Kinoaktuell: The Gunman – hardtslående skyts

Fra  regissøren av Taken kommer actionthrilleren The Gunman, med Sean Penn som filmens lurvete helt.


Film: The Gunman

Sett på: Kino.

Skuespillere: Sean Penn, Javier Bardem, Idris Elba, Jasmine Trinca, Mark Rylance, Ray Winstone, m.fl.

Lengde: Ca 115 minutter.

Land: England/Spania/Frankrike.

Språk: Engelsk tale (norsk tekst på kino selvsagt).

Aldersgrense: 15 år.


Plottet i The Gunman er kanskje ikke helt ulik nettopp nevnte Taken, en tidligere ex-millitær jages, og må selv ta opp jakten på de som er etter han. Underveis blir det action så det holder, med brutale voldsscener og ikke så rent lite skyting, samt at Penn får vist de svulmende musklene sine…

Året er 2006. Vi befinner oss i Kongo. Sean Penn er Jim Terrier, som befinner seg i det afrikanske landet under dekke av å gjøre noe annet, men han er en snikskytter som på hemmelig oppdrag dreper landets gruveminister, et oppdrag som gjør at han tvinges til å forlate Kongo, og sin flamme Annie, og holde seg i skjul.

Åtte år senere er han tilbake i Kongo igjen, hvor han nå driver veldedighetsarbeid, da han en dag oppsøkes av leiemordere som er ute etter å likvidere han. Terrier kommer seg unna, fast bestemt på å finne ut av hvem som er ute etter han. Han forstår raskt at årsaken til at han nå er jaget er hendelsene i Kongo åtte år tidligere.
Den adrenalinfulle turen videre går innom London, Barcelona, landlige spanske omgivelser på et storslått gods, og Gibraltar.

I London treffer Terrier sin gamle oppdragsgiver Cox, og en venn av seg, og han drar videre til Barcelona der hans gamle operasjonsleder Felix (Bardem) holder til, sammen med Terriers gamle kjærlighet Annie, fra tiden i Kongo. De havner, selvsagt, alle sammen i skuddlinjen.

Actionscenene i The Gunman er til tider rå og brutale, Terrier håndterer våpenene som en proff, vi får oppleve heseblesende smell og tyrefekting forran en fullsatt tyrefektingsarena i Barcelona, men det blir aldri så “grusomt” at det er ubehagelig å se på. Det er et bra eller OK stykke actionhåndtverk, for all del, men særlig nyskapende og originalt kan jeg ikke si at det er, for dette har vi vel sett noen ganger før. Men det fungerer likevel greit.
Jeg føler at kameraføringen og klippingen noen ganger er litt småirriterende, eller for raske, men ikke sånn at det trekker ned noe av vesentlig betydning. Ellers er det litt morsomt med oversiktsbilder og gjenkjennbare steder fra de ulike stedene. Det beste med filmen er nok actionscenene, som er jevnt fordelt utover i filmen, slik at det ikke blir så mye dødtid underveis. Fra filmens start til slutt kan man forvente både skyting, slossing og nok action og blod.

Man kan selvsagt argumentere rundt hvorvidt scenene er troverdige eller ei, men slik er det jo veldig ofte i denne type filmer, så det er ikke noe særlig å henge seg opp i. Jeg visste hva jeg kunne forvente av The Gunman, og den lever stort sett opp til hva jeg hadde trodd på forhånd. Liker man filmer som eksempelvis Taken, Jason Bourne o.l. kan man nok trygt se The Gunman også. Forventer man derimot en film med en dyp mening, drivende dialog og noe man sjeldent har sett før, vil man dog trolig bli skuffet.

Sean Penn gjør en veldig solid innsats som “lurvete” helt som sliter med samvittighet, sykdom og hukommelsen, særlig hans glemsomhet er et viktig poeng i filmen. Javier Bardem gjør en grei jobb, her hadde jeg dog ventet en røffere rollefigur, men han leverer greit nok, i sin litt kalde beregnende rolle. Her syns jeg folkene bak filmen har tonet ned Bardem for mye, slik at figuren hans fremstår litt for lite spennende. Idris Elba er derimot bunnsolid i den, synest jeg, alt for lille birollen han er gitt i filmen. Faktisk sitter jeg lenge og venter på hvor pokkern det blir av Elba, men han er upåklagelig når han omsider dukker opp. Elba er forøvrig en skuespiller jeg liker veldig godt, etter krimserien Luther.

De øvrige viktige birollene i filmen er godkjente eller bra, som for eksempel Ray Winstone som spiller Terriers venn Stanley, og Mark Rylance i rollen som Cox. Rollekarakteren Annie, som gestaltes av den for meg frem til nå helt ukjente italienske skuespillerinnen Jasmine Trinca (som selvsagt har en rekke filmer bak seg, men jeg har ikke sett noen av de før nå) fremstår litt enkel og endimensjonal, men Trinca gjør seg ikke bort.
The Gunman
har også et nordisk innslag, ettersom vi ser Peter Franzèn fra Finland i en av de viktigste skurkerollene (Reiniger). Jeg pensler inn på et lite sidespor her nå. Finsk film er noe jeg uten å overdrive for mye hittil har sett et par ganger annet hvert skuddår, noe som muligens skyldes at jeg har vokst opp i tiden da “finsk fjernsynsteater” på rikskringkastingen var noe av det verste en kunne utsettes for, så det er faktisk første eller bare andre gang jeg ser også Franzèn (han medvirker i den svenske filmen Babas Bilar, som jeg eier, men ikke ennå har sett, men jeg har nok sett han i den svenske filmen Ranerne fra 2003). Så om noen har et godt finsk filmtips på lur, er det bare å si fra. Finnlenderen gjør ihvertfall jobben som bad guy godt nok.


Reklamen og trailerne før filmen er ikke så lange som fryktet, men en kopp kaffe før filmen hjalp kanskje 😉 Popcornet glir ned, brusen likeså, mens filmen ruller på lerretet, jeg kjeder meg aldri, men går ut av kinosalen uten noen opplevelse av å ha vært vitne til noe ekstraordinært. Ikke misforstå, det er severdig og funker helt fint som tidsfordriv. The Gunman er verdt kinoturen, om du liker actionthrillere. Fra meg blir det, et litt svakt, terningkast 4.

 

Av andre interessante anmeldelser som kan nevnes, så har FilmMagasinet gitt terningkast 3, men mener likevel filmen trygt kan sees. Ellers har den blant annet fått 4 fra VG og Adresseavisen. Imidlertid har den fått svært blandet mottagelser, noen danske aviser har vistnok gitt terningkast 1, og de fleste vurderinger ligger midt på treet, terningkast 3 ( f eks fra Dagbladet, Aftenposten, NRK Filmpolitiet, og en rekke andre). Empire, som er et stort britisk filmmagasin og filmnettsted, gir 3 av 5 stjerner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg