Filmhjerte: 10 favoritt-minner fra Barne-TV


Barne-TV er ikke hva det en gang var. Alt var bedre før. Hørt den før eller?

En ting er i alle fall sikkert, de 10 barne-TV-figurene/seriene jeg her har trukket frem, gir gyldne assosiasjoner til fordums tider, barndom og mer eller mindre bekymringsløse barneår. Jeg har fokusert på å ta med figurer/serier fra Norge, men noen internasjonale serier må med (men de er laget med norske stemmer).

Disse seriene har til felles at barneøyne landet rundt fulgte de på 1980-tallets fjernsyn (Noen av seriene og figurene så dagens lys lenge før 80-tallet, og noen er vist også lenge etter 80-tallet,  men alle gikk på TV i 80-årene).

Dette temaet er kanskje et lite sidespor, kall det gjerne en digresjon, med tanke på bloggens navn: Filmhjerte – en filmblogg osv, og dens øvrige innhold, men temaet er jo i det minste litt skuespill- og serie-relatert, så jeg er vel ikke helt på bærtur. Sånn, da har jeg rettferdiggjort at jeg for en stakket stund går i barndommen igjen, og leter etter de gyldne fine TV-øyeblikkene jeg som barn satt foran fjernsynet og glante på med store barneøyne.

Barne-TV-logoen øverst er hentet fra nrk.no. Foto: NRK.


Foto fra visitdrammen.com

10: SMURFENE (Norsk versjon med Geir Børresen)

Smurfene, smurfespråket og smurfesangene er selvsagt smurfendariske minner fra Barne-TV, også her i Norge. Smurfene var veldig smurfete (omstridt) her i Norge, de ble smurfet (anklaget) for å både smurfe (spre) antisemittisme og stalinisme, bedrive smurfevasking (hjernevasking) og sikkert en hel masse annet også som det konservative Norge på slutten av 70-tallet ikke var vant til. Men det ble vel smurfer (folk) av de som smurfet opp (vokste opp) med smurfene også. Ihvertfall de smurfeste (de fleste).



Foto fra BT

9: GULLARS

Antagelig en av de teiteste barne-tv-figurene fra Norge, men merkelig nok syns jeg det til tider var ganske artig, og så het jo dette fjærkreet gulLARS, så det kan jo ha hatt noe å si….Dessuten var jo (leses på bergensdialekt) Maaariiiaaannneeeee og Indiiiigooo ganske hyggelige da.



Foto fra wikipedia

8: DONALD DUCK

Donald Duck kan jeg definitivt ikke utelate. Som barn elsket jeg Donald, men desverre var det alt for sjelden jeg fikk se den uheldige anda på TV. Men på julaftens formiddag var Donald ALLTID et selvskrevent innslag. Ingen jul uten! Donald Duck er nok likevel mest av alt min tegneserieblad-favoritt fra barndommen.



Foto fra caprino.no

7: IVO CAPRINOS UNIVERS.

Omtrent alt av dukkefilmer/TV-serier/figurer laget av Ivo Caprino, basert på f. eks. Torbjørn Egner, Asbjørnsen og Moe, Kjell Aukrust. Jeg nevner i fleng; Askeladden som kappåt med trollet, Askeladden og de gode hjelperne, Reveenka, Sjuende far i huset, Karius og Baktus, Dyrene i Hakkebakkeskogen, Flåklypa Grand Prix (spillefilmen).

Om alle disse inngikk under det vi tradisjonelt forbinder direkte med barne-TV-konseptet husker jeg ikke, men det spiller ikke noen rolle, dette er TV-minner som var magiske – og som gjerne kunne vært plassert enda høyere. Men plasseringene her på lista er ikke så ekstremt viktige, så lenge de er med.



Foto: NRK

6: JUL I SKOMAKERGATA

Tidenes koseligste advents-serie, med Jens Petrus (Henki Kolstad), Jon Blund og den lørvete tøffelen Tøfflus.



Foto fra muppet.wikia.com

5: FRAGGLENE (orig. tittel: Fraggle Rock)

Engelsk serie, som jeg kun har sett med norsk tale. Og den er virkelig et morsomt minne fra mine unge år. Fragglene, med Gobo, Onkel reisende Mac, med flere, de evig arbeidende Doserne, de skumle Gorgene, Skraphaugen, Oppfinneren (Doc) og hunden Sprocket. Aiaiai, for noen minner 😀

Fragglene finns på dvd, med norsk tale (om det er de “originale” norske stemmene vet jeg ikke, så det frister veldig med et gjensyn! Serien er sikkert god i original utgave også, men for nostalgiens skyld må den selvsagt være på norsk for å gi de riktige vibbene!



Foto: Scanpix. Foto fra Dagbladet.no

4: TITTEN TEI (Titten Tei Andrè von Drei, sjokedorisei!) – Og Sjonkel Rolf.

Titten Tei sin stemme er det dukkekunstneren Birgit Strøm som står for. Rolf Kirkvaag gjorde stor suksess som Titten Teis samtalepartner, “sjonkel Rolf”. Figuren ble en enorm suksess. Titten Tei ble også brukt i andre underholdningsprogram på TV, og hadde møter med kjendiser som Haakon Magnus, Sonja, Gro Harlem Brundtland, Julie Andrews, med flere.



Foto: NRK/Sverre Bergli

3: TEODOR – og Onkel Lauritz

Særlig introen på serien, der teddybamsen kommer skranglende på en trehjulssykkel og ramler i elva, er så morsomt, selv den dag i dag. Onkel Lauritz (Lauritz Johnson) sin rolle i Barne-TV-historien er forresten helt uvurderlig. Også Teodor er det Birgit Strøm som står bak. Titten Tei og Teodor var forøvrig flere ganger sammen på skjermen, og andre figurer er også brukt sammen, som f. eks. Teodor og Labbetuss. Om jeg husker riktig så ble også Teodor-figuren brukt i andre underholdningsprogrammer også.

12 minutters episode med Teodor og Onkel Lauritz, klikk på YouTube-videoen under:



Foto fra NRK

2: POSTMANN PAT

“Postmann Pat, postmann Pat, med sin svarte og hvite katt, alltid tidlig ute på sin postmannsrute, har han all posten med seg i sin bil….postmann Pat, postmann Pat, med sin svarte og hvite katt, Pat skal kjøre bil han, og det er med et smil han, drar av sted i sin bil med dagens post”

Den koseligste postmannen noensinne! Postmann Pat-sangen, og stemmen i serien, med Sverre Anker-Ousdal er et kjært barneminne. Jeg har kun sett serien med norske stemmer, men denne dukkefilmserien (stop motion animasjonsserie) er som kjent britisk. I denne forbindelse tenker jeg selvsagt på de klassiske Postmann Pat-seriene som ble laget, og ikke det moderne sølet de har laget de senere årene.



Foto fra VG. Foto: Svein Erik Furlund, Aftenposten

1: LABBETUSS

Ja, jeg elsket dette lurvaset av en tøvete hund, der Geir Børresen boltret seg fritt inni Labbetuss. Til og med Halvdan Sivertsen var direkte trivelig på den tida (det var altså før jeg fant ut at han er Bodø/Glimt-tilhenger, hahaha). Sangen “Labbetuss har bursdag” som Sivertsen fremførte er kanskje et av mine morsomste barndomsminner fra barne-TV. I Labbetuss-serien fikk vi også stifte bekjentskap med hånddukkene Smitt og Smule, og Vibeke Sæther (og nei, sistnevnte var en av to programledere, og ikke en hånddukke…). Jeg var kanskje aldri noen enorm fan av Sæther, men i Labbetuss var hun ikke så verst.

I videoen fra YouTube kan du se 9 minutter fra episoden der Labbetuss feiret 4-årsdagen sin. Bursdagssangen kommer etter ca 6:35.
WCHc1G7vdNg

Jeg vil også nevne at KLM lagde en parodi på labbetuss (tusseladd) som var hysterisk morsomt!


Hederlig omtale (ikke alt her kan direkte regnes som  konseptet “Barne-TV”, men alt er vel TV for barn og unge ihvertfall)

* To hus tett i tett (serien som ble spilt inn i Fjellveien i Bergen)

* Portveien 2

* Mormor og de åtte ungene- filmene/seriene (Av Anne-Cath Vestly)

* Albert Åberg

* Vill, Villere, Villaveien (som barn likte jeg ihvertfall denne serien, men gjensynet jeg nylig hadde med en av de tre sesongene, den tredje, var ikke noe særlig. Enkelte minner bør kanskje forbli minner? :p)

* Tramteaterets tre TV-serier med Pelle Parfins Bøljeband: Serum, serum (1980), Pelle Parafins Bøljeband og automatspøkelsene (1981) og Randi og Ronnis restaurant (1986). Jeg var en stor fan av disse seriene før i tiden. Jeg er dog usikker på om jeg ville funnet seriene like morsomme i dag. Men disse seriene var veldig underholdende.

* Flode og Trond-Viggo Torgersen-programmene

* Tom og Jerry

* Streken (La Linea)

* Muppet Show

* Den Rosa Panteren (Pink Panther)

* Pippi Langstrømpe

* Emil i Lønneberget (Det er meget godt mulig at jeg som barn elsket Emil- og Pippi-seriene høyt, men jeg er på en måte med årene blitt litt “mett” på de to seriene etter at de har gått i reprise en million ganger – men for all del; særlig Emil er fortsatt morsomt)

* Vi på Saltkråkan

* Mumitrollet

* Erling og Bernt

 

…..og den/de verste serien/figurene jeg husker fra Barne-TV må være Pompel og Pilt, med Gorgon vaktmester. Men de var heldigvis før min tid, så de har jeg bare sett kortere klipp av.

Hva er dine beste minner fra barne-TV?

 

Legg gjerne igjen kommentarer, klikk på kommentarer-linken under dette.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg