Filmhjerte: 1961

Her er noen små filmtips fra det herrens år nittenhundredeogsekstien.

Tid for nye filmretrominner her på filmhjerte!

Omlag 55 år har gått siden disse filmene gledet publikum for første gang. Har de tålt tidens tann?

I min filmbloggserie “Årets filmhjerte” der jeg gjennom 2015 omtalte filmer år for år fra 1977 til nåtid, har jeg nå gått inn i en ny fase; “Filmhjerte: Del 2” med årene fra 1960 til 1976.

Turen har kommet til 1961 – som er det året fra denne perioden som er vanskeligst for min del å velge noen filmer fra, siden jeg har sett veldig, veldig lite av det som ble presentert det året.

 


ÅRETS FILMHJERTE 1961

BREAKFAST AT TIFFANY`S


Norsk tittel: Frokost hos Tiffany`s



  • Breakfast at Tiffany`s, som er en romantisk dramakomedie, har jeg derinot sett, og selv om jeg husker lite av den minnes jeg at det er en ganske fin film, med en forførerisk filmposter 🙂 Filmposterene før i tida var jo forøvrig reine kunstverkene. Ellers er  filmen en av de store gjennom tidene, da den garantert er en tittel de fleste som er passe filminteresserte har hørt om. Den regnes selvsagt som en av tidenes klassikere.
  • I hovedrollen ser vi en av filmhistoriens ikoniske divaer, vakre Audrey Hepburn. Hun ble Oscar-nominert for beste kvinnelige hovedrolle for denne filmen, men vant ikke. Det gjorde hun derimot noen år tidligere for filmen Roman Holiday (1953).
  • Filmen fikk 5 Oscar-nominasjoner og vant 2 priser, for beste originale sang (“Moon River”) og beste score (filmmusikk) for en drama/komedie.
  • Filmen er i farger.

En annen brukbar film fra 1961 som jeg husker å ha sett er Kanonene på Navarone som er en godt kjent krigsfilm. Krigsfilmer har egentlig aldri tiltalt meg noe særlig, men det finnes hederlige unntak. “The Guns of Navarone” er i så måte brukbar. Ikke at jeg husker veldig mye av den heller, men den er ok erindrer jeg. Den ble forøvrig Oscar-nominert for beste film. Det ble også Dommen i Nürnberg, som også er en film jeg har sett en gang. OK den og, men stort mer enn det husker jeg ikke av den (eller jo, den er i svart/hvitt)…


En av  de aller mest anerkjente filmene fra 1961 er musicalen West Side Story. Filmen ble vinner av Oscar som beste film, som var den gjeveste av utrolige 10 Oscar-priser som filmen ble tildelt! Det ble blant annet prestisjetunge priser som beste regi, beste mannlige og kvinnelige biroller, og beste kinemateografi i farger. Kanskje ikke helt film etter min smak, da musicaler som regel er best på teater. “West Side Story” regnes uansett som en av tidenes beste filmmusicaler, og er inspirert av Shakespears “Romeo og Julie”, og handler om en ung mann og kvinne fra rivaliserende gjenger i NY som forelsker seg.

Disney-tegne-/animasjonsfilmen 101 Dalmatinere (One Hundred and One Dalmatians) er naturligvis også blant de som vel huskes best, og var også den store publikumsfavoritten i 1961, tett etterfulgt av “West Side Story” (ifølge wikipedia ihvertfall). Jeg har nok sett begge disse to også en gang i tiden, og særlig Disney er ihvertfall tidløs familiehygge som ikke går av moten.

Et norsk filmminne må også med.

Filmen som ganske sikkert var årets store norske i 1961 var komedien Bussen, med legendariske Leif Juster i hovedrollen. Juster var som kjent en av landets mest folkekjære skuespillere på den tida, og mange anser faktisk denne filmen som en av hans aller beste. “Bussen” kom forøvrig 4 år etter filmen de fleste forbinder med Juster, “Fjolls til fjells”. I “Bussen” ser vi også kjente navn som Lalla Carlsen, Lasse Kolstad, Arve Opsahl og Ulf Wengård.

Hele “Bussen” ligger ikke ute på YouTube i sin helhet, men oppdelt i 8 deler. Det betyr dermed likevel at du kan se hele filmen gratis i videoen under. Starter du denne spillelista på YouTube så spilles delene av etter hverandre, men det kan bli en pause på 2-3 sekunder mellom delene. For de som liker gamle norske filmminner; God tur med Bussen! “Ja, så kjører vi da!”

(I videoruta over må du selv klikke videre for del 2, 3 osv, men på YouTube kan hele greia avspilles uavbrutt).

Har du filmtips fra 1961? Klikk på Kommentarer-linken like under dette innlegget, og del tipsene dine! Andre kommentarer om dagens innlegg mottas selvsagt også gjerne.

#filmhjerte #filmer #filmsnakk #1961

5 kommentarer

Siste innlegg