FILMFAVORITTER FRA NORD

I dette filmblogginnlegget har jeg denne gang laget  en liten liste over mine favorittfilmer fra nord. Hva passer vel bedre enn det i en blogg som har tatt navnet “en filmblogg fra nord”? Eller hva?

I denne sammenhengen velger jeg å definere “nord” som Nord-Norge, men vidt sett er vel film fra nord også filmer fra de midtre/nordlige områdene i Sverige og Finland og nordlige deler av Russland også. Ekstremt mange gode filmer fra Nord-Norge er det vel ikke – etter min smak –  men en del er det selvsagt. Jeg har her listet opp noen av de filmene fra nord jeg har sett, og likt, i urangert rekkefølge.

* INSOMNIA (1997)

Insomnia, med selveste Stellan Skarsgård i hovedrollen, er en av mine absolutte norske favoritter, og kanskje den beste filmen fra Nord-Norge. I andre roller ser vi Bjørn Floberg, Sverre Anker Ousdal, Maria Bonnevie, Gisken Armand og Kristian Fr. Figenschow. Filmen som er regissert av Erik Skjoldbjærg, som er fra Tromsø, ble en suksess, også i utlandet – noe som ikke akkurat er dagligdags for norske filmer, og dette førte da også til at man i USA lagde en egen amerikansk versjon av filmen i 2002, da med Al Pacino og nylig avdøde Robin Williams i rollene.Den amerikanske versjonen er helt grei den, men den norske originalen er den selvsagt ikke i nærheten av.

Handlingen i filmen utspiller seg i “en by i Nord-Norge”, stedsnavnet blir aldri sagt, men mye av handlinga foregår som vi ser i Tromsø, blant annet på Fjellheisen og flere andre godt gjenkjennbare steder i Tromsø. Deler av innspillinga er også gjort i det gamle fiskeværet Nyksund ytterst i Vesterålen, noe som gjør filmen ekstra spesiell synest jeg, ettersom nettopp Nyksund er et veldig spesielt sted. Siden Nyksund og Tromsø ikke akkurat ligger vegg i vegg geografisk, så kan man forstå at det ikke brukes stedsnavn, ettersom handlinga liksom skal foregå i samme nærområde. Men det er filmatiske detaljer. Filmen handler ihvertfall om etterforskningen av drapet på en ung jente. Politietterforskeren Engstrøm (Skarsgård) fra Sverige tilkalles for å løse saken, men alt går galt når han ved et uhell skyter og dreper parteneren sin, spilt av S. A. Ousdal.

Wikipedia skriver videre om filmen “Som tittelen på filmen viser til sliter Jonas Engstrøm, blant annet fordi det er sommer i Nord-Norge og lyst hele døgnet, men også fordi han herjes av skyldfølelse. Denne søvnløsheten påvirker hans arbeid og mentale tilstand gjennom hele filmen”. Filmen er selvsagt gitt ut på dvd, og er også mulig å finne på andre “plattformer”. Jeg anbefaler den ihvertfall varmt.

Insomnia hos filmarkivet.no (kan leies/sees som del av abonement):
http://www.filmarkivet.no/film/details.aspx?filmid=42455

 

* GLASSDUKKENE (2014)

En av veldig få filmer innspilt i og med handling fra Tromsø. Glassdukkene skulle være den første i en trilogi om den samiske etterforskeren Aslak Eira, men skuffende dårlige kinobesøkstall på bare litt over ca 17 000 totalt og det at filmen ble vraket for utgivelse på dvd og bluray har satt en stopper for de to neste filmene som var planlagt. I Tromsø hadde filmen derimot meget gode besøkstall på kino, med over 6 000 solgte billetter, noe som gjorde den til den mest sette norske filmen på kino i Tromsø i fjor. Handlingen i Glassdukkene, regissert av Nils Gaup, utspiller seg da som nevnt også i store deler av filmen i nettopp Tromsø, der en kvinnelig student blir funnet død i Prestvatnet etter at hun dro alene fra en fest, og saken havner på etterforsker Eiras bord. Stig Henrik Hoff spiller hovedrollen som Aslak Eira, en “nordnorsk Varg Veum”.

