer som godt kunne vært belønnet med i en nominasjon i en eller flere kategorier, på bekostning av noen av de som ble nominert (nevner bare skuespillere i parentes): Sicario (Emily Blunt, Benicio Del Toro), Ex Machina (Oscar Isaac, Alicia Vikander), Clouds over Sils Maria (Juliette Binoche, Kristen Stewart), Beasts of No Nation (Idris Elba), Suffragette (Cary Mulligan), 99 Homes (Michael Shannon), The Diary of a Teenage Girl (Bel Powley).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg