Filmene du ikke bør se: Del 2

Her er en håndfull filmer du ikke bør se!

Sent på fjoråret presenterte filmbloggen et innlegg over elendige filmer til skrekk og advarsel. Her er del 2 av “Filmene du ikke bør se!”.

Å rangere de dårligste filmene jeg har sett orker jeg ikke tanken på å gå i gang med, men å dra frem elendige filmer er enklere. De omtalte filmene er bortkastet tid å se.

Uansett er det slik at smaken er som baken – delt – også når det gjelder filmpreferanser. De som liker disse filmene er ikke teit eller dum. Ikke så veldig ihvertfall 😉 Hihi…

Så om du skulle være blant de som liker en eller flere av de omtalte titlene, fortvil ei, dette er kun min mening. Si meg gjerne imot i kommentarfeltet! 😉


THE GUEST (2014)

En slesk soldattype dukker opp hos en familie og hevder han er venn av sønnen deres som døde i strid. Etter den ukjente gjestens ankomst starter folk å daue som fluer. Filmen startet ikke så ille, men utvikler seg til en ihjelkokt kalkun marinert i blodbad, med en avsindig på trynet slutt.

Absolutt en av de verste møkkafilmer jeg har sett. 6,7/10 på imdb antyder noe annet, men selvsagt et klokkerent terningkast 1. Men for all del, se den hvis du absolutt føler for det, be my guest…


GREEN ROOM (2015)

Et punkband havner i helvetes forgård hos en gjeng skinheads. En konsert går riktig ille, når punkerne havner i unåde i ei nazibule der de blir vitne til mord. Regn med å se rabiate hunder glefse i seg unge pene mennesker. Blod, gørr, avrevne lemmer. Tar ikke mål av seg å være annet enn en horrorfilm, og starter bra, men dette blir for mye trash. Terningkast 1 uten tvil, men kanskje er dette en film som er såpass dårlig at den faktisk bør sees? Den talentfulle Anton Yelchin (1989-2016), som på tragisk vis døde i en bisarr bilulykke sommeren 2016, spiller forøvrig i Green Room. Han er kanskje en grunn til å faktisk se den… Kan nevnes at mange liker filmen, da den ufattelig nok har et snitt på 7,1/10 på imdb (over 44 000 stemmer).


DADDY`S HOME (2015)

Will Ferrell og Mark Wahlberg som henholdsvis stefar og far til to små unger, fronter dette som en komedie. Men den er verken morsom eller sjarmerende. Tvert imot er den platt og flau, selv om den riktignok har noen få glimt av ørsmå vittigheter. Ei heller er filmen noen gang så morsom at jeg trekker på smilebåndet. Jeg tenker “hehe” i det stille tre-fire ganger i løpet av filmens ca 95 minutter. Resten av tida er fylt opp av tamt pjatt, flauheter og slett spill.

Ferrell spiller den perfekte stepappaen som elsker familien, og tar seg av de to barna sammen med deres mor. Barna liker derimot ikke stefaren, og en dag dukker deres biologiske far opp, i Wahlbergs skikkelse. Mens Ferrell er feig og ettergivende, men en sympatisk og pliktoppfyllende kar – er Wahlberg hans rake motsetning. Humoren er bånn, historien syltynn og det er direkte flaut og kleint, som når de to driver en “battle” i eventyrfortelling, når de er på fertilitetsklinikken og en pill råtten scene på en skateboard-rampe, som virker stjålet fra familien Griswolds eskapader i “Vacation”-serien.

Ikke er historien ny heller, dette har vi sett tidligere, bare mye morsommere, med snert og ikke minst bedre skuespill og sjarm, blant annet har vel Robin Williams gjort noe i samme bane, bare at da var det humor iblandet.

Barneskuespillet er ikke stort å skryte av heller, og når Ferrells rollekarakter blir så overspilt puslete, står hele filmen like stødig som et korthus i motvind. Ferrell og Wahlberg åler seg i krampetrekninger frem mot filmens store høydepunkt: Rulleteksten. Daddy`s gone.


CAPTAIN FANTASTIC (2016)

*INNEHOLDER SPOILERE* Jada, dette er en film som har fått mye kritikerros, og som står i 8/10 på imdb. Antagelig er også sjansen stor for at noen lesere her vil være helt uenig med meg. Det får stå sin prøve, jeg hater denne filmen. Takk forresten til The Guardian som i en av sine anmeldelser gav laveste karakter, 1 av 5 stjerner.

En film som skuffet monumentalt. Det dreier seg om hippien Ben (Viggo Mortensen) som fostrer de seks ungene sine opp i villmarka, der han lærer de å overleve. Han driver hjemmeundervisning, og mener storsamfunnet bare er kapitalisme, konsumering og elendighet. Det kunne blitt bra og morsomt, med dyktige Mortensen i førersetet. Istedet er det desverre en selvmotsigende, umoralsk, usjarmerende og nedlatende smørje anført av kaptein Mortensen.

For det første er åpningssekvensen ille nok, der eldstesønnen dreper en hjort med kniv og eter rått blodig kjøtt i en seremonilignende seanse.
Selvmotsigelsene florerer. Det er tydeligvis greit med kapitalismen og det storsamfunnet tilbyr når Ben trenger det, som penger fra svigers, sykehusbehandling, hus på landet, med mere. Hvor Ben henter penger fra til alt han har, er jo og et betimelig spørsmål. Og det brommet av en buss de durer rundt i er neppe miljøorganisasjonenes gave til verden.

Jentene virker helt hjernevaska av faren, og generelt sett mangler filmen totalt en kvinneskikkelse som ikke enten er svak, helt uinteressant fremstilt eller dau. Et par tenåringsgutter som er ungenes fettere blir i en håpløst nedlatende scene brukt som et eksempel på at Bens 8 år gamle hjemmeunderviste datter er smart og de “normale” dumme. Ben og de fleste ungene mangler helt sosiale antenner, unntatt yngste sønn, som etter et opprør plutselig tilgir alt likevel. Her er elementer av klar omsorgssvikt (livsfarlig fjellklatring i stupbratt fjell, jadda..), og faren lærer ungene opp i at butikktyveri er bra. Det hele krones med likskjending: oppgraving av et lik som brennes på bål, mens man danser og raller, siden det var det den avdøde ønsket, før man senere skylder aska ned i et random dass. Så ender dannelsesreisen i at Ben likevel har klart å endre seg noe. Hurra! Halleluja! Det eneste jeg morer meg over i filmen er når et eldre pensjonistpar ser Ben komme splitter naken ut fra bussen sin, og Ben sier at “Det er bare en penis, alle menn har en”. Beklager, denne filmens handling er et totalhavari. Sjelden har en film hatt mere misvisende tittel, her er nemlig ingenting fantastisk å spore.


ROVDYR (2008)

En norsk skrekkfilm presser seg også inn her.

Dette er muligens den dårligste norske filmen jeg har sett, ihvertfall er den inne blant de 4-5 verste.

Rovdyr har jeg nevnt en gang tidligere i en bisetning, men den har intet annet å by på enn krampeaktig blodig umotivert rå vold, langt uti skauen. Året er 1974, og en gjeng unge voksne drar på det de tror skal bli en avslappende skogstur. Istedet blir de jaget som rovdyr av villdyr…


A s****** film (2010)

Jeg var lenge i tvil om jeg skulle gi omtale til dette illeluktende søppelet fra Serbia. Ja, jeg VET at det er kun fiksjon og fantasi, men dette er jævlig. At de kaller det film må jo være en vits? Det er dog iallefall noe som er filmet, og det verste bunnslammet jeg har sett i så måte. Noe karakter setter jeg ikke, ettersom selv terningkast 1 eller 1/10 er for høyt, da dette utelukkende et langt over grensa ondsinnet og spekulativt oppgulp, uansett hva regissøren babler om at er budskapet (liksom kritikk mot serbiske myndigheter eller noe, blablabla). Hver og en som stod bak dette død-og-fordervelselukt-befengte produksjonssvineriet burde vært sendt i terapi. Penetrering av nyfødt spedbarn (ikke eksplisitt vist, selv om man hører/ser det skje bakfra), horribelt sexdrap, nekrofili-flørt og beinhard barnevoldtekt. God fornøyelse. I tillegg er det en evighet med meningsløst tomsnakk. Makkverket er forbudt for salg og distribusjon i Norge(og en rekke andre land), men slapp gjennom sensuren inntil det strømmet inn klager mot dette groteske galskapet fanget av kamera. Snubler du over et fysisk eksemplar av dette, knekk sjiten i to, hiv det ut, hell bensin over og tenn på!


5 kommentarer
    1. Jeg er ikke enig i vurderingen av Captain Fantastic. Viggo Mortensen fikk i alle fall en Golden Globe-nominasjon for rollen sin, men det blir neppe noe Oscar for en film som delvis gjør narr av Kristendommen. Filmen er kanskje ment som en satire? Nesten 80% av de som har ratet filmen på imdb har gitt 7 eller mer, men jeg gav den 6/10.

    2. EG: Sånn er det, man er uenig, men det er greit 😉

      Ja, det er nok noe satire vil jeg tro. Fyren innser vel på en måte til slutt at han ikke kan kjøre på som han har gjort, derav vanlig hus, unger som venter på skolebussen, ting ser rimelig “normalt” ut i sluttscenene (altså, det som anses som normalt), osv.

      Viggo Mortensen er en glimrende skuespiller uansett, men nei, jeg liker ikke C.F. og han fortjener ikke noe nominasjon for rollen. Skulle dog ikke forundre meg noe om han vinner.
      Uansett ikke første gang jeg hater en film som har vunnet priser. Three of Life vant vel flere Oscar-priser, men er en film jeg syns er regelrett bånn i bøtta for eksempel.

    3. Er C.F. virkelig like dårlig som “The Guest”, f.eks.? Nå har jeg ikke sett T.G., men omtalen ser ikke bra ut.

    4. EG: Nei, CF er ikke en av de verste jeg har sett noensinne, den er med fordi den er en ny film, og den jeg likte minst av det jeg har sett i år. Forventningene var brukbare, og skuffelsen over filmen så stor at det blir en film jeg absolutt ikke vil anbefale. Lista er dog ikke en “worst of”, men et knippe “elendige filmer”, tilfeldig valgt ut. The Guest er bare idiotisk til slutt, og kan ikke sammenlignes sånnsett med C.F.

      Det jeg misliker mest med C.F. er at den er så selvmotsigende, samt de “ekstreme” scenene, som åpningen som var kvalmende og vemmelig, seansen i begravelsen, oppgraving av liket, likbrenninga og askenedskyllinga i dass, besøket hos slektningene, med mere. Ellers er det vel og en selvmotsigelse med all denne latterliggjøringen av andres religion (kristendomen i dette tilfellet), mens de jo selv lever nærmest i en sekt. Men så er d et jo det at det kanskje er litt satire i det, men uansett…

    5. Filmen var ikke så god som jeg hadde trodd selv, men ikke en skuffelse for min del.Den scenen med hjorten var vel ikke den beste, men det med liket var jo bare gøy -syns jeg, da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg