Filmhjerte: Året 1977

Jeg prøver nye ting her på bloggen, så i tiden fremover har jeg tenkt å forsøke å med ujevne mellomrom presentere en “beste film” eller “favorittfilm” fra hvert år siden jeg ble født og frem til året vi er inne i nå. Tanken er å trekke frem en eller to filmer i hvert innlegg, en internasjonal, og en fra Norge. Så får tiden vise hvordan det går 😉

PS: Håper dere har hatt en fin påske der ute forresten!

Det vil med andre ord si at jeg, om jeg fullfører dette lille bloggprosjektet, vil dra frem minimum godt over 30 filmer, en for hvert år fra og med det herrens år 1977, da undertegnede kom sprellende til verden. Det er ikke sikkert jeg har sett alle filmene, så noen ganger kan det være filmen fra det aktuelle året som jeg har mest lyst til å sjekke ut (dersom jeg ikke finner noen filmer fra det aktuelle året som jeg har sett, som jeg syns fortjener å  anbefales).

Den nye føljetongen “Filmhjerte: Årets film” starter dermed med nettopp året 1977.

I filmens verden var 1977 året da storfilmer som Star Wars, Smokey and The Bandit, Saturday Night Fever og Nærkontakt av Tredje Grad gledet publikum, men det er ikke de som er favoritten min fra fødselsåret mitt.

ÅRETS FILMHJERTE 1977 GÅR TIL:

JAMES BOND: SPIONEN SOM ELSKET MEG (The Spy who Loved Me)

Foto fra imdb.com

Valget faller altså på en riktig klassiker; James Bond-filmen Spionen som elsket meg. Og det er fordi jeg elsker Bond-filmene. I rollen som Bond ser vi Roger Moore, og vi får også servert favorittskurken Jaws, i Richard Kiels skikkelse.

Bond-piken anno 1977 var Barbara Bach.

ÅRETS NORSKE FILMHJERTE 1977 GÅR TIL:

OLSENBANDEN OG DYNAMITT-HARRY PÅ SPORET (film nr 8 av 14 i rekka av Olsenbanden-filmer)

Foto over: norskvhs.com (forresten en utrolig morsom nostalgisk side for alle
som vokste opp med film på video, altså på “gode gamle” VHS)


Foto: serieantikvariatet

Fantastiske Olsenbanen blir jeg ALDRI lei. Olsenbandens lek med gullbarrer og Norges statsbaner må med!

«Etter atter en tid på ‘Botsen’ har Egon en genial plan klar. Med sin store forkjærlighet for timing og tilrettelegging retter han denne gangen blikket mot en av landets mest velsmurte og solide instutusjoner: NSB. Egons frastjålete millioner er nemlig byttet inn i gullbarer av noen multinasjonale slyngler, og barrene må fraktes med tog. Det kan ikke beskrives må sees! Oppe i alle viderverdighetene finner vi Dynamitt Harry tilbake i god, gammel sprengningsform. Når han attpåtil forviller seg opp i et lokomotiv som løper løpsk for ham, må det jo ende galt! (Kilde: Filmfront.no)

Hos meg blir det terningkast 5 til denne klassiske norske perlen.

DETTE SKJEDDE OGSÅ I 1977

1977 var ellers et år der et par veldig kjente skuespillere sa takk for seg. Elvis Presley var som alle vet verdensstjerne innen musikken, men han hadde også en skuespillerkarriere bak seg. 16. august 1977 døde Elvis, kun 42 år gammel. En annen ikonisk filmstjerne som slukket i 77 var Charlie Chaplin, som døde 88 år gammel på 1. juledag 1977.

Undertegnede var forøvrig ikke den eneste storheten, thihi, som ble født dette året 😉 En rekke kommende skuespillere så dagens lys i 1977; blant andre Colin Hanks, Maggie Gyllenhaal, Brittany Murphy (1977-2009), Edward Furlong, Liv Tyler, Sarah Michelle Gellar, Tom Hardy, Michael Fassbender, Eric Balfour, Devin Ratray (Buzz i Home Alone), Chiwetel Ejiofor (12 years a slave-stjernen) og Orlando Bloom. Av norske skuespillere født i 1977 er Per Kjerstad den eneste jeg har funnet.

Oscar for beste film gikk forresten til filmen Annie Hall, mens Richard Dreyfus og Diane Keaton fikk Oscar for hhv beste mannlige og kvinnelige hovedrolle, for filmene The Goodbye Girl (Dreyfus) og Annie Hall (Keaton). Woody Allen fikk beste regi, for Annie Hall.

 

Hva synest dere lesere om dette “prosjektet”  her på bloggen? Er det verdt å kjøre på?

Kommenter gjerne ved å klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget. Husk å klikk post innlegg når den nye siden vises etter at du har sendt kommentaren!

#film #filmtips #1977 #olsenbanden #JamesBond

3 kommentarer
    1. Hei! Jeg må bare si at du har en så utrolig fin blogg! Wow! Stå på videre! Jeg hadde blitt veldig glad hvis du kommenterte min blogg også! Ha en fin kveld videre, og kos deg masse! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg