Kinopremiere fredag for elleville WILD TALES – og flere nye filmgodbiter

Trailer fra Wild Tales

 

Den argentinske bekmørke komedien WILD TALES er ukas kinotips. Fredag har den omsider offisiell Norgespremiere. I løpet av de neste par ukene er det kinopremierer her i Norge på flere filmer jeg håper slår til.

Fredag (13. mars) er det altså Norgespremiere på den argentinske crazy-filmen WILD TALES. Jeg så den allerede i januar da den var på programmet under Tromsø International Film Festival (TIFF), og Wild Tales var også nominert til Oscar i klassen beste fremmedspråklige film. Faktisk var den også på programmet under filmfestivalen Film Fra Sør i Oslo i oktober i fjor. Endelig har den nå ordinær kinopremiere. Den er trolig en av de morsomste filmene norske kinopublikummere har fått servert på lenge.

Jeg elsker Wild Tales, den er fantastisk underholdende med den råe stilen sin, med overraskende vendinger, og helsprø handling fra hverdagslige situasjoner. Jeg frykter dog at filmen ikke får den anerkjennelsen den fortjener med tanke på kinobesøkstall, ettersom Argentina ikke er et land det store filmpublikum i Norge tradisjonelt sett har kjennskap til, og fordi filmen ikke har de “kjente” navnene på plakaten (det er flere kjente argentinske skuespillere med, men da er vi tilbake til poenget med at film fra Argentina muligens ikke er kjent nok, fordi man ikke kjenner skuespillerene, språk osv). Jeg håper selvsagt jeg tar feil, og oppfordrer de som er skeptiske til å gi latinamerikanske/søramerikanske filmer en sjanse, for Wild Tales er som sagt en helt spesiell beksvart komedie, der hevnfantasiene får fritt utløp, men kanskje ikke alltid med det utfallet rollefigurene hadde sett for seg!

Ricardo Darin er en glimrende argentinsk skuespiller som de som har sett en del film muligens kjenner til. Han er i alle fall en av de best kjente fra Argentina, og en av landets mest populære skuespillere. Darin spiller en av hovedrollene i en av Wild Tales-historiene.

Filmens åpningssekvens har forøvrig et klimaks som kommer til å ta pusten av deg! Ellers kan jeg jo legge til generelt sett at jeg har sett mange gode filmer fra nettopp Argentina opp gjennom årene. Et knippe flotte filmer derfra som raskt kan nevnes er LAS ACACIAS (2011. Norsk tittel: På Veien Til Buenos Aires), AURA (orig. tittel: El Aura, 2005), XXY (2007). Som sagt, jeg har flere gode erfaringer med filmer fra Sør- og Mellom-Amerika, både fra Argentina, Paraguay, Uruguay, Colombia og Mexico. Brasil skal jeg innrømme at jeg har sett en del dårlige filmer fra, men jeg har på ingen måte gitt opp Brasil som filmland.

Etter at jeg hadde sett Wild Tales på kino under TIFF gav jeg den terningkast 5, og skrev at kun det lille manglet for å gi 6. 


Her har jeg kopiert inn et redigert utdrag av anmeldelsen jeg skrev om Wild Tales etter å ha sett den i januar:


(Teksten nedenfor ble publisert på filmbloggen 17. januar 2015)

WILD TALES – OSCARNOMINERT GALSKAP


Wild Tales. Nominert til Oscar i kategorien beste utenlandske film. Ville historier. Hevn. Og mye latter.

Den argentinske filmen Wild Tales (Relatos Salvajes, 2014) kan bare betegnes som en sjuk film. Vi presenteres for den ene elleville historien etter den andre, med dagligdagse hendelser, som alle får et utfall som langt fra er dagligdags, når personene i filmen pushes til det ytterste og mister hemningene.

Jeg kan ikke annet enn å gi denne en tommel opp og en klar anbefaling. Dette er morbid og kølsvart humor av klasse. Morsomste filmen jeg har sett på lenge.

Noen lang analyse av Wild Tales er egentlig ingen vits å gi, den må oppleves – særlig om du liker tanken på å slippe raseriet løs, eller ihvertfall se andre som gjør det! Filmens premiss ligger nemlig i den tanken vel de aller fleste av oss en eller annen gang har hatt, om å slippe hevnen og galskapen løs. I Wild Tales gjør de virkelig det, slipper hevnen løs med frie tøyler, og driter i konsekvensene. Her blir det bokstavlig talt både drit, blod og bryllupsfest med hæla i taket. Åpningen på filmen går inn i historien som en av de villeste jeg har vært med på.

Et fly, halvfullt med passasjerer. Vel oppe i lufta går det opp for passasjerene ombord at det ikke er tilfeldig at de er der.

På en skitten kafeteria innhentes en gjest av fortiden når han gjenkjennes av servitøren. Kokken fra helvete vet hva som må gjøres.

To ensomme biler i et goldt og storslått argentinsk landskap møtes på motorveien. Sjåføren i den fremste bilen er en idiot, den andre river kjeft og viser fingeren idet han kjører forbi. De møtes igjen.

En tenåringsgutt kjører ved en ulykke på en gravid kvinne, og stikker av. Hun dør av skadene. Folkemengden utenfor krever en gjerningsmann. Hvem skal den velstående familien legge skylda på?

En sprengningsekspert havner i krangel med et lite kundevennlig parkeringsselskap som til stadighet tauer inn bilen hans for feilparkering.

Et bryllup går ikke helt som planlagt når bruden gjør en oppdagelse.

Filmen har gjort stor suksess både hjemme i Argentina og rundt omkring ellers i verden, blant annet på diverse filmfestivaler. Oscar-nominasjon har det altså også blitt. Jeg legger på bordet en terning som viser et bunnsolid terningkast 5, bare det lille mangler for at dette blir terningkast 6.

Wild Tales folkens. Ville historier. Se den!


Legg gjerne igjen en kommentar. Klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget.

 

F L E R E   K O M M E N D E   F I L M E R   P Å   K I N O

Neste fredag er det duket for ordinær Norgespremiere på dokumentarfilmen BRØDRE, en film som er unik på så mange måter.

Jeg så også BRØDRE på kino allerede i januar, da den hadde verdenspremiere under Tromsø International Film Festival. Jeg omtalte da filmen på twitter som en “Poetisk oppvekstsfilm om epoke i livet man ikke får tilbake. Med humor og varme. Anbefales sterkt”.

Terningkastet mitt til BRØDRE er en knallsterk 5, og heller ikke her er det mye som skiller fra toppscore. Jeg kommer sikkert tilbake med et lite filmhjerte-innlegg i løpet av neste uke om denne filmen igjen.

Jeg skrev også en anmeldelse av Brødre her på filmbloggen i januar. KLIKK HER FOR Å LESE HELE OMTALEN AV BRØDRE

Allerede nå fredag er det premiere på filmen SVENSKJÆVEL, som er en norsk/svensk dramafilm som i den siste tiden har fått veldig mye medieomtale. Svenskjævel har allerede blitt vist på flere filmfestivaler i løpet av senhøsten 2014 og vinteren 2015, og er nå klar for det store publikum.

Filmen setter fokus på det noe spesielle forholdet mellom Norge og Sverige når det gjelder arbeidsinnvandringen av svensker som kommer til Norge for å jobbe. Filmen utspilles i Oslo, der vi følger svenskemiljøet i hovedstaden vår. Denne filmen skal jeg definitivt ha med meg, og jeg gleder meg til å se om den lever opp til forventningene.

NRK P3 Filmpolitiet har gitt Svenskjævel terningkast 5.

Ellers er det selvsagt også kommende premierer på større kommersielle produksjoner fra USA, UK osv.  20. mars (ihvertfall på kino i Tromsø fra denne dato) er det premiere på THE GUNMAN med Sean Penn, Idris Elba og Javier Bardem, en trio som nesten alene er nok til å gjøre meg interessert i filmen. Dette er en actiondrama fra Storbrittannia/Frankrike/Spania (eng. tale) som virker spennende og verdt å sjekke ut. Førstkommende fredag (13. mars) er det premierehelg for filmer som FOCUS (USA,  med bl.a. Will Smith, omtalt som romantisk drama/Krim/komedie) og action/krim-filmen THE DROP (USA). I omtalen av filmen skriver Aurora Tromsø Kino at “Med THE DROP beviser Tom Hardy nok en gang at han besitter den sjeldne kombinasjonen av filmstjernekarisma og karakterskuespillerferdigheter. Sammen med Noomi Rapace overbeviser han med både spill og New York-aksent, og det samme gjør James Gandolfini i sin siste filmrolle”.

Ellers er INHERENT VICE en ny film jeg har lyst til å få med meg. Joaquin Phoenix, Josh Brolin, Owen Wilson, Reese Witherspoon og Benicio Del Toro er å se i denne filmen som NRK Filmpolitiets Birger Vestmo mener er en film som “gjør deg høy i nykter tilstand”, en film som er suggerende og som man kanskje må se flere ganger for å få full oversikt over. Med en handling satt til Los Angelses` skyggesider på starten av 1970-tallet, der dop står sentralt i denne krimkomedien/dramaet om en rusglad detektiv som prøver å løse en sak om en forsvunnet eks-kjæreste. Jeg er ihvertfall solgt, denne skal jeg helt klart se når sjansen byr seg, enten det nå blir på kino (filmen hadde norsk premiere sist helg), dvd/blu-ray eller streaming fra en eller annen strømmetjeneste etterhvert.

 

 

5 kommentarer
    1. Wild Tales var fantastisk, elsket den filmen 🙂 Skulle også se Svenskjævel og Brødre på Kosmorama, men fikk ikke tid, de må ses etterhvert! Gleder meg også til å se The Drop.

    2. Artig at du liker Wild Tales, håper den blir å gå godt på kinoene. Brødre er en herlig dokumentar, jeg er egentlig ikke så enormt glad i dokumentarfilmer men Brødre er veldig fin film, og selvsagt veldig spesiell pga tidsbruken og hvor nært man kommer innpå familien. Svenskjævel er hypa så opp nå i det siste at den kan jeg ikke unngå å se 😀

    3. Jeg har prikket inn Wild Tales i kalenderen. Brødre tror jeg blir for uinteressant for meg. Focus har fått litt blanda kritikk, men Margot Robbie er jo et relativt nytt og bra australsk innslag på A-lista i Hollywood. The Drop ser interessant ut. Har du forresten sett den norske “Å vende hjem”? Den har fått bra kritikk. Ellers så kan jeg anbefale “Kingsman: The Secret Service”, en ganske god parodi på filmer som f.eks. James Bond.

    4. Jeg har ikke sett Å vende tilbake og ikke The Kingsman heller. Sistnevnte har jeg lyst å se, liker Colin Firth som spiller der. Litt usikker på Å vende Tilbake, den har fått noe bra kritikk ser jeg men også noe litt mer lunkent. Men den er norsk og norsk film interesserer meg så kan godt hende jeg ser den. Filmen har vel litt mening /handling og er ikke en fjas og tull-film. Brødre er sikkert ikke en film alle syns er interessant, er jo en dokumentar uten noen spesiell handling eller avsløringer etc, men fin filmatisk.

    5. Jeg har nå nettopp sett The Drop, og gir den terningkast 4. Den var kanskje litt treg, i hvert fall i starten.Tom Hardys rollefigur var en som kanskje ikke var så rask i nøtta, eller var han det likevel? Godt spill i alle fall.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg