Oscar 2016: Kommentarer til årets nominasjoner

Torsdag kom lista over årets Oscar-nominasjoner, som selvsagt er en liten godbit for en filmfrelst.

Etter fjorårets lille suksess der jeg tippet vinnerne i alle kategoriene og traff veldig bra, jeg havnet til og med på premielista hos kinoen i Tromsø grunnet god tipping (hehe, jepp, fikk 2. eller 3. plassen…), så kommer jeg nok også i år til å komme med et Oscar-tips når utdelingen nærmer seg, men det ser vanskeligere ut i år enn i fjor. I dag blir det ikke så mye glasskule-seing, men litt kommentarer rundt nominasjonene.

Selve utdelingen, som hedrer de beste filmprestasjonene for filmåret 2015, går av stabelen 28. februar i Hollywood, og kveldens vert er morroklumpen Chris Rock.

Filmen som dominerer nominasjonslisten er The Revenant, som har fått hele 12 nominasjoner. Filmen som har Norgespremiere neste helg er blant annet nominert som beste film, beste mannlige hovedrolle (Leonardo DiCaprio – vinner han endelig?) og beste regi (fjorårsvinner Inarritu). Noen av de øvrige filmene som går igjen i nomineringene er The Martian, Den danske piken, Mad Max: Fury Road,  Bridge of Spies, og Star wars, samt flere andre med mer enn 1 nominasjon.


Oscar-favoritt: The Revenant, med Leonardo DiCaprio.

Ellers er vel den store overraskelsen denne uka at Sylvester Stallone de siste dagene har opplevd sine største prestisjefulle stunder som skuespiller, først med å få en Golden Globe-pris for innsatsen sin i Creed (der han igjen er Rocky Balboa, denne gang som boksetrener), og nå med Oscar-nominasjon for beste birolle. Det er Stallones første Golden Globe, men hans tredje Oscar-nominasjon (han ble nominert to ganger for Rocky i 1977, som skuespiller og for manus). At han siden den gang ikke har blitt nominert til disse to store filmprisene er ikke vanskelig å forstå, men i år skjedde det altså igjen.

Selv har jeg en del filmseing å unnagjøre før jeg begir meg ut på å tippe årets vinnere, men The Revenant seiler vel opp som en favoritt både som beste film og beste mannlige hovedrolle. For etter 5 tidligere nominasjoner (og et par forbigåelser i nominasjonene) er forhåpentligvis tida inne for at Leonardo DiCaprio blir belønnet med filmindustriens gjeveste pris.

Dette er de nominerte, med mine umiddelbare og veldig foreløpige kommentarer:

BESTE FILM

Bridge of Spies
Brooklyn
Mad Max: Fury Road
Room
Spotlight
The Big Short
The Martian
The Revenant

Kommentar: The Revenant vant nettopp Golden Globe som beste film (drama), mens The Martian fikk beste film for komedie/musikal. The Revenant seiler opp som favoritt her. Overraskelsen her vil jeg si er Mad Max: Fury Road, da jeg ikke hadde sett for meg at den type film fikk nominasjon blant beste film. Ellers er jeg 100% sikker på at Brooklyn ikke vinner, da denne irske filmen (Irland/UK/Can.) er alt for ukjent. Og The Big Short kommer til kort mot langt mer navngjetne filmer i dette racet.

BESTE REGI

Lenny Abrahamson, Room
Alejandro Iñárritu, The Revenant
Adam McKay, The Big Short
Tom McCarthy, Spotlight
George Miller, Mad Max: Fury Road

Kommentar: Room og The Revenant har fått mye bra kritikk, men kanskje er det den fantasifulle ville actionen i Mad Max som vinner? Eller Spotlight, som skildrer opprullingen om avsløringene av faktiske seksuelle overgrep i den katolske kirka i Boston? (eller blir det for omstridt?). Iñárritu vant i fjor for Birdman, kan han få prisen to år på rad? Jeg tviler litt, men han er trolig favoritten her.

BESTE KVINNELIGE HOVEDROLLE

Cate Blanchett, Carol
Brie Larson, Room
Jennifer Lawrence, Joy
Saoirse Ronan, Brooklyn
Charlotte Rampling, 45 Years

Kommentar: Rampling og Larson seiler opp som de umiddelbare favorittene her, ut fra omtaler og ros de har fått for rollene. ROOM skal jeg forresten se under filmfestivalen i Tromsø kommende uke. Larson vant forøvrig Golden Globe i tilsvarende kategori der, og da var ikke Rampling blant de nominerte (noe som neppe har noen betydning for Oscar).

BESTE MANNLIGE HOVEDROLLE

Bryan Cranston, Trumbo
Leonardo DiCaprio, The Revenant
Matt Damon, The Martian
Michael Fassbender, Steve Jobs
Eddie Redmayne, Den danske piken

Kommentar: “Hele filmverden” krever en pris til Leo nå. Han fikk nylig Golden Globe, og er den store favoritten. Redmayne vant i fjor, og vinner garantert ikke to år på rad. Fassbender og Damon kan kanskje snappe prisen, men det lukter litt Leo nå.

BESTE KVINNELIGE BIROLLE

Jennifer Jason Leigh, The Hateful Eight
Rooney Mara, Carol
Rachel McAdams, Spotlight
Alicia Vikander, Den danske piken
Kate Winslet, Steve Jobs

Kommentar: Jeg har ikke sett disse filmene ennå, men heier på vår svenske venn, Alicia Vikander.

BESTE MANNLIGE BIROLLE

Christian Bale, The Big Short
Tom Hardy, The Revenant
Mark Rylance, Bridge of Spies
Mark Ruffalo, Spotlight
Sylvester Stallone, Creed

Kommentar: Mange reagerte nok med overraskelse over at  Stallone nå er Oscar-nominert, og skulle han vinne vil det være et sjokk. Jeg frykter egentlig at han får prisen, men dette er åpent. Mange var ellers glade over at Hardy fikk sin første nominasjon.

BESTE ORIGINALMANUS

Spotlight (Tom McCarthy, Josh Singer)
Ex Machina (Alex Garland)
Innsiden ut (Josh Cooley, Pete Docter, Meg LeFauve)
Straight Outta Compton (Andrea Berloff, Jonathan Herman, S. Leigh Savidge, Alan Wenkus)
Bridge of Spies (Matt Charman og Ethan Coen & Joel Coen)

Kommentar: Spotlight, Straight Outta Compton og Bridge of Spies bygger på faktiske hendelser. Blir det avgjørende? Jeg ser ikke for meg at  en animert film (Innsiden ut) vinner denne prisen, og “hip hop-filmen” Straight Outta Compton tror jeg og faller bort i vinnerracet.

BESTE TILRETTELAGTE MANUS (ADAPTED SCREENPLAY)

The Big Short (Charles Randolph og Adam McKay)
Brooklyn (Nick Hornby)
Carol (Phyllis Nagy)
The Martian (Drew Goddard)
Room (Emma Donoghue)

BESTE FREMMEDSPRÅKLIGE FILM

Mustang (Frankrike)
Sauls sønn (Ungarn)
Krigen (Danmark)
Embrace of the Serpent (Colombia)
Theeb (Jordan, Storbritannia)

Kommentar: Som tilhenger av nordiske filmer så håper jeg den danske “Krigen” vinner. Filmen skal jeg se  neste uke på filmfestivalen i Tromsø, og kanskje får jeg også med meg “Sauls sønn” der. Ellers har “Theeb – Ulven” høstet mye ros. De to siste har jeg ikke hørt om.

BESTE ANIMASJONSFILM

Anomalisa
Innsiden ut
Sauen Shaun
Boy and the world
When Marnie was there

Kommentar: Innsiden ut er nok en Disney Pixar-produksjon, og gjorde suksess i fjor. Trolig er den favoritten her, men en populær film som Sauen Shaun kan kanskje utfordre (men jeg tviler, animasjonene er ikke av samme klasse, ut fra de ørsmå klipp jeg har sett). En liten dark horse her kan  være Anomalisa, som er en noe annerledes animasjonsfilm. Ifølge TIFF som viser filmen på f estivalen i neste uke er det en film med scener og dialog man aldri har opplevd i en animasjonsfilm før, og andre har betegnet den som årets mest menneskelige film, til tross  for at ingen ekte mennesker spiller i  den.

BESTE DOKUMENTAR

Amy
Cartel Land
The Look of Silence
Winter of Fire: Ukraine?s Fight for Freedom
What Happened, Miss Simone?

Kommentar: Norges lille Oscar-alibi er dokumentaren The Look of Silence. Filmens hovedprodusenter er danske, men norske Piraya Film er blant fire medprodusenter som ble hentet inn. Filmen handler om folkemordet i Indonesia på 60-tallet.

BESTE KINEMATOGRAFI

Carol (Edward Lachman)
The Hateful Eight (Robert Richardson)
Mad Max: Firy Road (John Seale)
The Revenant (Emmanuel Lubezki)
Sicario (Roger Deakins)

Kommentar: Uten å ha sett disse ennå vil jeg tro at Mad Max ligger godt an her.

BESTE FILMREDIGERING

The Big Short (Hank Corwin)
Mad Max: Fury Road (Margaret Sixel)
The Revenant (Stephen Mirrione)
Star Wars: The Force Awakens (Maryann Brandon, Mary Jo Markey)
Spotlight (Tom McArdle)

Kommentar: Mad Max og Star Wars kriger om denne prisen, tipper jeg.

BESTE PRODUKSJONSDESIGN

Bridge of Spies (Adam Stockhausen, Rena DeAngelo, Bernhard Henrich)
The Danish Girl (Eve Stewart, Michael Standish)
Mad Max: Fury Road (Colin Gibson, Katie Sharrock, Lisa Thompson)
The Martian (Arthur Max, Celia Bobak, Zoltan Horvath)
The Revenant (Jack Fisk, Hamish Purdy)

BESTE KOSTYMEDESIGN

Carol (Sandy Powell)
Cinderella (Sandy Powell)
The Danish Girl (Paco Delgado)
Mad Max: Fury Road (Jenny Beavan)
The Revenant (Jacqueline West)

BESTE ORIGINALMUSIKK

Carter Burwell, Carol
Ennio Morricone, The Hateful Eight
Thomas Newman, Bridge of Spies
Jóhann Jóhannsson, Sicario
John Williams, Star Wars: The Force Awakens

BESTE ORIGINALSANG

“Earned it”, 50 Shades of Grey
“Simple Song #3”, Youth
“Writing?s On The Wall”, Spectre
“Til It Happens To You”, The Hunting Ground
“Manta Ray”, Racing Extinction

BESTE VISUELLE EFFEKTER

Mad Max: Fury Road (Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver, Andy Williams)
The Martian (Richard Stammers, Chris Lawrence, Anders Langlands, Steven Warner)
The Revenant (Rich McBridge, Matt Shumway, Jason Smith, Cameron Waldbauer)
Star Wars: The Force Awakens (Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan, Chris Corbould)
Ex Machina (Andrew Whitehurst)

Kommentar: Her kan trolig flere forsvare å bli utropt som vinner (?), men jeg tipper man tildeler Star Wars minst èn pris, og da er kanskje denne den mest betydningsfulle av de den er nominert for.

BESTE MAKEUP OG HÅR

Mad Max: Fury Road (Lesley Vanderwalt, Damian Martin, Elka Wardega)
The Revenant (Graham Johnston, Adrien Morot, Robert Pandini)
Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant (Eva Kozma, Erzsebet Racz)

Kommentar: Jeg er som kjent tilhenger av svensk film, men jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at “Hundreåringen..” får noe Oscar-pris! Ja faktisk er det ganske sjukt og komisk at den i det hele tatt er nominert her, for makeup/hår i filmen er vel heller ikke av så strålende karakter at den forsvarer en nominasjon. Jeg har sett filmen, som ellers ikke var noe særlig heller.

BESTE LYDMIX

Bridge of Spies (Drew Kunin, Andy Nelson, Gary Rydstrom)
Mad Max: Fury Road (Ben Osmo, Chris Jenkins, Gregg Rudloff)
The Martian (Mac Ruth, Paul Massey, Mark Taylor)
The Revenant (Chris Duesterdiek, Frank A. Montaño, Jon Taylor, Randy Thom)
Star Wars: The Force Awakens (Stuart Wilson, Andy Nelson, Chris Scarabosio)

BESTE LYDREDIGERING

Mad Max: Fury Road (Scott Hecker, Mark Mangini, David White)
The Martian (Oliver Tarney)
The Revenant (Martin Hernandez, Randy Thom, Lon Bender)
Star Wars: The Force Awakens (David Accord, Matthew Wood)
Sicario (Alan Robert Murray)

BESTE KORTFILM

Ave Maria (Basil Khalil, Eric Dupont)
Day One (Henry Hughes)
Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut) (Patrick Vollrath)
Shok (Jamie Donoughue)
Stutterer (Benjamin Cleary)

BESTE ANIMERTE KORTFILM

Bear Story (Historia de un Oso) (Gabriel Osorio, Pato Escala)
Prologue (Richard Williams, Imogen Sutton)
We Can?t Live Without Cosmos (Konstantin Bronzit)
World of Tomorrow (Don Hertzfeldt)

BESTE KORTDOKUMENTAR

Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah (Adam Benzine)
A Girl in the River: The Price of Forgiveness (Sharmeen Obaid-Chinoy)
Last Day of Freedom (Dee Hibbert-Jones, Nomi Talisman)
Chau, Beyond the Lines (Courtney Marsh)
Body team 12 (David Darg, Bryn Mooser)

 

Har du kommentarer? Kommentarfeltet er åpent 🙂

#filmhjerte #film #filmer #filmtips #Oscar #Oscar2016

5 kommentarer
    1. Jeg tror Stallone var nominert til Oscar for den første Rocky-filmen fra 1976, men det er lenge siden nå.
      Steven Spielberg føler seg kanskje snytt når han ikke ble nominert i kategorien beste regi for Bridge of Spies?
      Mad Max inneholder store actionscener med virkelig godt taimete stunts helt på sirkusnivå -og ikke noe computergenerert, tror jeg. Nominasjonen er derfor ikke helt på jordet.
      Det virker kanskje som JLaw fikk nok en nominasjon bare på grunn av navnet sitt, men så har jeg ennå ikke sett filmen Joy. En annen mulig kandidat, som slett ikke hadde vært helt på jordet, er Daisy Ridley fra Star Wars. Hun har jo den bærende rollen i tidenes største kassasuksess.
      Jeg frykter også at SS (Snøfte Smith aka Sylvester Stallone) denne gangen får tildelt en nostalgipris.
      Ellers så legger jeg merke til at mange er opprørte fordi det kun er bleikansikter som er nominert, men det var kanskje ikke så mange gode roller for svarte skuespillere i fjor.

    2. KK: Idris Elba burde muligens vært nominert for “Beast of no nation”, men han ble altså forbigått. Ellers er det jo ikke sånn at man skal nominere fargede skuespillere bare pga hudfarge. Men Elba skulle muligens vært med, han har ihvertfall fått bra kritikk for rollen sin.
      Skal se Bridge of Spies, så får vi se om jeg syns Spielberg skulle vært med 🙂

      Artig kallenavn på SS forresten, haha 😀

    3. Beasts of no nation: er det ikke den som er produsert av og for Netflix? Da er det vel en konkurrent til Hollywood, og sånt kan man ikke godta….?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg