Svensk thrillerserie på NRK: “Midnattssol” – bestialske mysterier i midnattssolens rike

Mandag kveld sender NRK1 de to første av åtte episoder av den svensk-franske krimserien “Midnattssol”, serien som ifjor høst fikk god mottagelse i Sverige, der episodene hadde opp mot 1,2 millioner seere.

Er den verdt i se lurer du vel på? Ja, det er den.  Hvorfor? Les videre 😉

SERIEANMELDELSE: MIDNATTSSOL

Sverige/Frankrike, 2016, 8  episoder, Krim/thriller

Med: Gustaf Hammarsten, Leila Bekhti, Richard Ulfsäter,
Jessica Grabowski, Peter Stormare, med flere

Regi/Serieskapere: Björn Stein (Regi) og Måns Mårlind (Regi/manus)

Aktuell: Seriestart på NRK1 15. mai.

Tilgjengelig også på svtplay.se (SVT Nett-TV), tv.nrk.no (NRK Nett-TV) og kjøpefilm.

*Oppdatert 26.oktober. MIDNATTSSOL er nå tilgjengelig på Netflix 🙂

Alle foto: SVT (svt.se, unntatt dvd-coveret og ett fra NRK)

Jeg klarte selvsagt ikke vente på “Midnattssol” da jeg ble obs på den, så jeg har sett serien på SVT sin nett-TV, der den ligger med svensk tekst. I kveld starter den iallefall på NRK, som altså nok en gang (sammen med SVT) tilbyr seerne en kvalitetsserie.

NRK1 sender to episoder etter hverandre, og de resterende seks episodene fordeles ut over de tre neste mandagene (episodene blir da også tilgjengelig på NRKs eminente Nett-TV). PS: ser du serien på SVT.se, ikke les episodeomtalene der før du har sett de foregående episodene, de avslører for mye!

Aller først en liten avsporing. Kiruna er seriens sentrum. Kiruna, som på svensk – riktig påpekt av meg flere ganger – uttales KI-runa (Ki-lyd som i KILL eller Kiss), Kiruna, og ikke slik “alle” i nord alltid har sagt, Kjirruna. Ok. Da vet dere det, hehe.

MAJESTETISKE NORD-SVERIGE

I “Midnattssol” befinner vi oss langt nord i Sverige, i et storslått, fascinerende og til tider ganske eksotisk og majestetisk landsskap. Serien utspiller seg nærmere bestemt i den rufsete, men likefullt litt sjarmerende, gruvebyen Kiruna, som attpåtil er på flyttefot grunnet gruveproduksjonen som har gjort at grunnen under deler av byen kan rase sammen, og i de storslagne majestetiske fjellandskapene, viddene og områdene lengst mot nord i Norrlands län, eller lappland/Sapmi. Ja, i tillegg til noen få scener som er spillt inn i Paris.

Serien som altså er en samproduksjon mellom Sverige og Frankrike er en nokså spennende krimthriller om en eller flere mordere, og en lyssky konspirasjon med internasjonale forgreininger, hvor bestialske drap, samisk symbolikk og kultur, nedrakking og rasisme mot minoriteter, samt gruvens innvirkning, står sentralt. Pluss ulv, rein, midnattssol (naturlig nok, men seriens navn har og en annen betydning skal det vise seg), og natur. Mye natur. Kom ikke å si at Nord-Sverige i sin sommerprakt ikke fascinerer ihvertfall!

Seriens åpningssekvens er et pulserende adrenalinkick. Når en franskmann finnes drept på en bisarr måte på et helikopter i et vidåpent og smellvakkert fjellområde noen mil fra Kiruna, er det starten på en svensk-fransk jakt på de skyldige som man raskt finner ut har satt seg et skrekkelig mål. Etterforskningen bærer bud om at det er samiske miljøer som kan stå bak, om det da ikke er noen som prøver å få det til å se slik ut. Eller står andre årsaker bak?

“STORSVENSKEN OG LAPPJÆVLENE”

Rasismen mot den samiske befolkningen vies betydelig plass i serien, der “storsvensken” gang på gang settes opp mot  “lappjævlene”, to begreper som ofte tas i bruk. Ifølge hva jeg har lest eksisterer mye av disse motsetningene også i virkelighetens i området, om enn på en noe mindre synlig måte enn serieskapernes fremstilling, men for dramatiseringens del skjønner man at slike ting vris på, selv om problematikken forenkles noe.

Et annet element som står sentralt, også det med rot i virkeligheten, er det faktum at Kiruna er en by tuftet på gruvedrift, en gruvevirksomhet med stor innvirkning på miljø, samfunn og befolkning. De årelange utgravningene og produksjonen, som er selve livsnerven i Kiruna, har ført til at grunnen under byen er usikker, og deler av byens bebyggelse må flyttes.

I virkeligheten er det kun sentrumskjernen som må omlokaliseres, leste jeg nylig, men i serien har man valgt, sikkert som et produksjonsmessig grep det også for mer dramatikk og faktisk litt humor, kjørt på med at hele byen eller store deler skal flyttes på.

I Kiruna er det gruveselskapet LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag) som er den store hjørnesteinsbedriften. Uten den, er det ingenting, sier de.

Verdt å bemerke seg er at gruveselskapet i serien ikke heter LKAB, men KLMC (Kiruna Lappland Mining Company), og at alt av gruvescener er innspilt i en gruve i Stockholm, ettersom gruvegiganten LKAB nektet filmselskapet adgang til den enorme gruven i Kiruna. De slapp ikke engang inn portene til området for å filme. Derfor er ikke gruvescenene visuelt sett like fenomenale som de trolig ville vært om man hadde fått spilt de inn i det nærmest endeløse nettet av veier og gruvekanaler i og under berget Kiirunavaara.

Uansett, scenene utendørs er i alle fall pent filmet, med praktfulle oversiktsbilder og frodig landskap, som sikkert Lars Monsen ville blitt fuktig i trusa av 😉

Idyllisk intro, akkompagnert av joik. Sterk kontrast til seriens mørke handling. Foto: SVT

Fascinerende sted. Makabert åsted. Foto: SVT

Sluttscenen i den heseblesende episode 1 er forresten ganske finurlig i så måte, med tanke på at grunnen under byen står i fare. En liten skuffelse vil nok fare gjennom seerne i åpningen av episode 2, når vi får vite hva som skjedde, og noen av episodene utover er tidvis langdryge med litt stillestående handling, som imidlertid tar seg opp. Uansett holdes spenningen likevel såpass oppe at interessen holdes ved like helt ut.

Det er til tider fortvilelse og desperasjon, mens spenningen bygger seg opp mot de siste episodene. Løsningen vil muligens ikke komme som et sjokk, og kanskje vil ikke seriens gjennomgående bekmørke premiss falle i smak hos alle, men det er håp.

HAMMARSTEN OG FRANSKE BEKHTI I LEDENDE ROLLER

Leila Bekhti, Peter Stormare og Gustaf Hammarsten. Foto: NRK

Seriens to hovedpersoner bekles av Gustaf Hammarsten og Leila Bekhti. Det er de to som har fått hovedoppgaven i å bære serien på sine skuldre, imidlertid får de god hjelp av et velspillende lag foran kamera.

Hammarsten spiller rollen som Anders Harnesk, som er anklager (åklagar) fra Åklagarmyndighetene (Åklagarmyndigheten er en svensk statlig etat som har ansvar for rettsforfølgelse av lovbrudd), mens Bekhti er den franskalgeriske etterforskeren Kahina Zadi. Begge er mer eller mindre dystre av natur, begge har sine personlige utfordringer, som er et par av seriens sidespor, som også krysses.

Anders Harnesk er selv halvsamisk, noe han får nytte av i utredningen sin, og vi blir kjent med tenåringsdatteren, samt elskeren hans, et kjærlighetsforhold som er litt dårlig forankret muligens? Kanskje er idèen bak å vise motsetningen mellom den forsiktige og sympatiske mannen Harnesk er, og det tøffe machomiljøet han står midt i? Isåfall er tanken bak bra.

Hammarsten har aldri vært en jeg har lagt veldig merke til før, selv om jeg plasserte han i bolken hederlig omtale da jeg for litt over 2 år siden satte opp en liste over mine 20 svenske skuespiller-favoritter. I dag ville nok listen sett litt annerledes ut, og kanskje hadde Hammarsten klatret, for han er god i “Midnattssol”.

Den franske politikvinnen er derimot vanskeligere å få grep på. Skuespillerinnsatsen til Behkti er OK, men rollefiguren Kahina får jeg aldri helt forståelsen av. Forøvrig er birollene gode og skuespillerinnsatsen god eller iallefall godkjent, hos alle de svenske/finske skuespillerene (og en asiatisk), mens jeg ikke helt er overbevist av et par av de franske innslagene.

Selv om franskmennenes tilstedeværelse forklares på plausibelt vis, syns jeg et par av karakterene virker stive og malplasserte, og Kahinas personlige kamp er for uengasjerende, selv når sønnen hennes dukker opp (han spiller bra da).

En nåjd, bragt til live av artisten Sofia Janok. Foto: SVT

I andre sentrale roller ser vi blant annet svenskenes verdensstjerne Peter Stormare, som er en av mine svenske favoritter. Stormare er utmerket, men bli ikke for glad i han. Videre ser vi også sangeren Sofia Janok (som samisk “nåjd” i skuespillerdebuten, og den kledde hun veldig godt), Richard Ulfsäter (helikopterpiloten), finske Jessica Grabowsky (den gravide kvinnen på KLMC), Jakob Hultcrantz Hansson (politimann, nei, det er ikke han “Kliff Arne” fra Honningsvågsrevyen, selv om de er brålike :p), Göran Forsmark (alkisen Sparen), Iggy Malmborg og Albin Grenholm, franske Olivier Gourmet (dårlig rolle, dårlig spill) og også franske Jeremy Corallo (Kahinas sønn).

SAMISK MYSTIKK

“Midnattssol” vil nok for noen oppleves voldsom, men selv om drapene er bisarre og vi ser mye detaljer spares man likevel i stor grad for å se selve voldsbruken. Serien er selvsagt også, i all sin nordic noir-stil, fullpakket med bekmørk handling. Enten liker man det, eller ikke?

En del samisk symbolikk er det som sagt, og en del av det er ganske interessant. Vi introduseres blant annet for en såkalt samisk nåjd (en slags synsk person, sjaman), og en del av dette tror jeg kan oppleves litt vel i overkant “eksotisk” eller ukjent (men nettopp dette har  vært blant serieskapernes intensjoner, at seerne skal bli mer kjent med samiske kulturer, gruvenes innvirkning, samt fronte landskapet i nordre deler av Sverige).

En del samisk symbolikk i “Midnattssol”. Foto: SVT

Men man klarer balansegangen, dog er et par scener veldig merkelige (f eks der tre gubber står på en p-plass ved en skole og gauler). Det er litt rotete til tider, plottet er nok litt søkt muligens selv om det ikke er utenkelig at det kunne skjedd i virkeligheten, og en del handling føles unødvendig (særlig et drap med en stein) og selv om vi får en løsning er det likevel noen løse tråder jeg gjerne ville hatt svar på.

Og kanskje får man svar. For en sesong 2 er aktuelt, etter at både svensk og fransk TV har etterspurt det, men i utgangspunktet var tanken bak fra serieskapernes side at det kun skulle være en sesong.

Kiruna i fugleperspektiv. Foto: SVT

Sett fra andre siden. I bakgrunnen LKAB….eh…KLMC 😉 Foto: SVT

SOLID PRODUKSJON

Ihvertfall; seriens for meg sterkeste kort er locations.  Jeg har iallefall vært i Kiruna en rekke ganger både gjennom oppvekst og senere år, derfor er det artig å se Kiruna, i mange blant annet ukjente vinkler, i en slik stor serie. Utpreget pent er det ikke i selve Kiruna, men jeg liker stedet (sikkert mest fordi de har Systembolaget og et par store dagligvarebutikker der, fnis. Neida, ikke bare derfor).

Kiruna, og Nord-Sverige generelt er et lite utforsket område innen film og drama frem til nylig (iallefall av store produksjoner), men i fjor skrev avisa Dagens Nyheter om en pågående filmboom i det nordlige Sverige. Det er hyggelig.

Som nevnt er flere av innspillingsstedene vakre, blant annet har man vært såpass nært norskegrensa som Björkliden. De mange helikopterflyvningene vi ser i serien gir flotte vyer og postkortmotiver, men like viktig er at flere av scenene byr på en intensitet som gir et magesug.

I tillegg er det en helstøpt gjennomført produksjon med en proffesjonell utført jobb bak kamera med foto, klipp og lyd, pluss en veldig stemningsriktig musikkbruk. Dessuten, plottet er naturligvis bra nok til at det havner på pluss-siden, sammen med skuespillet. “Midnattssol” sitt klimaks er også av den adrenalinfulle sorten.

“Midnattssol” mangler dog noe og skuffer på noen punkter. Jeg kan ikke si for mye uten å røpe handlingen, men ikke alt som utspilles føles bra, selv om det ikke er dårlig heller. I sum er det nemlig mer enn godkjent, og en anbefaling gis.

På karakterskalaen min står “Midnattssol” på stødigere grunn enn den byen den foregår i (hihi). Det blir fire fine blågule svenskehjerter fra filmhjerte – tilsvarende terningkast 4.

MIDNATTSSOL (Sve/Fra, 2016)   –  –

#Midnattssol #midnightsun #TVserier #seriesnakk #filmhjerte #Kiruna #svenskeserier #NRK #Netflix