Filmanmeldelse: Den danske piken (The Danish Girl)

I dag har Den danske piken (The Danish Girl) premiere på norske kinoer, en film der Eddie Redmayne igjen overbeviser i det som er en trist historie basert på virkelige hendelser.

FILMANMELDELSE

Film: DEN DANSKE PIKEN (THE DANISH GIRL)

Biografisk drama, UK/USA/Belgia/DK/Tyskland, 2015, ca 2 timer

Regi: Tom Hooper

Med handling lagt til vakre København anno medio 1920-tall, og med danske rollekarakterer, skulle en tro det lå an til mange danske gloser. Men neida, i Den danske piken snakker de engelsk alle som en, både Einar Wegener/Lili Elbe fra Vejle og de andre i Københavns gater.

Slikt er selvsagt noe som irriterer, siden jeg er opphengt i slike detaljer. Men jeg lar nå det ligge, for filmen er faktisk ikke så verst, og de to i hovedrollene leverer minneverdig spill. Vel, filmen er ikke så ekstremt god heller bare så det er sagt med en gang.

Men Den danske piken har blitt et showcase (i mangel på bedre ord) for Eddie Redmayne, der fjorårets Oscar-vinner nok en gang får bevist talentet sitt, denne gangen som transkjønnet. Redmayne har et stort register av ansiktsuttrykk og fakter, som innimellom på en fin måte får frem hvordan rollekarakteren slites mellom sine to personligheter. Han gjør en god rolle som kvinne, en rolle i denne filmen jeg tror få andre mannlige skuespillere kunne gjort bedre, men likevel med noen hull som regissør og manus må ta på sin kappe. Rollekarakteren burde vært gitt mer varme og litt mer dybde, og vi burde fått oppleve smerten enda nærmere – men Redmayne gjør det beste med materialet han har. Redmayne er nominert i år også for beste mannlige hovedrolle, og hadde det vært opp til meg får han prisen på nytt, for av de fire nominerte jeg har sett er han best (jeg har ennå ikke sett “Trumbo” med Bryan Cranston). Men muligens blir rollekarakteren litt for stiv innimellom, eller litt for kald, noe som isåfall altså må legges på manus og regi.

I korte trekk handler filmen om den danske kunstneren Einar Wegener, som gradvis går fra å være mann til å bli kvinne. Filmen som bygger på virkelige hendelser forteller historien om hvordan Einar blir Lili Elbe, en karakter som først introduseres ved at Einars kone Gerda, som er maler, bruker Einar som kvinnelig modell ettersom hun mangler kvinnelige modeller. Einar skjønner gradvis at han er en kvinne født i en manns kropp, og blir den første til å gjennomføre kjønnskorrigerende operasjon. Slikt er selvsagt ikke stuerent i 1920-årene, og tvangstrøye og andre trusler er ikke langt unna.

Filmens største styrke er Alicia Vikander, vår svenske venn som har blitt storsjerne de siste årene, som spiller Einars kone Gerda, og også hun leverer varene på mer enn solid vis. Dessuten, hun er direkte delikat her, og minner meg om en stilfull men fortsatt folkelig karakter fra høysosieteten. Samspillet mellom de to sitter godt og vi følger på nært hold hvordan forholdet deres settes på prøve. Vikander er Oscarnominert for beste kvinnelige birolle, og vinner forhåpentligvis prisen. På minussiden så mangler det likevel noe mellom de to rollekarakterene, jeg savner litt “passion” og intensitet, selv om det hele tiden er pent.

Filmen har stort sett en lett stemning, litt for lett kanskje, selv om det  etterhvert blir mere alvorstungt, med naturlige innlagte dramatiske og rørende scener, noen ganger litt for “melodramatisk” , og med en litt for enkel tilnærming. Noe annet som også må nevnes er noen scener som tilsynelatende skal være i Danmark, men som geografisk sett umulig kan være det (innspilt i Møre og Romsdal faktisk). Men igjen, slikt blir vel detaljer…

Foto er bra, og filmens tidsramme likeså, med et alltid (?) forlokkende København som bakteppe (eller….til tider fremstår også det ganske kaldt). Det er og flotte kostymer og gjennomgående en stort sett visuell hyggelig opplevelse, men muligens vil man kunne argumentere for at linjene og bakgrunnen er for rene, kalde og polerte, men med to meget solide skuespillere som ikke er direkte ubehagelige å se på de heller, for å si det slik. Filmens tema kunne vært bedre utnyttet, det å være transkjønnet for 90 år siden må ha vært rimelig tøft med tanke på de sosiale aspektene, dette er sider ved filmen som kunne vært tillagt mere vekt. For den mangler noe, filmen blir ikke så bevegende som den har potensiale til, kanskje er det fordi Lili/Einars sinnsstemning ikke kommer godt nok frem?

Den danske piken er uansett en fin film, som lett kunne vært en god del bedre, det blir et greit terningkast 4.

7 kommentarer
    1. Enig i terningkastet 🙂 Synd det var en helt ok film, men med et veldig skuffende manus. En treig, litt for “trygg” og til tider kjedelig historie.. Det som trakk opp var skuespillerprestasjonene (Alicia Vikander var fantastisk), og det estetiske 🙂

    2. Stina: Hyggelig at vi er enige her. Vikander er virkelig en kommende storstjerne, i den grad hun ikke allerede er det vel og merke 😉 Og du har rett i det ja, at filmen blir for trygg, beveger seg for skjeldent ut i vågalt farvann.

    3. Alicia er med i noen interessante kommende filmer. F.eks. en film jeg ikke husker navnet på, :-), der hun spiller mot Michael Fassbender og Rachel Weiss (tror jeg). En film basert på en roman jeg har i hylla men ennå ikke lest. Det var kanskje under innspillingen av denne at hun ble sammen med Fassbender -for de er vel et par? Et annet spørsmål: er Den danske piken en typisk jentefilm?

    4. EG: Skal ikke uttale meg om kjærlighetsrykter, for der er jeg lite oppdatert 😉 Men ja, A.V. får vi se mye av i fremtiden 🙂

      Om det er en typisk jentefilm? Nja. Litt vanskelig å svare på. Kanskje. Men egentlig ikke. Filmens tema burde jo være mer universell og aktuell for begge kjønn, men da filmen er litt lett og ikke tar skikkelig tak er det vanskelig å si. Noe utpreget “sippefilm” er det ïkke ihvertfall, til det blir filmen for polert og litt for uengasjerende. Har ikke sett noen anmeldere omtale den som noe typisk jentefilm, men som andre nevner her er det en fin film estetisk. Jeg vil ikke kalle det en typisk jentefilm iallefall, men vil ikke forundre meg om jenter liker den best?

    5. Jeg så Trumbo i helga (bootleg!), og Brian Cranston gjorde sine saker meget bra.Dette er sikkert en film som Hollywood-akademiet kan like, for det handler jo om Hollywoods historie. Dalton Trumbo var manusforfatteren som ble svartelistet, men som likevel klarte å levere Oscarvinnende manus under pseudonym. Nå har jeg ennå ikke fått sett The Danish Girl. Trumbo var en overraskende god film, faktisk glimrende, med et bra ensemble av gode skuespillere. Men kan Cranston, eller Redmayne, vinne?

    6. EG:
      Redmayne KAN vinne, for han er god. Men jeg tipper likevel Leo er favoritten, om akademiet blir imponert over kravlinga og snøftinga hans i vinterhelvetet 😉 Trumbo har jeg ikke sett ennå, men skal se snart. Har også tenkt tanken, at det er en film akademiet muligens kan like, ettersom det handler om en av “deres egne” 😉 Så sånnsett kan sikkert Cranston også vinne, men spørs om han vinner mot mere kjente navn?

    7. Studioet har jo brukt det siste halvåret på lobbyvirksomhet og PR for The Revenant, og skrytt av hvor fælt alle hadde det under innspillingen, osv.. Det gjelder å få alle de eldre herrene i akademiet til å se alle filmene de skal vurdere, og det kan jo være en utfordring for “mindre” filmer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg