OSCAR 2020: FILMHJERTE TIPPER VINNERE

Natt til mandag norsk tid går årets Oscar-udeling av stabelen. Filmhjerte har sett i spåkula og spår her hvem som får Oscar.

Blir det sørkoreansk Oscar-storeslem, eller kriger 1917 seg til topps? Kan Tarantino få regiprisen, og blir det i det hele tatt noen overraskelser? Filmhjerte har svaret, disse kommer til å få Oscar, trur eg 😉

Beste film: “PARASITT”

– utfordrer: “1917”

– Det er lenge siden jeg har likt så mange av de nominerte for beste film. Uansett vinner her vil det (trolig) være en film jeg liker godt. “Parasitt” har røsket med seg noen store viktige priser den sisiste tiden, og seiler dermed opp som favoritt, og vil isåfall bli historisk som første fremmedspråklige film til å vinne beste film. “1917” kan imidlertid spolere “Parasitt”-festen. De to er også de to filmene jeg håper mest på, med “Parasitt” som førstevalg. Ellers liker jeg veldig godt både “Jojo Rabbit”, “Marriage Story”, “Once Upon a Time in Hollywood” og “Little Women”. “The Irishman” er OK. “Joker” og “Ford V Ferrari” har jeg ikke sett ennå, men sistnevnte er nok uten vinnersjanse. “Joker” er uansett en type film jeg ikke håper vinner.

Parasitt

Beste regi: SAM MENDES (“1917”)

– utfordrer: Bong Joon-ho (“Parasitt”)

– At en av de to vinner er jeg ganske så sikker på, og muligens får Mendes den for en film med mer tyngde i enn Joon-ho sin. Men vinner Bong Joon-ho for beste film tar han kanskje regi også. Tarantino (“Once upon a Time…”), Todd Phillips (“Joker”) og Martin Scorsese (“The Irishman”) får ta til takke med æren det er å være nominerte.

Beste mannlige hovedrolle: JOAQUIN PHOENIX (“Joker”)

– utfordrer: Adam Driver (“Marriage Story”)

– Phoenix har dratt med seg alle de store prisene og krones nok også med Oscar. Selv håper jeg på Driver, som virkelig leverte en praktrolle. De tre andre er nok uten sjanse. DiCaprio var bra i “Once Upon a time…” men ikke Oscarvinner-verdig. Antonio Banderas og Jonathan Pryce sine filmer (“Pain and Glory” / “The Two Popes”) har jeg ikke giddet se, men de er uansett sjanseløse.

Beste kvinnelige hovedrolle: RENÉE ZELLWEGER (“Judy”)

– utfordrer: Scarlett Johansson (“Marriage Story”)

– Nå er jeg absolutt ingen fan av Zellweger, men allerede lenge før filmen premierte gikk snakket om at hun ville bli en Oscar-kandidat, og hun har i likhet med Phoenix håvet inn flere store priser den siste tida, så her er hun klar favoritt. Jeg har ikke sett filmen, men rolleinnsatsen hennes skal vist være verdig en Oscar, så da så… Imidlertid håper jeg Scarlett Johansson snapper statuetten for sin herlige rolle i “Marriage Story”, men jeg tviler.

Beste mannlige birolle: BRAD PITT (“Once Upon a Time in Hollywood”)

– Jeg både tror og håper Pitt vinner. “Once Upon a Time…” er populær blant Oscar-voterne vil jeg tro, så at filmen får en av de store prisene er ikke overraskende. Men for et felt Pitt har havnet i, der han konkurrerer mot Anthony Hopkins, Al Pacino, Tom Hanks og Joe Pesci. Hopkins nevnes som mulig vinner her, men om noen andre enn Pitt får den ville det frydet meg litt om det var Pesci som overrasket.

Beste kvinnelige birolle: LAURA DERN (“Marriage Story”)

– Siden nydelige “Marriage Story” ikke tar noen andre priser tar de trolig denne som går til veteranen etterhvert, Laura Dern. Hun var veldig god i filmen, men skulle jeg bestemt ville jeg gitt den til Florence Pugh (“Little Women”). Scarlett Johansson har altså klart bragden å få nominasjon både som beste kvinnelige skuespiller og birolle. Hun bør jo vinne for “Marriage Story”, men litt ironisk er det at dersom hun vinner Oscar blir det nok istedet for birollen i “Jojo Rabbit”, da hun nok er eneste som kan utfordre Dern her. Jeg digger Jojo-filmen, men syns ikke Scarlett fortjener Oscar-nominasjonen for rollen i den.

Beste originale manus (Screenplay): QUENTIN TARANTINO (“Once Upon a Time in Hollywood”)

– Oscarakademiet liker såklart en film “om dem selv”, om Hollywoodindustrien altså, og at Tarantinos film er oppfinnsom og kreativt skrevet er det ingen tvil om, men Bong Joon-ho (“Parasitt”) kan fort stikke av med denne prisen, alt ettersom hvordan de øvrige stemmene i kategoriene går. Jeg jubler mest for “Parasitt”, men “1917” (Mendes), “Marriage Story” (Baumbach) og “Once Upon a Time…” er og verdige vinnerfilmer her.

Beste adapterte/tilrettelagte manus (Adapted screenplay): TAIKA WAITITI (“Jojo Rabbit”)

– Gerwig bragte nytt liv i en gammel romanklassiker, og gjorde det med stil og finesse. Men en sterk kandidat er Taika Waititi (“Jojo Rabbitt”) som gjorde krig og jødehat til satire og komikk med varme og mening. Kanskje er dette prisen som er tilrettelagt for at herlige “Jojo Rabbit” får en Oscar? “Little Women” får antagelig for kostymer, så da får også den sin Oscar. Begge filmene er populære, og både Gerwig og Waititi står for både regi og manus i filmene sine. De ble begge oversett i regi-kategorien. En av de vinner ganske sikkert, og jeg vet ikke hvem av de to jeg håper mest på, begge er nemlig fortjente vinnere isåfall. Både Gerwig og Waititi er utpreget sympatiske av seg, så det er et close race og mtp hvem stemmene legges på. “Joker”, “The Two Popes” og “The Irishman” kommer til kort.

Beste animasjonsfilm: “TOY STORY 4”

– Fra mektige Oscargrossist Pixar studios, og den klart mest populære av de nominerte. Men ikke en opplagt vinner ettersom andre animerte har vunnet flere av de andre kåringene.

Beste animerte kortfilm: “HAIR LOVE”

– En sterk utfordrer i “Memorable”, som har litt Oscar-åte i seg, om en artist og alzheimer. Men “Hair Love” er antagelig den blant de nominerte med bredest publikumsapell, da den er en søt og gripende liten historie om en farget far og datter som bånder på en såkalt bad-hair-day…

Beste foto (best cinematography): ROGER DEAKINS (“1917”)

– “1917” har en enestående strålende kinematografi, eller foto som det jo egentlig er. Alt det tekniske som sitter helstøpt og de sømløse kamerabevegelsene i det som er omtalt som en (bortimot) one-shot, som en eneste lang tagning. Om noen snapper denne prisen fra “1917” er det rene landeveisrøveriet, men “Once Upon a Time in Hollywood” (Robert Richardson) har også et imponerende foto i måten Hollywood anno 69 er gjenskapt. “The Lighthouse” (Jarin Blaschke) er kanskje en veldig dark horse? Ihvertfall en fortjent nominasjon.

Beste produksjonsdesign: “1917”

– Denne er en hard nøtt, men jeg håper og mener “1917” fortjener Oscar her. Produksjonsdesignet er eksepsjonelt bra satt sammen og bygd for å kunne rulles ut som en lang scene. Nok en gang er det “Once upon a Time in Hollywood” som er en knallsterk utfordrer for måten 1969-versjonen av Hollywood er gjenskapt, og filmen har allerede vunnet en viktig pris for dette, så den seiler vel egentlig opp som favoritt? Forøvrig vil jeg og gi skryt til “Jojo Rabbit” for et utmerket produksjonsdesign.

Beste kostymedesign: JACQUELINE DURRAN (“Little Women”)

– Igjen, “Once Upon a Time in Hollywood” kan fort ta Oscar her, men er det ikke en bedre og vanskeligere prestasjon med kostymene i “Little Women”s 1800-tallsstil, enn i 1969-Hollywood? Jeg håper Oscarvelgerne ser det.

Beste originalmusikk: “1917”

– Jeg har ikke sett “Joker” som nevnes som en favoritt her, men den har ut fra det jeg har hørt av klipp et sterkt score, som det kalles på godt norsk…, men jeg går for “1917” som har et kraftfult lydbilde som bør beæres med en Oscar. Dessuten må vel turen være kommet nå for “1917”-komponist Thomas Newman etter 13 tidligere nominasjoner, men med fortsatt like tom peishylle.

Beste originale sang: “I’m Gonna Love Me Tonight” (Elton John  og Bernie Taupin, “Rocketman”)

– Selvsagt vinner en sang av Elton John, noe annet er jo uhørt!

Beste lydklipp (sound editing): “1917”

– Veldig vanskelig å spå. “1917” er jo en audiofest med drønninger, brak, og alt som hører med til krigsfilm. Men “Ford V Ferrari”, som jeg kun har sett traileren til, må sies å ha gjort et enestående stykke arbeide med lydklippingen med veteranracerbilene i filmen.

Beste lydmiks: “1917”

– Den som vinner den ene, vinner også den andre av lydkategoriene. Forskjellene er kanskje vanskelig å skille mellom de to kategoriene, men i lydmiks syns jeg “1917” utmerker seg enda mer enn i lydklipp. Uansett, “Ford V Ferrari” vinner fort denne også hvis de tar lydklipp og.

Beste visuelle effekter: “1917”

– Det blir mye “1917”, men isåfall helt fortjent. De visuelle (spesial)effektene i krigseposet er spektakulære i den forstand at de bidrar så sterkt til både handling og nerven i filmen. Marvel-produksjonen “Avengers Endgame” nevnes som den store utfordreren med sine spektakulære scener.

Beste klipp/filmredigering (Editing): “PARASITT”

– “Parasitt” har de silkemyke sømløse overgangene i klippingen som gjør den så behagelig men også de villere sekvensene er mesterlig satt sammen. Jeg har som sagt ikke sett “Ford V Ferrari”, men kun sett traileren, og den slår meg som en film som har et glimrende klipp. Den trekkes da også frem som en vinnerkandidat.

Beste fremmedspråklige film (Best international film): “PARASITT”

-Hvilke filmer av de utenlandske har Oscar-velgerne egentlig sett? “Parasitt” har de ihvertfall sett, men om det er en tanke bak med at man skal fordele priser kan det ironiske oppstå at “Parasitt” ikke vinner denne prisen, men går til topps for beste film, Oscar`s aller mest prestisjefulle pris. Men tørr de ta sjansen på at “Parasitt” vinner den? Jeg er ganske sikker på at “Parasitt” vinner for beste internasjonale film, den er iallefall storfavoritt.

Beste hår og sminke: “JOKER”

– Filmer av typen “Joker” vinner vel gjerne makeup-prisen? Imidlertid kan (og bør vel) “Bombshell” fort vinne her ettersom det er gjort en fantastisk jobb i sminkingen av Charlize Theron i filmen. Theron spiller Fox News`nyhetsanker Megan Kelly, og hun ser jo pinadø kliss lik ut som originalen! …ja ihvertfall nesten. “Joker” er dog en mye mye mere populær film, så også blant Oscar-gjengen vil jeg anta, så kanskje har det noe å si.

Beste dokumentar: “American Factory”

Beste kortdokumentar: “Learning to Skateboard in a War Zone (If You’re a Girl)”

Beste kortfilm (Live action short): “A SISTER”

– Et sjansetips. Actionfull kortfilm om en politikvinne som over telefonen prøver å redde en ung kvinne som er i fare. Høres nesten ut som en amerikansk versjon av den danske glimrende filmen “Den skyldige”, der en politimann skal redde en ung kvinne over telefon, men jeg aner ikke, jeg har ikke sett kortfilmen. Så spørs det om den velges som vinner foran kortdramaet “Brotherhood” om en ISIS-kriger som returnerer hjem til en ublid far. Det er vel i tiden at den vinner, men jeg syns “A Sister” høres mye mer spennende ut.

 

Vel vel, dette er mine tips for årets Oscar. Svaret på hvem som faktisk får de 24 Oscar-statuettene får vi altså natt til mandag norsk tid. Ingen norske TV-kanaler har vettige folk i toppen, så det blir ingen Oscar-show på norsk TV så vidt meg bekjent, men forhåpentligvis sender dansk TV (eller svenskene på nett) Oscar-utdelingen, noe som er fint for de som har tilgang til det…

Kom gjerne med dine egne tips, eller kommentarer, i kommentarfeltet 😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg