Filmhjerte: Året 1982

Tiden er inne for et tilbakeblikk på filmåret 1982, slik jeg husker det. Fortsatt var Netflix, video on demand, The Pirate Bay og slike ting flere galakser unna, og film var noe en så på kino, TV eller på Video, enten man hadde sjøl eller leide moviebox eller hva den nå het, sammen med filmene man lånte.

Ikke at jeg så mye film da jeg var 4-5 år gammel, men med filmer er det jo som kjent slik at produktene lever videre til glede og irritasjon for stadig nye generasjoner av seere.

I denne filmblogg-serien er tanken bak disse innleggene å presentere et par personlige favorittfilmer fra hvert av årene fra jeg ble født og frem til nåtid, en norsk og en internasjonal fra hvert av årene filmhjertet mitt har pumpet blod gjennom årene mine. I tillegg prøver jeg å krydre innleggene med litt mimring om andre store filmer fra det aktuelle året, andre filmer jeg setter pris på fra dette året, og annet småsnacks fra det omtalte år – alt mikset sammen til en liten retrostund.

Frem til nå har jeg ikke hatt så alt for store problemer med å plukke ut den ene filmen jeg har tildelt “Filmhjerte-prisen” min til hvert år, men for 1982 ble det litt vanskeligere. Årsaken til det er at det er lite som skiller rundt hva jeg syns om disse filmene, men jeg starter nå uansett som vanlig med å trekke frem et knippe filmer jeg liker (og et par andre betydningsfulle filmer fra året).

1982 var året da skrekkgrøsseren Poltergeist første gang skremte publikum. Filmen fikk flere oppfølgere, og en ny film i serien er kommende. Den lille jenta i filmen, hun som sitter som paralysert forran TV-skjermen, Heather O `Rourke, døde forøvrig kun få år senere kun 12 år gammel på tragisk vis etter sykdom.

Noen andre filmer fra det herrens år 1982 er actionkomedien 48 Timer (48 Hrs.) med munnrappe Eddie Murphy, mens ikke fullt så munnrappe Sylvester Stallone bokset videre i Rocky III. Kinobraksuksessen Tootsie gledet mange, der Dustin Hoffman dresset seg opp som kvinne, mens den nervepirrende sci-fi-grøsseren The Thing (eller Tingen fra en annen verden, på norsk) med Kurt Russel, stod for spenning. En annen film fra 1982 som gjorde stor suksess var dramafilmen En offiser og en gentleman (An Officer and a Gentleman), der Richard Gere smeltet hjertene.

En av de mest populære 1982-filmene er naturligvis Blade Runner, men den er ikke blant mine favoritter selv om fantastiske Harrison Ford spiller hovedrollen. Sci-fi er ikke helt min greie rett og slett, selv om det finns filmer også innen denne genren som jeg liker. Gandhi må selvsagt også  nevnes. Jeg husker ikke om jeg har sett den, men populær er den, og filmen fikk Oscar for beste film, beste regi (Richard Attenborough), og Ben Kingsley dro hjem med Oscar for beste mannlige hovedrolle for sin tittelrolle som Mahatma Gandhi. Totalt stakk Gandhi av med imponerende 8 Oscar-statuetter. Ellers ble det Oscar-pris for andre gang til Meryl Streep (vant sin første i 1979 for beste kvinnelige birolle). I 82 ble hun belønnet for beste kvinnelige hovedrolle i Sofies valg (Sophie`s Choice, hvor tåpelig er det ikke å lage norsk tittel og endre på Sophie til Sofie?). En offiser og en gentleman og Tootsie ble belønnet for beste biroller, i førstnevnte var det Louis Gosset, Jr. som fikk for beste mannlige birolle, mens Jessica Lange ble kåret til beste kvinnelige birolle i sistnevnte.

 

En skikkelig “morderfilm”, som virkelig har blitt en kultklassiker, med positivt fortegn, og som jeg syns er bra action, er actionsuksessen RAMBO, eller First Blood som er filmens navn. Det var den første av filmene i Rambo-rekken, der Sylvester Stallone er Vietnam-veteranen John Rambo – og den første kom altså i 1982.

Jeg snublet ellers over et par filmer av interesse fra 1982 som jeg ikke har sett men som vekket interessen. En av de er Farlig Grense (The Border), som er et krimdrama med Jack Nicholson og Harvey Keitel. IMDB.com er jo forresten gull verdt når man er ute etter å lete gjennom hvilke filmer som kom hvert år. Der kan nye skatter oppdages, kanskje er dette en? Jeg har ihvertfall notert meg den på lista over filmer jeg vil se om jeg kommer over den.

 

ÅRETS FILMHJERTE 1982 GÅR TIL:

E.T. – the Extra-Terrestrial

Regi: Steven Spielberg


Det må bli romskapningen E.T. som er filmen jeg syns var mest spesiell fra året 1982. Jeg husker at jeg første gang så denne filmen flere år etter at den ble lansert på kino, jeg var fortsatt bare guttungen (VHS-utgivelsen kom ikke før i 1988! så antagelig var det på den tiden), men jeg husker det godt, det jeg likevel husker enda bedre var at jeg så filmen hos en slektning av meg, som tilfeldigvis hadde en annen guttunge i hus (barnepass), og han jækelen satt altså og fortalte alt som skjedde i filmen før det skjedde, siden han allerede hadde sett den. Ja slikt irriterte meg og satte spor i en barnefilmsjel, haha 🙂

Og ja, selvsagt er det en bra og spesiell film. Jeg likte den godt –  men det er ekstremt lenge siden jeg så filmen. Imidlertid har jeg nettopp fått denne klassikeren i hus på blu-ray, så det blir nok et gjensyn innen kort tid. E.T. ble en gigantsuksess og gikk sin seiersgang verden over, og er ifølge wikipedia en av filmene som har dratt inn mest penger gjennom tidene. Dessuten er jo Drew Barrymore nusselig da, i en alder av kun 6 år da filmen ble laget, og det samme må vel også sies om han som spilte broren hennes, Elliot (Henry Thomas). E.T. ble belønnet med 4 Oscar-priser: beste lyd, beste musikk, beste visuelle effekter og beste lydeffekter. Og hadde det funnes en pris for beste filmpostere hadde den sikkert vært med i racet der også, for filmplakaten(e) fra E.T. har jo også etterhvert fått klassikerstatus. Men tenk dere, det er hele 33 år siden denne filmen gikk på kinoene! Tiden flyr!

Har du lyst å mimre litt mere om E.T. og se hva som senere skjedde med rollebesetningen? I anledning filmens 30-årsjubileum i 2012 hadde The Huffington Post en flott artikkel med mange fine bilder. Anbefalt lesestoff for de mimreglade.
Klikk her for å se saken fra The Huffington Post.

ÅRETS NORSKE FILMHJERTE 1982:

OLSENBANDENS ALLER SISTE KUPP

OG

FLEKSNES – 5 NYE EPISODER PÅ NRK I 1982


VHS-cover-foto fra norskvhs.com

Her er det ingen tvil, og denne kunne jeg like gjerne utropt som årets beste film, for mitt vedkommende, fra 1982. Det blir selvsagt Olsenbanden igjen. For det første er Olsenbanden-filmene mine ubestridte norske filmfavoritter gjennom tidene, disse filmene har jeg sett gang på gang, og blir aldri lei. I denne 12. filmen i rekka om Olsenbanden blir Egon forsøkt dumpet i syre, vi møter på  KBG (nei, ikke KGB, men KBG: Kristoffersens Body Guards), og Olsenbanden planlegger kupp mot forsikringsselskapet “Høye Nord”. Det er vel også i denne filmen vi treffer på “tjukken i vakta” (dansken), eller husker jeg helt feil?

Herlige Olsenbanden. Dette er norsk filmhistorie som ikke trenger nærmere presentasjon. Alle vet nemlig at Olsenbandens posisjon i nordmenns filmhjerter er stødig som fjell, og at filmene var suksesser, en etter en.

Fleksnes har også en posisjon i norske TV-seeres hjerter som er unik. Fleksnes-suksessen fortsatte på NRK i 1982. Det var dette året den absolutt fantastiske episoden Rotbløyte var på lufta for første gang. Rotbløyte er episoden der Fleksnes får besøk av sine gamle kompiser fra vernepliktstida i marinen. Jeg elsker også de nær sagt minst like mye legendariske episodene Tryggere kan ingen være, der Fleksnes er barnevakt hos sognepresten, og Høyt henger vi, hvor Fleksnes og moder`n tar gondol og blir sittende fast. Jeg glemmer selvsagt heller ikke de to andre glimrende episodene; Villmarkens sønn og Bare vi to?
Se alle disse fabelaktige Fleksnes-episodene gratis på NRKs Nett-TV
(eller søk de opp på YouTube). Fleksnes kan jeg se om og om igjen, det er like morro hver gang.

Se “Rotbløyte” her og nå, klikk i YouTube-videoen. Filmbloggen fortsetter under videoruta.

.

 A N N E T   F R A   1 9 8 2

Jeg har sagt det flere ganger før; “de” var så flinke før i tida til å lage kule filmpostere. Jeg kom over en liten morro filmposter, til en film jeg ikke har sett, men denne fra 1982 har et så pirrende cover/poster at jeg bare måtte ta den med her som en kuriositet. Alene i mørket (Alone in The Dark) heter filmen. “Fire massemordere på frifot. En familie forskanser seg i sitt hus. Hvem får se morgendagen? Jack Palance, Donald Pleasence, Martin Landau, sterke navn i en drivende spennende film som har gått sin seiersgang på kino”. Kanskje noe man har hørt noen ganger det der, men kan jo høres ut som en ok thriller? Jeg har likevel en følelse av at dette er mest møl….Tja, filmen ligger ihvertfall (uten tekst) i sin helhet på YouTube (en lynrask titt/gjennomspoling bekrefter vel også mistanken min om mest møl).


.

Blandt skuespillerstjerner som ble født for 33 år siden finner vi årets (2015) Oscar-vinner Eddie Redmayne (The Theory of Everything); Anne Hathaway, dama med dådyrøynene, som vant Oscar i 2013 for Les Miserables; barnestjerna fra Klienten (The Client) Brad Renfro (døde i 2008); 24-stjernen Elisha Cuthbert (Spilte Kim Bauer); komiker Seth Rogen, og Kirsten Dunst, for å nevne noen.

En av de største filmstjernene som slukket i 1982 var Sveriges store filmdiva Ingrid Bergman. Bergman som hadde en suksessrik Hollywood-karriere bak seg og som fortsatt er et av Sveriges best kjente filmnavn rakk akkurat å fylle 67 før hun døde. Hun døde nemlig på sin egen fødselsdag, 29. august 1982. En annen stor stjerne som døde i august dette året var Henry Fonda, som tidligere på året hadde blitt tildelt Oscar for beste mannlige hovedrolle i filmen Sensommer (On Golden Pond) fra 1981. Fonda ble 77 år. Så gammel ble aldri John Belushi, stjernen fra Deltagjengen (1978) og Blues Brothers (1980). Belushi ble kun 33 år gammel.

Høsten 82 tok også med seg filmikonet Grace Kelly til de evige jaktmarker. Grace Kelly regnes fortsatt som en av de største i filmuniverset, og gjorde blant annet strålende prestasjoner i Hitchcock-filmene Vinduet Mot Bakgården (1954), Dial M For Murder (1954) og Tyv Fanger Tyv (1955). Tre gode filmer som jeg absolutt anbefaler. Det spesielle med Grace Kelly er at filmkarrieren hennes bare strakk seg over 6 år, fra 1950 til 1956, men hun ble likevel i 1999 kåret til den 13. største kvinnelige filmlegenden av Det Amerikanske Filminstituttet. Kelly pensjonerte seg altså fra filmens verden bare 26 år gammel, men av en god grunn. Hun ble nemlig gift med fyrst Rainer III av Monaco i 1956, og ble selv fyrstinne Grace av Monaco. I 1982 døde hun, kun 52 år gammel. Kelly var mor til tre barn; Albert, som nå er fyrste i Monaco, prinsesse Caroline av Hannover, og prinsesse Stephanie. Grace Kelly er selvsagt også beundret for sitt vakre utseende.

Forøvrig – her kommer en aldri så liten digresjon – og det slo meg ikke før akkurat nå når jeg igjen så på noen bilder av Kelly, så ligner vår egen nye film- og serie-favoritt Synnøve Macody Lund (Frikjent-Tonje) ganske mye på Grace Kelly! Det smått ironiske i denne sammenheng er at Lund selv for noen år siden da hun jobbet i dagbladet skrev en sak om at Mette-Marit lignet på Kelly. Morsomt. Sjekk bildene selv 🙂

Men nå får det holde for i dag. Neste år ut i filmbloggen er 1983.

Hva er ditt beste filmminne fra filmåret 1982?

Legg gjerne igjen en kommentar. Klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget.  Husk å klikk post innlegg når den nye siden vises etter at du har klikket send innlegg.

#film #filmtips #filmsnakk #1982 #ET #Olsenbanden #retrofilm #Spielberg #filmhjerte #movies #GraceKelly #Fleksnes

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg