Etter Oscar 2016: Tanker om årets Oscar-vinnere

Årets Oscar-show hadde noen overraskelser på lur. Natt til mandag ble Academy Awards, bedre kjent som Oscar, delt ut.

Det gledet meg stort at en fantastisk Brie Larson fikk Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for innsatsen hennes i den strålende filmen ROOM, en film som kun fikk denne ene prisen. De fleste synes forøvrig også å være enig i at 9 år gamle Jacob Tremblay som spilte den andre ledende rollen i Room burde fått en nominasjon han også. Slik jeg ser det stod han nemlig for den beste filmprestasjonen i en film fra 2015, og han fikk sin fortjente takk fra Larson både før gallaen og da hun mottok prisen.

Jeg gratulerer til Larson, og en ekstra grattis sendes også til Sverige som fikk sin Oscar-vinner. Vidunderlige Alicia Vikander fikk prisen som beste kvinnelige birolle, for sin herlige innsats i The Danish Girl, selv om det vel strengt tatt var en hovedrolle hun hadde der.

Det som i tillegg til dette gledet mest denne Oscarnatta var at The Revenant IKKE fikk prisen som beste film, noe som var en lettelse. Den prisen tok nemlig SPOTLIGHT med seg. Litt overraskende må det sies å være, men for min del helt greit all den tid Spotlight var en av fire blant de åtte nominerte som jeg syns kunne fortjene å vinne. Filmen har forøvrig utrolig nok ennå ikke hatt sin norske ordinære kinopremiere!

Sylvester Stallone fikk heller ingen Oscar-pris for rollen sin som Rocky Balboa i Creed, og det er kanskje ok. Noe overraskende var det Mark Rylance som tok den for Bridge of Spies-rollen, men jeg hadde håpet mest på hans navnebror Ruffalo. En verdig vinner var det uansett.

Alle snakker naturligvis også om at Leonardo DiCaprio omsider fikk Oscar. Og det er vel greit nok det også, selv om takketalen hans for det meste var søvndyssende og rollen hans i The Revenant ikke på langt nær best av de fem nominerte, for han er en skuespiller jeg liker veldig godt. Nå har ihvertfall Leonardo den ettertraktede statuetten, og jeg syns jo det er hyggelig tross alt,selv om tre andre var bedre.

Oscar-tipsene mine i år ble som jeg på forhånd ante ikke like treffsikre som ifjor, da jeg lå opp mot 20 riktige. I år traff jeg “kun” på 14 av 24 tips, blant annet bommet jeg på beste film (Spotlight nevnt som vinnertips om ikke Revenant vant), men de største feiltipsene for min del kom på spesialeffekter (der Ex Machina overraskende vant), samt de tre kortfilm-kategoriene. På kostymedesign og beste sang tok jeg også feil, men hadde nevnt vinnerne som mine andrevalg. Regi, lydredigering og mannlige birolle var de andre jeg tok feil på. Men jeg fikk 14 riktige. Langt fra best blant de som spådde antar jeg, men heller ikke dårligst, og jeg er fornøyd med å ha plottet inn riktige vinnere i de to manuskategoriene, originalmusikk, og i 3 av 4 skuespillerkategorier (samt resten også naturligvis).

Spotlight ble altså kveldens vinner av beste film fra 2015, og tok med det den viktigste prisen. Fjorårets beste film er den helt klart ikke, selv om det er en sterk og godt fortalt historie som jeg  tidliger har bedømt til et solid terningkast 4. Kveldens store prissanker ble Mad Max: Fury Road, som sopte inn 6 Oscar, men alle var i de “tekniske”/produksjonsmessige kategoriene; to lydpriser, filmklipping, makup/hår, produksjonsdesign og kostymedesign. Ser vi bort fra kostymeprisen så var alle prisene Mad Max fikk fortjente etter min mening. The Revenant hadde hele 12 nominasjoner, men vant “bare” tre priser, som gikk til Leonardo DiCaprio, regissør Alejandro Gonzales Iñárritu (for andre året på rad, imponerende) og for kinematografi.

Morsomt var det forresten at beste originalmusikk ble tildelt Ennio Morricone for The Hateful Eight.

Og til slutt, til dere der ute i norske TV-kanaler, riksaviser og  andre det måtte angå, pliiis få på plass Oscar på NORSK TV neste år, eller i det minste som web-TV! Som norsk filmentusiast var det jæ*** irriterende å måtte følge årets show delvis via twitter, mens jeg var på leting etter stream som funka.

Men jeg fikk med meg at Brie Larson vant og takketalen hennes. Så da var det verdt å sitte oppe hele natta 😉

 

Fornøyd med årets Oscar-vinnere? Si din mening i kommentarfeltet eller på filmhjertes side på facebook 🙂

#Oscar #oscar2016 #filmhjerte #film #filmsnakk #filmer #academyawards

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg