Nye Netflix-tips fra Filmhjerte


3 tips til nytt og spennende å se på Netflix.

Filmhjerte har funnet tre serier på Netflix som skal brukes tid på i ukene fremover.

13 GODE GRUNNER (Sesong 1, 2017)

En av årets mest omdiskuterte serier er “13 Reasons Why”, eller “13 gode grunner” som den heter på norsk. Serien handler om tenåringsjenta Hannah Baker som tar sitt eget liv. Men hvorfor? Sannheten finnes fordelt på en rekke kassetter, som hun sender til en klassekamerat. Som seriens navn henspiller på, gir hun 13 grunner til hvorfor….

13 gode grunner er historien om 17 år gamle Clay Jensen som finner en mystisk eske med hans navn på liggende utenfor huset sitt. Inni ligger en rekke kassetter som er lest inn av Hannah Baker, en jente som gikk i klassen hans frem til hun tok livet sitt for to uker siden. På kassettene forklarer Hannah detaljert de tretten grunnene til at hun tok selvmord, og legger skylden over på tretten personer som hadde innflytelse på hennes selvmord ved å mobbe henne, presse henne og spre rykter om henne (blogg.deichman.no).

Serien har fått mye positiv omtale fra folk som har sett den, med skryt om at den tar opp en viktig ungdomstematikk, selvmord først og fremst, samt at den setter søkelys på ting ungdom sliter med, blant annet mobbing, depresjon, overgrep, og så videre. Gjennkjennelsesfaktoren skal være bra her. 

Imidlertid har den har også fått en del negativ oppmerksomhet i mediene, etter at noen psykologer og eksperter på mental helse fikk det for seg at serien romantiserer selvmord, og dermed frykter at serien vil utløse en selvmordsbølge….

All PR er god PR er det noe som heter. Jeg kan nemlig ikke finne en eneste god grunn til å ikke sjekke denne serien. Jeg tror nemlig dette er en spennende og muligens hjerteskjærende serie. Dessuten gjør kassetten sitt comeback 😉


Hva faen er dette, tenkte guten da han fant et gammelt klenodium i bestefars gamle verktøyskiste…

 

“13 Reasons Why” er kanskje først og fremst en ungdomsserie, som passer aller best for ungdommer og et ungt publikum, men med sitt spenningspreg bør den passe godt for alle som har interesse av sjangerne ungdoms-, krim- og spenningsserier.

“13 Reasons Why” er forøvrig basert på boken “Th1rteen R3asons Why” (13 Gode Grunner) fra 2005, skrevet av Jay Asheer, som ble en internasjonal bestselger. Vil du lese boka først, gir Deischmanske Bibliotek deg her (på norsk) 13 gode grunner til hvorfor du bør lese boka før du starter å se “13 gode grunner” 😉

I hovedrollene ses Dylan Minnette og Katherine Langford.

DESIGNATED SURVIVOR (Sesong 1, 2016/17)

Endelig ligger hele sesong 1 av “Designated Survivor” tilgjengelig, etter at en og en episode har blitt sluppet i vanvittig treigt tempo. Da serien starta i fjor lovde Netflix en episode pr uke, noe som snart viste seg å være svada, og da serien etter omlag 10 episoder tok et flere måneders opphold rundt juletider falt jeg av, men nå ligger altså endelig sesong 1 ute, fordelt over 21 episoder.

“Designated Survivor” er en spenningsserie om Tom Kirkman, et anonymt kabinett-medlem, som etter et omfattende terrorangrep mot USAs president og topp-politikere i hui og hast innsettes som USAs nye president, og som må ta over et land i full krise. De episodene jeg så før jul var iallefall veldig spennende og med en god del intriger, så jeg tar vel opp tråden på denne serien også etterhvert.

Kiefer Sutherland har hovedrollen som Tom Kirkman, som er en såkalt “designated survivor”, en utpekt overlevende.

Forøvrig skal det vist også være gitt klarsignal for en sesong 2.

BLOODLINE (Sesong 3, 2017)

Den tredje og avsluttende sesongen i den spennende krimdramaserien “Bloodline” er her. Serien som er en Netflix Original-serie ble sluppet nå nettopp (26. mai). Splitter ny sesong altså.

Har du ikke sett sesong 1 og 2 ennå har du selvsagt sjansen til å se de også på Netflix. Særlig den første sesongen var veldig spennende og litt annerledes enn lignende serier det er naturlig å sammenligne med, og sesongene er ikke så veldig lange heller (13 ep. i S1).

“Bloodline” handler om Rayburn-familien, en tilsynelatende normal velstående familie i Floridas strandparadis. Under overflaten yngler det derimot av mørke familiehemmeligheter som ikke tåler dagslys. Kyle Chandler har hovedrollen som John Rayburn.


 

Ellers har jeg sett så mye trash og søvndyssende på Netflix den siste tida at jeg var nær ved å droppe ut av hele flix`en, etter å nærmest ha vært støttemedlem der et par måneder, men så dukka heldigvis noen nyheter opp slik at jeg holder det gående der fortsatt en god stund til  😉

Blant annet startet jeg å se på en finsk krimserie, ja du leste riktig, en finsk serie, “Sorjonen”, men der gav jeg opp før første episoden var passert. Makan til opphausa greier. Også snakka de jo finsk da…. Tror jeg holder meg til krim fra Sverige, Danmark, Norge og Island heretter når jeg skal ha “nordic noir”-stemning. Starta også på Netflix Original-filmen “Small Crimes” med Nikolaj Coster-Walldau, som var så gørr at jeg sa takk for meg etter tre kvarters gjesping, og “grønt”-filmen “Green is Gold” så jeg faktisk ferdig. Styr unna.

Forøvrig venter jeg i spenning på at filmen “Mudbound” som jeg tidligere i år omtalte som en av årets Sundance-filmer jeg ser frem mot, skal dukke opp på Netflix, for filmen skal dukke opp hos strømmegiganten.

En OK film på Netflix som jeg har sett nylig er FASTER (actionthriller fra 2010 med Dwayne “The Rock” Johnson og Billy Bob Thornton, den er helt grei sofaunderholdning som er glemt når filmen er over, men funker som sagt greit).

PS: Husk at du kan følge Filmhjerte.blogg.no på Facebook også.

Har du kommentarer eller andre Netflix-tips? Kommentarfeltet er som vanlig åpent. Chattes!

#filmhjerte #serietips #seriesnakk #13ReasonsWhy #13godegrunner #DesignatedSurvivor #Bloodline #netflix

2 kommentarer
    1. Hehe. Jeg har sett den finske krimserien, og den er faktisk ganske bra. Litt i stil med svensk-danske “Broen”.
      Gleder meg til sesong 2 av “13 Reasons Why”, og neste episode av “Designated Survivor”. 🙂

    2. Hei Toril

      🙂
      He he, vel, angående “Sorjonen”, det er et eller annet ved “finsk lynne” eller hva skal jeg si, kultur/talesett, eller noe i den duren, vanskelig å forklare, som jeg ikke helt skjønner, samt at språket er helt umulig (for min del) å forstå et eneste ord av. Men jeg har jo ikke noe ellers imot Finland. Hadde jo sett at serien hadde fått en del positiv respons, så det er vel bare meg 😉 Kan hende jeg gir den en sjanse til.

      Gleder meg til å starte å se “13 reasons why”, ble veldig interessert etter å ha lest mange positive omtaler fra folk som har sett serien. Virker lovende 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg