Årets Oscar-nominasjoner ble sluppet tirsdag, og det er på tide å for alvor begynne synsingen.
Den 90. Oscar-utdelingen finner sted i mars, med Jimmy Kimmel som vert igjen (han kommer vel garantert til å lage en vits ut av at han sa på utdelingen i fjor at “jeg lover å aldri komme tilbake” ;p). I dag kom ihvertfall nominasjonene. Nominasjonslistene inneholdt i og for seg ingen digre overraskelser, men noen overraskelser var det. Noen nominerte stikker seg selvsagt ut litt ekstra, noen høyst fortjente nominasjoner, noen skuffelser, og jeg mistenker Oscar-akademiet litt for å gjøre enkelte nominasjoner som alibier for et eller annet, samt at enkelte filmer er overrepresentert.
Nå har jeg ikke ennå sett The Shape of Water, men med utrolige 13 nominasjoner (av de 24 prisene som skal deles ut), seiler den opp som en potensiell prisplukker. Filmen som har blitt godt mottatt av både kritikere og publikum er den med desidert flest nominasjoner. Videre følger Dunkirk med 8, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri med 7, Darkest Hour og Phantom Thread med 6, Blade Runner 2049 og Lady Bird med 5, mens de fantastiske filmene Call Me By Your Name, Get Out, Mudbound, samt Star Wars: The Last Jedi måtte nøye seg med 4 (vel, sistnevnte bryr meg ikke, men de tre andre).
—
At Call Me By Your Name bare fikk fire nominasjoner er den største skuffelsen, selv om den fikk de to viktigste og høyst fortjente nominasjonerne, til Timothèe Chalamet og som beste film. I og med at den sannsynligvis neppe vinner noen av de to er det like fullt skuffende. Filmen er for eksempel forbigått når det gjelder regi, cinematografi, og mannlige birolle. Med nominasjon for beste tilrettelagte manus (adapterte manus fra originalkilde) og beste sang, kan filmen muligens hanke inn en pris der, men jeg håper selvsagt den får som fortjent til slutt, ved å enten få beste film (neppe) eller en Oscar til Timothèe, som jeg tror kan ha en viss sjanse. Dog er Gary Oldman antagelig favoritten. Så skal Oscar ha kudos for å ha nominert Daniel Kaluuya her, for hans fantastiske innsats i grøsseren Get Out. Så har man som vanlig funnet plass til Denzel Washington (antaagelig i en ny svulmende rolle?) og i tillegg er Daniel Day Lewis med.
I beste kvinnelige hovedrolle-racet ligger nok GG-vinner Frances McDormand lengst framme, og hun er så definitivt en Oscar verdig, men med 13 nominasjoner totalt kan nok The Shape of Water ta denne til Sally Hawkins, men også Margot Robbie og Saoirse Ronan har høstet skryt, og ja selvsagt fikk man presset inn også nominasjonsgrossisten Meryl Streep. Hun fikk vistnok mange godeord for innsatsen i The Post, men er det ikke litt forutsigbart at hun er med år etter år som nominert? Topp skuespiller og sterk kvinne selvsagt, men?
—
Men kom det så noen overraskelser? Golden Globe-vinneren Ut av intet som vant GG for beste ikke-engelskspråklige film, ble ikke Oscar-nominert. Det må sies å være overraskende. Svenske The Square fikk sin nominasjon, så det er gledelig. Grattis til regissør Ruben Östlund. Om det er overraskende vet jeg vel ikke helt siden jeg ikke har sett filmen hennes, men Greta Gerwig ble iallefall nominert for beste regi. Det er absolutt oppsiktsvekkende iallefall, all den tid hun kun er den femte kvinnen gjennom historien som er representert i kategorien for beste regi! Og hun ble historisk, ved å være den første kvinnen i Oscars 90 år lange historie som får en nominasjon for sin debutfilm som regissør. Det var vel også på høy tid at Oscar-gubbene begynner å slippe til noen kvinner også i ellers ekstremt mannsdominerte kategorier.
Nevnte Daniel Kaluuya fra Get Out er muligens en overraskelse. Ikke bare er han svart, og som kjent er ikke mørkhudede skuespillere for ofte å finne blant de nominerte, men filmen i seg selv er heller ingen typisk Oscar-nominert.
Her er hvilke overraskelser IndieWire har funnet.
Litt overraskende også syns jeg det er at Willem Dafoe ble nominert. Han spiller jo pent og godt i The Florida Project, men jeg syns vel ikke det er Oscar-nominasjons-materiale. Her burde for eksempel mine favoritter Stuhlbarg eller Hammer fra Call Me By Your Name vært med istedet, og jeg syns vel gjerne også at Sam Elliott fra The Hero kunne fått hovedrollenominasjon, og der kunne sikkert også Diane Kruger fortjent en plass (men hun spiller jo i en tysktalende film så det utelukket vel henne…).
Ellers er det vel greit at James Franco ikke kom med, selv om han fikk Golden Globe. Så slipper vi å høre mer om at han er en mannegris. INDIEWIRE har forøvrig en veldig interessant sak om en rekke filmer de syns er glimrende, men som årets Oscar-nominerere totalt overså.
—
Av de 9 nominerte for beste film har jeg hittill bare sett 4, så jeg har en plan om å i ukene inn mot Oscar-utdelingen som finner sted natt til 5. mars norsk tid få sett først og fremst alle filmene som er representert i kategoriene for beste film, de fire skuespillerkategoriene og beste regi. Så får tida vise om jeg orker og har tid til å synke enda dypere inn i Oscar-materiet denne vinteren. Men forvent flere Oscar 2019-bloggposter etterhvert 😉
Min Oscar-rangering pr nå for beste film (rangert etter hvor godt jeg likte filmene og ikke etter vinnersjanse):
1. Call Me By Your Name
2. Dunkirk
3. Get Out
4. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Urangert enn så lenge
Darkest Hour
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Når det gjelder vinnersjanse tipper jeg at Three Billboards og The Shape of Water ligger best an pr nå, men The Post kan være en dark horse pga at filmen ifølge mange har en tematikk hvor sammenligninger kan dras til Trump-administrasjonen. Siden Three Billboards er så typisk amerikansk tror jeg den ligger godt an, og den er en veldig typisk vinnervalg (friskt, men litt forutsigbart), et trygt valg og det samme kan sies om Dunkirk, mens The Post har de sidene som nevnt.
The Shape of Water er kanskje en type film som ikke vinner for beste film, pga sine noe overnaturlige elementer (?), men 13 nominasjoner og nominasjoner innen både regi og i 3 av 4 skuespillerkategorier, samt flere andre av de store kategoriene, kan den vinne. Men som sagt har jeg ikke sett alle filmene ennå og ikke tenkt så nøye gjennom ulike scenarioer rundt prisene. Jeg hadde syntes det er topp om CMBYN, Dunkirk eller Get Out vinner, siden jeg syns de alle er supre filmer, men også Three Billboard Outside Ebbing, Missouri er en film jeg likte ganske godt.
Årets Oscar-nominasjoner:
Beste film:
Call Me By Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Beste regissør:
Guillermo Del Toro (The Shape of Water)
Christopher Nolan (Dunkirk)
Jordan Peele (Get Out)
Greta Gerwig (Lady Bird)
Paul Thomas Anderson (Phantom Thread)
Beste mannlige hovedrolle:
Gary Oldman (Darkest Hour)
Timothée Chalamet (Call Me By Your Name)
Daniel Kaluuya (Get Out)
Daniel Day-Lewis (Phantom Thread)
Denzel Washington (Roman Israel, Esq.)
Beste kvinnelige hovedrolle:
Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Saoirse Ronan (Lady Bird)
Sally Hawkins (The Shape of Water)
Margot Robbie (I, Tonya)
Meryl Streep (The Post)
Beste mannlige birolle:
Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Willem Dafoe (The Florida Project)
Woody Harrelson (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Christopher Plummer (All the Money in the World)
Richard Jenkins (The Shape of Water)
Beste kvinnelige birolle:
Alison Janney (I, Tonya)
Laurie Metcalf (Lady Bird)
Octavia Spencer (The Shape of Water)
Mary J. Blige (Mudbound)
Lesley Manville (Phantom Thread)
Beste originalmanus:
Jordan Peele (Get Out)
Martin McDonagh (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Greta Gerwig (Lady Bird)
Guillermo Del Toro, Vanessa Taylor (The Shape of Water)
Emily V. Gordon, Kumail Nanjiani (The Big Sick)
Beste adapterte manus:
James Ivory (Call Me By Your Name)
Scott Neustadter, Michael H. Weber (The Disaster Artist)
Aaron Sorkin (Molly`s Game)
Dee Rees, Virgil Williams (Mudbound)
Scott Frank, James Mangold, Michael Green (Logan)
Beste animasjonsfilm:
Coco
The Breadwinner
Loving Vincent
Boss Baby
Ferdinand
Beste dokumentar:
Abacus: Small Enough to Jail
Faces Places
Icarus
Last Men in Aleppo
Strong Island
Beste ikke-engelskspråklige film:
The Insult (Fornærmelsen, Libanon)
On Body and Soul (Om kropp og sjel, Ungarn)
Loveless (Savnet, Russland)
The Square (Sverige)
A Fantastic Woman (En fantastisk kvinne, Chile)
Beste klipping:
Lee Smith (Dunkirk)
Tatiana S. Riegel (I, Tonya)
Jonathan Amos, Paul Machliss (Baby Driver)
John Gregory (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Sidney Wolinsky (The Shape of Water)
Beste foto (kinematografi):
Dan Laustsen (The Shape of Water)
Rachel Morrison (Mudbound)
Roger Deakins (Blade Runner 2049)
Hoyte van Hoytema (Dunkirk)
Bruno Delbonnel (Darkest Hour)
Beste produksjonsdesign:
The Shape of Water
Blade Runner 2049
Dunkirk
Beauty and the Beast
Darkest Hour
Beste visuelle effekter:
War for the Planet of the Apes
Star Wars: The Last Jedi
Blade Runner 2049
Guardians of the Galaxy, Vol. 2
Kong: Skull Island
Beste originale filmmusikk:
Alexandre Desplat (The Shape of Water)
Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch (Dunkirk)
John Williams (Star Wars: The Last Jedi)
Carter Burwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Johnny Greenwood (Phantom Thread)
Beste sminke og hår:
Darkest Hour
Victoria & Abdul
Wonder
Beste kostymedesign:
Phantom Thread
Beauty and the Beast
The Shape of Water
Darkest Hour
Victoria & Abdul
Beste originalsang:
Mighty River (Mudbound)
Mystery Of Love (Call Me by Your Name)
Remember Me (Coco)
Stand Up for Something (Marshall)
This Is Me (The Greatest Showman)
Beste lydmiks:
Dunkirk
Baby Driver
The Shape of Water
Blade Runner 2049
Star Wars: The Last Jedi
Beste lydklipp:
Dunkirk
Baby Driver
The Shape of Water
Blade Runner 2049
Star Wars: The Last Jedi
Beste kortfilm:
My Nephew Emmett
The Eleven O`Clock
The Silent Child
DeKalb Elementary
Watu Wote/All of Us
Beste animerte kortfilm:
Dear Basketball
Garden Party
Negative Space
Revolting Rhymes
Lou
Beste kortdokumentar:
Edith+Eddie
Heaven Is a Traffic Jam on the 405
Heroin(e)
Knife Skills
Traffic Stop
#Oscar2018 #oscar18 #90oscar #90scar
Limer inn kommentaren fra EG her, som ble borte i dragsuget når bloggposten måtte publiseres på nytt pga feil tittel o.l.
Jeg ble litt overrasket over Daniel Kaluuya og Leslie Manville, og så mener jeg at Woody Harrelson ikke burde vært nominert. Meryl Streep og Daniel Day-Lewis, og kanskje Denzel W., har antakelig kommet med på grunn av navnet, kanskje spesielt pga. de eldgamle medlemmene i akademiet som ikke har energi til (eller interesse av) å se alle filmene og som stemmer på det de tror er bra! Nominasjonene var jo litt kjedelige, fordi det er stort sett de samme filmene og skuespillerne som har blitt nominert til alle de store prisene (Oscar, BAFTA, SAG, GG, osv.).Jeg har ikke sett alle filmene, men Fräulein Kruger i “Aus dem Nichts”, Sally Hawkins i “The Shape of Water”, og Michelle Williams i “All the Money in the World” må sjekkes ut! Jeg tror Gary Oldman er storfavoritt i sin klasse, og så er det litt spennende med resten. Jeg håper Greta Gerwig vinner noe, for hun er en tvers igjennom sympatisk dame. Nå får vi studere barometrene en måneds tid framover! Når det gjelder Indiewire sine 17 filmer, så har jeg dette å si: Mother! er ikke bra! Huff!; The Beguiled er bare snork…mye dårligere enn originalen med Clint Eastwood fra tidlig 70-tall; The Killing of a Sacred Deer…hva skal man si? WTF?!; Columbus har noen karakterisert som maling som tørker, og traileren er ingen teaser; The Personal Shopper var brukbar, men Kristen Stewart er dessverre ikke noen favoritt blant akademiet, og så må man godta at filmen omhandler noen overnaturlige greier; Good Time var litt hektisk og kanskje litt for sær…?; A Ghost Story har jeg hørt mye bra om, og har den liggende men ikke sett ennå; Lady Macbeth er ikke Shakespear men basert på en roman, og Florence Pugh gjør en strålende jobb i hovedrollen; Wonderstruck har jeg ikke sett, men unge Millicent Simmonds har høstet lovord; Okja har jeg liggende, og traileren sier meg at dette kan være en fantastisk bra fantasy-historie – spennende, i hvert fall!; Stronger var kanskje litt for lite schwung over, men jeg likte Tatiana Maslany i birollen, og jeg tror hun var svært nær en nominasjon for den; Detroit var OK, men litt for mye standard “rasistisk purk herjer med neger på 60-tallet”, men verdt å få med seg; Den “Lost City of Z” var grei, liksom, ikke dårlig men ikke noe Oscarmaterial.