Serie- og filmtips hos Netflix, kino og TV

Er du på utkikk etter noe å se på i helga? Her er noen tips fra Netflix, kino og TV.

Jeg er stadig på utkikk etter noe bra å glo på. Noen tips for lørdagskvelden og søndagen, og tiden fremover, følger her.

NETFLIX – EGENPRODUSERTE SERIER OG GODE KRIM-FILMSERIER

Har du Netflix har du selvsagt litt å velge blant. Nylig returnerte jeg til Netflix igjen etter en lang  periodes fravær, men når det gjelder filmer av verdi har jeg ennå ikke kommet over det helt store, noe bra ser jeg jo der, men jakten fortsetter. Jeg har nemlig ikke orket eller hatt tid ennå til å gå så nøye gjennom filmutvalget der, men det har jeg planer om 😉 Netflix har jo forresten som mange vet begynt å produsere egne serier som er eksklusive for Netflix, og en av de jeg har tenkt å sjekke ut er den nye splitter nye dramaserien BLOODLINE.


Hvorfor? Tja, ut fra omtale jeg har lest av seriens tre første episoder er dette en serie som kan minne litt i stil på den danske filmen FESTEN fra 1998, der et familiedrama utspiller seg. I Bloodline skal det dog være et mere thrillerpreg over det hele, noe som ihvertfall for min del virker litt lokkende. Jeg likte filmen Festen i alle fall, så om vi beveger oss inn i en gate som ligner på den kan dette være lovende – noe den kanskje er uansett. Bloodline er for ordens skyld, en amerikansk serie, og den betegnes som mørk.

Serien har kanskje ikke de helt store navnene på rollelista som trekker seermassene automatisk, som f eks House Of Cards, også det en serie laget for Netflix, som har Kevin Spacey, men det bør ikke ha for stor betydning. Skal man utvide horrisonten sin når det gjelder film og serier bør man ikke bare gå  etter hvem som spiller i hovedrollene. Altså, en viss rolle spiller det selvsagt, men jeg ser ingen særlig grunn til  å ikke sjekke ut Bloodline, og av kjente navn så finner vi Sissy Spacek (Carrie, 1976!), Kyle Chandler (bl.a. Argo, The Wolf of Wall Street) og Sam Shepard. I Bloodline er plottet at mørke familiehemmeligheter trues med å avsløres av “familiens sorte får”, noe som får familierelasjonene til å bli satt på prøve. Etter å ha sett noen episoder kan jeg jo komme tilbake med en bedre bedømmelse av serien enn bare om forventningene til den.


Ett annet Netflix-tips når det gjelder serier kan jo selvsagt være nevnte HOUSE OF CARDS, som har kommet opp i 3 sesonger, og som er en kritikerrost serie, som ser ut til å være i vinden i manges øyne. Serien er en politisk dramaserie (spenningsserie) der fantastiske Kevin Spacey spiller hovedrollen som kongressmedlemmet Francis Underwood, som tar hevn når han ikke utnevnes til USAs utenriksminister, en rolle han hadde blitt forespeilet. Når han etter valgseieren, som han har vært svært delaktig i å sikre, skjønner at den nyvalgte presidenten går fra løftet sitt lar han ikke det gå upåaktet hen, og han starter arbeidet med å få makt.

Jeg har kun sett 1 episode av serien, og er litt avventende, men Kevin Spacey er god som iskald, beregnende og forbigått maktsøkende politiker, og jeg likte også rollefiguren til Robin Wright (som spiller Francis Underwoods kone, som er minst like målrettet på mannens vegne), og ikke minst likte jeg Kate Mara, som huskes fra Brokeback Mountain der hun spilte datteren til Heath Ledgers rollekarakter. I House of Cards er hun i rollen som ung journalist som Underwood drar nytte av.

Jeg skal ihvertfall helt klart se flere episoder her, men jeg må si at jeg har litt problemer med fortellerstilen i serien, der Spacey snakker til oss rett inn i kamera. Det er vel egentlig mest fordi det er litt uvant. Men som sagt, serien virker absolutt lovende, og det er vel på tide jeg får sjekka den ut, det er jo tross alt et år og vel så det siden den hadde premiere på Netflix…

 

Ellers kan jeg jo selvsagt sterkt anbefale, for de som setter pris på svensk krim, alle 32 WALLANDER-filmene med Krister Henriksson som Wallander, som Netflix har. Her blir det Wallander fremover ihvertfall, for jeg husker definitivt ikke alle 32 filmene, så det blir gøy, muligens er det et par-tre der jeg ikke har fått med meg fra før.

Av andre strålende krimserier på Netflix vil jeg kort nevne LUTHER (3 sesonger, første sesong fra 2010), med en absolutt glimrende Idris Elba i hovedrollen som politietterforskeren Luther i London, som selv får  problemer med loven, og privatlivet vikles inn i etterforskningen. Glimrende serie. Ellers kan du også se 3 sesonger med Benedict Cumberbatch som SHERLOCK, også det med herlige London som bakteppe. Eller hva med sesong 1 av glimrende BROADCHURCH,  som er britisk krim av ypperste merke, om det lille lokalsamfunnet som rystes av drapet på 10 år gamle Danny Latimer.

 

ACTION I KINOMØRKET : THE GUNMAN

Har du heller lyst til å se en film på det store formatet, på kino, så hadde spenningsfilmen (action/drama) THE GUNMAN premiere denne helga også på norske kinoer, og ruller videre i tiden fremover.

Sean Penn, Idris Elba og Javier Bardem borger for at vi antagelig får servert tøffe typer. Særlig Elba har jeg fått sansen for, men også Penn og Bardem har før gjort roller jeg har syns var fremragende. Regissøren av filmen står forøvrig også bak Taken.

I The Gunman spiller Penn en ex-millitær som for tiden jobber i Kongo med veldedige organisasjoner. Han innhentes av fortiden sin, og må finne ut av hvem og hvorfor han forfølges. Det blir en jakt på liv og død. Selvfølgelig. Dette høres ihvertfall ut som en grei spenningsfilm for de av oss som gjerne ser litt action med smell i. Av og til er det bare herlig å lene seg bakover i kinosetet, og la seg underholde av nye filmer, med kuler og krutt i.

 

TV: THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER


Skulle du være på leting etter noe å se på TV denne helga, og vi snakker fortsatt film, så vil jeg trekke frem THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER (Amer. romantisk drama/ungdomsfilm, 2012), som sendes på kanalen FEM lørdag klokken 19:00.

Filmen er en herlig fortalt historie om den sjenerte og sjarmerende 15-årige Charlie (Logan Lerman, f. 1992) som sliter med å passe inn på skolen, og som også har personlige utfordringer, blant annet etter at bestevennen begikk selvmord. Han blir kjent med Patrick (Ezra Miller) og får innpass i Patricks vennegruppe, som er et par år eldre enn seg selv, der blir han raskt forelsket i Sam (Emma Watson). I tillegg til en alldeles glimrende Logan Lerman er det også ekstremt godt og sjarmerende spill av topp kvalitet av Emma Watson (f. 1990) – og en helt utsøkt prestasjon av Ezra Miller (f. 1992), han er rett og slett fabelaktig strålende i denne filmen.
For de som husker Miller som psykopat i “We Need To Talk About Kevin” er det så fantastisk å her se han i en stikk motsatt rolle, som åpen, inkluderende og varm, men samtidig vill og yrende av liv. Som en filmanmelder fra en av de norske filmanmelder-mediene skrev kan jeg bare si meg enig, det er vanskelig å ta øynene vekk fra Miller i denne filmen, for selv når han gjør noe så tilsynelatende “kjedelig” eller hverdagslig som å sitte bak rattet på en bil, trekker han oppmerksomheten mot seg. Filmen er en veldig rørende og sterk “coming of age”-film, om oppvekst, det å bli voksen, vennskap og å håndtere personlige problemer. Dagbladet har gitt terningkast 6 til The Perks of Being a Wallflower. Nrk gav 5. På IMDB.com har den en stjernesnitt på 8,1 av 10, basert på over 290 000 stemmer.
Fra Filmhjerte.blogg.no blir terningkastet en knallsterk 5.

Filmnettstedet Montages, et av Norges absolutt beste innen filmomtaler og filmstoff, skrev dette om filmen i 2012, like før premieren:

«The Perks of Being a Wallflower er ikke særlig morsom og bedriver ikke plankekjøring i trygt farvann, i stedet er filmen skjør som et aspeløv, med nerver utenpå kroppen som står i fare for å briste, men som holdes i utmerket balanse et vellykket sted mellom sentimentalitet, melankoli og nøkterne observasjoner.»

«The Perks of Being a Wallflower» har kinopremiere fredag, og i følge vår skribent er den en av årets beste, mest gripende filmer.

Les hele artikkelen om The Perks of Being a Wallflower ved å klikke her.

Får du ikke sett den på TV på FEM, så ligger den tilgjengelig for leie (kr 39,-) hos Viaplay. Og, ikke for å reklamere for mye for piratstreamingssider og pirattorrent-steder, men man skal ikke lete lenge for å finne den på nett for strømming eller nedlasting. Bl.a. gjennom omstridte Popcorn Time, som i likhet med TPB, kickass, isohunt med flere er forhatt av filmindustrien.

Et par andre senlørdagstips fra TV. Grøsserklassikeren THE OMEN (1976) går på TV 2 Bliss klokken 01:10 natt til søndag. Damien er filmhistoriens mest skremmende unge! Klokken 24:00 sender SVT1 dramafilmen GILBERT GRAPE (What`s Eating Gilbert Grape, 1993), med Johnny Depp og en ung Leonardo DiCaprio.

 


PS:  Har du tilgang til kanalen C MORE FIRST, og digger BECK, da kan du glede deg til i aften, for da sendes en splitter ny BECK-film, som har fått navnet BECK – INVASIONEN. Som jeg misunner de som får med seg filmen når den nå har premiere! Filmen vises i kveld, 21. mars, klokken 21:00 på C More First. Beck – Invasjonen er den tredje av åtte ny Beck-filmer som kommer i 2015 og 2016, og alle filmene er produsert for TV/”hjemmekino”, og settes ikke opp på kino. De to første ble vist på kanalen i januar, og nå i mars kommer to nye. De fire siste skal etter planen gis TV-premiere i januar/mars 2016.

 

Uansett  hva du velger, ha en fortreffelig god helg, gjerne fylt med film og serier 🙂

 

Har  du kommentarer? Hva ser du på Netflix? Kinotips? Ordet er fritt, klikk på kommentarer-lenken like under dette, og skriv i vei.

3 kommentarer
    1. Hei og takk for det, Charlotte og trixxey 🙂
      Jepp Charlotte, jeg er innom bloggen din av og til og kikker litt, kanskje legger jeg igjen et spor der også før eller senere 😉
      God søndagskveld videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg