Elven – episode 3: synspunkter

Krimserien “Elven”, innspilt i Indre Troms, som går på TV 3 / Viafree for tiden, fortsetter å skuffe.

Etter de to første episodene skrev jeg en anmeldelse av serien så langt der serien fikk mye slakt, men jeg hadde et lønnlig håp om at serien som utspilles i det fiktive tettstedet Djupelv skulle ta seg opp. Etter at episode 3 av 8 er konsumert har det derimot desverre gått motsatt vei. Dagens tekst inneholder spoilere.

Jeg burde vel helhjertet støttet opp om en krimserie innspilt i Indre Troms, nærmere bestemt Øverbygd og på FilmCamp Øverbygd, samt andre locations i Målselv kommune i Troms. Jeg har jo selv mine røtter på Senja i nabokommunen Lenvik, og bor i Tromsø, og som mer enn normalt krim-, film- og serieinteressert er det naturligvis ekstra artig når såpass store produksjoner legges til Troms fylke. Flere av Elvens locations, eller innspillingssteder på godt norsk, kjenner jeg jo igjen, og har selv vandret på iløpet av førstegangstjenesten min da vi var innom Øverbygd, og senere vært innom, men der stopper også i stor grad fascinasjonen min for denne serien desverre.

Inntrykket etter episode 3 er bare en forsterkning av de negative strømmene fra de to første episodene. Dialogen suger knallhardt, og de få nord-norske innslagene i serien skuffer stort. Erik Smith-Meyer er nok en veldig god sjef for Kulturhuset i Tromsø der han jobber til daglig, men jaggu er det lenge siden jeg har sett svakere skuespillerinnsats enn det han leverer i Elven som den lokale polititoppen. I de to første episodene fikk tre stykker av seriens cast godkjent.

Etter episode 3 står jeg tilbake med kun Espen Reboli Bjerke som har levert bra. Han kan selvsagt ikke lastes for den dialogen han har blitt utdelt, for det er ikke alt der heller som er like bra, men rollefiguren hans lever ihvertfall fortsatt i min bok.

Det gjør desverre ikke Thomas Hayes lengre, mens Ingeborg Sundrehagen Raustøl såvidt holder hodet over elvebredden. Hayes som var kanon i Skam sesong 2 faller nesten helt igjennom i episode 3, og Raustøl svekkes av syltynn dialog. Men han er vel barsk i uniform da, “Skam-William”…. Jeg håper rollefiguren hans kan bli gitt ihvertfall et snev av dybde etterhvert, for Hayes`skyld. Og det samme kan selvsagt sies om flere av rollefigurene.


Du vet at noe er galt med en krimserie når høydepunktet er å se den lokale Coop-butikken du sjøl har vært innom...

...eller se gata du sjøl har trødd i. Og hei, der er jammen kiosken fra Øverbygd også der borte.

 

Ellers er det dårlig våpenstillinger blant soldatene i serien, har jeg latt meg fortelle, og flere hendelser i handlingen har litt for store troverdighetsbrister, ja faktisk rene digre hull i isen.

Altså. Politimannen (Bjerke) finner en haug med lik på et sagbruk inne på Forsvarets område, hvorpå en fyr, anslagsvis et vitne/ansvarlig for den unge jentas død (fra episode 1), plaffes rett ned og drepes av en førstegangstjenestegjørende (Hayes), som bare fulgte ordre sier han, med politimannen (Bjerke) som vitne, men tar politiet saken? Neida, politimannen får fortsatt beskjed fra sjefen sin (Smith-Meyer) at “dette e ikkje mitt bord”, det tas internt i Forsvaret og likene er antagelig noen russerdauinger gærningen på sagbruket har gravd opp, sier politisjefen (nei, ikke ordrett sånn, men akkurat samme mening), før han fornøyd klukker og knegger. LOL. Nei, LOL holder ikke her. Jeg ler til jeg griner.

Selvsagt er også grunnen til at lokalbefolkningen ikke vil snakke med politimannen at han er søring, fra østlandet. Ok, da vet vi det liksom, lenge leve den nordnorske gjestfriheten. Det holder ikke at han er født og oppvokst på stedet, for han snakker jo annerledes, sier John Sigurd Kristensens rollefigur til han (jeg har forlengst sluttet å bry meg om hvem Kristensen sin rollefigur er. For de som ikke er så godt kjent med navnet, så var han med i suksessforestillinga “Den Fordømte Nordlendingen” for en del år siden, hvis det hjelper på minnet?).

I tillegg har vi journalisten, som sikkert (NEI!) er en av kandidatene til Pulitzerprisen, selv om han “faen ikke e Washington Post”. Her skal forresten serien jammen få et lite plusspoeng, da de faktisk har benyttet avisa “Nye Troms”, som er en virkelig lokalavis som gis ut i området der serien foregår.

Deretter sitter Raustøl og forteller Hayes at han er drapsmann og at hver gang han passerer en bompengering vil det lyse “drapsmann”. Jadda. Joda. Klart det. Kanskje det står drapsmann på kassalappen også når han går på butikken?

Og ellers har manusforfatterne av denne serien det bra?, lurer nå jeg på.

Stemninga er ellers mørk, dyster og like følelsesløst som før, men med de gjennkjennelige gråskjærene og fargesparsommelighetene som kjennetegner krim av typen “nordisk noir”. Akkurat det er jo ikke så dumt med serien, selv om lokalsamfunnet virker veldig karrig og usselt.

Men for all del, helsvart er det jo ikke og nå kan det vel bare gå oppover i de neste episodene? Jeg ser iallefall med spenning frem til hvilke nye påfunn manusforfatterne drar frem fra ermet…..Dette kan bli virkelig komisk fremover. Elven ser nemlig ut til å bli en aldri så liten serie(kult)kalkun 😀 Og det er da noe…

Torsdag slippes episode 4. De allerede viste episodene kan sees på gratistjenesten viafree.no.

Alle fotos: Skjermdumper fra Viafree.no / TV 3

 

1 kommentar
    1. Sikkert bedre enn Haglemoen? Jeg så halve 2. episode, og det holder lenge.
      Nei, heller takke meg til svenske “Innan vi dör” på NRK akkurat nå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg