Verdt å se med Morgan Freeman!

Morgan Freeman er en av skuespillerene som filmhjertet mitt setter litt ekstra pris på, han er utvilsomt blant mine favorittskuespillere.

Freeman leverer nær sagt alltid, eller ihvertfall ofte, troverdige prestasjoner med upåklagelig innlevelse og dybde. Jeg har derfor lagd en oversikt over min personlige 5 på topp-liste over filmer jeg har sett der Morgan Freeman spiller hovedrolle eller birolle. Med forbehold om at jeg ikke spiller min egen hukommelse et puss, og har glemt noe.

I tillegg til sitt solide spill har han også en fortellerstemme som er særdeles spesiell og kraftfull.


MORGAN FREEMAN

Født: 1. juni 1937 i Memphis, Tennessee, USA.

Alder: 77 år.

Debuterte som TV-skuespiller i 1964. Første krediterte filmrolle var i 1971 (kilde imdb).

5 Oscar-nominasjoner, har vunnet en gang.

Hele filmografien hans kan leses hos filmdatabasen IMDB. Klikk her.

 


 

Ok, jeg har tatt med en film som overhodet ikke kommer inn på noen topplister, men den må med 😉

BRUCE ALMIGHTY


Morgan Freeman er Gud! Egentlig ikke noen særlig god film, men herregud, når Freeman spiller selveste Gud er det best å ta den med i omtalen 😉

5

DRIVING MISS DAISY (1989)

Freeman er den afroamerikanske Hoke, som i 1950-tallets Amerika hyres inn som sjåfør for en eldre jødisk fin frue, Miss Daisy.

4

KISS THE GIRLS (1997)


Freeman spiller politietterforsker Alex Cross, som jakter en seriemorder og voldtektsmann som bortfører unge kvinner, deriblant en kollega av han, og niesen hans. Psykologisk spenningsthriller, som også har Ashley Judd og Cary Elwes å by på.

3

HARD RAIN (1998)

I denne filmen som er en av mine thriller/spennings-favoritter har Freeman for en gangs skyld rollen som bad guy, og også den kler han utmerket. Hard Rain er nok litt undervurdert som film, den anbefales ihvertfall helt klart av meg. Det blir vått i kveld 😉
På rollelista finner vi også Christian Slater, Minnie Driver og Randy Quaid.

Jeg skrev nylig et eget blogginnlegg om Hard Rain, klikk her for å lese det.

2

SEVEN (1995)


Morgan Freeman spiller politietterforskeren Sommerset som jakter en utspekulert seriemorder som dreper en etter en basert på brudd på de syv dødssyndene. Freeman er alldeles glimrende, og gjør igjen en klassejobb. Det gjør også Brad Pitt, som kanskje gjør sin beste rolle noensinne i Se7en (alternativ stavemåte på denne filmen). Strålende også av Gwyneth Paltrow og Kevin Spacey. 8,7 av 10 på imdb.com, basert på langt over 800 000 stemmer. Bekmørk film-noir. En av mine definitive filmfavoritter gjennom tidene. Terningkast 6 til denne fantastiske psykologiske thrilleren.

1

THE SHAWSHANK REDEMPTION (1994)


“Frihetens Regn”  er den norske tittelen på denne uimotståelige og fantastiske filmen, der Freeman etter mitt syn gjør sin beste rolle noensinne, sammen med Tim Robbins. Dette er da også en av mine absolutte favorittfilmer generelt sett gjennom tidene. Her spiller han den hjelpsomme, humane og Andys (Robbins) beste venn, fengselsfangen Ellis Boyd “Red” Redding, som soner i fengselet Shawshank. Freeman ble belønnet med Oscar-nominasjon for beste mannlige hovedrolle for sin innsats i Frihetens Regn, en pris som gikk til Tom Hanks (for hans fantastiske innsats i Forrest Gump) . Og med en gjennomsnittlig stjernerating på skyhøye 9,3 av 10 på imdb.com, basert på over 1, 4 millioner brukerstemmer er dette utvilsomt en av verdens mest populære filmer. Terningkastet blir selvsagt 6.

Andre minneverdige filmer/roller med Freeman, som jeg har sett:

Outbreak

Deep Impact (Vel vel…..minneverdig og minneverdig Fru Blom…)

Along Came a Spider (Fanget i Mørket) – tilbake i rollen som Alex Cross.

The Sum of All Fears (Det Absolutte Marerittet)

Million Dollar Baby (2004, Freeman fikk Oscar for beste birolle)

RED

Nådeløse menn (Unforgiven)

Klodenes kamp (War of the Worlds, IKKE en god film, men Freeman er filmens fortellerstemme, og er filmens store styrke!)

 

Hva er dine Freeman-favoritter? Fortell gjerne ved å bruke kommentar-linken som står like under dette. Husk å klikk “post kommentar”  etter at kommentaren din vises på  skjermen etter at du har valgt “send kommentar”.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg