Fotball på film

Har du sett noen filmer som handler om fotball og supporterliv?

(Innlegget er oppdatert en gang etter publisering)

VG er stappfullt av det i disse dager. Dagbladet også. Og TV 2. Marca også sikkert. Og nå også her! Ikke engang på en filmblogg slipper du unna å se Martin Ødegaard nevnt 😀 Men det har sin årsak. Med Martins overgang til Real Madrid kom jeg til å tenke på min andre store lidenskap, som er fotball. Jeg hadde ikke tenkt å blande fotballen inn her, men nå er det jo faktisk relevant. For fotball og film går selvsagt enkelte ganger hand i hand, i likhet med så mange andre temaer eksisterer og lages det også fotball-filmer, der handlinga dreier seg om fotball eller fotballrelaterte hendelser. Derfor fikk jeg lyst til å nevne noen slike filmer jeg har sett. Jeg har valgt å strekke begrepet fotball-film etter eget forgodtbefinnende, så filmer som er litt løselig relatert til fotball er også med 😉  Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett så mange slike filmer, rett og slett fordi filmene ikke har fristet nok ut fra omtalene, likevel har det blitt noen slike på sett-listen min, og noen av de er verdt en anbefaling.

Det skal dreie seg om spillefilmer, fiksjon, og ikke sesonghighlights-filmer eller fantastiske kamper som den glimrende fotball-dvd-en fra Istanbul 2005 da Liverpool slo Milan i Champions Leeague-finalen (sånn, da fikk jeg nevnt også det, hehe, men hey, også dette har faktisk sin relevans, bare vent og se), og heller ikke dokumentarer og portrettfilmer om spillere, klubber og lignende, men som sagt spillefilmer. Jeg trekker her frem noen få som jeg har sett, og funnet verdig å nevnes her, i urangert rekkefølge.

Jeg har også funnet trailere til hver film, klikk på YouTube-videoene for å se.

“LANGE FLATE BALLÆR” (2006)

Hele filmen ligger ute på YouTube. Klikk på linken under for å se hele “Lange flate ballær”:
https://www.youtube.com/watch?v=tt-qx4KmfYM

Denne kommer jeg selvsagt ikke utenom. “Lange flate ballær” er som mange nok vet, en norsk komedie om en gjeng fotballsupportere fra et verksted i Fredrikstad som drar på fotballtur til fotball-VM i Tyskland. Produsert av Harald Zwart, og inneholder en haug av minneverdige gjesteroller, blant andre Jose Mourinho, Ari Behn, Carola og Åge Hareide. Morsom film, sære typer 😀 I 2008 kom toeren, Lange Flate Ballær 2, som ikke var særlig morsom. Jeg husker faktisk ikke om toeren engang handler om fotball…

“HOOLIGANS” (2005) Også kjent under navnet “GREEN STREET HOOLIGANS”

EAe-1Lv1KYU

Også denne filmen ligger i sin helhet på YouTube(utekstet): https://www.youtube.com/watch?v=nJNLlviIH5s

En amerikansk 20 år gammel Harvard-student som har blitt utvist fra Universitetet flytter til London. Den fra før ikke voldelige Matt dras med inn i en gruppe casuals som holder med West Ham, og blir snart en del av det voldelige hooligansmiljøer i undergrunns-London. Ringenes Herre-stjernen Elijah Woods som fotballhooligan er et morsomt syn. Passe spennende og bra film. Hooligans har oppnådd 7,5 av 10 stjerner på imdb.com blant over 100 000 stemmer.

“GOAL” (2005)

JC5oaVR9QYA

Jeg har sett Goal, men husker egentlig ganske lite fra den. Jeg husker imidlertid at jeg syns filmen var grei nok. Goal handler om Santiago, en meksikansk unggutt som bor i USA, sin drøm om å bli fotballproff. Han oppdages og får sjansen for Newcastle United i England. Det ble også laget to oppfølgere, som jeg til dags dato er usikker på om jeg har sett. Goal II: Living The Dream, der Santiago har havnet i Real Madrid (og der kom rettferdiggjøringen av at jeg nevnte Martin Ødegaard innledningsvis, som jeg selvsagt digger ;p). Filmen handler om alt den nye tilværelsen i Real Madrid medfører, og Goal III: Taking On The World, der vi er med på VM-sluttspill, en hver fotballspillers store drøm.

I den tredje filmen medvirker, som seg selv, blant andre fotballstjerner som Steven Gerrard, David Beckham, Frank Lampard, Jamie Carragher, Wayne Rooney, Gary Neville, Ronaldo, Cristiano Ronaldo, Ruud van Nistelrooy, Henrik Larsson, og en rekke andre ekte fotballprofiler. Også i film nr 2 er en rekke stjernespillere, fra Real Madrid, med som seg selv. På imdb.com sin filmrating sank filmene fra 6,8 av 10 i den første filmen, til bare litt over 3 av 10 i den siste. Kanskje jeg skal oppfriske minnet litt med å ta en titt på disse, hm…

“MEAN MACHINE” (2001)

oc3LtcVT1WA


Røfft fengselsdrama/komedie med alltid hardtspillende Vinnie Jones (ex Wimbledon og Chelsea) i hovedrollen. Jones spiller en tidligere fotballstjerne som havner i fengsel, der må han lede et lag av innsatte i fotballkamp mot fengselsbetjentene.

Platekompaniet.no omtaler handlingen slik: Vinnie Jones er Danny Meehan, en fotballstjerne som hadde alt: penger, raske biler og supermodellkjæreste. Nå er han imidlertid satt ut av spill og når han settes i fengsel for å ha slått ned en politimann, går ting fra vondt til verre. Den fotballgale fengselsdirektøren organiserer én kamp – fengselsbetjentene mot de innsatte – og han må gjøre en gjeng forbrytere med dårlig kondis til et vinnerlag. Hvis han taper må han møte forbannede forbrytere. Hvis han vinner, kan han glemme prøveløslatelsen. Men en ting er sikkert – det kommer til å bli en helvetes kamp!

“THE 51.ST STATE” (2002)

“The 51.st state” er ikke en fotballfilm. Det er en actionkomedie om dopsalg og gangstermiljø i Liverpool, men Robert Carlyle som spiller hovedrollen (sammen med Samuel L. Jackson) spiller en småkriminell Liverpool-fan, han går kledd med Liverpool-drakten under skinnjakka, en kamp mellom Liverpool-Manchester United (ingen ekte spillere er med i filmen) står sentralt i handlinga, og noe av det som utspiller seg foregår på Anfield. Så jeg tar egentlig denne med kun fordi jeg er Liverpool-fan selv 😉 Filmen fikk terningkast 3 i VG. Personlig mener jeg 3 høres helt greit ut, 3 pluss kanskje, men filmen er noe morsommere enn det han sure typen i VG skrev en gang for snart 13 år siden, så den er severdig.


“ONE NIGHT IN ISTANBUL”
(One Night In Istanbul: The Movie) er tittelen på en film fra 2014. Jeg har ikke sett filmen, vet egentlig lite om den, men dette er en fotballfilm jeg definitivt skal se når jeg får sjansen.

F8dKDs3xNSs

Liverpool FC er som du kanskje nå har forstått mitt favorittlag (sammen med Tromsø, der ble også det nevnt ja). I 2005 vant Liverpool Champions League (mesterligaen) etter en historisk kamp mot Milan i Istanbul. Liverpool kom sterkt tilbake etter å ha ligget under 3-0 ved pause, de hentet inn ledelsen og etter 90 minutter stod det 3-3, og det hele endte til slutt i en straffesparkkonkurranse som Liverpool vant. En kamp jeg selv fulgte på TV, og holdt på å besvime av i gledesrus. Nesten 10 år senere ble det laget en krimkomedie med handling lagt til rundt denne bragden. Filmen gikk på en del kinoer i England i 2014. Den er ventet utgitt på dvd i starten av februar.

Like etter at jeg publiserte dette innlegget fikk jeg et godt tips om en fotballfilm, som jeg bare måtte få med her. Jeg har et vagt minne om å ha sett den, men det er isåfall veldig lenge siden. Filmen kan by på stjerner både fra filmens og fotballens verden, som Sylvester Stallone og Michael Caine, og fotballstjerner som Pelè, Osvaldo Ardiles, Bobby Moore og vår egen Hallvar Thoresen, med flere.
Filmen er “VICTORY” eller “ESCAPE TO VICTORY” (FLUKTEN TIL SEIER, 1981), som utspiller seg under andre verdenskrig der en gjeng nazi-offiserer braker løs i fotballkamp mot krigsfanger. Mens nazistene ser på kampen som propaganda ser krigsfangene sin sjanse til å benytte kampen som en fluktplan.

abO0lm6L4T0

Det er naturligvis laget korte fotballhumoristiske greier også. Hvem kan vel glemme den klassiske Monty Python-sketsjen “Philosopher Football” fra Pythons The Flying Circus. Se sketsjen i YouTube-videoen:

-2gJamguN04

Sånn. Da skal filmbloggen igjen bli fotballfri sone (ihvertfall helt til en fotballfilm av interesse dukker opp 😉 ).

 

Hvis noen av dere som leser her vet om noen filmer i denne sjangeren som er verdt å se, kom gjerne med en anbefaling. Kommentarer kan du skrive inn ved å klikke på kommentarer-linken like under dette innlegget.

2 kommentarer
    1. Liker godt Hooligans, den har jeg sett flere ganger. Når jeg var mindre var jeg veldig glad i jentefotballfilmer som Bend It Like Beckham og She’s the Man, men de har jeg ikke sett på mange år (har en følelse av at de ikke hadde vært like bra nå, hehe) 🙂

    2. Hei Stina 🙂 Har faktisk ikke sett Bend It Like Beckham, er flere nå som har nevnt den filmen til meg. Kanskje jeg burde sett den, hehe, men den er en av de filmene jeg liksom aldri hadde lyst å se. Men kanskje en dag 😉 kjenner meg igjen litt i det du sier om at filmer man likte før kanskje ikke hadde vært like gode om man så de nå 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg