Filmhjerte: Året 1984

1984. Året undertegnede startet på skolen, og året da filmene i denne filmblogg-artikkelen flimret over lerreter og TV-skjermer (?), til glede og irritasjon for publikum.

I denne filmblogg-retroføljetongen er tanken bak å trekke frem noen filmminner fra hvert av årene fra mitt fødselsår 1977, og frem til nåtid. For hvert år trekker jeg frem en hovedfilm, “Årets filmhjerte” og en norsk hovedfilm, “Årets norske filmhjerte”. I tillegg er innleggene smakssatt med andre film-, TV- og skuespiller-minner og kuriositeter fra det aktuelle år. I dag beveger vi oss 31 år tilbake i tid. Året er 1984.

Ved første øyekast tenker jeg at her er det vanskelig å peke ut en enkelt favoritt, fordi det er jevnt blant flere filmer. Og ikke minst – det er flere filmer fra 1984 som jeg digger og har satt stor pris på.

The Terminator med Arnold Schwartzenegger kommer jeg ikke utenom, selv om sci-fi egentlig ikke er en sjanger jeg liker så godt, så er dette en spesiell film.

I 1984 var også Harrison Ford tilbake som Indiana Jones, denne gang i Indiana Jones og de fordømtes tempel (Indiana Jones and The Temple of Doom). For å bruke et ord ungdommen forstår, midt oppi denne mimringa, Indiana Jones er dritbra! Men den får ikke “årets filmhjerte” av meg, ettersom jeg liker litt variasjon i denne filmblogg-serien og fordi jeg utropte Jones som beste film i et tidligere innlegg fra et annet år, og fordi det i 84 dukket opp en annen film som også ble eksepsjonelt populær – men ikke misforstå, Indiana Jones og de fordømtes tempel er fordømt god!

Uforglemmelig er også The Karate Kid, karatefilmen som gjorde Ralph Macchio til et ungdomsidol på 80-tallet. Man glemmer heller ikke så lett spøkelsesfordriverne i GhostBusters. Den første filmen i Beverly Hills Purk (Beverly Hills Cop) kom i 1984, der Eddie Murphy igjen fikk briljere med rappkjeftige kommentarer og litt action. Et veldig godt 84-filmminne. Neste år er det forøvrig klart for den fjerde Beverly Hills Cop-filmen, der Murphy tar opp igjen rollen som Axel Foley 22 år etter at den tredje filmen ble sluppet i 1994. De to sistnevnte filmene har jo også et par sanger/melodier som har gått sin seiersgang i alle år senere.

Det var ikke bare spøkelser som skremte og fikk filmpublikum å le og grøsskose seg i 1984, det gjorde så definitivt også Gremlins. Hvem har vel ikke ønsket seg en sånn søt liten Gremlins, slik som Gizmo, han snille? Bare så synd at resten ikke var like godsinnet – men veldig underholdende og spennende var det ihvertfall. Veldig godt minne fra filmåret 1984 den også.

Innlegget fortsetter under bildene


GhostBusters er også kjent for de ikoniske filmplakatene fra filmen.

Noen andre filmer fra 1984 jeg syns er okay er komedien Ungkarsfesten (Bachelor Party) med Tom Hanks, eventyrkomedien Kampen om den grønne diamant (Romancing the Stone) med Michael Douglas, og Footloose (musikken er bedre enn filmen). Revenge of the Nerds er også helt grei, den har jo og gått på TV en million ganger… Jeg burde kanskje også nevne Ondt blod i Amerika (Once Upon a Time in America), der Robert De Niro har hovedrollen, men jeg klarer ikke å huske om jeg har sett filmen. Men med en rating på hele 8,4 av 10 på imdb basert på over 188 000 stemmer tar jeg den med her, da den med det er den mest populære* kommersielle filmen fra 84 på imdb (*den ligger som nr 15, men alt over er østeuropeisk/indisk/etc med mindre enn 7000 vurderinger pr film, noen har til og med bare 20-30 vurderinger og de aller fleste under 1000).

Oscar-prisene for 1984 (delt ut i 1985) gikk imidlertid ikke til noen av “mine” filmer. Beste film, beste regi (Milos Forman) og beste mannlige hovedrolle (F. Murray Abraham) ble tildelt Amadeus, den biografiske filmen om Wolfgang Amadeus Mozart (Tom Hulce spilte rollen som Mozart forøvrig). Prisen for beste kvinnelige hovedrolle gikk for andre gang til Sally Field, nå for Places in the Heart (hun fikk også prisen i 1980 for Norma Rae). Amadeus syns jeg er nokså kjedelig, mens Sally Field-filmen har jeg aldri hørt om, selv om den også har velkjente navn som Ed Harris, Danny Glover og John Malkovich på rulleteksten.


ÅRETS FILMHJERTE 1984 GÅR TIL:

POLITISKOLEN (POLICE ACADEMY)

Får dagens hovedomtale, litt under tvil og i sterk konkurranse med Beverly Hills Cop, Indiana Jones og Gremlins. Karate Kid og Terminator var forsåvidt også med i vurderingen, men valget faller på de sprø snutrekruttene.
“Guilty pleasure”, kan man vel kalle det for 😉

Komedieklassikeren Politiskolen, med Steve Guttenberg (Mahoney), G. W. Bailey (Lt. Harris), Bubba Smith (Hightower), George Gaynes (Lassard), Michael Winslow (Jones), David Graf (Tackleberry) og resten av gjengen gir god trim for lattermusklene. Senere kom det 6 nye filmer i Politiskolen-serien. Den første som altså ble utgitt i 1984 er nok ikke den aller beste/morsomste, men den markerte starten på denne politikomedien, og ja, den er latterlig morsom 🙂

ÅRETS NORSKE FILMHJERTE 1984:

…MEN OLSENBANDEN VAR IKKE DØD




VHS-cover fra “…Men Olsenbanden var ikke død”. Foto fra den glimrende siden norskvhs.com, en nettside
som byr på mye nostalgisk retrogøy for alle som husker filmer på “gode gamle” VHS.


Kjell: – Terningkast 6 til Olsenbanden-serien fra filmhjerte.blogg.no? Jøss, det må feires! 
Benny: Helmax!
Egon: Skål!

I denne filmen som var ment å skulle være den alle siste Olsenbanden-filmen* starter det med at gjengen har levd livets glade dager i sus og dus i Monte Carlo et par uker. Men som vanlig mister Olsenbanden pengene de ærlig og redelig har stjært, så nye brekk iverksettes. Denne gang er det Munch-museet som er Olsenbandens mål, men en hund ved navn “Satan” byr på trøbbel 🙂
Klassisk Olsenbanden, som igjen leverte, her til terningkast 6 fra filmbloggen min.

Med denne trettende Olsenbanden-filmen ble et stykke norsk filmhistorie avsluttet*.
Har du ikke filmene er de fortsatt å få tak i på DVD. Jeg gir samleboksen terningkast 6, selvsagt, men drømmer om en Blu-Ray-samleboks med en haug av ekstramateriale og godsaker. DET ville vært helmax det!

* Dette skulle som sagt være den siste filmen om Olsenbanden, nummer 13 i rekka,
men som kjent ble det laget en absolutt aller siste film 15 år senere, i 1999.


Ellers er det smått å melde for min del hva norsk film anno 1984 angår. Jeg har nemlig ikke sett andre norske filmer fra dette året som jeg kan huske, ikke engang filmen Lars i porten ;p – men den bør jeg jo naturligvis få med meg!
Den og Lars and the Real Girl fra 2007, hehe.


Lars i porten, norsk barne- og ungdomsfilm fra 1984. Filmen kan sees for 39 kroner hos filmarkivet.no.

Flere kommende stjerner i filmens univers så dagens lys i løpet av 1984. Noen av disse er Scarlett Johansson, Theo James og Paul Dano. Jeg nevner også Alexandra Dahlström som spilte Elin i Fucking Åmål fra 1998 (ikke filmens hovedrolle, men “hun andre”).

Blandt godt kjente filmstjerner som slukket i 1984 var Richard Burton og James Mason. Burton er kanskje mest kjent for bl.a. Ørneredet (1968), og Hvem er redd for Virginia Woolf (1966). Han ble nominert til Oscar hele 7 ganger, men måtte se seg slått alle gangene. Han ble kun 58 år. James Mason, som ble 75 år, huskes muligens best for Hitchcock-filmen North by Northwest (1959) eller Solen var vitne (Poirot-film fra 1982 med Ustinov som Poirot). Mason fikk nominasjon til Oscar 3 ganger, men vant ingen. Også et par andre store navn innen filmproduksjon som gikk bort i 1984 var forfatteren Truman Capote og regissøren Sam Peckinpah.

Hvilke filmer er dine favoritter fra 1984?

Legg gjerne igjen en kommentar! Klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget. Husk at du må klikke på “Post innlegg” når den nye siden vises etter at du har klikket “Send innlegg”.

#film #filmtips #filmsnakk #filmminner #retro #1984 #olsenbanden #politiskolen #policeacademy #gremlins #beverlyhillscop

Skrevet av Lars Jørgen Grønli.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg