Filmanmeldelse: Klovn Forever, mer galskap fra Danmark!

Endelig er den på norske kinoer: Klovn Forever. Filmen jeg har ventet spent på helt siden nyheten ble sluppet om at toer`n fra Frank og Casper var på vei.

Kinoaktuell: KLOVN FOREVER

Aldersgrense: 12 år (i Norge)

Komedie, Danmark……………..

Lengde: 1 t. 39 min………………

Jeg må innledningsvis si at jeg er en stor fan av Klovn, både den allerede legendariske TV-serien på 60 episoder, og ikke minst filmen Klovn – The Movie fra 2010. Frank Hvam og Casper Christensen er de to danskene bak suksessen, i dette prosjektet der de spiller fiktive utgaver av seg selv.

Jeg gikk med store forventninger inn i kinosalen denne kvelden, på filmens norske offisielle premieredag, jeg hadde lest lite anmeldelser av filmen på forhånd, ingen trailere var sett, fordi jeg ville gå inn “fresh” i filmen, uten for mye input og forhåndsinfo. Og jeg ble ikke skuffet.

Likevel må jeg si at filmen er et stykke unna å være like morsom som den første filmen, den grisekomiske Klovn The Movie, som er en film som fortsatt fremkaller gaplatter gang på gang, og ikke like hysterisk som TV-serien, men her er fortsatt mye av det som har gjort Klovn til en kult-greie som mange elsker. Det er pinlige hendelser, pinlig taushet, flaue øyeblikk, og rumpehullhumor, for å si det banalt, samt mye mer, i Klovn Forever får vi også se herrene Hvam og Christensen i vigør fra begge sider…. Filmens mest hysteriske crazy øyeblikk involverer Franks bakdel og noe som strengt tatt aldri skulle vært der, uten at jeg vil avsløre noe mere enn det. Situasjonen er ihvertfall spinnvill!

I korte trekk går handlingen ut på at Frank og Casper har en bokutgivelse på trappene. De skal gi ut en bok om vennskap. Casper er fortsatt en villstyring, mens Frank har fått unger med Mia (Mia Lyhne), og vennskapet mellom de to er ikke hva det en gang var, siden Frank ikke har tid til alle Caspers påfunn lengre. Når Casper så helt uventet flytter til Los Angeles, kommer selvsagt Frank diltende etter for å overtale Casper til å komme hjem til København igjen. I LA går selvsagt alt til helvete når Casper arrangerer en diger fest i den nye villaen sin, og i løpet av natten er det noen som knulles utendørs…. Vennskapet mellom de to settes stadig på prøve i filmen, slik vi er kjent med fra før, Franks forhold til Mia likeså, og de pinlige og i større eller mindre grad komiske øyeblikkene er aldri langt unna.

Jeg liker ikke å si noe negativt om Klovn, for jeg digger dette galskapet de to steller i stand, men filmen har litt dødtid der det ikke skjer allverdens, og jeg syns Iben Hjejle sin rolle i filmen er blitt alt for liten, men hun er fortsatt like bitchy som før, og det er artig. En artig bitteliten gjesterolle av Nicolaj Coster-Waldau må også nevnes, han burde vært brukt mer. Den sexfikserte pubertale underbukse-humoren som dominerer filmen gjør meg ingenting, den er fortsatt veldig morsom, men det føles av og til som om det burde vært flere pinlige hendelser, flere pikante og sjokkerende avsløringer, og flere virkelig “ville” hendelser. Den store “over kanten”-greia mangler nok også. Her er likevel fortsatt nok til å gi god valuta for pengene og tidsbruk, selv om toppscoren ikke er oppnåelig.

Hos filmweb.no kan du se trailere og andre innslag om filmen.

Karakteren til Klovn Forever blir likevel av det hyggelige slaget, og jeg skal selvsagt ha den på Blu-ray eller DVD når den tid kommer (hvorfor i svarte er ikke TV-serien ute på dvd med norsk tekst forresten????). Det er “stå”karakter og vel så det. Jeg tenker først umiddelbart at det er ikke mer enn 4, men så elsker jeg jo Klovn, og for en Klovn-fan er dette fortsatt mye å la seg bli underholdt av. I godt inspirert Klovn-stil blir derfor dommen fem tissemander til Klovn Forever, fire harde og en halvslapp – og er du av det mer moderate slaget, terningkast 5. Men da er jeg snill, så vet dere det.

Men hold nu kæft, mann!

Gå på kino og se den!