Filmhjerte: 1960 – og grattis med dagen Kirk Douglas!

Filmhjertes retro-serie “Årets filmhjerte” med tilbakeblikk på filmårene fortsetter!

Etter bra respons fra dere lesere angående innleggene der jeg har sett på filmårene fra slutten av 70-tallet og frem til nåtid, har jeg nå bestemt meg for å kjøre på videre med flere slike tilbakeblikk, dog i en noe enklere utgave.

Gjennom året som snart er omme har jeg skrevet innlegg om hvert år fra og med 1977 og frem til 2014, slik planen med “prosjektet” var. Når vi nå er ved veis ende, siden det er for tidlig å lage et “Filmhjerte: Året 2015”, har jeg istedet bestemt meg for å gå enda lengre tilbake i filmårene, til årene før jeg ble født. Disse nye filmhjerte-innleggene fra årene før 1977 vil ikke bli like lange og omfattende som de jeg har skrevet frem til nå, av den enkle grunn at jeg ikke har sett like mye av de gamle filmene eller ikke husker de like godt, siden mange av de er filmer jeg ikke har sett siden tidlig 90-tall (og kanskje tidligere også?).

Imidlertid satser jeg på å komme med cirka 5 filmtips fra hvert år, eller bare 2-3, alt ettersom, og også et “Årets filmhjerte” fra disse årene, men jeg dropper et årets norske filmhjerte og tar alt under ett. Som vanlig blir det også litt småsnakk om interessante filmer jeg ikke har sett også, og muligens litt Oscar-mimring. Så får jeg se underveis hvor langt tilbake i tid jeg finner det interessant nok å gå, men jeg regner med at årene 1960 – 1976 ihvertfall skal kunne gå bra, kanskje blir det noen korte innlegg innom 1950-årene også.

I filmhjerte-serien med årets filmer så har jeg gått kronologisk oppover fra 1977 til 2014. I denne “Del 2” av “årets filmhjerte”-serien blir det altså ikke helt likt i omfang. Det blir imidlertid fortsatt i kronologisk rekkefølge, fra 1960-1976. Og de filmene jeg har sett fra hvert år, som jeg kan huske, blir nevnt dersom dette er filmer jeg liker 🙂

Først ut i “Årets filmhjerte Volum 2: ” er 1960.

Fra menyen anno 1960 er det ganske lite jeg har sett egentlig, og enda mindre jeg har gode minner fra. Å plukke ut “Årets film” fra 1960 er derimot enkelt.


ÅRETS FILMHJERTE 1960

PSYCHO


 

 

Alfred Hitchcock med klare instruksjoner til kinopublikum!

Thrillerkongen Alfred Hitchcocks kraftfulle og komplekse mesterverk PSYCHO må vi altså helt tilbake til 1960 for å finne, men selv den dag i dag 55 år etter at denne skrekkthrilleren så dagens lys makter den å skremme, underholde og inspirere. De klassiske dusjscenene er for eksempel ikoniske i filmuniverset, og har vært gjenstand for en rekke kopier og parodier opp gjennom årene. Og det samme må vi selvsagt si om filmen ellers også, for det er ikke uten grunn at den av mange ansees som alle skrekkfilmers mor – og for mange kanskje også tidenes beste skrekkfilm?

Alfred Hitchcocks grensesprengende makabre mesterstykke med Anthony Hopkins som den engstelige Norman Bates, hvis gamle, mørke hus og tilhørende motell ikke akkurat er stedet for en rolig kveld. Ingen vet det bedre enn Marion Crane (Janet Leigh), den uhellsvangre kvinnen på en reise som ender i den berømte dusjscenen. En privatdetektiv (Martin Balsam) og deretter Marions søster (Vera Miles) kommer for å lete etter henne mens skrekken og spenningen stiger til et skremmende klimaks (platekompaniet.no).

  • Vera Miles som spilte en av de viktigste rollene i Psycho lever forøvrig fortsatt, og har blitt 86 år gammel.
  • Psycho ble nominert til fire Oscar, men vant ingen av prisene (nominert bl.a. for beste kvinnelige birolle (Jason Leigh) og Hitchcock var nominert for beste regi).
  • Det tok hele 23 år før oppfølgeren, Psycho II, kom i 1983. Ytterligere tre år senere kom den tredje, Psycho III –  før den siste som gikk tilbake i tid med handling kronologisk sett før den første filmen, kom i 1990 (Psycho Part IV: The Beginning).
  • Mange husker kanskje også at det i 1998 kom en ren re-make (nyinnspilling) av den originale Psycho, med Vince Vaughn, Ann Heche, Julianne Moore, Viggo Mortensen og William H.Macy. Filmen som var regissert av Gus Van Sant ble møtt med mye slakt og dårlig omtale. Jeg syns vel nyinnspillingen fra 1998 er, tja, ok.
  • Psycho er spillt inn i svart-hvitt. Ikke fordi man ikke kunne lage fargefilmer i 1960, men fordi Hitchcock vistnok skal ha ment at rødfargen ville bli for dominerende i enkelte av scenene. At filmen er i svart-hvitt tror jeg forøvrig ikke gjør den dårligere 😉

Det er i det hele tatt veldig mye interessant lesestoff om Psycho for de som liker å fordype seg i stoff om filmer. En av mange veldig fyldige og interessante artikler om Psycho, på engelsk, finner du på DENNE SIDEN hos den anerkjente filmsiden filmsite.org, som er et en-mannsdrevet nettsted, som har fått en rekke anbefalinger, blant annet fra en av tidenes best kjente amerikanske filmkritikere, Roger Ebert.

 

Sjekk også ut denne, som jeg har et vagt minne om:

SPARTACUS

Slaven Spartacus (Kirk Douglas) sitt voldelige opprør mot den romerske republikken, i denne filmen som nok også er en av de store filmene i historien. Regi av Stanley Kubrick. Vinner av 4 Oscar, bl.a. til Peter Ustinov for beste mannlige birolle, og beste kinemateografi i farger. 

I dag er det dessuten på sin plass å si gratulerer med dagen til Spartacus sin hovedrolleinnehaver Kirk Douglas. Veteranen Douglas, som var 43 år den gang Spartacus hadde premiere, fyller faktisk smått imponerende 99 år i dag, 9. desember.
Det er en voksen alder for en av filmhistoriens store navn! Kirk Douglas meldes ellers å fortsatt være i grei form, selv om han la skuespillerkarrieren på hylla i 1996 etter et slag, som blant annet medførte reduserte taleevner.
Tidligere i høst var han i rampelyset etter at hans ikke helt ukjente sønn, Michael (hehe), la ut en selfie på Facebook (Link til nyhetsartikkelen om hendelsen).

Filmhjerte.blogg.no hiver seg selvsagt på rekken av gratulanter! Siden jeg vet at du leser dette Kirk; Happy birthday!  😉

 

Den store Oscar-filmen fra 1960 har jeg ikke sett, men kanskje kan den være verdt å sjekke ut?
UNGKARSLEILIGHETEN (THE APARTMENT) hadde hele 10 nominasjoner, og stakk av med 5 priser, inkludert beste film og beste regi (Billy Wilder). Filmen er en romantisk dramakomedie, med kjente og kjære Jack Lemon og Shirley MacLaine i hovedrollene.


Mange blant dagens filmpublikum har sett Ocean`s Eleven fra 2001 med Clooney, Pitt og Damon, men visste du at originalen ble laget i 1960? Filmen er nemlig en remake av OCEAN`S ELEVEN fra 1960. I originalen var det den legendariske trioen Frank Sinatra, Dean Martin og Sammy Davis jr. som prydet filmplakatene.

Hele Oscar-lista fra 1961 (prisene utdeles som kjent året etter filmenes premierer) finner du her.

 

Siden jeg nå engang også er en forkjemper for norsk film, så måtte jeg selvsagt finne frem en gammel norsk klassiker fra 1960. Jeg husker ikke om jeg har sett denne på TV en gang for veldig lenge siden, men forvekslingskomedien MILLIONÆR FOR EN AFTEN er ihvertfall antagelig den eneste norske filmen fra 1960 jeg har hørt om. Og siden hele filmen ligger gratis på YouTube til forlystelse, her er den, 1 time og 26 minutter med en lang rekke av de gode gamle norske skuespillerene på rollelista, som Henki Kolstad, Sverre Holm, Arve Opsahl, Jon Berle, Unni Bernhoft, Kari Diesen, Ulf Wengård, Lalla Carlsen, Willie Hoel osv.

En skipsreder (Henki Kolstad) er utpekt til å redde et teater som går med underskudd, og han skriver ut store sjekker for å redde kunsten. En ballettpike (Unni Bernhoft) tror at skipsrederen er journalist og ber ham spille skipsreder for å narre teatersjefen (Willie Hoel) til å sette opp et stykke med henne som primadonna. Millionær for en Aften er “blot til lyst”. Den har ingen annen hensikt enn å more. Det er noe med forvekslinger. Ballettpiker som blir primadonnaer og millionærer som blir journalister og omvendt. Og en blakk teaterdirektør... (platekompaniet.no).

Jeg har ihvertfall tenkt å se litt på den – og det kan du også gjøre ved å klikke i videoruta under 😉

 

Så, hva synest dere om “Del 2” av “Årets filmhjerte”? Labre greier eller bare å peise på? Alt av kommentarer om dagens innlegg, og filmtips fra 1960, kan skrives inn her hvis du vil. Klikk på Kommentarer-lenken like under dette innlegget, og post kommentarene dine!

Ps: Du kan selvsagt også skrive kommentarer på filmhjerte.blogg.no sin side på Facebook. Besøk filmbloggens side på Facebook, klikk Liker på siden, og få updates på nyhetsfeeden din (med forbehold om hvordan Facebook filtrerer).

Yepp yepp, that`s all folks!

#filmhjerte #filmsnakk #filmpreik #film #filmer #1960 #Psycho

1 kommentar
    1. Dette kan bli en interessant serie. Riktig gamle filmer kan være riktige gode filmer. Det er også veldig mange gode filmer fra 40- og 50-tallet. Noen av klassikerne har jo også blitt til remakes i nyere tid, men de er vel nesten alltid dårligere enn originalen. Tenkte nettopp på en av mine favoritter fra 50-tallet, Ladykillers (1955), med bl.a. Alec Guiness og Peter Sellers. Den intetanende fru Wilberforce i den filmen, er jo ubetalelig. Remaken fra 2004, med Tom Hanks, er en flau bris i sammenligning.
      Ungkarsleiligheten er også framført som skuespill på teater, antakelig i Norge også.
      En liten titt på 1960-lista på imdb vekker også noen gode filmminner:
      -“De syv uovervinnelige” er en klassiker, men det er en remake av Akira Kurosawas enda større japanske klassiker fra 50-tallet -De syv samuraier.
      -“De skal arve vinden” er, så vidt jeg husker, også en kanonbra film -med Spencer Tracy.
      -“Til siste åndedrag” er en fransk toppfilm,en klassiker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg