Guldbaggen 2016: Årets beste svenske film kåret

Mandag ble Guldbaggen, Sveriges høyeste filmpris, for filmåret 2015 delt ut.

Som tilhenger av svensk film er det selvsagt interessant å se hvilke filmer våre naboer over grensa satte mest pris på fra det foregående året.

Det er gledelig å registrere at et par av filmene jeg allerede har sett og selv satt pris på ble rikelig belønnet med guldbagger. Prisen som nok henger høyest er årets beste film, som ble delt ut til langfilm-regidebutant Magnus von Horn sin film Etterskjelv (Efterskalv).

I tillegg ble det flere priser til et par av filmene jeg ennå ikke har sett  og har store forventninger til, blant annet en av filmene jeg skal få med meg senere i uka på TIFF, samt pris til min svenske favorittskådis 😉

Her er de viktigste vinnerne av Guldbaggen 2016 (filmer fra 2015)

BESTE FILM: ETTERSKJELV (Efterskalv).

* Jeg så Etterskjelv på kino i desember, og ble særlig imponert av hovedrolleinnehaver Ulrik Munther. Filmen gav jeg et finfint terningkast 4. De to andre nominerte har jeg ikke sett ennå, men både “En mann ved navn Ove” (En man som heter Ove) og “Min lilla syster” er filmer jeg har planer om å se, ihvertfall den førstnevnte av de to.


Etterskjelv fikk Guldbaggen som den beste svenske filmen fra 2015.

Forøvrig var  det Ruben Östlunds “TURIST” som vant prisen på fjorårets utdeling for beste film fra 2014. Også det en meget god film.

BESTE REGI: Magnus von Horn, for filmen Etterskjelv.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE: Malin Levanon, for rollen i Tjyvheder.

* Senere i uka skal jeg se Tjuvheder på TIFF, og ser frem til den, særlig etter at filmen fikk flere Guldbaggar. Filmen fikk totalt 4  priser, og ble den filmen med flest Guldbagger. Tjuvheder skildrer hverdagen for en gjeng alkoholikere, dopbrukere og hjemløse i en av  Stockholms mindre glamorøse forsteder.

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE: Rolf Lassgård, for rollen i En mann ved navn Ove.

* Lassgård er min svenske favorittskuespiller, men kanskje burde Ulrik Munther vunnet denne. Lassgård spilte hovedrollen i en komedie/dramakomedie, mens Munther hadde en dypere rolle, ut fra de klippene jeg har sett av Ove-filmen.


Rolv Lassgård med Guldbaggen sin…

BESTE KVINNELIGE BIROLLE: Eva Melander, for rollen i Flocken.

BESTE MANNLIGE BIROLLE: Mats  Blomgren, for rollen i Etterskjelv.

BESTE MANUS: Peter Grönlund, for Tjuvheder.

FOLKETS PRIS (BIOPUBLIKENS PRIS): En mann ved navn Ove.

ÅRETS NYKOMLING: Bianca Kronlöf, for rollen i Svenskjævel.

HEDERSGULDBAGGE: Birgitta Andersson (82), skuespiller.

* Svenskjævel så jeg på kino. En grei film, med en bra prestasjon  av den for meg  til da ukjente Kronlöf.

Alle nominerte og vinnere av Guldbaggen 2016 kan du se her.

Til slutt noen ord om selve “Guldbaggen”-trofèet. kan noen fortelle meg hva det skal forestille? Prisen er Svensk films mest prestisjetunge pris, som Amandaprisen er norsk films øverste pris, men statuetten svenskene deler ut ser jaggu ut som noe katta har dratt i hus… 😉

Filmhjerte sier ihvertfall stort grattis til er alla 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg