TIFF 2016: ROOM – en kraftfull perle

Det er store ord, men kraftfulle ROOM, den Oscar-nominerte filmen fra regissør Lenny Abrahamson, er meget mulig den beste filmen jeg noensinne har sett.

Ihvertfall er den en av de beste. Visse reservasjoner får jeg vel ta…


FILMANMELDELSE

FILM: ROOM

Land/År: Irland/Canada, 2015. Engelsk tale.

Regi: Lenny Abrahamson

Spilletid: 1 time og 58 minutter

Sjanger: Drama

Medvirkende: Brie Larson, Jacob Tremblay, Joan Allen, William H. Macy, med flere.

Sett på kino 23. januar på Tromsø Internasjonale filmfestival (Kulturhuset), med 700 i salen.


ROOM er Oscar-nominert i kategoriene beste film, beste regi, beste kvinnelige hovedrolle og beste adapterte manus. Og for å si det sånn, om filmen går ut fra Oscar-gallaen siste dag i februar uten å enten ha blitt kåret til beste film eller beste kvinnelige hovedrolle kan man like gjerne legge ned hele Academy Awards, for så god er både filmen, og ikke minst hovedrolleinnehaver Brie Larson. Det er eksepsjonelt.

ROOM er ingen skummel film, selv om romanen filmen er bygget på henter inspirasjon fra kidnappingen av østerrikske Elisabeth Fritzl, og forteller den etterhvert dramatiske og spennende historien om 5 år gamle Jack som har sittet innesperret i et lite rom hele livet sitt, sammen med moren.

For Jack er hele verden dette rommet, han kjenner ikke verden utenfor. For Jack er den virkelige verden uekte, kun noe som er på TV, og han tror ikke at det finnes andre mennesker enn seg selv, mora og “Old Nick” som er den som forsyner de med mat og andre livsnødvendigheter. Moren har nemlig gjennom sin vidunderlige kjærlige omsorg for sønnen skapt et helt univers innenfor de fire veggene, som hun har kalt “Room”.

Jack er likevel ingen ulykkelig guttunge, tvert om er han en omsorgsfull og livsglad femåring, for gjennom oppveksten har nemlig mammaen lært han alt han vet, og hun har holdt motet oppe hos han, hver dag. Man må egentlig se dette selv for å fullt ut forstå det.

Og selv om situasjonen deres er skremmende, det mest skremmende er kanskje utenfor “room”. I den virkelige verden.

En dag må moren nemlig fortelle Jack om verden utenfor, selv om det fører med seg mange farer.

Når en film i store deler av filmen sentreres rundt kun to personer er det ekstremt viktig at disse to klarer å bære filmen, at samspill, troverdighet  og dialog fungerer. I ROOM fungerer dette perfekt. For hovedrolleinnehaverne Brie Larson og smått utrolig 9 år gamle Jacob Tremblay, som spiller 5 år gamle Jack, leverer skuespill som det formelig oser mesterlighet av.

Jeg kan uten betenkningstid slå fast at jeg aldri tidligere har sett mer overbevisende spill av en barneskuespiller. Aldri. Og jeg har sett noen imponerende også av det. Tremblay er en åpenbaring. Ja, jeg mangler egentlig superlativer her.

Og Brie Larson da. WOW! Rolleinnsatsen hennes  som Jacks mamma er enestående. Det er en nærhet og relasjon mellom de to i filmen man kun kan se mellom en mor og hennes lille sønn. Ikke som på TV, men i den virkelige verden. Ihvertfall føles det slik, noe som betyr at regissør Abrahamson har lykkes til fulle med castingen av de to bærebjelkene i ROOM.

Dessuten er begge to alldeles vidunderlig skjønne!

I tillegg til de to hovedrollene har ROOM noen viktige biroller, og også der er innsatsen førsteklasses. Vi ser Joan Allen i en herlig rolle som bestemor, samt også herlig levert av Tom McCamus (bestemors nye samboer), mens William H. Macy har en mer tilbaketrukket rolle som bestefar, men også han er god, og har en veldig viktig rolle med tanke på reaksjonen hans.

Rørende. ROOM er emosjonell og sensitiv. Det er umulig å ikke bli berørt av flere av scenene som utspilles når Jack ser verden for første gang, og når han er fri. Det skal også sies at det selvsagt er en klaustrofobisk følelse over første del.

ROOM er også spennende, den er livsbejaende og oppløftende. Selv om en kriminell handling ligger i bunn for filmen, så er dette først og fremst en historie om kjærlighet, utholdenhet, frihet og det å formes som person (noe Brie Larson skal ha sagt om filmen).

Kanskje er dette en spoiler, men tilgi meg  for det isåfall, men når Jack for første gang ser, la oss kalle det verden – er det stor filmkunst. Det iser nedover ryggen samtidig som hjertet fylles av varme. Slik det gjør i en rekke av scenene i filmen.

At det også er morsomme sekvenser med ren pur reflektert barnepoesi er definitivt med på å løfte ROOM mot stjernene.

ROOM er den ultimate skildringen av å oppdage verden. Av oppvekst. Visst er 2014-filmen BOYHOOD en ultimat oppvekstfilm, en coming-of-age-skildring som jeg elsker, men ROOM er det også, på en helt annen måte.

Jeg finner nær sagt ingenting å trekke hos ROOM. Det eneste må kanskje være selve fluktplanen, men det minuset er så lite at det er uvesentlig, forøvrig tror jeg publikum vil finne det langt mere nydelig og dramatisk enn hvis regissøren istedet hadde valgt en typisk flukt. Se så skjønner du hva jeg mener.

Dialogen og talen i filmen sitter også som støpt. På filmfestivalen ble filmen vist utekstet med engelsk tale, noe som gikk knirkefritt, med tanke på å kunne tyde ordene som ble sagt. Det kan noen ganger i filmer være en utfordring når barn snakker, eller når man ikke ser personen som snakker, men unge Tremblays diksjon er plettfri. Jeg får ikke fullrost Tremblay nok, men i tillegg til strålende spill må også mimikk og væremåte nevnes som glimrende, noe som selvfølgelig også gjelder Brie Larson.

Når det er snakk om Oscar forresten, så burde SELVFØLGELIG Jacob Tremblay vært nominert. At han bare er 9 år, og faktisk bare var 8 da innspillingen startet, er ingen unnskyldning for å ikke Oscar-nominere han (med mindre det eksisterer en teit aldersgrense?).

ROOM fikk sin norske premiere på filmfestivalen i Tromsø (tror jeg), og har ordinær kinopremiere i Norge i begynnelsen av mars.

ROOM må du få med deg. Soleklart terningkast 6.

#filmhjerte #film #filmtips #filmsnakk #filmtips #ROOM #tiff16 #kino

8 kommentarer
    1. Denne filmen gleder jeg meg utrolig mye til å se 🙂 Og forventningene er skyhøye! Men det er skikkelig skuffende at den ikke kommer på norske kinoer før 4. mars, det er jo etter Oscar-utdelingen, der den mest sannsynlig kommer til å vinne et par priser. Skulle ønske jeg fremdeles bodde i Tromsø, så kunne jeg sett den under TIFF 🙂

    2. Stina: Enig i at det er veldig merkelig og synd at filmen ikke kommer på kino i Norge før i mars. Og sånn er det generelt med flere filmer, jeg syns det går for lang tid mange ganger før filmene kommer til Norge.
      Men du har ihvertfall en perle i vente om det er noen trøst 😉

    3. Bra anmeldelse der! Jeg mener å ha lest en plass at BL ble foretrukket til rollen fordi hun er en person som kan være tillitsskapende i forhold til den barneskuespilleren, noe som er en viktig egenskap i en film som dette. Når det gjelder Oscarpriser, så er det nok avhengig av hva akademimedlemmene gidder å se av filmer. BL er vel favoritt til alle prisene i inneværende award season, men hun fikk ikke årets Gotham award -den gikk til Bel Powley (“The Diary of a Teenage Girl”). Jacob Tremblay er i det minste nominert til årets Screen Actors Guild Awards. Jeg vet ikke om det eksisterer noen aldersgrense, for Quvenzhané Wallis ble jo nominert for “Beast of the Southern Wild” i 2012 -og hun er jo født i 2003.

    4. KK: 🙂
      Som sagt. Hun MÅ få Oscar. Nå har jeg kun sett Room og 45 Years av de to nominerte for kvinnelige hovedrolle. Charlotte Rampling var veldig god i 45 Years, og fortjener helt klart nominasjonen, men rollen hennes var dog en (mye) enklere rolle å fylle enn den BL har i Room. så får jeg se om jeg kommer meg gjennom Brooklyn (Saoirse Ronan), Joy (J. Lawrence) og Carol (C. Blanchett).

    5. Hei!
      Jeg ville bare legge igjen en liten kommentar til deg her å takk for mye fint lesestoff her inne. Jeg er selv blogger og blogger om alt mellom himmel og jord
      ☺ Ta en tur innom en gang da ☺

    6. Kristian: Hei 🙂 Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg har faktisk vært innom bloggen din før, og kommer nok innom der flere ganger, nå har jeg også bokmerket den, alltid morsomt å sjekke litt hva andre mener om film og sånn 😉

    7. Skont Productions: Tidlig? Nei det syns jeg ikke, den er skrevet etter at filmen hadde sin offisielle Norgespremiere på TIFF, og jeg drar den nok frem igjen nå i helga når Room har ordinær kinopremiere i Norge 😉

      Tok en titt på deres anmeldelse av den nå nettopp. Bra omtale uten å røpe noe om filmen. Som dere ser er jeg enig i mye av det dere sier i videoen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg