Aktuell film: Taken 3 – på tide å gi seg

Taken 3 – It ends here. Ja, la oss håpe det stemmer.

Taken 3, den tredje filmen med Liam Neeson som ex-agenten Brian Mills, går for tiden på norske kinoer.
Den første Taken-filmen var en god actionfilm, og Taken 2 var passe severdig. Etter å ha sett Taken 3 sitter jeg med et inntrykk av at man kunne fått servert en mye bedre slutt. På filmplakaten proklameres det at historien er slutt nå (It ends here), og det gjør filmskaperne rett i, for nå er det på tide å gi seg før leken går over styr. Eller mer over styr.

I Taken 3 blir Mills anklaget for et mord han ikke har begått. Politiet tar han på åstedet, men selvsagt klarer han å rømme. Han må ta i bruk hele overlevelsesregisteret sitt for å renvaske seg og holde datteren Kim i sikkerhet mens han på sedvanlig Taken-stil tar opp jakten på de skyldige, hele tiden et skritt foran politistyrkene ledet av Forest Whitaker.

Halsbrekkende typisk action med bilkrasj, slåsskamper i alkoholbutikken (sjelden har jeg sett en film med mere åpenlyst produktplasseringer forresten), eksplosjoner, skyteorgier og forutsigbare hendelser er i gang. Faktisk sier Mills til datteren sin tidlig i filmen når han overraskende kommer på besøk at han ville overraske henne for å ikke være så forutsigbar hele tiden. Lite visste jeg da at han like gjerne kunne snakket om det som kom til å skje videre. For dette er verken troverdig eller spennende nok, man skjønner vel egentlig tegninga tidlig, actionscenene blir for lite sannsynlige, og Mills evner til å hele tiden komme seg usett inn og ut steder er ganske så lite troverdig.

Jeg er nok noe negativ til denne filmen etter å ha sett den, men den har sine pluss også. Jeg synest Liam Neeson gjør en god innsats i rollen sin. Han passer godt i denne type rolle, som den (litt slitne) fighteren som aldri gir opp og som nærmest på egen hånd jager skurkene, som en type man sympatiserer med. Neeson er kul. Maggie Grace som spiller datteren Kim gjør også en bra figur, mens resten av ensemblet nok har “hatt bedre dager på kontoret”.

Har du sett de to første Taken-filmene kan det vel være greit å få med seg denne også. Men det finnes mye bedre filmer på kino for tida enn denne. Terningen vipper mellom 3 og 2, jeg føler litt på 3 på grunn av at Neeson og Grace er god og at en del scener er bra , men strengt tatt fortjener den ikke bedre enn 2. Så i dag er jeg streng og litt slem. Jeg kunne like gjerne sagt 3.

Traileren kan du se her (som så ofte med trailere er det selvsagt noen små spoilere, du ser f eks hvem Mills anklages for å ha drept, så noen ganger vil jeg ikke se traileren for å kunne “go in fresh” når jeg ser filmen).

 

Har du en kommentar? Klikk på konnentarer-linken under dette innlegget.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg