Oscar 2018: The Shape of Water

 “The Shape of Water” fikk nylig 13 Oscar-nominasjoner, noe som er totalt uforståelig. Oscar-racet er i gang, og jeg er med det i gang med Filmhjertes Oscar-barometer.


Omtale/anmeldelse

THE SHAPE OF WATER
* Romantisk drama/fantasy, USA, 2017, 2t 03m
* Regi: Guillermo del Toro
* Med: Sally Hawkins, Richard Jenkins, Michael Stuhlbarg, Octavia Spencer, med flere
* Fikk nylig 13 Oscar-nominasjoner, inkludert for beste film og regi
* Kommer på norsk kino fra 23. februar


13 Oscar-nominasjoner til dette tøyset, som handler om tause Elisa, en vaskedame på et topphemmelig forskningsanlegg i Baltimore, USA 1962 som forbarmer seg over et amfibievesen fra et hemmelig forskningsprosjekt.

Når “vannmannen” står i fare for å drepes planlegger hun en flukt, etter å på en alt for dårlig forankret fortalt måte ha fått en nær kontakt med denne “tingen” som noen omtaler det som, som lever i et vannbasseng og ikke går av veien for å glefse etter folk. Med hjelp av et par venner, Giles og Zelda, og en forsker som vil det menneskelignende krapylets beste iverksettes en rømningsaksjon, men noen mener fortsatt at “monsteret” skal avlives.

Hvis denne filmen kan vinne Oscar så kan også X-Files vinne Oscar, for The Shape of Water er en polert, forfinet og romantisert X-Files-utgave føles det som – og det vesenet som lever i vannet ser jaggu ta ut som fandens oldemor kledd i en mosegrodd froskemannsdrakt lappa sammen av barnehagen fra helvete (billedlig talt).

Av de 13 nominasjonene fortjener filmen én. For originalmusikk. Filmens soundtrack er drømmende, nostalgisk, klassisk tidssettende, pent og tilfører faktisk en slags koselig stemning. Kanskje kan nominasjonen for originalmanus også forsvares på et vis, som eventyr, men er egentlig helt ræva. Manus har for eksempel en hel rekke av hull og selvmotsigelser, i en historie som spriker.

At dette er nominert for beste kinematografi (foto), produksjonsdesign (brukbart men langt fra ekstremt bra), de to lydkategoriene, klipp (redigering), kostyme, kvinnelige birolle (Octavia Spencer) og ikke minst beste film er latterlig. OK, Spencer spiller pent og pyntelig som Elisas vaskedame-kollega, men bringer inn null vi ikke har sett henne gjøre før. Rollen føles som akkurat samme vi har sett henne i tidligere. At Richard Jenkins er nominert for beste birolle er ikke fortjent heller, men han er bra og gjør en ganske sympatisk rolle som Elisas venn Giles, som hun bor sammen med, om enn en noe flat og for lite spennende rolle. Ikke er det noe mesterlig regi av Guillermo del Toro heller. 

Flere av scenene føles for eksempel veldig unaturlige, deriblant når Elisa insisterer på at Giles skal si høyt til henne det hun sier på tegnspråk til han. Det virket veldig tilgjort. Det samme kan sies om flere andre scener.

Når nå først filmen skulle få birollenominasjon burde det vært Michael Stahlburg som fikk den. For han gjør en fin innsats i denne filmen også. Men når han ikke fikk nominasjon han burde fått for Call Me By Your Name ville det vel vært rart å gi han for The Shape of Water. Han er dog langt bedre enn Jenkins, og forsåvidt gjør også Michael Shannon som bad guy her en bedre rolle, dog glir han etterhvert helt over i rein Bond-skurk og utvikler seg dermed til en karikatur, nærmest tegneserieaktig. Riktignok har filmen litt godt av hans rolle, for å få litt gnist i seg.

Sally Hawkins som nominert for beste kvinnelige hovedrolle syns jeg heller ikke noe om. Først og fremst fordi faktumet at rollefiguren hennes forelsker seg i vannbeistet er forbi sinnsykestadiet, og så lite troverdig at det ikke får passere selv i en fantasyfilm som denne. Hvis det nå er en fantasyfilm, for her syns jeg det blandes inn både tradisjonelt drama, fantasy/sci-fi, og litt underliggende dramakomikk også i noen scener. Samt en ikke ubetydelig dose dramathriller eller sågar en slags krim, og naturligvis romanse.

Hawkins sin rollefigur er stum, så dermed sier hun ikke et pip, men må levere på ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Til en viss grad innfrir hun, selv om det nok totalt sett ikke er utpreget minneverdig. Hun er jo søt og troskyldig, og i en del scener formidler hun en lengsel og ensomhet på en god måte, det skal både hun og filmen ha pluss for, men noe Oscar-materiale over rollen hennes syns jeg ikke det er. Hawkins sin nominasjon er jo litt moro da, all den tid det ble sagt om Fionn Whitehead i Dunkirk at han neppe kunne Oscar-nomineres siden han sa så lite i filmen. Vel vel.

Hadde nå bare The Shape of Water vært bra, men det er den ikke. Det er stort sett kjedelig, uengasjerende, utiltalende og dystert, selv om det tegnes et bilde av håp. Dessuten føles undervannsscenene i filmen som “kopiert”. Om noe er det et litt nostalgisk dykk tilbake til 60-årenes mystifiserte Amerika, med noen smådelikate og lekre detaljer som trekker opp inntrykket, og et forskrudd eventyr om at kjærlighet finns der du minst skulle ventet det, samt påminnelsen om å bete seg medmenneskelig.

Jeg underkjenner ikke muligheten for at andre vil like filmen Del Toro har laget. Jeg gjør det dog ikke. Dette er et herk av en film.

♥  ♥  –  –  –  –


FILMHJERTES OSCAR-O-METER

(rangering av de jeg syns fortjener Oscar, og ikke sannsynlighetsgrad som vinner. Link til anmeldelser av filmene)

Beste film

1. CALL ME BY YOUR NAME (terningkast 6)
2. DUNKIRK (terningkast 6)
3. GET OUT (terningkast 5)

4. THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (terningkast 4)
Alle disse fire vil være verdige vinnere

5. THE SHAPE OF WATER (terningkast 2)
Ikke ennå sett:
The Post
Phantom Thread
Lady Bird
Darkest Hour

Beste regi

1. Jordan Peele, Get Out
2. Christopher Nolan, Dunkirk

3. Guillermo del Toro, The Shape of Water
Ikke sett ennå: Lady Bird og Phantom Thread

Beste mannlige birolle

1. Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (suverent best av de nominerte)
2. Willem Dafoe, The Florida Project
3. Richard Jenkins, The Shape of Water
4. Woody Harrelson, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Ikke ennå sett Christopher Plummer i All The Money in The World
I denne kategorien burde verken Dafoe, Jenkins eller Harrelson vært med

Beste originalmanus

1. Jordan Peele, Get Out
2. Emily Gordon og Kumail Nanjiani, The Big Sick
3. Martin McDonagh, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

4. Guillermo del Toro og Vanessa Taylor, The Shape of Water
Ikke sett ennå Lady Bird (Greta Gerwig)
Alle de tre øverste vil være gledelig som vinner, kanskje også Gerwig, men må se filmen først.

Nye kategorier og utfylling av de nevnte kategoriene fylles på etterhvert i kommende bloggposter.

#oscar18 #90oscar #Oscars #academyawards #theshapeofwater

 

1 kommentar
    1. Enig i mesteparten her!
      Jeg kan sikkert fylle et A4-ark med en liste over mangler i manuset, og flere av disse kan man vel også kalle for direkte “goofs” ? bare den scenen med mye vann i det baderommet, ville fylt halve arket. Det hadde nok gått an i en tegnefilm, riktignok…
      Spencer er god til å spille seg selv, omtrent som Jack Nicholson er.
      Hawkins kunne sikkert vært erstattet av Diane Kruger eller Michelle Williams blant de nominerte.
      Og så er det kult at “Get Out” er såpass med, til tross for at den kom ut allerede for et år siden.
      Jeg mener fortsatt at franchisefilmene “Blade Runner: 2049”, “Logan”, og “The War for the Planet of the Apes” er mye bedre enn mer enn halvparten av de som er nominert som beste film.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg