Filmanmeldelse: Sam Elliott briljant i “The Hero” (2017)

Sam Elliott lukter på heder og ære med “The Hero”.

En gang var han “The Hero” og westernfilm-ikon. Nå, flere tiår senere er Lee Hayden (Sam Elliott) en tidligere skuespiller som har nådd livets høst. Karrieren er på hell, men den legendariske mustasjen og den dype bærende gyldne røsten har han i behold. Elliott leverer i en film som likevel aldri når høyere enn midt på treet, og som tidvis blir for saktegående.

FILMANMELDELSE: THE HERO

Drama/dramakomedie, USA, 2017, 1t 36 m
Regi: Brett Haley
Med: Sam Elliott, Nick Offerman, Laura Prepon, m. fl.
Aktuell: Hadde premiere på Sundance i januar. Er endelig tilgjengelig i Norge for digitalt leie/kjøp på bl.a. iTunes Store*

Dagene for Lee går til å lese inn radioreklamer, og røyke gress sammen med sin forhenværende motspiller fra en gammel lavkvalitets TV-serie. Når han en dag får en nedslående nyhet om helsen sin, samt tildeles en “lifetime achievement award”  tvinges han til å se tilbake på fortiden, og på å ta opp igjen kontakten med datteren og ex-kona. Et møte med en langt yngre kvinnelig standupkomiker gjør at Lee også ser mot fremtiden.

“The Hero”, som var en av årets mye omtalte Sundance-filmer, er en veldig lavmælt og melankolsk fortalt dramakomedie, uten verken overraskelser eller grep du ikke har sett før. Filmen har klare mangler på det emosjonelle, selv om den har sine både småømme og pene øyeblikk. Historien er likevel gjennomført lett munter, samtidig som Lees skjebne ligger som en latent skygge over det hele, og hvor det porsjoneres ut jevnlige doser med hva alderdommen bringer med seg av opp- og nedturer, både generelt og som forhenværende stjerne.

Det er ikke fritt for at det blir en del klisjèfullt og sentimentalt, og også uoriginalt. Likevel blir det i sum en helt grei filmstund som innimellom er underholdende nok, og en film som er greit å få med seg. Mye grunnet en glimrende hovedrolleinnehaver.

I all sin hovedsak er “The Hero” en showcase for veteranen Sam Elliott (født 1944), som gjør en gjennomgående fjellstø rolletolkning som den aldrende skuespilleren. Det er uten tvil Elliott som bærer filmen på sine skuldre, og som også gjennom filmens mindre interesante partier klarer å dra publikums interesse tilstrekkelig opp. Han leverer en ektefølt og nær rolletolkning, og fremstår som en troverdig karakter.

Elliott, som ikke er en skuespiller jeg kjenner godt til fra før (har kun sett han i noen få filmer, bl.a. “Thank You for Smoking”, “Tombstone” og “Hulken”), er morsomt nok faktisk i virkeligheten en gammel westernfilm-skuespiller. I likhet med rollekarakteren som han spiller som er på jakt etter en siste stor rolle for å avslutte ringen, kan man kanskje se på Elliotts rolle i “The Hero” som nettopp det samme. Det vil si, nå er Elliott fortsatt aktiv som skuespiller, men etter en lang karriere med mye forskjellig på CV`en kan dette bli filmen han vil huskes best for.

Bli ikke overrasket hvis “The Hero”, som godt mulig er Elliotts karrieremessige høydepunkt og beste rolle, gir han en Oscar-nominasjon for beste mannlige hovedrolle. Vel, året har jo bydd på mange andre sterke prestasjoner, men han bør ihvertfall nevnes og vurderes.

Nick Offerman gjør en passe morsom birolle som Lees doplanger og ex-motspiller, mens Laura Prepon (kanskje best kjent som “Alex” i “Orange is The New Black“) har et godt samspill med Elliott, som hans nye kvinnelige bekjentskap.

Ellers kan det nevnes at Krysten Ritter (bl.a. kjent fra “Breaking Bad“) og Katharine Ross (Oscar-nominert 1968, og Golden Globe-vinner 1968 og -77) er å se i de alt for små birollene som henholdsvis datter og ex-kone. Faktisk er Ross og Elliott gift i virkeligheten, om det skulle interessere 😉

Legg til pen fotografering og lyssetting, bølgende hav som slår mot land, som sørger for at det cinematografiske er veldig bra, men et tidvis stillestående skip hvor det ikke skjer så mye, og du får i sum en nokså fin filmopplevelse, som godt mulig fort ville seilt sin egen sjø om det ikke hadde vært for at filmen blir loset trygt i havn av Sam “The Hero” Elliott.

THE HERO, USA, 2017, 1t 33 min

* THE HERO er tilgjengelig for digitalt leie/kjøp på iTunes Store (men uten norske undertekster ser det ut som).

#film #filmtips #filmanmeldelser #thehero #SamElliott #filmhjerte #filmsnakk