Jeg personlig liker filmen godt, men den har fått blandet kritikk og omtale i media, og forfatteren (Jorunn Thøring) av boka filmen bygger på har også uttalt at hun ikke likte filmen, da den skal ha vært for distansert fra boka. Thørring har forøvrig sagt at hun håper bøkene hennes om Eira senere blir filmatisert av andre, for eksempel som TV-produksjon. Det er selvsagt noe dialog i filmen som ikke er bra, og en del uerfarne skuespillere som kanskje ikke overbeviser like mye, men jeg synest uansett filmen har både underholdende verdi og har nok spenning. Den fantastiske nord-norske naturen, samt handling i Tromsø og ellers i fylket, trekker selvsagt opp. Filmen er kun mulig å leie eller laste ned (kjøpe) digitalt som digital fil, fra iTunes Store eller leie digitalt hos SFAnytime.com. Selv har jeg kjøpt filmen fra iTunes Store, og bilde- og lydkvaliteten er god.

 

* PIRATENE (1983)

Piratene er en av mine norske favoritter, kanskje den jeg liker aller best. Den fikk i sin tid også mye positiv omtale i media og blant publikum. Handlingen er lagt til Lofoten, nærmere bestemt Svolvær, der et par arbeidsløse ungdommer starter piratradio, “Radio Feskslo”, der de etterhvert harselerer med kommunens pamper og autoriteter, og setter søkelyset på ungdommens plass i samtiden som preges av arbeidsledighet og dårlige fremtidsutsikter. Dette blir snart populært blant byens unge, men det får alvorlige følger når myndighetene griper inn.

I rollene møter vi blant annet en purung Kristian Fr. Figenschow (senere kjent bl.a som Jendor i Oluf, og fra utallige teaterstykker ved HT) og Trond Petter Stamsø Munch. Minneverdige roller også av Lars Andreas Larsen som fisefin ordfører, Per Jansen og Sigmund Sæverud. Nydelig locations for filmen, mye av den er innspilt i vakre Svolvær, samt andre steder i Lofoten, og Vesterålen (?). Mye god underholdning, og bra musikk. En film alle som er glad i norsk film må få med seg! Filmen har gått flere ganger på NRK, men er desverre ikke gitt ut på dvd. Den skal være mulig å se (mot et mindre beløp) digitalt på filmarkivet.no, eller man kan finne den for piratnedlasting fra en av de gamle piratebay-sidene om man leter.

Til stor glede ser jeg også nå at hele filmen er lagt ut på YouTube. Gratis. Fantastisk 🙂 SE DEN VED Å KLIKKE PÅ VIDEOEN UNDER

PS: Jeg skulle gjerne likt å vite mer om de andre innspillingsstedene i filmen. Er det noen som vet hvor bortsett fra Svolvær filmen er spillt inn? Selv mener jeg å dra kjensel på Stamsund, men vet ikke om det stemmer. Skriv gjerne i kommentarfeltet eller send mail.

* PERMAFROST (2014)

En merkelig, men morsom og samtidig trist, film, som jeg så på Tromsø Internasjonale Film Festival i januar 2014, der den hadde verdenspremiere med så og si hele crewet på plass av skuespillere og folk bak filmen. TIFF kalte den en roadmovie. Vi møter Maryon Eilertsen (kanskje best kjent som ho Albertina i Oluf) i rollen som en fordrukket gammel kvinne som lever i ensonhet et sted i Troms fylke, men en dag kommer dattera som for mange år siden flytta til Oslo, tilbake, etter å ha stukket av fra problemene sine i hovedstaden. Med på ferden nordover støter datteren bokstavlig talt på en kanadier, hun kjører på han, de blir sittende og fryse i uværet, og filmens tittel “permafrost” utbrytes (det var rimelig platt!). Denne kanadieren tar hun så med seg hjem til mora for å pleie han etter påkjørselen. Men var det ikke en grunn til at dattera i sin tid pakka sakene og dro sørover? Filmen er spilt inn på FilmCamp i Målselv. Her kan du lese NRKs Filmpolitiets anmeldelse av Permafrost: http://p3.no/filmpolitiet/2014/03/permafrost/

Jeg likte filmen når jeg så den på kino, men var vel litt grepet av filmfestival-feelingen, for denne filmen har som filmpolitiet helt korrekt påpeker, en del svakheter. Men den var morsom, kanskje litt mer morsom enn hva godt er siden den også skal ha et alvorlig underliggende tema – men jeg husker at jeg flirte godt fler eganger av de komiske hendelsene i filmen. Maryon Eilertsen er forresten alltid morsom å se. På rollelista ellers finner vi Benjamin Helstad (Kongen av Bastøy), Nicolas Hope (australsk filmstjerne, mest kjent for kultfilmen “Bad Boy Bubby”), og Hege Ada Edelsteen.

Filmen hadde ordinær kinovisning i Norge med premiere i mars i fjor. Den ble ikke noen suksess, og hadde kun magre 1700 besøkende på kino, utenom visningene på filmfestivalen i Tromsø. Om den gis ut på dvd etc aner jeg ikke, og jeg har heller ikke funnet den noe sted for visning på nett. Jeg vil ikke si at jeg anbefaler denne på det sterkeste, men det er en ok film, laget nesten uten noe offentlig støtte, og verdt å se om man skulle komme over den et sted.

* ANTE (1976/1977)

Denne bare må jeg nevne. Alle som vokste opp på 1970- og 80-tallet husker vel NRK-serien om samegutten Ante, som vi i denne spillefilmen følger gjennom et års tid. Nostalgisk. Jeg har sikkert sett denne filmen på TV en gang i tiden, men for noen få år siden, i 2009 var det, så jeg den også på kino, da filmfestivalen i Tromsø hadde den på programmet. Hvem kan vel glemme den legendariske joiken fra filmen?

HØR ANTE-JOIKEN I VIDEOEN UNDER, FRA YOUTUBE, HERLIGE MINNER 🙂

9lnFp6_zQsQ

Sverre Porsanger har rollen som Ante, og legendariske Nils Utsi spiller faren. Jeg finner ikke filmen noe sted tilgjengelig på nett, og den er meg bekjent ikke ute på dvd heller. Om den er på det forhistoriske VHS-formatet vet jeg ikke. Men for et nostalgisk tilbakeblikk er den verdt å se om man skulle få sjansen.

* VEIVISEREN (1987)

Jeg kommer heller ikke utenom Veiviseren og KAUTOKEINOOPPRØRET (2008), som også må nevnes når jeg er inne på filmer med samisk tema. Jeg er ikke en enorm tilhenger av disse to filmene, men jeg har selvsagt sett de begge, og mener at ihvertfall Veiviseren hører hjemme på denne lista. Begge er regissert av Nils Gaup. Ganske voldelige filmer, og ganske skremmende vil nok mange mene. Veiviseren husker jeg at jeg selv i ung alder syns var skremmende ihvertfall, men den er slett ikke så verst, selv om de barbariske tsjudene fortsatt kan skremme vannet av noen og en hver der de raser med dyrisk råskap og mord i blikket. Mikkel Gaup gjorde en glimrende og minneverdig rolle i Veiviseren, som filmens helt 😉 Filmen fikk også som en av veldig få norske filmer Oscar-nominasjon.

Veiviseren er uansett en klassisk film fra nord, og fra Norge. Den kan blant annet leies digitalt hos filmarkivet.no

http://www.filmarkivet.no/film/details.aspx?filmid=11087

 

*** ETTER RUBICON (1987)

Spenningsfilm spilt inn i Lofoten og Vesterålen. I hovedrollene finner vi Sverre Anker Ousdal, Toralv Maurstad og Ellen Horn. Filmens høydepunkt er de mange scenene som er spilt inn i det den gang falleferdige og spøkelsesbylignende gamle fiskeværet Nyksund (Nyksund fremstår den dag i dag i oppusset drakt, og er et helt fantastisk sted ytterst i havgapet i Vesterålen, et lite sidespor å gi reisetips her, men har du muligheten til å ta turen dit, da bør du gripe sjansen). Filmens handling er forøvrig dyster, mørk og trist. Manuset er ikke spesielt velskrevet, men den er spennende og filmens fantastiske locations gjør den så minneverdig at jeg glatt anbefaler den, trass den sørgelige historien som utspiller seg. Dessuten er den filmet i tiden da helikopterscener fortsatt var obligatorisk i norske spenningsfilmer 😉

Fra nrk.no er dette sakset: Etter at to smågutter i Nord-Norge er døde av en ukjent sykdom og en katt dør av samme grunn, mistenker dr. Hoff at årsaken kan ligge i utslippene fra en oljetanker som er havarert i nærheten. Men myndighetene motsetter seg videre etterforskning. Det får den modige legen til å ta saken i egne hender.

Etter Rubicon kan sees gratis på NRKs NETT-TV: http://tv.nrk.no/program/KOIF40004209/etter-rubicon

 

Det finnes selvsagt en rekke nord-norske filmer jeg ikke har funnet plass til på min liste, mer eller mindre anerkjente filmer, og med mer eller mindre tilknyttning til Nord-Norge, filmer som for eksempel Brent Jord, Ni Liv, Telegrafisten, Stella Polaris, Nattseilere, Svidd Neger og Kill Buljo.
Nattseilere likte jeg sånn passe, ihvertfall serien som gikk på TV, siden innspillinga skal være gjort på Senja, der ei ung jente flykter sammen med omstreiferen Borr i Bekmørkna, men i mine filmøyne vil den ikke gå inn på lista over mine favoritter. Men jeg kunne tenkt meg å sett den igjen.
Ni Liv er en kritikerrost film, men er for meg noe av det verste jeg vet på film. Historien om Jan Baalsrud sin dramatiske flukt fra tyskerne under krigen er selvsagt heroisk, men jeg hater filmen. Snøblindheten, musikken, særlig musikken.
Svidd Neger og Kill Buljo synest jeg ikke er morsomme.

Orions Belte (1995), spenningsthrilleren om mannskapet på frakteskuta “Sandy Hook” som kommer over ulovlig russisk avlyttingsutstyr, kunne kanskje også vært nevnt her, men jeg er usikker på om jeg skal nevne den som en nord-norsk film. Mesteparten er vel innspilt på fantastiske Svalbard, noe som ihvertfall gjør den til en film fra nord 😉 Orions Belte er ihvertfall uansett en spennende film som anbefales. 
Orions Belte kan du forøvrig se gratis hos NRKs nett-tv her: http://tv.nrk.no/program/KOIF40004109/orions-belte

Kanskje har jeg glemt en film? Det får stå sin prøve 😉

Noen savner kanskje Tromsøfilmskaper Ole Giævers film, Mot Naturen. Vel, den har jeg ikke sett. Jeg ble så lei av å se Giævers ræv på filmpostere rundt omkring, at jeg har ikke gidda å se den. Men jeg skal nok få sett den en gang.

Jeg velger også å ta med NRK-serien “Marerittet“, som er en spenningsserie i fire deler som ble sendt i 1989. Serien ble innspillt på Mærvoll på Vestvågøy i Lofoten. Dette er som nevnt en TV-serie, hvor hver episode varer ca 45 minutter, men siden serien skal ha handling fra et fiskevær i Nord-Norge nevner jeg den her. Noe stedsnavn ble aldri brukt, og etter å ha lurt i mange år på hvor serien ble spillt inn fant jeg det plutselig ut når jeg satt og skrev dette blogginnlegget når jeg søkte etter litt bakgrunnsinfo. Endelig!

Marerittet ble slaktet av de fleste, både av pressen og TV-seerne til tross for høye seertall, da den fremstilte Nord-Norge på en ufordelaktig måte, i følge kritikerne. I hovedrollene sees velkjente Tomas von Brömssen og Kjersti Holmen. Marerittet handler om to fotturister som er på fjellvandring i Nord-Norge. Når den ene skader seg må de ta seg ned til et fiskevær, uten veiforbindelse (i virkeligheten har Mærvoll veiforbindelse). Mottagelsen de får fra lokalbefolkningen er ikke spesiell varm.
Selv kan jeg til dels være enig i kritikken, og jeg synest også at det er svakt skuespill av en del av skuespillerne i serien, blant annet av dama på butikken, som stotrer frem en slags nordnorsk dialekt. Handlingen er heller ikke så troverdig at det gjør noe, men likevel syns jeg serien er verdt å få med seg, og den er ikke så grusom som enkelte kritikere ropte opp om.
Se den og bedøm selv, serien ligger gratis tilgjengelig på NRKs nett-tv: http://tv.nrk.no/serie/marerittet


* Filmarkivet.no er en tjeneste der du mot å betale et abbonement på 39 kroner i måneden får ubegrenset tilgang til å se norske filmer i arkivet deres. De har en rekke gamle og nyere norske filmer. De har også en del utenlandske filmer som kan leies enkeltvis, alt selvsagt digitalt på nett, skikkelig stabil internett-tilgang er nødvendig for å se filmene. Som en som er glad i den norske filmarven, kan jeg gjerne “reklamere” litt for filmarkivet og andre sider som gir meg og deg sjansen til å se norske filmer på nett, eller kjøpe de.

Les mer her: http://www.filmarkivet.no/content/news/Artikkel.aspx?id=1730&cat=16

iTunes er et program man laster ned til f eks PC, deretter kan man kjøpe eller leie filmer fra iTunes Store. iTunes fungerer på Mac, PC, iPad, iPhone, iPod touch og Apple TV.  http://www.apple.com/no/itunes/

Har du synspunkter til denne listen? Enig, uenig, ris, ros, tips, opplysninger, korrigeringer?
Benytt kommentarfunksjonen (klikk på den blå lenken under dette blogginnlegget for å få fram kommentarboksen).

3 kommentarer
    1. En film som bergtok meg på kino i ’85 var Havlandet (http://no.wikipedia.org/wiki/Havlandet). Det mest imponerende var skildringen av naturen og naturkreftene, og hvordan de mektige omgivelsene og det tøffe klimaet preget menneskene på Nordkalotten. Aner ikke om den er tilgjengelig noe sted nå.

    2. Det var vel en film fra tidlig 80-tall som het Svart Hav, spilt inn i Honningsvåg!? Det var den gang Helge Jordal spilte i alle filmer, men den ble ingen suksess.

    3. 😀
      Havlandet klarer jeg ikke å finne noe sted, kun diverse info om den, men ikke selve filmen. Den er aldri utgitt på dvd, neppe på VHS heller, men er vist på NRK, senest i 2003, ut fra det jeg finner ut. Var en filmklubb/studentsamfunn som hadde en visning av den for noen år siden, som skriver det, de hadde lånt filmrull hos nasjonalbiblioteket. Spørs vel om man får sett den, men kanskje vises den en gang igjen på tv 😉
      Svart Hav. Jeg ser at filmen ble totalslaktet av en del kritikere da den kom i 1980 ihvertfall, spesielt av Aftenposten og Aftenbladet som kalte den det mest ubehjelpelige og naive de hadde sett av norsk film, og at de hikstet og lo av filmen (reaksjoner som neppe var meningen fra filmskapernes side å få fra publikum) 😀 Med så total slakt får jeg lyst til å se den, hehe, ut fra omtalen av handlinga høres den ganske fjern ut, så denne vil jeg se.
      Det kan stemme at den ble innspilt i Honningsvågstraktene, jeg leser et sted at det står at den er spilt inn i områdene rundt/ved Nordkapp, mens det står Honningsvåg på wikipedia. Jeg fant en mulig stream til filmen, men jeg er ganske usikker på om jeg stoler på den ettersom den ligger på en helt ukjent side, og ikke er en youtube-link eller noe slikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg