Filmhjertes julekalender – Luke 6 – Finland spesial

I dag er det Finland, som ifølge finnene er julenissens hjemland, sin nasjonaldag – Onnea Suomi 100-vuotta*, og Filmhjertes julekalender har derfor noen finske film- og serietips.

Finland er altså mer enn Simo Valakari (Tromsøs nye trenerhelt), og julenissens hjemland, det er også et filmland.

Her skal jeg ile til å si at jeg har sett veldig lite av film og serier fra Finland. Noe har jeg dog sett. Faktisk kan jeg knapt navnet på mer enn et par finske skuespiller, ihvertfall må jeg vri hjernen for å komme på noen få andre jeg muligens husker 😉

Jeg kunne ramset opp noen brukbare filmer fra Finland jeg har sett som er noen år gamle, men muligheten for å finne disse filmene tilgjengelige anser jeg som vanskelig, så jeg kommer istedet med noen tips som er dagsaktuelle og som er lette å finne enten for strømming, eller på fysisk format som du kan få tak i raskt.

* Onnea Suomi 100-Vuotta: Gratulerer med 100-årsdagen, Finland (hilsen lånt fra dagens Nordlys :p).

DEN ANDRE SIDEN AV HÅPET (2017)

Originaltittel: Toivon tuolla puolen / The Other Side of Hope

Ny film fra den kjente regissøren Aki Kaurismäki.

Litt usikker på om den finns på noen norske strømmetjenester ennå, men filmen er i salg på DVD og Blu-Ray bl.a. hos CDON og platekompaniet. Tar du sjansen vet jeg at den også finnes på mindre lovlige tjenester.

Humoristisk film om menneskeskjebner med melankolske og musikalske undertoner. En syrisk flyktning og en finsk handelsreisende, begge på jakt etter et bedre liv, i Helsinkis asfaltjungel. Filmen er Kaurismäkis bidrag for å få slutt på manges fordomsfulle syn på flyktninger, enten man ser på de som skamfulle ofre eller økonomiske lykkejegere.

Prisbelønnet og kritikerrost film, som jeg har tenkt å se når jeg får tak i den 🙂

TOM OF FINLAND (2017)

Ny film som nylig har gått på kino. Går muligens fortsatt i Oslo (?). Den er imidlertid mulig å se på den helt nye nett-tjenesten NETTKINO, som er en norsk strømmetjeneste i startfasen som tilbyr et lite utvalg ferske filmer like etter at de har vært vist på kino, lenge før de blir tilgjengelig på andre strømmekanaler. Prisen for helt nye filmer er den samme som en kinobillett koster.

Jeg har ikke sett den, men filmen som hos Nettkino omtales som ” Sterkt og gripende om kunst og homofobi i etterkrigstidens Finland” fikk glimrende anmeldelse hos Filmfront som gav terningkast 4, og FilmMagasinet som gav 5.

Den prisbelønte regissøren Dome Karukoski skildrer livet til en av Europas mest berømte kunst- og homoikoner, Tom of Finland. Med Jakob Oftebro i rollen som Jack, som inspirerte kunstneren til en rekke tegninger. Etter en hard og heroisk innsats under andre verdenskrig vender Touko Laaksonen hjem, men livet i Finland viser seg å være tungt. Etterkrigstiden i Helsinki preges av voldsom homofobi, og homofile menn blir presset til å gifte seg med kvinner og få barn. Laaksonen finner tilflukt i sin kunst, som spesialiserer seg på homoerotiske tegninger av muskuløse menn. Hans arbeid, kjent under signaturen ?Tom of Finland?, ble flammen til en homofil revolusjon. (Filmomtale fra nettkino.no)

SORJONEN (2016)

Krimserie, 1 sesong (11 episoder), tilgjengelig på Netflix. Også kjent under den engelske tittelen “Bordertown”.

Ville Virtanen, ja han vet jeg navnet på, hehe, spiller hovedrollen som politietterforsker Kari Sorjonen. Sorjonen og familien flytter til en idyllisk småby, hvor han umiddelbart innkalles for å løse en mordsak. Nordisk noir fra Finland, i et stort sett gjennomgående dystert og mørkt univers.

Selv prøvde jeg å se den første episoden for en tid tilbake siden, men slo av midtveis den gangen. Imidlertid har serien fått mye god respons og omtale, så jeg kommer til å gi den en sjanse til snart. Jeg har bare litt trøbbel med å se finske produksjoner pga språket som jeg ikke forstår et kvekk av, men serien er selvsagt tekstet. Jeg liker dessuten hovedrolleinnehaver Virtanen, som jeg har sett i en del svenske/norske filmer/serier, og allerede i episode 1 var det tendenser til noe bra, og også mye fint finsk landskap i bakgrunnen.

NOEN ANDRE RASKE FINSK FILM-TIPS

Det lages mye “rare” finske filmer, type mørk fantasy/horror-komedie.

For å få litt julerelatert inn i innlegget, sjekk for eksempel Rare Export: A Christmas Tale (2010), hvor du får se hemmeligheten bak julenissen avsløres, og julenissen bli tatt til fange! Filmen fikk faktisk hele 3,5 av 4 stjerner hos høyt anerkjente rogerebert.com – av Roger Ebert him self faktisk! Fanken, ass. Nå må jeg få sett denne!

Er tilgjengelig på DVD ihvertfall hos Platekompaniet. Om Rare Exports A Christmas Tale er å oppdrive for strømming har jeg ikke sjekket.
PS: Unggutten Onni Tommila (som var ganske bra i Big Game) spiller en av hovedrollene. Onni og Ville. Det var de to jeg visste navnene på 😉

I Big Game (Finland/USA, 2014. Tilgjengelig hos Netflix) faller USAs president (Samuel L. Jackson!) ned i de finske skoger og må reddes av en modig fjortisgutt (småmorsom kalkunfilm!).

En tredje komedie er Lapland Odyssey (2010), hvor vi tas med på en svimlende ellevill reise gjennom Lapplands ødemarker i nord-Finland. Jeg har sistnevnte film liggende, men har ikke sett den ennå. Forøvrig kan Lapland Odyssey strømmes hos SF Anytime for 29 kroner.

 

PS: OK da, et par finske filmer som jeg likte da jeg så de, men som du sikkert må grave godt etter for å oppdrive:

The House of Branching Love (2009, svart dramakomedie om et par som sliter med forholdet, og som får elleville utfall).

Forbidden Fruit (2009, internasjonal tittel. Drama. Originaltittel: Kielletty hedelmä. To unge tenåringsjenter fra et veldig konservativt læstadiansk samfunn drar alene til Helsinki for første gang, og opplever storbyens fristelser. Ganske bra film, men sikkert umulig å oppdrive…).

 

#filmhjerte #julekalender #finlandfilm #finskfilm #finland

Christmas background with ornament garland | designed by Qvectors / vexels.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg