Skuespillerenes nei! Ingen sier ja til film om 22. juli-terroristen


Dagbladet bragte onsdag en sak om at ingen norske

skuespillere vil spille massedrapsmannen Breivik.
Og ja, jeg har selvsagt sensurert bildet av Breivik.    

Foto: Skjermdump av Dagbladet 22.03.17,
fra www.buyandread.com/next/pub.htm?pub=dagbladet

Dagbladet bragte onsdag en sak om at ingen norske skuespillere vil spille massedrapsmannen Breivik.

Umiddelbart tenker jeg: Applaus!

For hvorfor, hvorfor i det rødglødende, må man i det hele tatt lage film om denne sadistiske skapningen? Har ikke media gitt oss mer enn nok av denne galningen? Hva skal vi med en film?

Saken hos Dagbladet er bak betalingsmur på nett (samt i onsdagens papirutgave) så den har jeg ikke lest, men Hamar Arbeiderblad refererer til at skuespiller, og Hamarsing, Anders Baasmo Christiansen har sagt seg helt uinteressert.

Man tenker at man kan spille alle karakterer, men jeg kjenner nå at jeg ikke vil være interessert. Det ville blitt for vanskelig å finne et sted å forsvare Breivik, fordi jeg må inn i hans ståsted, finne ut hvorfor han ble som han ble, og en slik fordypning må gjøres med kjærlighet, sier skuespilleren til Dagbladet. 


Anders Baasmo Christiansen. Kongens nei-stjernen sier nei til å
spille Norges verste drapsmann. Foto: Jarle Vines.

 

Heller ikke Christian Rubeck (Nobel), Pål Sverre Hagen (Valkyrien) eller Benjamin Helstad (Kongen av Bastøy) ser ut til å være særlig interesserte, i følge Dagbladet, som også skriver at en rekke norske skuespillere har sagt nei.

Men planer om film om 22. juli-terroren på Utøya og i regjeringskvartalet er det, desverre. Det er den 2007-Oscarnominerte britiske regissøren Paul Greengrass (61) som vistnok går med et ønske om å lage filmen. Greengrass er kjent for å stå bak store filmer som de tre Jason Bourne-filmene fra 2004, 2007 og 2016, Captain Phillips (2013) og United 93 (2006, som han ble Oscar-nominert for året etter for beste regi).

Nå er det naturligvis veldig vanskelig om ikke umulig å si hvilken type film det i så fall er snakk om, hva som er planen å vektlegge og så videre, men jeg som filmpublikummer må virkelig få lov til å spørre, er dette noe publikum har interesse av å få servert? Greit nok, det er jo laget filmer om Hitler og andre galninger, men jeg stiller meg likevel sterkt skeptisk og tvilende til om dette er en film vi trenger.

Jeg håper Greengrass og andre dropper en slik film. Går han videre med planene håper jeg alle norske skuespillere som blir spurt takker nei og sier som Børning- og Kongens nei-stjernen sa til Dagbladet.

Jeg mener Breivik er en fjert, en reddhare, og han fortjener ikke mer oppmerksomhet, sier Anders Baasmo Christiansen.

Godt sagt, Anders! Som sagt, applaus. Du er en hedersmann 🙂


Foto av Anders Baasmo Christiansen fra Wikipedia (Foto: Jarle Vines), brukt under Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0-lisensen.

– Man tenker at man kan spille alle karakterer, men jeg kjenner nå at jeg ikke vil være interessert. Det ville blitt for vanskelig å finne et sted å forsvare Breivik, fordi jeg må inn i hans ståsted, finne ut hvorfor han ble som han ble, og en slik fordypning må gjøres med kjærlighet, sier Anders.

– Jeg mener Breivik er en fjert, en reddhare, og han fortjener ikke mer oppmerksomhet, fortsetter han overfor Dagbladet.

– See more at: http://www.h-a.no/kultur/film/–han-fortjener-ikke-mer-oppmerksomhet#sthash.CviKdrf2.dpuf

– Man tenker at man kan spille alle karakterer, men jeg kjenner nå at jeg ikke vil være interessert. Det ville blitt for vanskelig å finne et sted å forsvare Breivik, fordi jeg må inn i hans ståsted, finne ut hvorfor han ble som han ble, og en slik fordypning må gjøres med kjærlighet, sier Anders.

– Jeg mener Breivik er en fjert, en reddhare, og han fortjener ikke mer oppmerksomhet, fortsetter han overfor Dagbladet.

– See more at: http://www.h-a.no/kultur/film/–han-fortjener-ikke-mer-oppmerksomhet#sthash.CviKdrf2.dpuf

– Jeg mener Breivik er en fjert, en reddhare, og han fortjener ikke mer oppmerksomhet, fortsetter han overfor Dagbladet. – See more at: http://www.h-a.no/kultur/film/–han-fortjener-ikke-mer-oppmerksomhet#sthash.CviKdrf2.dpuf
1 kommentar
    1. Kanskje om 20 år? Nå er det for tidlig. Vi har jo nå Boston-bomberne på kino akkurat nå, og det syns jeg også er for tidlig. Den filmen er for øvrig utrolig tam og kjedelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg